עדיין בלי נגיד חדש: הדולר היציג צלל 1% ל-3.537 שקלים
הטלטלה בשוק המט"ח המקומי נמשכה גם היום (ב') והיא צפויה להימשך כל עוד נמשכת חוסר הוודאות ביחס לפתרון בעיית אישור התקציב ותקרת החוב בארה"ב. כוחו של השקל התעצם היום עוד יותר גם לאחר שהלמ"ס פירסמה את נתוני האבטלה בארץ, שהמשיכו להצביע על שיפור בשוק העבודה, כשאחוז הבלתי מועסקים ירד ל-6.1%.
בינתיים, לבנק ישראל עדיין לא מונה נגיד חדש מבין 3 המועמדים שאישרה ועדת טירקל. בזמן שראש הממשלה שאמור להודיע על הבחירה נמצא בארה"ב בעניינים מדיניים, תצטרך ממלאת מקום הנגיד, ששלפה בשבוע שעבר את נשק הריבית, להתמודד עם התחזקות השקל שממשיכה לפגוע בכושר התחרות של היצוא הישראלי.
שעריהם של המטבעות המרכזיים, הדולר והאירו, נפלו היום כנגד השקל ובעת קביעת השערים היציגים על ידי בנק ישראל נרשמה ירידה של 0.95% בשערו היציג של השקל שנחלש ל-3.537 שקלים. האירו היציג נפל ב-0.97% ונקבע ב-4.734 שקלים, זאת לאחר הראלי המרשים שרשמו הצמדים הנ"ל לאחר הורדת הריבית במשק בשבוע שעבר.
סיכום חודשי: לאחר חודש מלא תהפוכות הסתכמה התזוזה בשערו של הדולר בירידה של 2.2%. כאשר במהלך החודש בחן הצמד למעלה את הרמה 3.63 שקלים ב-3 בספטמבר ונפל עד לשפל של 3.504 ב-20 בספטמבר. האירו סיכם את חודש ספטמבר בירידה זניחה של 0.15%, אולם במהלך החודש נרשמה בצמד זה תנודה של כ-10 אגורות.
אתמול הפילה המפלגה הרפובליקנית פצצה על הנשיא אובמה כשהעבירה הצעת חוק אשר דוחה את יישום תוכנית הבריאות של הנשיא בשנה וקושרת בינה לבין אישור התקציב. בכך למעשה קטנו הסיכויים שממשלת ארה"ב תצליח להימנע מנפילה מהמצוק הפיסקאלי ב-17 באוקטובר. מחר (ג') יהיה היום האחרון בו יכול הקונגרס להצביע על השינויים בתקציב הדרוש הרחבה. במידה והתקציב לא יעבור צפוי הממשל הפדרלי בארה"ב להיכנס לראשונה מזה 17 שנה למצב של הקפאת תקציבים (SHUTDOWN).
FXCM ישראל העריכו הבוקר כי "התנודתיות בדולר-שקל עשויה לזנק השבוע על רקע אירועי המפתח בארצות הברית. הדולר-שקל טיפס מעלה בחוזקה בשבוע האחרון והוסיף לערכו בסיכום שבועי כמעט 5 אגורות. המהלך הזה ראוי לציון על רקע העובדה שבעולם הדולר דווקא דשדש ונסחר בטווחים צרים מול המטבעות המרכזיים".
"את העוצמה היחסית של הדולר בזירת המט"ח המקומי יש לייחס ליחסי הכוחות בשוק המקומי בין הקונים למוכרים. אין ספק שמהלכיו האגרסיביים של בנק ישראל, ובכלל זה הורדת הריבית המפתיעה, הצילו את שער החליפין מקריסה מתחת ל-3.5 שקלים".
- 5.רון סביר 30/09/2013 21:34הגב לתגובה זולפני כמה שנים הדולר הגיע לרמה של 3.22 עם נגיד בפועל ומאז טיפס לרמה של 4.22 שח
- 4.כהנוביף 30/09/2013 18:40הגב לתגובה זוחקירה פלילית מדוע הדולר נופל והאוצר לא מטיל מיסוי על הספקולנטים. ועדת חקירה אולי מישהו משוחד? יתכן שכן או לא. שווה בדיקה
- 3.לפיד עדיין לא הבין את הסכנה שבשקל חזק (ל"ת)שמישהו יסביר לו 30/09/2013 17:56הגב לתגובה זו
- 2.שלומי 30/09/2013 14:00הגב לתגובה זואיזה שלטון איפוטנתי. לא מסוגלים לשמורעל המטבע. למה זה כל כך מסובך ? מיד להחריז כל פיחות של % 20 וזהו בדויק כמו שמדינות אחרות יודעים לשמור על המטבע שלהם
- 1.מקווה לטוב 30/09/2013 12:55הגב לתגובה זוסך הכל בישראל במדיניות הכלכלית שלה, ניתן לעשות הרבה כסף במעט זמן , ללא עבודה, ללא סיכון .... ממש גן עדן של שוטים.... זה מה שצריכים ספקולנטים.... כזאת ממשלה, כזה בנק מרכזי, והרבה טיפשים במיוחד בצמרת הכלכלית.
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6
העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה
דניה סיבוס דניה סיבוס 1.02% מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.
היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.
המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.
- חצי שנה אחרי: לפידות קפיטל שוב מממשת בדניה סיבוס
- דניה מסכמת רבעון עם ירידה קלה בהכנסות אך שיפור ברווחיות התפעולית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת
בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות.
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל
אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה
קבוצת אלקטרה אלקטרה -0.59% , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.
לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.
220 שערים בשלוש טבעות
הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.
מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.
- 564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6
- בשורה ירוקה: יוזמה להקמת מתקן ראשון בישראל לייצור אנרגיה מפסולת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת
גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.
