פרוגרמטי זה הדיגיטל החדש: על מילת הקסם ששינתה את שפת הפרסום - RTB
אפרת אחימאיר בטור נוסף שעושה סדר בשלל המונחים הדיגיטליים החדשים. RTB - real time bidding היא טכנולוגיה המאפשרת לאתרים ומפרסמים להשתתף בזירת מסחר בה הם יכולים למכור ולקנות שטחי פרסום ולהגיע לקהל יעד מטורגט וממוקד בזמן אמת.
RTB היא אחת ממילות הקסם ששינתה את שפת הפרסום הדיגיטלי. יחד עמה מככבות גם SSP, DSP, DMP ועוד אחרות. בואו נעשה סדר. RTB - real time bidding היא טכנולוגיה המאפשרת לאתרים ומפרסמים להשתתף בזירת מסחר בה הם יכולים למכור ולקנות שטחי פרסום ולהגיע לקהל יעד מטורגט וממוקד בזמן אמת. המפרסמים יכולים להגיע לצרכנים רלוונטים ולהגיש להם פרסומות מבוססות נתונים דמוגרפים, פסיכוגרפים ועל בסיס דאטה שמעוניינים לקנות.
שלא כמו קניית שטח פרסום בצורה "רגילה" – ב-RTB ניתן לתמחר ולקנות כל חשיפה במיידי, ולהתאים אותה לגולש המתאים - בזמן המתאים. אם עד היום קנינו קוביה ב-CPM מסוים, עם RTB יש לנו היכולת להתייחס לכל חשיפה בצורה הראויה לה, כיוון שיש לה ערך ומשמעות אחרת מגולש לגולש.
RTB ופרוגרמטי זה אותו הדבר?
RTB זה סוג של פרסום פרוגרמטי, אבל לא כל מה שהוא פרוגרמטי הוא RTB. דרך נוספת לסחר פרוגרמטי היא זו המאפשרת לאתרים למכור את המלאי שלהם מראש במחיר קבוע, ולא בזירה כלשהי. programmatic direct / programmatic guaranteed. כלומר, בצורה אוטומטית אבל ישירה ו/או מוזמנת מראש. המחשבה מאחורי זה, היא לקחת את המכניזם האוטומטי של RTB, ולהשליך אותו על הקנייה ה"רגילה".
איך מתבצעת קניה ומכירה ב RTB? נתחיל בלפשט את המונחים הרלוונטים:
- נכנס לבורסה: וואלה משיק את וואלה פלוס - רכש מדיה לפי קהל מפולח ובזמן אמת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
: SSPמערכת supply side platform המאפשרת לאתרים למכור מדיה בצורה אופטימלית
Ad exchange : שוק המאפשר לאתרים ומפרסמים לקנות ולמכור שטחי פרסום אחד מהשני
Private exchange : שוק פרטי של אתרים ומפרסמים. Ad exchange מאגד חשיפות, בעוד ש-SSP מאגד Ad exchanges
DSP : demand side platform : מערכת המאפשרת למפרסמים לקנות מדיה בצורה אוטומטית ומטורגטת
DMP : data management platform: מאגר מידע הממיין, מעבד ואחראי על איסוף נתונים
אז הכל מתחיל מהאתר, שעובד עם מערכת הגשה ו/או SSP ומקצה שטחי פרסום עם מחיר מינימום למכירה. בזמן טעינת העמוד נשלחת קריאה למערכת, שמחוברת ל-SSP. האלגוריתם של SSP מוצא את המידע הרלוונטי על הגולש בעזרת DMP. המידע נשלח למפרסמים ו/או ad exchanges המחוברים ל DSP.
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
ומה קורה ב-DSP? המפרסמים מקבלים את המידע שהצטבר ויכולים להעריך ולתמחר חשיפה בהתאם. אם אכן מעוניינים בחשיפה, שמים BID (=בכמה מקסימום מוכנים לשלם) ונשלחת בקשה ל-Ad exchange שמחובר ל SSP, המחובר למערכת הגשה, המגישה ומעלה בסופו של דבר את הפרסומת.
כל התהליך מתבצע ומסתיים באלפיות השניה, וישנם מקרים בהם המחיר אותו משלם הזוכה הוא לפי ה-BID שהציע הקודם לו (מקום שני). כך או כך, הזכיות מתבצעות בזמן טעינת העמוד כדי לאפשר את הגשת המודעה בזמן.
מפלייסמנטים לקהל היעד
בעבר הלא רחוק, RTB הסתדר לנו יותר עם מדיה עודפת שלא נמכרה. מאז הטכנולוגיה תפסה ותופסת תאוצה ומשתלטת גם על קניית ומכירת מדיה "פרימיום" ,וכל מלאי פרסום שהוא שהאתרים מציעים ומשחררים למכירה- בין אם זה דיספליי, וידאו או מובייל. RTB עוזר לנו לחשוב בקונספט של קהל יעד, דאטה, גולש. אם פעם דיברנו על חשיפה כ"פלייסמנט" ו"איפה הקמפיין עלה", היום חשוב לנו גם היוזר, לאיזה קהל הגענו ומה הערך שלו עבורנו.
היתרון למפרסמים כבר ברור - ניתן לקנות חשיפות בצורה יעילה וממוקדת. ומה עם האתרים? להרבה מאתרי "הזנב הארוך" אין מחלקת מכירות או משאבים להשקיע במכירת מדיה, ומי שיש בטכנולוגיית RTB קיימת האפשרות לרכוש בשיטה יעילה, להגיע למפרסמים איכותיים עם כלי פרסום מעניינים, תוך כדי מקסום רווחים והתמקדות במונטיזציה ולא בניירת.
- 2.אהובה 17/09/2015 21:17הגב לתגובה זוסוף סוף עושים קצת סדר בכל המושגים האלה!
- 1.בוב הבנאי האמיתי 17/09/2015 09:26הגב לתגובה זומעניין מאוד.

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.