ראיון

ראלי שקט: המניה שטסה מעל 3,000% בת"א לשווי שוק מדהים - מה הסוד שלה?

הרחק מעין הזרקורים, אחת המניות הכי חמות בת"א לא מפסיקה לשבור שיאים. בעל השליטה מסביר ונותן תחזית
אבי שאולי | (12)

חברת דלתא גליל פרסמה אמש את תוצאותיה הכספיות לסיכום הרבעון הראשון של 2015. דלתא שפועלת בתחום מסורתי שנחשב ל-low tech בדר"כ לא תופסת כותרות גדולות מידי בתקשורת, אבל את מהלך העליות שביצעה המניה בשנים האחרונות קשה לפספס - כ-650% תוך 4 שנים ומעל 3,000% מאז השפל של 2008 לשווי מדהים של כ-3 מיליארד שקלים. בעל השליטה בחברה אייזיק דבח שוחח עם Bizportal וסיפק איך דבר כזה קורה בחברת טקסטיל ישראלית, ומה הוא צופה בהמשך הדרך.

סיפורה של דלתא מייצג במידה רבה את התעשייה בישראל ובמיוחד את תעשיית הטקסטיל. בשנות ה-70 של המאה הקודמת הועסקו בתחום עשרות אלפי עובדים בשורה של מפעלים בעיקר בפריפריה ועם השנים הייצור עבר לחו"ל ובמיוחד למזרח הרחוק.

את דלתא הקים התעשיין דב לאוטמן ז"ל בשנת 1975 בכרמיאל. החברה הונפקה בבורסה בת"א בשנת 1982 וידעה ימים טובים. אלא שהתחרות הקשה עם ייצור זול יותר בחו"ל חיסלו את תעשיית הטקסטיל ואיימו לחסל גם את חברת דלתא.

דבח: "בשנת 2001 מכרתי את מרבית פעילותי בארה"ב והיו לי מספר השקעות בישראל. בשנת 2004 נפגשתי לראשונה עם דב לאוטמן והצעתי לרכוש ממנו את מניותיו. בתחילה רכשתי את המניות של השותפה שלו 'שרה לי' (23% תמורת 28 מיליון דולר) ולאחר שחלה מכר לי גם את מניותיו (תמורת 60 מיליון דולר)".

בסך הכל השקיע דבח כ-100 מיליון דולר ברכישת 49% ממניות דלתא. החברה חילקה מאז דיבידנדים של כ-45 מיליון דולר ובנוסף דבח מככב כמעט מדי שנה בצמרת מקבלי השכר בחברות ציבוריות. בשנת 2014 השתכר כ-1.9 מיליון דולר. בסיכום המשתנים אפשר לומר שדבח הפך בתוך 7 שנים 100 מיליון דולר ל-400 מיליון דולר.

אבל הכסף הגדול, "על הנייר" בשלב זה, מגיע מהזינוק החד בשווי החברה בבורסה. המניה טיפסה במאות אחוזים בשנים האחרונות והיום דלתא שווה 3 מיליארד שקל כאשר שווי החזקותיו של דבח עומד על 1.5 מיליארד שקל. לא הגיע הזמן לממש קצת מניות? לחפש משקיע אסטרטגי? למכור נתח? "אתה צודק" אומר דבח ומוסיף שיתכן שאם החברה תחזור למסחר מלא בארה"ב הוא יעשה זאת.

השינוי הדרמטי בחברה הגיע ממספר מהלכים אסטרטגיים שדבח הצליח ליישם בחברה: צמצום הייצור בישראל, הגדלת מספר הלקוחות, רכישת חברות ומותגים, חדשנות ושיווק. בשנת 2008 מכרה החברה ב-623 מיליון דולר ובשנת 2014 חצו המכירות לראשונה את רף ה-1 מיליארד דולר.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

דבח: "הפוקוס שלנו זה חדשנות ושיווק. אנחנו ההי-טק של הלאו-טק ויש לנו הרבה פטנטים במוצרים עם DNA של חדשנות. אנחנו לא מתחרים על מוצרים בסיסיים אלא על מוצרי פרימיום".

החדשנות של דלתא בתחום הטקסטיל היא המפתח להצלחתה. כך למשל היא הצליחה להשיג שיתוף פעולה עם נייקי בשני מרכזי פיתוח שלה - כך שאם אתם צופים בגרביים של מסי או ניימר תדעו שגם לדלתא מישראל יש יד ורגל בייצור.

משפחת דבח הגיעה מסוריה לישראל. אייזיק נולד בירושלים ובגיל 12 המשפחה היגרה לארה"ב ועסקה בעיקר בתחום הבדים. בשנת 1988 החברה המשפחתית רכשה תמורת 15 מיליון דולר יצרנית ג'ינס בשם "גלוריה ונדרבילט" שהיתה על סף פשיטת רגל ומכרה אותה כעבור עשור ביותר מ־100 מיליון דולר.

מעבר לשינויים הרבים בחברה וצמיחה אורגאנית - דלתא גדלה בזכות מספר רכישות מוצלחות שאחת מהן היא Schiesser מגרמניה. 16% מהמכירות של דלתא לגרמניה, 14% בשאר אירופה, 58% בצפון אמריקה ו-11% בישראל. השחיקה של האירו מול הדולר פוגעת חשבונאית בהכנסות החברה.

סמנכ"ל הכספים יוסי חג'ג' הסביר כי "אנחנו ערוכים לרכישות עם מזומנים בקופה בהיקף של כ-146 מיליון דולר". לדבריו הרבעון הראשון היה טוב מאוד אפילו שהיסטורית הרבעון השלישי והרביעי נחשבים לחזקים יותר בגלל החופשות והחגים.

דבח: אנחנו בוחנים רכישות של חברות גלובאליות עם מיתוג טוב שתעזור לנו להגדיל את המכירות ומקווים שהשנה יהיה משהו". הרכישה הגדולה האחרונה הייתה לפני כשלוש שנים.

ענף הטקסטיל העסיק בעבר עשרות אלפי עובדים ומרביתם פוטרו, גם בחברת דלתא (היום מועסקים כ-350 פועלי ייצור בלבד). "זה טוב שאין ייצור בישראל כי העובדים שפוטרו קיבלו ג'וב טוב יותר. קשה מאוד לייצר בארץ - זה יותר מדי ביוקר". 

דבח מבהיר למרות פיטורי העובדים הוא הגיע לישראל ופועל בה בעיקר משיקולי ציונות והוא גם תורם לקהילה בדרכים שונות.

מניית דלתא בעשור האחרון:

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    אריק 20/05/2015 13:10
    הגב לתגובה זו
    ותראו שהקשר בין שער המנייה למיצאות הוא רק בהרצה . בקרוב . בקרוב, תראו לאן היא תגיע.
  • 10.
    הסוד שלה זה הרצת מניה (ל"ת)
    מי 13/05/2015 21:01
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    שמטוב 13/05/2015 10:08
    הגב לתגובה זו
    לסחורה שהם מיבאים. לא מאמין ש- 350 עובדים בלבד מייצרים כמות גדולה, חוץ ממוצרים בודדים שניתן לייצר על ידי אוטומטים.
  • 8.
    י. 13/05/2015 09:36
    הגב לתגובה זו
    כרגיל , המידע אינו רלוונטי היום. זה לא ימשך כך.
  • 7.
    בבא 13/05/2015 09:26
    הגב לתגובה זו
    איך שמתפרסמת כתבה בסגנון כזה זה הסימן למכור הכל מייד
  • 6.
    דני 13/05/2015 09:21
    הגב לתגובה זו
    מישהו בביז נתקע עם מניות שלהם. אל תקנו דלתא
  • 5.
    עינת 13/05/2015 09:14
    הגב לתגובה זו
    לא לקנות גולף חברה על הפנים
  • 4.
    עוזי 13/05/2015 09:11
    הגב לתגובה זו
    אני מחזיק במניה חצי שנה והיא תקועה........
  • אתה צודק (ל"ת)
    רן 13/05/2015 09:33
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שוטוקאן 13/05/2015 09:09
    הגב לתגובה זו
    "תחתוני הייטק" הריבית נמוכה יש בועה גם בחלק מהמניות בשוק לבדוק טוב לפני שקונים
  • 2.
    נחמד לקרוא כאלה דברים בהצלחה בהמשך הדרך (ל"ת)
    יעקב 13/05/2015 08:46
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    היחס שלהם ללקוחות גרוע (ל"ת)
    מעוניינים רק ברווח 13/05/2015 08:12
    הגב לתגובה זו
נשיא המדינה לשעבר, רובי ריבלין. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא המדינה לשעבר, רובי ריבלין. קרדיט: רשתות חברתיות

אלקטריאון: כניסתו ויציאתו של רובי ריבלין

ארבע שנים, הרבה ציפיות ומעט תוצאות: מסע הכניסה והיציאה של ריבלין מאלקטריאון הסתיים בקול ענות חלושה, ללא הישגים לצד ירידת ערך ומשקיעים מאוכזבים

רן קידר |

אי שם בקיץ 2021, חודש לאחר שסיים את תפקידו כנשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין מונה לנשיא חברת אלקטריאון אלקטריאון -2.45%  , מפתחת הטכנולוגיה לטעינת רכבים חשמליים תוך כדי נסיעה. החברה, שנסחרה אז בשווי של כ־1.6 מיליארד שקל לאחר זינוק חד בתקופת הקורונה, ציפתה שריבלין יפתח עבורה דלתות ברחבי העולם, יחזק קשרים מול ממשלות ויגביר את אמון המשקיעים, וזאת למרות שהחברה עדיין לא הציגה הכנסות מהותיות. המשקיעים, שציפו למימושים בינלאומיים ולחוזים משמעותיים, קיוו שכניסתו של ריבלין תבלום את הירידה במניה, שהחלה עוד לפני כן בעקבות צמיחה איטית מהצפוי בפרויקטים המסחריים. 

והנה, קצת יותר מארבע שנים לאחר ההצטרפות, החברה הודיעה על סיום תפקידו של ריבלין כנשיא וכחלק מהדירקטריון ובזאת מושלם מהלך שלא הניב פירות, בטח לא לחברה ולמשקיעים בה. שכרו של ריבלין מעולם לא פורסם, אך ניתן רק לשער שהוא כן יצא נשכר מהמהלך שהושלם אתמול.

לא חתונה קתולית 

גם לאחר הצטרפות ריבלין, ולמרות הציפיות, אלקטריאון התקשתה להציג פריצת דרך מסחרית. המניה המשיכה להידרדר. ריבלין, לעומתה, לא חיכה וכמעט במקביל לכניסתו לתפקיד, השתתף בקמפיין פרסומי למותג "יכין", מהלך שעורר ויכוח ציבורי לגבי אדם שמילא תפקיד ממלכתי בכיר זמן קצר קודם לכן.

אלקטריאון, מצידה, לא הסתפקה בריבלין, ובהמשך למאמציה של אלקטריאון בחיפוש אחר השפעה גלובלית, בתחילת 2022, הודיעה החברה על צירופו של קורט ג'ונסון, יו"ר מועצת ניו יורק לשעבר, כיועץ אסטרטגי. החברה זיהתה את ארה״ב, ובעיקר את ניו יורק, כשוק יעד מרכזי לטכנולוגיה שלה, והקמת חברת בת בארה"ב נועדה לתמוך בכך.

ועדיין, למרות כל המאמצים, המניה המשיכה להידרדר ובסך הכל הציגה ירידה של כ-66% מאז מינוי ריבלין, ושווי השוק שלה כיום עומד על כ-733 מיליון שקל. החברה עדיין מציגה גידול בהוצאות ושריפת מזומנים, ולא מזמן החדשנות שבמוצר שלה התערערה, לאור פתרון טכנולוגי אחר של BYD, שהציגה טעינה מהירה שמייתרת את הפתרון של אלקטריאון (למרות שזו טענה שהדבר אינו פוגע בה). 

עמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטןעמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטן

בוקר טוב לממונה על שוק ההון שגילה שחברות הביטוח עושקות את הציבור

הרווחיות בענף הרכב טיפסה לרמות מפלצתיות: יחס משולב שנע סביב 75%-85% אצל חלק מהחברות, עליות פרמיה של עשרות אחוזים, ותשואות הון שהושפעו גם מתמחור-יתר וגם מסביבת שוק נוחה. אל תאשימו אותן - המטרה שלהן היא להרוויח; סוף-סוף הרגולטור הרדום התעורר

תמיר חכמוף |

עסק צריך להרוויח. המטרה המוצהרת של חברות היא למקסם את הרווח. זה נהדר למשקיעים, לצרכנים זה ממש לא נהדר. כשחברת ביטוח מרוויחה מעבר לרווח נורמלי זה אומר שהיא גובה יותר על ביטוחים ועל דמי ניהול וכו'. כשבנק מדווח על רווח לא נורמלי הוא לוקח לכם ריבית גבוהה על הלוואה ונותן ריבית נמוכה על פיקדון. לא הוגן, אבל מה אתם רוצים שיעשה מנכ"ל? יגיד אני לא במשחק וייקח ריבית נמוכה על הלוואה? תוך 4 חודשים יעיפו אותו.

הבעיה היא אולי קצת בחברות ובבנקים שהפכו לתאווי בצע ברמה מופרזת. הבעיה אצל הרגולטור - בנק ישראל בהקשר של הבנקים, ורשות שוק ההון על חברות הביטוח. חברות הביטוח מרוויחות פי 3-4 מאשר רק לפני 3 שנים ונסחרות בשווי גבוה פי 3-4 מאשר אז. כשהן מרוויחות כך, ובעיקר כשהן מגדילות כך את הרווח, זה על חשבונכם. רשות שוק ההון כבר סיפרה לנו בדוח השנתי ל-2024 שהתחרות בשוק הביטוח חלשה. עכשיו, באיחור היא מתחילה לפעול.  


רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון בראשות עמית גל, בוחנת הפעם את התמחור בענף ביטוח הרכב, ומסקנותיה הובילו לאולטימטום חריג: חברות שיגבו פרמיות מופרזות על מקיף וצד ג' יצטרכו לתקן במחירים, בתוך שלושה חודשים, או לאבד את זכותן לשווק פוליסות רכב חדשות. הסיבה? הבדיקה מצאה פערים "מהותיים" בין רמת הסיכון הביטוחי בפועל לבין המחירים שגובה השוק. במילים פשוטות, חברות נהנו מהכנסות והפרמיות עלו הרבה מעבר למה שהצדיק הסיכון.

מגדל: ה"מוצלחת" לעת עתה

בין החברות שנדרשו לעדכן במסמך המקורי הייתה גם מגדל מגדל ביטוח -0.08%  , אך בעדכון רשמי שפרסמה החברה ‏הבוקר הובהר כי הרשות בחרה בשלב זה לא להורות למגדל לעדכן תעריפים בביטוח רכב רכוש. לעת עתה היא רשאית להמשיך לשווק ביטוח רכב תחת התעריפים הקיימים שלה. מבחינת מגדל, זו "חותמת טובה", בחירה רגולטורית תומכת, שעשויה לשמש כמקרה בוחן לרווחיות המתחרות. אם מגדל שומרת על רווחיות "מאוזנת" יחסית, בלי רווחיות יתר קיצונית, היא עשויה למשוך לקוחות רכב שתהיו מודעים לריכוז רגולטורי בתמחור. במבט על הדוחות, ניתן לראות כי יחס התביעות מול ההוצאות עומד באזור 90%, יחס חיובי אם כי לא קיצוני כמו שמציגות חלק מהחברות האחרות. להרחבה על דוחות מגדל מגדל: הרווח כולל קפץ ב-47% ל-535 מיליון שקל, התשואה להון ב-23.8% 

הפניקס: הדוגמא הנגדית

ובינתיים, הפניקס פרסמה היום דוחות חזקים במיוחד: רווח כולל של 803 מיליון שקל ברבעון, 2.3 מיליארד שקל בתשעת החודשים, ותשואה להון של 29.2%. רווח הליבה (לפני השקעות ושוק ההון) גם הוא גבוה, וכפי שצוין בדוח, חלק ניכר מהשורה התחתונה הגיע מרווחיות בענפי הביטוח הכללי והרחבת פעילות בניהול נכסים.