זוחלים באיילון: למה הפקקים רק מחמירים ומה יהיה בהמשך?
מה מהירות הנסיעה הממוצעת באיילון, האם צפוי פתרון בטווח הקרוב ומה הפתרון לעתיד?
נתיבי איילון: מהירות הנסיעה ממשיכה לרדת
התשתיות משתפרות, אבל הן לא עומדות בקצב הגידול של כלי הרכב שנוספים מדי שנה. יש ביקוש גדול לשימוש בתשתיות והתשתיות לא מספקות. זה הבסיס ליצירת פקקים. הפתרון הוא בשיפור מתמשך של התשתיות, אבל השיפורים האלו לוקחים שנים והבעיה הגדולה שהם בעצמם מייצרים בעיה - כדי לשפר תשתיות בטווח הארוך פוגעים בתשתיות בטווח הקצר וכך גורמים לעמוס כפול ופקקים בלתי נסבלים.
"לא נורא", אומרים לנו, "תסעו באוטובוס ותחבורה ציבורית", אבל הבעיה שהתחבורה הציבורית לא מספקת מענה לחלק רחב מהמקומות והיא עצמה איטית. חוץ מזה שהיא לא בכל מצב ובכל יום , בשבת היא כמובן לא פועלת ( למרות שיש תחליפים חלקיים).
העומסים והפקקים מתבטאים מאוד בנתיבי איילון. עורק התחבורה המרכזי והעמוס ביותר בישראל, הופך בהדרגה מכביש מהיר לנתיב זוחל. הנתונים לשנת 2024 מראים כי המהירות הממוצעת באיילון צפון עמדה על כ-54 קמ"ש בלבד, ובאיילון דרום כ-61 קמ"ש. באזורים מסוימים, המהירות הממוצעת היא אפילו נמוכה משמעותית מכך ואזורים העמוסים המהירות בשעות הלחץ פחות מ-20 קמ"ש. בסוף זה הרי מה שחשוב - לא המהירות הממוצעת על פני כל היום אלה המהירות הממוצעת כשנוסעים בנתיבים לעבודה ובחזרה ובשעות האלו המהירות הממוצעות היא באזור 25-40 קמ"ש. יש גם מקטעים שהמהירות בהם היא מתחת ל-15 קמ"ש.
זה אומר שאת הדרך הביתה אתם עושים בזמן כפול ואפילו פי 3 מאשר הייתם יכולים לעשות אם הדרכים היו מהירות. נסיעה ממרכז ת"א לכפר סבא שאמורה לקחת 25 דקות לוקחת בשעות החזרה מעבודה באזור שעה, וזה כמובן רק דוגמה אחת.
- האוצר: בלי מס נסיעה על רכבים חשמליים- פקקי התנועה יחריפו משמעותית
- הדרך החדשה להגיע לירושלים בשעות העומס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה מוביל לעומסים האדירים באיילון?
הסיבה המרכזית לעומסים המתמשכים נעוצה בהיקף התנועה שגדל משמעותית לאורך השנים - יותר אנשים צריכים להגיע ממקום למקום, יותר רכבים בתנועה. מספר הרכבים בישראל עולה בקצב גבוה יותר מאשר הרחבת תשתיות התחבורה, מה שמוביל למצב שבו הכביש מגיע לקצה הקיבולת שלו.
בפועל, על פי מבדקים שונים, הבעיה לפחות מבחינה תיאורטית
לא נראית כזו גדולה - מספיק שכמות הרכבים תרד ב-3%, כדי לשפר את מהירות הנסיעה באופן דרמטי. אנחנו רואים פקקים עם אלפי ורבבות רכבים אבל דמיינו שאם היו רק פחות 3% רכבים בארץ, המצב היה נראה אחרת, מהירות הנסיעה היתה עולה בלפחות 10 קמ"ש.
הסיבה לכך היא
שצוואר הבקבוק נוצר מהתנועה השולית - דמיינו בקבוק מים שאתם שופכים ממנו מים, הזרימה תהיה קולחת, אבל ברגע שתעלו את השיפוע יהיה שלב שבו ייוצר עומס על צוואר הבקבוק. זו נקודה מסוימת שמשנה את הכל, היא מביאה להיתקעות. בכביש זו אותה נקודה למשל שבה שני נתיבים הופכים
לאחד. בתנועה רגילה אין בעיה, אבל אם אתם מעל הנקודה "האדומה", זה יגרום לפקק גדול. לכן, הבעיה בשטח אומנם גדולה, אבל מספיק קצת פחות רכבים בכביש כדי לשפר את זה דרמטית.
אלא שהישראלים אוהבים רכב. למרות המחירים הגבוהים בארץ שכוללים מיסוי מאוד גבוה, כמות הרכבים שעולה על הכביש מדי שנה באזור 300 אלף. בסה"כ יש כ-4 מיליון רכבים.
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- שווי שימוש - נדרשת קביעת מדיניות ארוכת טווח
- תוכן שיווקי משכנתא הפוכה: מפתח לחוסן בעורף, יציבות בשוק הנדל"ן
- פרויקט תחבורתי בכפר סבא - חיבור כביש 5503 לדרכים נוספות
המלחמה תרמה לעומסים?
המלחמה השפיעה בעיקר על צפון הארץ, שם נפח התנועה ירד בצורה חדה. בכביש חוצה צפון (החלק הצפוני של כביש 6) נרשמה ירידה של 60% בשימוש בשנה האחרונה. עם זאת, המעבר של חלק מאנשי הצפון והדרום למרכז, הם חלק מההסבר לעלייה בפקקים.
העומסים באיילון מתרחבים בשנים האחרונות ביתר שאת גם לערים עצמם ולדרכים בינעירוניות אחרות. קיימת זליגה מאיילון לנתיבים מרכזיים אחרים שגם בהם יש עומסים. שם השינוי בעומסים הוא אפילו יותר דרמטי. באיילון העומסים הם עניין של שנים וזה נעשה יותר חמור, אבל יש דרכים שרק בשנים האחרונות הפכו להיות קשים. מעבר לכך, הבנייה של הרכבת התחתית במרכז ובעיקר בתל אביב מייצרת שימוש בנתיבי תנועה קיימים גם חשובים ומרכזיים ובעצם מקטינה את היצע התשתיות.
ברגע שהיקף התשתיות יורד אז כמובן שהנסיעה הופכת לאיטית יותר. הנסיעה בתל אביב הופכת בשעות העומס לאיטית במיוחד. אין על זה מידע רשמי, אבל זו עמידה כמעט רציפה בפקקים והזדחלות נמשכת.
אין לאן להתרחב, אז מה עושים?
נתיבי איילון לא יכולים
להתרחב יותר. גם אם ניתן היה להוסיף נתיבים, זה לא היה מספק פתרון ארוך טווח, משום שמספר הרכבים גדל בקצב מהיר יותר. הפתרון היחיד שעולה על הפרק הוא שיפור משמעותי בתחבורה הציבורית – הרחבת רשת הרכבות, יצירת נתיבים בלעדיים לתחבורה ציבורית (נת"צים) וקידום תחבורה שיתופית.
שאלות ותשובות על הפקקים באיילון
מה גורם למהירויות הנמוכות בנתיבי איילון?
כמות הרכבים בכביש עולה על הקיבולת שלו, בעיקר בשעות השיא. בנוסף, אין מספיק אלטרנטיבות לתחבורה ציבורית שיכולות להפחית את העומסים.
האם נתיבי איילון הפכו למסוכנים יותר?
למרות המהירויות הנמוכות, נתיבי איילון עדיין נחשבים יחסית בטוחים. עם זאת, עיכובים ועומסים יכולים להוביל לעצבנות בקרב הנהגים, מה שעלול להגביר את הסיכון לתאונות קלות.
מה התחזית לשנים הקרובות?
ללא שינוי משמעותי בתחבורה הציבורית, המצב צפוי להחמיר. העלייה בכמות הרכבים לא מלווה בתשתיות מתאימות, ולכן נדרשים צעדים מיידיים כמו הרחבת שירותי הרכבת ויצירת נת"צים נוספים.
האם ניתן לפתור את בעיית הפקקים?
בטווח הקצר, כנראה שלא. בטווח הארוך, הפתרון נמצא בפיתוח תחבורה ציבורית יעילה וזמינה שתציע חלופה אמיתית לרכב הפרטי.
למה המהירות דווקא עולה בחודשי הקיץ?
באוגוסט, פחות ישראלים משתמשים בכבישים בשל חופשות, ולכן מהירות הנסיעה באיילון עולה
- 9.אנונימי 28/03/2025 10:09הגב לתגובה זוהם לא אוהבים רכבים ופקקים אין להם ברירה ולכן הם אוהבים.
- 8.ישראלי 04/01/2025 08:15הגב לתגובה זוכאשר 3 מיליון ישראלים יעברו ליהודה ושומרון יפחת הלחץ במרכז מחירי הדיור ירדו ואיילון יזרום.
- 7.מוטי 03/01/2025 11:23הגב לתגובה זועוד החודש יכנסו מאה אלף מכוניות ולא היא יותר פקקים
- 6.ירון 02/01/2025 22:23הגב לתגובה זומה הבעיה בונים עוד 2 קומות כביש . כביש אחד עד ראשון לציון ישיר והשני ישיר עד אשדוד עם פיצול המשך לשני הנתיבים הלאה . וכסף יש ים במשרד התחבורה .קדימה לעבודה
- 5.רוי 02/01/2025 16:25הגב לתגובה זוגם שם עמוס
- 4.הבעיה היא נתיב תחבורה ציבורית בנתיבי אילון (ל"ת)משה 02/01/2025 11:43הגב לתגובה זו
- 3.התחבורה ציבורית אינה תחליף כי לא נוסעת בשבת (ל"ת)רלבים עליך 02/01/2025 10:14הגב לתגובה זו
- 2.אני עובר לאוטובוס והוא לא מגיע ואז אני מאחר לעבודה אז עדיף לעמוד בפקק עם רכב (ל"ת)yuri 02/01/2025 09:52הגב לתגובה זו
- 1.כמו ב 1973 להשבית כל רכב ליום בשבוע 20% פחות רכבים על הכביש לא 3 כמו בכתבה (ל"ת)דוד 02/01/2025 09:42הגב לתגובה זו
מ - 4 יוצא 1 - רכב השטח הטוב בישראל, האם יש כזה?
ארבעה רכבי שטח משובחים נמכרים בישראל. לכל אחד מהם עדת מעריצים, את חלקן כבר ניתן להגדירן כ'כת'. אבל מי הכי טוב? האם יש כזה דבר 'הכי טוב'? או שיש מקום לשאול מה הצרכים של הלקוח הפוטנציאלי, ולהתאים עבורו את הרכב הנכון. באנו לעשות סדר
ארבעה רכבי שטח אמיתיים נמכרים בישראל. למעשה חמישה, אם נחשיב גם את ה KGM רקסטון כרכב שטח, אבל כאן זה מתחיל וכאן זה נגמר, כי הרקסטון, עם כל הכבוד, לא יכול להיות חלק מחבורת החוד של רכבי השטח בישראל – לנדרובר דיפנדר, ג'יפ רנגלר, פורד ברונקו וטויוטה לנדקרוזר. גם את הטנדרים אני שם בצד, אנחנו עם SUV אמיתיים. גם את האינאוס גרנדיר שיחידה אחת ממנו כבר מתגלגלת על כבישי ארצנו אני שם מחוץ למשוואה.
אני כאן כדי לחדד את הבדלים בין ארבעת המופלאים שהזכרתי. ראשית אומר שהייתי שמח אם כל אחד מהארבעה היה לי בחניה הפרטית. הם כולם מבצעים ברמה הגבוהה ביותר, גם אם יש ביניהם הבדלים גדולים מאוד. וגילוי נאות, בחניה הפרטית חונה לנדקרוזר ארוך וקשיש, שחוגג עוד מעט 20 שנים להיווסדו ביפן.
חלקכם עומד להתרגז מאוד, בוודאי אלו שקשורים בעבותות לרכב השטח שיש ברשותם, או עליו הם חולמים. אחרי הרבה מאוד ק"מ על סיפונם של כל אחד מהארבעה, גם בכביש וגם בשטח, המסקנות שלי חדות וברורות. ובכן, כל כלי הרכב המוזכרים הם בעלי הנעה כפולה 4X4, עם הילוך כח ונתחיל במסקנות.
אז מי על הפרק:
לנדרובר דיפנדר 110 – יש האומרים שהוא הדיסקברי 6 האמיתי. אני מניח בצד את גירסאות ה 90 (הקצר) או ה 130 העוד יותר ארוך, ומתמקד בדגמי ה 110. כך או כך, מדובר ברכב שטח אמיתי, שלדה אחודה, ארבעה מתלים נפרדים, יש גירסת כניסה עם מתלים רגילים (קפיץ ובולם) ויש עם מתלי אוויר מתכווננים.

ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
ההמלצה כוללת הפחתה של 4.58% במחיר הנסיעה, לצד תוספת חדשה של 1.57 שקל לק"מ בנסיעות מעל 10 ק"מ; נהגי המוניות זועמים: "פגיעה בפרנסה ובשירות"
ועדת המחירים הבין־משרדית המליצה לעדכן את מבנה תעריפי הנסיעה במוניות, באופן שיכלול הפחתה של כ-4.6% בתעריף הבסיס והוספת מרכיב חדש, "פקטור מרחק", אשר ייקר נסיעות העולות על 10 ק"מ. מדובר בתוספת של 1.56 שקלים לכל קילומטר נוסף מעבר למרחק זה.
עם זאת, לפני שההמלצה תהפוך לרשמית, הוועדה תצא לשימוע ציבורי שיימשך עד ה-14 בספטמבר, במהלכו תיבחנה התנגדויות מצד גופים מקצועיים ונציגי הציבור. רק לאחר מכן תועבר ההמלצה הסופית לאישור שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'.
המהלך של הוועדה נועד לעדכן את סל התשומות המשפיע על חישוב התעריפים, בין היתר תוך הכללת רכיבי עלות כמו חשמל, ולא רק בנזין, על רקע כניסת מוניות חשמליות לשוק. למרות ההפחתה בתעריף הכללי, תוספת "פקטור מרחק" עשויה להביא לייקור מהותי של נסיעות ארוכות, במיוחד בנסיעות בין־עירוניות ובנסיעות משדה התעופה. הנסיעות הארוכות, שבמסגרת רפורמת 2018 הוזלו משמעותית, עשויות לחזור ולהיות יקרות יותר וכלכליות יותר עבור נהגי המוניות.
נהגי המוניות מתנגדים
בתגובה למהלך, נהגי המוניות ביקרו מאוד את המהלך. לטענתם מדובר בפתרון קוסמטי שמעמיק את העיוותים במקום לתקן אותם. הם טוענים כי הרפורמה שבוצעה לפני כשש שנים גרעה בפועל כ-40% מהתעריפים לנסיעות בין־עירוניות, והשינוי הנוכחי אינו נותן מענה אמיתי לבעיות שנוצרו. אבל הצד שלהם ברור. הם רוצים בהתייקרות של הנסיעה במונית גם ובעיקר בנסיעות בינעירוניות מבלי להפחית את הנסיעה בתוך העיר. השאלה למה? כפי שהצגנו כאן, מחירי המוניות בארץ לא זולים ואל בהכרח שמוצדקים - נסיעה במונית ב-300 שקל מנתניה לנתב"ג - ולמה אין אובר בישראל?
- נסיעה במונית ב-300 שקל מנתניה לנתב"ג - ולמה אין אובר בישראל?
- "להביא את אובר לארץ ולפצות את נהגי המוניות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כך או אחרת, נהגי המוניות צפויים להתנגד למהלך במסגרת השימוע הציבורי, ולהוביל מהלך מול משרדי הממשלה בדרישה לגבש מנגנון הצמדה שקוף, המבוסס על מדדים תפעוליים כמו עלויות דלק, ביטוח, שחיקה ותחזוקה. נראה שהוועדה צריכה להגיד באופן ברור - רוצים מחירים חופשיים. בבקשה - נכניס את אובר, תהיה תחרות ומחירים תחרותיים לציבור.