אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי
צילום: יח"צ
דוחות

ויקטורי: ירידה של 36% ברווח התפעולי ברבעון; רווחיות תפעולית של 3% בלבד - לא כאן נמצא יוקר המחיה

לאחר שנת הקורונה שהייתה שנת שיא בצריכה הקמעונאית ירדו הביצועים הפיננסים של החברה לכל אורך הדרך מההכנסות ועד הרווח הנקי, אך ביחס לשנת 2019 נרשם שיפור; הרווחיות התפעולית מוכיחה שוב שרשתות השיווק לא אחראיות ליוקר המחיה
גיא טל | (1)

רשת השיווק ויקטורי ויקטורי 0.92% מדווחת על תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי של שנת 2021 ולשנה כולה. 

בסיכום הרבעון הרביעי ירדו הכנסות החברה ב-8.9% ל-550 מיליון שקל לעומת 604 מיליון שקל שנה קודם לכן. הסיבה לירידות במכירות היא היותה של שנת 2020, שנת הקורונה, שנת שיא במכירות קמעוניות. הפדיון מחנויות זהות קטן ב-9.4% ביחס לרבעון המקביל. הרווח הגולמי ברבעון הסתכם ב-140 מיליון שקל לעומת רווח גולמי של 153 מיליון שקל ברבעון המקביל. הרווח התפעולי הגיע ל-16.4 מיליון שקל בהשוואה ל-25.8 מיליון שקל - שיעור רווח תפעולי של 3% ביחס ל-4.3% בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הנקי ברבעון הרביעי הסתכם ב-8.4 מיליון שקל - 44.3% פחות מאשר שנה קודם לכן, אז הגיע הרווח הנקי ל-15.1 מיליון שקל

בסיכום שנתי ירדו מכירות החברה ב-2.7% ל-2.31 מיליארד שקל בהשוואה ל-2.38 מיליארד שקל בשנת 2020 ולעומת 1.75 מיליארד שקל בשנת 2019 טרום הקורונה. הפדיון למ"ר עמד על 35.1 אלף שקל לעומת 36.2 אלף שקל שנה קודם לכן ו-32.3 בשנת 2019. הפדיון בחנויות זהות היה 35 אלף שקל לעומת 36 אלף שקל בשנת 2020.

הרווח הגולמי הגיע ל-586 מיליון שקל בהשוואה לרווח גולמי של 604 מיליון שקל, קיטון של 8.9%. הרווח התפעולי היה 89 מיליון שקל בהשוואה ל-105 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. שיעור הרווח התפעולי היה 3.9% בהשוואה ל-4.4% בתקופה המקבילה. הרווח הנקי הסתכם ב-50.7 מיליון שקל לעומת 58.1 מיליון שקל, קיטון של 12.7% שנובע ברובו מהקיטון במכירות והפגיעה בשולי הרוח. 

הדוחות מאשרים בעצם את המגמה של רווחיות תפעולית נמוכה של רשתות השיווק. לפני שבוע שופרסל דיווח על רווחיות תפעולית של 4.4% ברבעון, וקרוב לוודאי שרשתות השיווק האחרון יציגו רווחיות דומה. 

בתקופה האחרונה תקפו חברי כנסת פופוליסטיים את רשתות השיווק וטענו כי המרווחים שלהם גדולים וחריגים מדי אבל כפי שכבר הצגנו ברבעון הקודם - זה פשוט לא נכון. מי שאחראים ל-50-60% מהמחיר שאתם משלמים בסופר על פירות וירקות הם החקלאים, כך קבעה בשבוע שעבר הוועדה הממשלתית לבדיקת פערי התיווך, אשר הוסיפה כי הרווחיות של הקמעונאיות בישראל לא חריגה בהשוואה לחברות קמעונאיות אחרות בעולם. בנוסף, גם היבואניות והיצרניות כמו שטראוס עם רווחיות התפעולית של  11.7% או סנו עם רווחיות תפעולית גבוהה אף יותר שמגיעה למעל 15%, נושאות באחריות משמעותית יותר ליוקר המחיה. 

בנוסף לדוחות, החברה מוסרת כי היא פועלת לפתיחת 8 סניפים חדשים במהלך 2022 - 2023 בהיקף כולל של 11 אלף מ"ר שיצטרפו ל-67.5 אלף מ"ר של הסניפים הקיימים. בתת הרשת ויקטורי City החברה פועלת לפתיחת 7 סניפים בתל אביב, והיא מקווה לשפר את הרווח הגולמי באמצעותם (שכן בדרך כלל חנויות בתוך העיר גובות מחירים גבוהים יותר). בכוונת החברה לפתוח עד 50 סניפים בגוש דן בגדלים של עד 300 מ"ר. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ויקטורי נסחרת בשווי של 910 מיליון שקל לאחר ירידה של 20% ב-12 החודשים האחרונים. הרווח הנקי של החברה בשנת 2021 משקף לה מכפיל רווח של כ-18 לעומת מכפיל 19.7 של שופרסל. מניית החברה נסחרת כעת ללא שינוי משמעותי בערכה. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 29/03/2022 12:24
    הגב לתגובה זו
    הייתי השבוע בחנות ויקטורי ברחוב ירושלים, רעננה. חנות דוחה, מקררים נוזלים, שירותים מוזנחים, מחירים בינוניים. קניתי רק בעקבות תלושי שי שקבלתי. לא אשוב לחנות. מצטער
בורסה, משקיעים (AI)בורסה, משקיעים (AI)

להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה

על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009

מנדי הניג |

הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P. 

בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר  מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.   

אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.  

השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.

כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד  "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?".  כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות.