רני צים
צילום: מאיר אדרי

ממשיכה לממש: פסגות מוכרת את חבר הבורסה ב-82 מיליון שקל

בניכוי המזומנים בקופה השווי הוא 25 מיליון שקל; אחרי שהודיעה על שינוי המיקוד העסקי לתחום הביטחוני, פסגות ממשיכה לממש את נכסיה בתחום הפיננסי; התאגיד הרוכש יכלול את יניב בנדר, המנכ"ל הקודם של פסגות
רוי שיינמן | (2)

פסגות  פסגות קבוצה ממשיכה בתהליך המימושים ומודיעה על מכירת חבר הבורסה ב-82 מיליון שקל לתאגיד של גיזה זינגר אבן, פירמת ייעוץ פיננסי ובנקאות להשקעות, אשר יכלול גם את יניב בנדר, המנכ"ל הקודם של החברה.

פסגות נמצאת בתקופה האחרונה בתהליך של יציאה מפעילות הפיננסים וההשקעות ושינוי מיקוד פעילותה. החברה דיווחה לאחרונה על רכישת חברת רובו-טים (Roboteam), יצרנית של רובוטים המשמשים למשימות צבאיות וביטחוניות שונות, וכיום נמנות עם בעלי המניות של רובו-טים גם אלביט מערכות (מחזיקה בכ-21%) וקונצרן הביטוח ג'נרלי האירופאי (כ-11%).

בחודש מאי 2024, הושלמה העסקה למכירת חברת פסגות קרנות נאמנות לאי.בי.אי בתמורה לסך של 147 מיליון שקל. הרווח בגין העסקה מוערך בין 60-70 מיליון שקל צפוי להיות מוכר בתוצאותיה הכספיות של החברה, ברבעון השני לשנת 2024. בהמשך לשתי עסקאות אלה, פרעה פסגות את רוב חובותיה הפיננסיים, והיא צפויה להפוך לחברה נזילה ללא חוב.

"קבוצת פסגות עושה היום צעד נוסף ביישום הצעדים עליהם הכריזה", מסר רני צים, בעל השליטה בקבוצת פסגות. "מכירת פעילות חבר הבורסה מהווה את השלב האחרון של יציאת הקבוצה מתחום שוק ההון. בהמשך לכך, כבר הודענו על חתימת מזכר הבנות לרכישת פעילות בתחום של התעשיות הביטחוניות, המתאפיינת בצמיחה וברווחיות, ושעשויה להניב לבעלי מניותיה של פסגות ערך רב בשנים הבאות".

"פסגות עשתה כברת דרך משמעותית בתקופה האחרונה, כאשר בחודש מאי האחרון השלמנו את מכירת חברת קרנות הנאמנות לאיביאי בתמורה לכ-147 מיליון שקל, בהמשך למכירת פעילות הקרנות וניהול התיקים לקבוצת הפניקס", מסר דניאל לבנטל, יו"ר ומנכ"ל פסגות. "בנוסף, הודענו על הקדמת פירעון של אגרות החוב שלנו, ולאחרונה דיווחנו גם על חתימת מזכר הבנות לרכישת חברת רובו-טים הפועלת בתחום הבטחוני הצומח בקצבים משמעותיים. בכך יושלם יישומה של התכנית לממש את פעילות בית ההשקעות, לחזק את איתנותה הפיננסית של החברה, ולהיכנס לתחום פעילות חדש ומבטיח".

מניית פסגות נסחרת לפי שווי של 108 מיליון שקל כאשר מתחילת השנה ירדה המנייה ב-34% וב-12 החודשים האחרונים ירדה ב-41.5%.

מניית פסגות ב-12 החודשים האחרונים

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דוד 27/06/2024 12:20
    הגב לתגובה זו
    מה זה אומר לגבי מי שיש לו חשבון מסחר בפסגות?
  • יעבור לגיזה (ל"ת)
    יעקב 27/06/2024 13:09
    הגב לתגובה זו
נשיא המדינה לשעבר, רובי ריבלין. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא המדינה לשעבר, רובי ריבלין. קרדיט: רשתות חברתיות

אלקטריאון: כניסתו ויציאתו של רובי ריבלין

ארבע שנים, הרבה ציפיות ומעט תוצאות: מסע הכניסה והיציאה של ריבלין מאלקטריאון הסתיים בקול ענות חלושה, ללא הישגים לצד ירידת ערך ומשקיעים מאוכזבים

רן קידר |

אי שם בקיץ 2021, חודש לאחר שסיים את תפקידו כנשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין מונה לנשיא חברת אלקטריאון אלקטריאון -2.45%  , מפתחת הטכנולוגיה לטעינת רכבים חשמליים תוך כדי נסיעה. החברה, שנסחרה אז בשווי של כ־1.6 מיליארד שקל לאחר זינוק חד בתקופת הקורונה, ציפתה שריבלין יפתח עבורה דלתות ברחבי העולם, יחזק קשרים מול ממשלות ויגביר את אמון המשקיעים, וזאת למרות שהחברה עדיין לא הציגה הכנסות מהותיות. המשקיעים, שציפו למימושים בינלאומיים ולחוזים משמעותיים, קיוו שכניסתו של ריבלין תבלום את הירידה במניה, שהחלה עוד לפני כן בעקבות צמיחה איטית מהצפוי בפרויקטים המסחריים. 

והנה, קצת יותר מארבע שנים לאחר ההצטרפות, החברה הודיעה על סיום תפקידו של ריבלין כנשיא וכחלק מהדירקטריון ובזאת מושלם מהלך שלא הניב פירות, בטח לא לחברה ולמשקיעים בה. שכרו של ריבלין מעולם לא פורסם, אך ניתן רק לשער שהוא כן יצא נשכר מהמהלך שהושלם אתמול.

לא חתונה קתולית 

גם לאחר הצטרפות ריבלין, ולמרות הציפיות, אלקטריאון התקשתה להציג פריצת דרך מסחרית. המניה המשיכה להידרדר. ריבלין, לעומתה, לא חיכה וכמעט במקביל לכניסתו לתפקיד, השתתף בקמפיין פרסומי למותג "יכין", מהלך שעורר ויכוח ציבורי לגבי אדם שמילא תפקיד ממלכתי בכיר זמן קצר קודם לכן.

אלקטריאון, מצידה, לא הסתפקה בריבלין, ובהמשך למאמציה של אלקטריאון בחיפוש אחר השפעה גלובלית, בתחילת 2022, הודיעה החברה על צירופו של קורט ג'ונסון, יו"ר מועצת ניו יורק לשעבר, כיועץ אסטרטגי. החברה זיהתה את ארה״ב, ובעיקר את ניו יורק, כשוק יעד מרכזי לטכנולוגיה שלה, והקמת חברת בת בארה"ב נועדה לתמוך בכך.

ועדיין, למרות כל המאמצים, המניה המשיכה להידרדר ובסך הכל הציגה ירידה של כ-66% מאז מינוי ריבלין, ושווי השוק שלה כיום עומד על כ-733 מיליון שקל. החברה עדיין מציגה גידול בהוצאות ושריפת מזומנים, ולא מזמן החדשנות שבמוצר שלה התערערה, לאור פתרון טכנולוגי אחר של BYD, שהציגה טעינה מהירה שמייתרת את הפתרון של אלקטריאון (למרות שזו טענה שהדבר אינו פוגע בה). 

עמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטןעמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטן

בוקר טוב לממונה על שוק ההון שגילה שחברות הביטוח עושקות את הציבור

הרווחיות בענף הרכב טיפסה לרמות מפלצתיות: יחס משולב שנע סביב 75%-85% אצל חלק מהחברות, עליות פרמיה של עשרות אחוזים, ותשואות הון שהושפעו גם מתמחור-יתר וגם מסביבת שוק נוחה. אל תאשימו אותן - המטרה שלהן היא להרוויח; סוף-סוף הרגולטור הרדום התעורר

תמיר חכמוף |

עסק צריך להרוויח. המטרה המוצהרת של חברות היא למקסם את הרווח. זה נהדר למשקיעים, לצרכנים זה ממש לא נהדר. כשחברת ביטוח מרוויחה מעבר לרווח נורמלי זה אומר שהיא גובה יותר על ביטוחים ועל דמי ניהול וכו'. כשבנק מדווח על רווח לא נורמלי הוא לוקח לכם ריבית גבוהה על הלוואה ונותן ריבית נמוכה על פיקדון. לא הוגן, אבל מה אתם רוצים שיעשה מנכ"ל? יגיד אני לא במשחק וייקח ריבית נמוכה על הלוואה? תוך 4 חודשים יעיפו אותו.

הבעיה היא אולי קצת בחברות ובבנקים שהפכו לתאווי בצע ברמה מופרזת. הבעיה אצל הרגולטור - בנק ישראל בהקשר של הבנקים, ורשות שוק ההון על חברות הביטוח. חברות הביטוח מרוויחות פי 3-4 מאשר רק לפני 3 שנים ונסחרות בשווי גבוה פי 3-4 מאשר אז. כשהן מרוויחות כך, ובעיקר כשהן מגדילות כך את הרווח, זה על חשבונכם. רשות שוק ההון כבר סיפרה לנו בדוח השנתי ל-2024 שהתחרות בשוק הביטוח חלשה. עכשיו, באיחור היא מתחילה לפעול.  


רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון בראשות עמית גל, בוחנת הפעם את התמחור בענף ביטוח הרכב, ומסקנותיה הובילו לאולטימטום חריג: חברות שיגבו פרמיות מופרזות על מקיף וצד ג' יצטרכו לתקן במחירים, בתוך שלושה חודשים, או לאבד את זכותן לשווק פוליסות רכב חדשות. הסיבה? הבדיקה מצאה פערים "מהותיים" בין רמת הסיכון הביטוחי בפועל לבין המחירים שגובה השוק. במילים פשוטות, חברות נהנו מהכנסות והפרמיות עלו הרבה מעבר למה שהצדיק הסיכון.

מגדל: ה"מוצלחת" לעת עתה

בין החברות שנדרשו לעדכן במסמך המקורי הייתה גם מגדל מגדל ביטוח -0.08%  , אך בעדכון רשמי שפרסמה החברה ‏הבוקר הובהר כי הרשות בחרה בשלב זה לא להורות למגדל לעדכן תעריפים בביטוח רכב רכוש. לעת עתה היא רשאית להמשיך לשווק ביטוח רכב תחת התעריפים הקיימים שלה. מבחינת מגדל, זו "חותמת טובה", בחירה רגולטורית תומכת, שעשויה לשמש כמקרה בוחן לרווחיות המתחרות. אם מגדל שומרת על רווחיות "מאוזנת" יחסית, בלי רווחיות יתר קיצונית, היא עשויה למשוך לקוחות רכב שתהיו מודעים לריכוז רגולטורי בתמחור. במבט על הדוחות, ניתן לראות כי יחס התביעות מול ההוצאות עומד באזור 90%, יחס חיובי אם כי לא קיצוני כמו שמציגות חלק מהחברות האחרות. להרחבה על דוחות מגדל מגדל: הרווח כולל קפץ ב-47% ל-535 מיליון שקל, התשואה להון ב-23.8% 

הפניקס: הדוגמא הנגדית

ובינתיים, הפניקס פרסמה היום דוחות חזקים במיוחד: רווח כולל של 803 מיליון שקל ברבעון, 2.3 מיליארד שקל בתשעת החודשים, ותשואה להון של 29.2%. רווח הליבה (לפני השקעות ושוק ההון) גם הוא גבוה, וכפי שצוין בדוח, חלק ניכר מהשורה התחתונה הגיע מרווחיות בענפי הביטוח הכללי והרחבת פעילות בניהול נכסים.