הפרעונות במט"ח במחצית ה-1 - פי 2 מבכל 2004
מהמחלקה לפעילות המשק במט"ח בבנק ישראל נמסר, כי במחצית הראשונה של 2005, הסקטור העיסקי פרע אשראי בנקאי במט"ח נטו בהיקפים ניכרים. היקף הפירעונות עמד על 2.2 מיליארד דולר, פי שניים מהפירעונות בכל שנת 2004, על רקע ירידה ניכרת בפער הריביות המותאם לסיכון, אל מתחת ל-0.5%.
מתחילת 2005, משקל האשראי במט"ח מתוך סך כל האשראי הבנקאי ירד באופן חד אל מתחת ל-25%, לראשונה זה כעשר שנים. בתקופה זו, בוצעו על ידי המגזר העיסקי גיוסי הון בהיקפים ניכרים באמצעות הנפקת אג"ח קונצרניות, המהווים תחליף לאשראי בנקאי. מרבית ההנפקות היו צמודות למדד ולא למט"ח. בנטרול הנפקות אלו, אומרים בבנק ישראל, ייתכן כי הירידה במשקל האשראי במט"ח הייתה חדה אף יותר.
כרבע מפירעונות האשראי הבנקאי הנקוב במט"ח, בששת החודשים הראשונים של 2005, בוצעו על ידי ענף הבנייה, בעוד שמשקלו ביתרת האשראי נמוך יותר. פירעונות אלה נובעים מהמרת אשראי במט"ח לאשראי בשקלים שכן, האשראי הבנקאי הכולל לענף המשיך לגדול. מנגד, ענפים אחרים מוטי יצוא, הפועלים במט"ח, כגון תעשיית ציוד חשמל ואלקטרוני, שירותי תוכנה וענף היהלומים, אף הגדילו את יתרת האשראי במט"ח ואת משקלו בסך כל האשראי הבנקאי.
תופעת פירעון האשראי במט"ח התפרסה על פני מספר גדול של חברות. משקל המטבע דולר ארה"ב בפירעונות במט"ח היה 63%, הנמוך ממשקלו בסך יתרת האשראי הבנקאי במט"ח, אשר עמד בדצמבר 2004 על 77%.
עוד נמסר מבנק ישראל, כי משקל ענף הבניה מכלל האשראי הבנקאי במט"ח הגיע בסוף 2004 לכ-17%. יתרת האשראי במט"ח בענף הבנייה עומדת, בסוף הרבעון הראשון של 2005, על 4.7 מיליארד דולר. אך בבנק מזכירים, כי גם בענף זה פועלות חברות גדולות רבות אשר להן פעילות ענפה בחו"ל.
כלכלני בנק ישראל מציינים עוד, כי פירעונות האשראי במט"ח במחצית הראשונה של 2005, המהווים ביקוש למט"ח, לא יצרו לחץ מיוחד על שער החליפין. זאת, כיוון שמנגד פעלו כוחות אחרים, ארוכי טווח, אשר לחצו על שער החליפין בכיוון של ייסוף. הבולטים בהם הנם השקעות תושבי חוץ בני"ע ישראלים, ישירות ולמסחר בהיקף של כ-4.9 מיליארד דולר ועודף בחשבון השוטף, על בסיס מזומן, של כ-1.6 מיליארד דולר. בבנק מציינים, כי הפיחות של חודש יוני אינו קשור במישרין לפירעונות האשראי, אלא לגורמים אחרים.
במחלקה לפעילות המשק במט"ח בבנק ישראל מעריכים שפוטנציאל פירעונות האשראי במט"ח מוגבל והוא נמוך בהרבה מיתרת האשראי במט"ח. זאת, כיוון, שכאמור, רוב החברות שלהן יתרה גדולה של אשראי במט"ח, הן חברות שעיקר פעילותן במט"ח ועל כן הן לא חשופות לשינויים בשער החליפין של השקל. עבור חברות אלו, דווקא לקיחת אשראי בשקלים תהווה פתיחת חשיפה הפוכה, לייסוף השקל.
הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.
עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת 2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.
עיקרי ההסכם:
שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר.
תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית.
- פנסיה בגיל 50: כל הכלים לפרישה בטוחה בלי להתרסק
- פרישה לפנסיה בישראל: מהם הסימנים שמעידים שהגיע הזמן?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה.
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)הממשלה אישרה את תקציב המדינה לשנה הבאה - 662 מיליארד שקל
תקרת הגרעון בשנת 2026 תהיה בשיעור של 3.9% מהתוצר
אושר בממשלה התקציב לשנה הבאה - 662 מיליארד שקל. מדובר על גירעון של 3.9%, בהחלט סביר. התקציב, מסבירים באוצר, נועד להחזיר את הכלכלה הישראלית למסלול של צמיחה ואחריות בצד הוצאות הממשלה, לאחר שלוש שנים של תקציבי מלחמה בהן הכלכלה הישראלית תמכה את המערכה הבטחונית.
במסגרת התכנית הכלכלית תהיה הפתחה במס הכנסה בדרך של ריווח מדרגות המס. תקציב משרד הביטחון יגדל באופן משמעותי על מנת להבטיח את ביטחון אזרחי מדינת ישראל ואת יכולתו של צה"ל להתמודד עם האיומים הנשקפים, והוא יעמוד על סך 112 מליארד ש"ח. ערב המלחמה עמד תקציב הבטחון על 65 מליארד ש"ח.
השרים אישרו את הרפורמה בענף החלב שנועדה להתמודד עם המונופולים הגדולים השולטים בשוק החלב ולהביא להוזלת החלב והגבינות.
עוד מקצה התקציב תוספת משאבים משמעותית לשורת נושאים בעלי חשיבות ציבורית וכלכלית עליונה, ובהם הקצאה של למעלה מ-3 מיליארד ש"ח לתוכנית לקידום הבינה המלאכותית במשק והטמעתה במשרדי הממשלה, ונושאים רבים נוספים להרחבת ההשקעה בתשתיות והאצת הצמיחה במשק.
- לצאת מהמינוס אחת ולתמיד: המדריך המלא לבניית תקציב מנצח
- הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בין הרפורמות הנכללות במסגרת התכנית הכלכלית תקודם חבילת צעדים בתחום הפיננסי, החלת מס רכוש על קרקעות פרטיות פנויות שאינן חקלאיות, וכן חבילת תיקוני חקיקה להאצת פרוייקטים של תשתיות לאומיות.
