זוחלים באיילון: למה הפקקים רק מחמירים ומה יהיה בהמשך?
מה מהירות הנסיעה הממוצעת באיילון, האם צפוי פתרון בטווח הקרוב ומה הפתרון לעתיד?
נתיבי איילון: מהירות הנסיעה ממשיכה לרדת
התשתיות משתפרות, אבל הן לא עומדות בקצב הגידול של כלי הרכב שנוספים מדי שנה. יש ביקוש גדול לשימוש בתשתיות והתשתיות לא מספקות. זה הבסיס ליצירת פקקים. הפתרון הוא בשיפור מתמשך של התשתיות, אבל השיפורים האלו לוקחים שנים והבעיה הגדולה שהם בעצמם מייצרים בעיה - כדי לשפר תשתיות בטווח הארוך פוגעים בתשתיות בטווח הקצר וכך גורמים לעמוס כפול ופקקים בלתי נסבלים.
"לא נורא", אומרים לנו, "תסעו באוטובוס ותחבורה ציבורית", אבל הבעיה שהתחבורה הציבורית לא מספקת מענה לחלק רחב מהמקומות והיא עצמה איטית. חוץ מזה שהיא לא בכל מצב ובכל יום , בשבת היא כמובן לא פועלת ( למרות שיש תחליפים חלקיים).
העומסים והפקקים מתבטאים מאוד בנתיבי איילון. עורק התחבורה המרכזי והעמוס ביותר בישראל, הופך בהדרגה מכביש מהיר לנתיב זוחל. הנתונים לשנת 2024 מראים כי המהירות הממוצעת באיילון צפון עמדה על כ-54 קמ"ש בלבד, ובאיילון דרום כ-61 קמ"ש. באזורים מסוימים, המהירות הממוצעת היא אפילו נמוכה משמעותית מכך ואזורים העמוסים המהירות בשעות הלחץ פחות מ-20 קמ"ש. בסוף זה הרי מה שחשוב - לא המהירות הממוצעת על פני כל היום אלה המהירות הממוצעת כשנוסעים בנתיבים לעבודה ובחזרה ובשעות האלו המהירות הממוצעות היא באזור 25-40 קמ"ש. יש גם מקטעים שהמהירות בהם היא מתחת ל-15 קמ"ש.
זה אומר שאת הדרך הביתה אתם עושים בזמן כפול ואפילו פי 3 מאשר הייתם יכולים לעשות אם הדרכים היו מהירות. נסיעה ממרכז ת"א לכפר סבא שאמורה לקחת 25 דקות לוקחת בשעות החזרה מעבודה באזור שעה, וזה כמובן רק דוגמה אחת.
- צפי לעומסים כבדים - היערכות תחבורתית חסרת תקדים בירושלים
- האוצר: בלי מס נסיעה על רכבים חשמליים- פקקי התנועה יחריפו משמעותית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה מוביל לעומסים האדירים באיילון?
הסיבה המרכזית לעומסים המתמשכים נעוצה בהיקף התנועה שגדל משמעותית לאורך השנים - יותר אנשים צריכים להגיע ממקום למקום, יותר רכבים בתנועה. מספר הרכבים בישראל עולה בקצב גבוה יותר מאשר הרחבת תשתיות התחבורה, מה שמוביל למצב שבו הכביש מגיע לקצה הקיבולת שלו.
בפועל, על פי מבדקים שונים, הבעיה לפחות מבחינה תיאורטית
לא נראית כזו גדולה - מספיק שכמות הרכבים תרד ב-3%, כדי לשפר את מהירות הנסיעה באופן דרמטי. אנחנו רואים פקקים עם אלפי ורבבות רכבים אבל דמיינו שאם היו רק פחות 3% רכבים בארץ, המצב היה נראה אחרת, מהירות הנסיעה היתה עולה בלפחות 10 קמ"ש.
הסיבה לכך היא
שצוואר הבקבוק נוצר מהתנועה השולית - דמיינו בקבוק מים שאתם שופכים ממנו מים, הזרימה תהיה קולחת, אבל ברגע שתעלו את השיפוע יהיה שלב שבו ייוצר עומס על צוואר הבקבוק. זו נקודה מסוימת שמשנה את הכל, היא מביאה להיתקעות. בכביש זו אותה נקודה למשל שבה שני נתיבים הופכים
לאחד. בתנועה רגילה אין בעיה, אבל אם אתם מעל הנקודה "האדומה", זה יגרום לפקק גדול. לכן, הבעיה בשטח אומנם גדולה, אבל מספיק קצת פחות רכבים בכביש כדי לשפר את זה דרמטית.
אלא שהישראלים אוהבים רכב. למרות המחירים הגבוהים בארץ שכוללים מיסוי מאוד גבוה, כמות הרכבים שעולה על הכביש מדי שנה באזור 300 אלף. בסה"כ יש כ-4 מיליון רכבים.
- משלוש יוצא אחד - פרימיום חשמלי סיני
- אומודה 9 בדרך לארץ - קרוסאובר פלאג אין מתקדם
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שיא ישראלי חדש - פרארי ב-18,000,000 שקל
המלחמה תרמה לעומסים?
המלחמה השפיעה בעיקר על צפון הארץ, שם נפח התנועה ירד בצורה חדה. בכביש חוצה צפון (החלק הצפוני של כביש 6) נרשמה ירידה של 60% בשימוש בשנה האחרונה. עם זאת, המעבר של חלק מאנשי הצפון והדרום למרכז, הם חלק מההסבר לעלייה בפקקים.
העומסים באיילון מתרחבים בשנים האחרונות ביתר שאת גם לערים עצמם ולדרכים בינעירוניות אחרות. קיימת זליגה מאיילון לנתיבים מרכזיים אחרים שגם בהם יש עומסים. שם השינוי בעומסים הוא אפילו יותר דרמטי. באיילון העומסים הם עניין של שנים וזה נעשה יותר חמור, אבל יש דרכים שרק בשנים האחרונות הפכו להיות קשים. מעבר לכך, הבנייה של הרכבת התחתית במרכז ובעיקר בתל אביב מייצרת שימוש בנתיבי תנועה קיימים גם חשובים ומרכזיים ובעצם מקטינה את היצע התשתיות.
ברגע שהיקף התשתיות יורד אז כמובן שהנסיעה הופכת לאיטית יותר. הנסיעה בתל אביב הופכת בשעות העומס לאיטית במיוחד. אין על זה מידע רשמי, אבל זו עמידה כמעט רציפה בפקקים והזדחלות נמשכת.
אין לאן להתרחב, אז מה עושים?
נתיבי איילון לא יכולים
להתרחב יותר. גם אם ניתן היה להוסיף נתיבים, זה לא היה מספק פתרון ארוך טווח, משום שמספר הרכבים גדל בקצב מהיר יותר. הפתרון היחיד שעולה על הפרק הוא שיפור משמעותי בתחבורה הציבורית – הרחבת רשת הרכבות, יצירת נתיבים בלעדיים לתחבורה ציבורית (נת"צים) וקידום תחבורה שיתופית.
שאלות ותשובות על הפקקים באיילון
מה גורם למהירויות הנמוכות בנתיבי איילון?
כמות הרכבים בכביש עולה על הקיבולת שלו, בעיקר בשעות השיא. בנוסף, אין מספיק אלטרנטיבות לתחבורה ציבורית שיכולות להפחית את העומסים.
האם נתיבי איילון הפכו למסוכנים יותר?
למרות המהירויות הנמוכות, נתיבי איילון עדיין נחשבים יחסית בטוחים. עם זאת, עיכובים ועומסים יכולים להוביל לעצבנות בקרב הנהגים, מה שעלול להגביר את הסיכון לתאונות קלות.
מה התחזית לשנים הקרובות?
ללא שינוי משמעותי בתחבורה הציבורית, המצב צפוי להחמיר. העלייה בכמות הרכבים לא מלווה בתשתיות מתאימות, ולכן נדרשים צעדים מיידיים כמו הרחבת שירותי הרכבת ויצירת נת"צים נוספים.
האם ניתן לפתור את בעיית הפקקים?
בטווח הקצר, כנראה שלא. בטווח הארוך, הפתרון נמצא בפיתוח תחבורה ציבורית יעילה וזמינה שתציע חלופה אמיתית לרכב הפרטי.
למה המהירות דווקא עולה בחודשי הקיץ?
באוגוסט, פחות ישראלים משתמשים בכבישים בשל חופשות, ולכן מהירות הנסיעה באיילון עולה
- 9.אנונימי 28/03/2025 10:09הגב לתגובה זוהם לא אוהבים רכבים ופקקים אין להם ברירה ולכן הם אוהבים.
- 8.ישראלי 04/01/2025 08:15הגב לתגובה זוכאשר 3 מיליון ישראלים יעברו ליהודה ושומרון יפחת הלחץ במרכז מחירי הדיור ירדו ואיילון יזרום.
- 7.מוטי 03/01/2025 11:23הגב לתגובה זועוד החודש יכנסו מאה אלף מכוניות ולא היא יותר פקקים
- 6.ירון 02/01/2025 22:23הגב לתגובה זומה הבעיה בונים עוד 2 קומות כביש . כביש אחד עד ראשון לציון ישיר והשני ישיר עד אשדוד עם פיצול המשך לשני הנתיבים הלאה . וכסף יש ים במשרד התחבורה .קדימה לעבודה
- 5.רוי 02/01/2025 16:25הגב לתגובה זוגם שם עמוס
- 4.הבעיה היא נתיב תחבורה ציבורית בנתיבי אילון (ל"ת)משה 02/01/2025 11:43הגב לתגובה זו
- 3.התחבורה ציבורית אינה תחליף כי לא נוסעת בשבת (ל"ת)רלבים עליך 02/01/2025 10:14הגב לתגובה זו
- 2.אני עובר לאוטובוס והוא לא מגיע ואז אני מאחר לעבודה אז עדיף לעמוד בפקק עם רכב (ל"ת)yuri 02/01/2025 09:52הגב לתגובה זו
- 1.כמו ב 1973 להשבית כל רכב ליום בשבוע 20% פחות רכבים על הכביש לא 3 כמו בכתבה (ל"ת)דוד 02/01/2025 09:42הגב לתגובה זו
פרארי דייטונה SP3. מחיר של 18,000,000 ש"ח. קרדיט עמית אגרונובשיא ישראלי חדש - פרארי ב-18,000,000 שקל
סמלת יבואנית דגמי פרארי לישראל עדכנה כי יחידה אחת מדגם הדייטונה SP3 שמחירו בחו"ל קרוב ל 2.25 מיליון דולר ייובא לישראל עבור לקוח מקומי
סמלת יבואנית דגמי פרארי לישראל מכרה ללקוח ישראלי פרארי דייטונה במחיר של 18,000,000 שקל! מדובר על שיא במחיר לרכב בישראל. המחיר נובע מכך שהרכב נרשם בישראל עם כל המשתמע - מסים והוצאות מסביב. מחירו בחו"ל הוא כחצי מהמחיר בארץ.
אחרי שברשתות החברתיות פורסמו תמונות של הפרארי דייטונה SP3 עידכנה יבואנית פרארי לישראל כי רכב כזה, אחד מ-599 יחידות שיוצרו, אכן הגיע לישראל ונמכר ללקוח.
בשונה מכלי רכב בייצור המוני, אותם היבואן מביא לארץ תוך שהוא רוכש מאות או אלפי יחידות שונות ואז משווק בישראל, כל דגמי פרארי הנמכרים בישראל מגיעים לארץ רק לאחר שהם הוזמנו ונמכרו מראש ללקוח. כלומר סמלת לא מייבאת מכוניות ואז מוכרת ללקוח, אלא קודם מוכרת ואז מייבאת.
נוסף על כך, קיימת רשימת המתנה ארוכה לדגמי פרארי, כך שלקוח יכול להזמין היום דגם כלשהו, ולקבל אותו רק לאחר מספר חודשים, ולעיתים למעלה מזה. כשמדובר במכוניות נדירות ויקרות במיוחד כמו הפרארי דיטונה SP3 היצרנית לא תמכור רכב לכל לקוח, גם אם יש לו את הכסף. לחברה חשוב כי הבעלים של רכב פרארי 'הוכיח' את הזכאות לרכוש את המכונית ולהחזיק אותה, וזאת באמצעות רכישה של דגמים 'פשוטים' יותר של היצרנית.כלומר, אפשר לעלות בהדרגה בדגמים, לא לקפוץ לטופ בבת אחת, אם כי, בסופו של יום - "הכסף מדבר".
- ג'יפ רנגלר - הוזלה של עשרות אלפי שקלים
- הושק ליפמוטור C10 PHEV, וגרסה מוזלת לטיגו 7 PHEV
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מכאן אנחנו מסיקים כי הלקוח המאושר שנפרד עכשיו מסכום גדול של מיליוני שקלים בחשבון הבנק, הוא כזה שכנראה כבר מחזיק רכב אחד או שניים של היצרנית.
