כוכב נולד? סופרנובה פרסומית בכ-1,000 עמודי עיתון

יפעת מחקרי מדיה מתקדמים ניתחה ומצאה שתופעת "כוכב נולד" יצרה בום פרסומי בכל המדיות בארץ בהיקף חסר תקדים. מאז נוצרה, נחשפו הכוכבים בצורה נרחבת מאוד בתקשורת הישראלית

תופעת כוכב נולד על גילגוליה הרבים יצרה חשיפה עצומה בתקשורת הישראלית. כך עולה מבדיקה שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה מתקדמים. התוכנית "כוכב נולד 3" זכתה לחשיפה של למעלה מכ-120,000 אינטשים - כלומר כ-1,000 דפי עיתונים יומיים מאז נוצרה.

נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת מחקרי מדיה מתקדמים ציין כי "התוכנית כוכב נולד זכתה לחשיפה עצומה העומדת בקנה אחד עם חברות ומותגים המובילים במשק. מדובר בתופעה תקשורתית יוצאת דופן".

במחקר שמתפרסם הבוקר עולה כי מניתוח כתבות מסוף 2004 ועד רגע לפני הגמר הגדול נמצא כי כ-50% ממספר הכתבות על התוכנית הופיעו בעיתונות היומית. העיתונים כיכבו בסיקור אודות המתמודדים, המעבר מכפר המוסיקה בניצנים לגני התערוכה עקב ההתנתקות, פרשת הזיופים בהצבעה, נתוני חשיפה ורייטינג וכן ביקורות טלוויזיה. 40% מהכתבות הופיעו במגזינים השונים וכ-10% מהכתבות הופיעו במקומונים.

ביפעת מחקרי מדיה מתקדמים ציינו כי בשונה מתוכניות אחרות, מציינים ביפעת, ש"כוכב נולד" יצרה תקדים באופן הסיקור בתחום המגזינים אשר ייסדו טורים קבועים ייעודים - באמצעותם סוקרה התוכנית בהרחבה והמתמודדים סוקרו בכתבות מרובות עמודים.

במסגרת המחקר, בדקה יפעת את גם את איכות הסיקור: בכ-50% מהכתבות בהן אוזכרה התוכנית, מופיע שמה או שם אחד המועמדים בכותרת, עובדה המייצרת בולטות בסיקור. "כוכב נולד" קיבלה מספר גבוה ביותר של 40 שערים בעיתונות שברובם הופיעו יהודה סעדו והדר עוזרי. יהודה סעדו הוא השיאן מכל המועמדים בהופעה בכותרות, ושמו זכה להופיע בלא פחות מ-18 כותרות.

יעקובי מוסיף, כי "אחד הפרמטרים בניתוח היה מספר התמונות שקיבלו המועמדים והשופטים וכוכב נולד בהחלט סיפקה צבע. כמו כן, הבחנו כי במהלך העונה, חזרו לכותרות כוכבי העונות הקודמות בהקשרים שונים, פועל יוצא של אימפקט החשיפה התקשורתית הגבוה של התוכנית".

כל הכותרות

מבדיקת סיקור תמונות המועמדים עולה, כי דווקא כאן יש שוני בין שלישיית הפיינלסטים בגמר לבין אלו שזכו לחשיפה מרבית בשיבוץ תמונותיהם: יהודה סעדו שרבים מנבאים כי הוא יהיה "הכוכב הנולד" הבא, מוביל במספר התמונות בכתבות (82 תמונות). במקום השני "בחרה העיתונות" בהדר עוזרי שכזכור לא עלתה לגמר, עם 65 תמונות.

במקום השלישי נמצאת שיר ביטון עם 61 תמונות, במקום הרביעי מיכאל קירקלין עם 46 תמונות ובמקום החמישי אוהד אלישע עם 40 תמונות. חביב עיתונות נוסף היה רועי זינר (36 תמונות - בעיקר בהקשר פרשת הזיופים בהצבעות).

מבין השופטים כיכבה ריקי גל בכותרות העיתונים עם אזכור בכ-12 כותרות בעיקר בגלל פרשת "נערת הקוק" והיא גם מובילה במופעי התמונות עם 58 תמונות לעומת צביקה פיק (44 תמונות) וצדי צרפתי (41 תמונות).

למרות הזמן שעבר, הפיינלסטים של העונות הקודמות עדיין שומרים על סטטוס תקשורתי מכובד בעיתונות: מבין הפיינלסטים של העונה השנייה מוביל הראל מויאל עם 72 תמונות, הראל סקעת 59 תמונות ועדי כהן 20 תמונות.

שירי מימון שזכתה במקום השני בגמר כוכב נולד 1 היא דווקא המנצחת הגדולה בתמונות עם הופעה בכ-31 תמונות (הרבה בזכות האירוויזיון) ונינט טייב, הזוכה של העונה הראשונה עם 27. שי גבסו הופיע ב-17 תמונות.

הערה: יפעת מחקרי מדיה מתקדמים הינה חלק מקבוצת יפעת, וגם חברת קו מנחה המפעילה את אתר החדשות Bizportal הינה חלק מקבוצת יפעת.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה