נפט סעודי ארמקו
צילום: טוויטר

הרווחים של ארמקו צנחו ב-25% - מה זה אומר על שוק הנפט?

ענקית הנפט הסעודית ארמקו (ש-90% ממנה בבעלות המדינה) דיווחה על ירידה של 25% ברווחים בשנת 2023, כאשר החברה ציינה שהסיבה היא הירדה במחירי הנפט
רוי שיינמן | (3)
נושאים בכתבה ארמקו נפט

על רקע הירידה בנתח השוק של מדינות OPEC - ארמקו, חברת הנפט הגדולה בעולם ש-90% ממנה בבעלות ערב הסעודית, מדינה שחברה בארגון OPEC, דיווחה על ירידה של 25% ברווחים בשנת 2023 שהסתכמו ב-121.3 מיליארד דולר לעומת 161.1 מיליארד דולר ב-2022.

הירידה החדה בהכנסות מגיעה כאמור על רקע הירידה בנתח השוק של הארגון-קרטל העולמי, אבל גם כתוצאה מהירדה במחירי הנפט - בשנת 2023 המחיר של חבית נפט גולמי ירד ב-10.7% והמחיר של חבית נפט מסוג ברנט ירד ב-6%. בנוסף, למרות האזהרות, מחיר חבית נפט גולמי ירד ב-6.5% מאז ה-7.10.

ההכנסות של ארמקו צנחו ב-17% והסתכמו ב-2023 ב-440.88 מיליארד דולר לעומת 535.19 מיליארד דולר. תזרים המזומנים החופשי ירד ל-101.2 מיליארד דולר לעומת 148.5 מיליארד דולר ב-2022.

"הנפט גדל בחודש פברואר בכ-90 אלף חביות ליום בממוצע, העלייה בייצוא מדאיגה את ארגון OPEC, אשר שמה לה למטרה לצמצם את העודף הגלובלי, אך ללא הצלחה ניכרת", כותב דר' גיל מיכאל בפמן, כלכלן ראשי בלאומי. "ייתכן כי עליית הביקוש הגלובלי לנפט ותזקיקים, בשילוב עם המשך קיצוצי הייצור, יתרמו לעליות מחירים עתידיות בשווקים.

מנגד, הלכידות של הקבוצה מוטלת בספק, זאת לנוכח אספקת נפט מעבר למגבלות היצוא שהוטלו על ידי מספר מדינות החברות בארגון. ייתכן שהמשמעת של המדינות החברות בארגון, תוביל לקשיים בצמצום נוסף של היצע הנפט, זאת בעקבות ירידת ההכנסות הנובעת מחוסר שינוי דרמטי במחיר הנפט ובשילוב עם ירידת ההיצע", מוסיף בפמן.

כולנו זוכרים את החששות שהיו אחרי שהתחילה מלחמת חרבות ברזל בנוגע להתרחבות המערכה לאזור המפרץ מה שיביא לפגיעה באספקת הנפט ולעלייה במחירים. האיום הזה לא מומש, ואפילו המצור החות'י לא הביא לפגיעה רחבה ממנה חששו.

ארה"ב ובריטניה כבר תקפו את החות'ים בתימן, והפגנת הכוח של כוחות המערב נגד המורדים מעודדת את המשקיעים ומגולמת גם במחירי הנפט, כפי שמוסיף בפמן: "ייתכן, כי ככל שימשכו ניסיונות ההרתעה מצד הכוחות הבינלאומיים, כנגד האיום החות'י, פרמיית הסיכון, הגלומה במחירי הנפט, תפחת. אך למרות אי השקט בים האדום, נראה כי מחירי משלוחי הנפט עמידים יחסית למתרחש במזרח התיכון. אמנם, המצב הביטחוני והגיאו-פוליטי במזרח התיכון אינו בעל השפעה רבה על מחירי משלוחי הנפט, אך קיימת השפעה רבה על פרמיית הסיכון הגלומה במחיר הנפט, אשר הינה תנודתית מאז החלה מלחמת 'חרבות ברזל'", כותב בפמן. 

קיראו עוד ב"אנרגיה ותשתיות"

גורם נוסף לפי בפמן שעשוי לתמוך בהמשך ירידת מחירי הנפט הוא התייעלות של תהליכי הפקת הנפט בארה"ב: "תהליכי הפקת הנפט בארצות הברית הופכים ליעילים יותר. זאת בעקבות פרסום של חברת שירותי שדות הנפט, בייקרי יוז, אשר מצביעה על ירידה חדה במספר אסדות הנפט, אך ללא ירידה דומה בתפוקת הייצור", כותב בפמן.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יריב 10/03/2024 15:19
    הגב לתגובה זו
    ואם תחשבו שגם מכוניות עוברות לאט לאט לחשמל תבינו שימי הנפט העליזים קרובים לסופם. זה יבוא בבום אחד ואז כבר לא יתרומם לעולם. לא צריך עודפים של מיליוני חביות. גם עודף של מיליון חביות ליום יכול להפיל את השוק.
  • 2.
    רק נפט 10/03/2024 14:40
    הגב לתגובה זו
    האנרגיה האלטרנטיבית לא מספיקה
  • 1.
    אני לא היית בתחנת דלק חצי שנה אולי גם זה משפיע? (ל"ת)
    טסלה 10/03/2024 14:07
    הגב לתגובה זו
קידוח גז (רשתות)קידוח גז (רשתות)

מי שולט בשוק הגז העולמי - קטאר פותחת פער מול ארה"ב

שתי המדינות מראות התרחבות מהירה , אך יתרון העלויות, השליטה הריכוזית והגישה לשווקים מתעוררים מציבים את קטאר בעמדה תחרותית מול יצוא הגז האמריקאי, דווקא לקראת עודף היצע עולמי והאטה בביקוש

רן קידר |
נושאים בכתבה קטאר ארה"ב גז

בעוד ארה"ב וקטאר ממשיכות להרחיב את יצוא הגז הטבעי הנוזלי במהירות, הפערים במודלים העסקיים, בעלויות ובגמישות השוק הופכים את התחרות לאסימטרית. קטאר, עם קיבולת יצוא נוכחית של 77 מיליון טון בשנה, מתכננת להגיע ל-126 מיליון טון עד 2027 דרך פרויקט North Field East, שיתחיל לפעול באמצע 2026. עד סוף העשור, הקיבולת תגדל ל-142 מיליון טון, כולל הרחבה של North Field West בשווי 5 מיליארד דולר. ההשקעות האלה, בהיקף עשרות מיליארדים, מבוססות על עלויות ייצור נמוכות של 25-50 סנט ליחידת חום, מה שמאפשר רווחיות גם במחירי גז נמוכים סביב 5-7 דולר ליחידת חום באסיה.

ארה"ב, לעומת זאת, הגדילה את קיבולת היצוא ב-24 מיליון טון ב-2025, והגיעה ל-116 מיליון טון בעקבות הפעלת פרויקטים כמו Plaquemines. עד 2030, הקיבולת צפויה להכפיל עצמה ל-200 מיליון טון, עם 12 פרויקטים בבנייה והשקעות של 40 מיליארד דולר בתשתיות. אולם, היצוא האמריקאי תלוי במחירי גז מקומיים, שקפצו בדצמבר 2025 ל-5 דולר ליחידת חום בשל מזג אוויר קר וגידול בביקוש לחשמל. אם המחירים יישארו גבוהים, חלק מהמשלוחים יאבדו תחרותיות מול יצרנים זולים יותר.

עודף ההיצע מחכה מעבר לפינה 

השוק הגלובלי צפוי לעודף היצע של 300 מיליארד קוב בשנה עד 2030, כאשר 70 אחוז מהגידול מגיע מארה"ב וקטאר. הביקוש בסין מאכזב ב-2025 לשנה שנייה, עם גידול של 2 אחוז בלבד ל-120 מיליון טון, בעוד יצוא אמריקאי לסין ירד ב-15 אחוז. אירופה, שקלטה 69 מיליון טון מארה"ב בשמונת החודשים הראשונים של 2025, עלולה לראות ירידה אם גז רוסי יחזור דרך הסכמים מדיניים, עם פוטנציאל להפחית 15-20 מיליארד קוב בביקוש אירופי.

בשוק של דרום ומזרח אסיה, שצפוי להגדיל את הביקוש לכ-200 מיליון טון מעבר ל-2030, קטאר בולטת בגמישותה. QatarEnergy, הגוף הממשלתי, שולט ב-20% ממסחר הגז הגלובלי ומספק גז לשווקים מאתגרים כמו הודו ובנגלדש, שם סיכוני אשראי גבוהים מרתיעים חברות פרטיות. בניגוד לכך, ארה"ב פועלת דרך פסיפס של יזמים, מה שגורם לביטולים במצבי עודף, כמו ב-2025 כשהייתה ירידה של 10% במשלוחים לאירופה.

ישנו מצבור של 50 דוחות אנליסטים ואיתם תחזיות בהקשרי פרויקטים חדשים, וכולם שמנבאים עודף היצע. אמנם ערים נוספות כמו קנדה ומקסיקו צפויות להרחיב גם הן ביקוש, עם גידול של 30 מיליון טון בקיבולת, וכמו כן רוסיה מוסיפה אי ודאות, עם פוטנציאל ל-60 מיליון טון נוספים אם פרויקטים כמו Arctic LNG 2 יופעלו מחד - אך עדיין הביקוש הגלובלי לגז יגדל ב-1% בלבד במהלך 2025, לעומת 2.8% ב-2024, והדבר מגביר את הלחץ על המחירים.

טורבינות רוח ימיות של אורסטד. קרדיט: רשתות חברתיותטורבינות רוח ימיות של אורסטד. קרדיט: רשתות חברתיות

מבט לים: משרד האנרגיה בוחן איך תיראה האנרגיה של ישראל שתיוצר במים

המשרד משלים מכרז לביצוע סקר אסטרטגי שיבחן אילו טכנולוגיות אנרגיה ואקלים ניתן לפתח בים התיכון. הבדיקה תכלול אנרגיה מגלים, רוח ושמש, אגירה, מימן ירוק ולכידת פחמן. המטרה: לגבש בסיס ידע שיסייע בקבלת החלטות על פיתוח ימי, תוך איזון בין צרכים כלכליים, סביבתיים וציבוריים

עוזי גרסטמן |

משרד האנרגיה והתשתיות נמצא בימים אלה לקראת סיום הליך מכרז לביצוע סקר אסטרטגי סביבתי רחב היקף, שמטרתו לבחון את הפוטנציאל של המרחב הימי של ישראל לפיתוח אנרגיה מתחדשת ופתרונות אקלים. את הסקר יבצע המרכז הלאומי לכלכלה כחולה, הפועל בחיפה תחת HiCenter Ventures, והוא צפוי להימשך כשנה וחצי, בליווי ועדת היגוי ווועדת מומחים בראשות המשרד.

על פי הודעת המשרד בנושא, הסקר נועד לבחון איזה טכנולוגיות מתקדמות יכולות להתאים ליישום בים התיכון, ומהם התנאים שיאפשרו פיתוח אחראי שלהן. בין התחומים שייבדקו נמצאת הפקת אנרגיה מגלים וזרמים ימיים, מתקני רוח ושמש בים, פתרונות לאגירת אנרגיה, ייצור מימן ירוק, גידול ביומסה ימית, שימוש בחילוף חום וכן אפשרויות ללכידת פחמן במרחב הימי. במסגרת העבודה, יתבצע מיפוי של הטכנולוגיות הרלוונטיות לישראל, ניתוח רמת הבשלות שלהן והערכת היתכנות כלכלית, סביבתית וחברתית.

מעבר לבחינת הטכנולוגיות עצמן, הסקר ינסה לענות גם על שאלות של מיקום ותכנון. הוא יכלול איתור אזורים בים שבהם ניתן יהיה להקים מתקנים ימיים בצורה מיטבית, לצד גיבוש המלצות בנוגע למדיניות פיתוח, כללי תכנון, רגולציה וניטור סביבתי. המטרה היא ליצור תמונה רחבה שתסייע לממשלה לקבל החלטות מושכלות לגבי השימוש במרחב הימי, שהוא משאב מוגבל ורב-שימושי.

במשרד האנרגיה מדגישים כי הסקר הוא חלק מתהליך מקובל במדינות מפותחות, המכונה סקר אסטרטגי סביבתי, שנועד לשמש בסיס לתכנון ארוך טווח של משאבי טבע. תוצרי העבודה אמורים לספק למשרד תשתית מקצועית המבוססת על נתונים, שתאפשר לקדם פיתוח ימי באופן שמצד אחד תורם ליעדי האקלים של ישראל, ומצד שני שומר על איזון בין צורכי המשק, ההגנה על הסביבה והאינטרס הציבורי.

לדברי אולגה זלטקין, מרכזת בכירה למחקר ימים ואגמים ביחידת המדען הראשי של המשרד, המרחב הימי נהפך לרכיב חשוב במיוחד בפיתוח אנרגיה מתחדשת בישראל, בין היתר בשל מגבלות השטח ביבשה. היא הסבירה כי הים מאפשר לא רק להגדיל את היקפי הייצור, אלא גם לקדם טכנולוגיות שאין להן חלופה יבשתית, כמו אנרגיה מגלים וזרמים. הסקר, לדבריה, נועד ליצור בסיס ידע לאומי שיתמוך בתכנון זהיר, בגיוון מקורות האנרגיה ובחיזוק הביטחון האנרגטי של המדינה.