אפרת אחימאיר
צילום: יח"צ
טור

פרוגרמטי זה הדיגיטל החדש: על מילת הקסם ששינתה את שפת הפרסום - RTB

אפרת אחימאיר בטור נוסף שעושה סדר בשלל המונחים הדיגיטליים החדשים. RTB - real time bidding היא טכנולוגיה המאפשרת לאתרים ומפרסמים להשתתף בזירת מסחר בה הם יכולים למכור ולקנות שטחי פרסום ולהגיע לקהל יעד מטורגט וממוקד בזמן אמת.

אפרת אחימאיר | (2)
נושאים בכתבה RTB אפרת אחימאיר

RTB היא אחת ממילות הקסם ששינתה את שפת הפרסום הדיגיטלי. יחד עמה מככבות גם SSP, DSP, DMP ועוד אחרות. בואו נעשה סדר. RTB - real time bidding היא טכנולוגיה המאפשרת לאתרים ומפרסמים להשתתף בזירת מסחר בה הם יכולים למכור ולקנות שטחי פרסום ולהגיע לקהל יעד מטורגט וממוקד בזמן אמת. המפרסמים יכולים להגיע לצרכנים רלוונטים ולהגיש להם פרסומות מבוססות נתונים דמוגרפים, פסיכוגרפים ועל בסיס דאטה שמעוניינים לקנות.

שלא כמו קניית שטח פרסום בצורה "רגילה" – ב-RTB ניתן לתמחר ולקנות כל חשיפה במיידי, ולהתאים אותה לגולש המתאים - בזמן המתאים. אם עד היום קנינו קוביה ב-CPM מסוים, עם RTB יש לנו היכולת להתייחס לכל חשיפה בצורה הראויה לה, כיוון שיש לה ערך ומשמעות אחרת מגולש לגולש.

RTB ופרוגרמטי זה אותו הדבר?

RTB זה סוג של פרסום פרוגרמטי, אבל לא כל מה שהוא פרוגרמטי הוא RTB. דרך נוספת לסחר פרוגרמטי היא זו המאפשרת לאתרים למכור את המלאי שלהם מראש במחיר קבוע, ולא בזירה כלשהי. programmatic direct / programmatic guaranteed. כלומר, בצורה אוטומטית אבל ישירה ו/או מוזמנת מראש. המחשבה מאחורי זה, היא לקחת את המכניזם האוטומטי של RTB, ולהשליך אותו על הקנייה ה"רגילה".

איך מתבצעת קניה ומכירה ב RTBנתחיל בלפשט את המונחים הרלוונטים:

: SSPמערכת supply side platform המאפשרת לאתרים למכור מדיה בצורה אופטימלית

Ad exchange : שוק המאפשר לאתרים ומפרסמים לקנות ולמכור שטחי פרסום אחד מהשני

Private exchange : שוק פרטי של אתרים ומפרסמים. Ad exchange מאגד חשיפות, בעוד ש-SSP  מאגד Ad exchanges

DSP : demand side platform : מערכת המאפשרת למפרסמים לקנות מדיה בצורה אוטומטית ומטורגטת

DMP : data management platform: מאגר מידע הממיין, מעבד ואחראי על איסוף נתונים

אז הכל מתחיל מהאתר, שעובד עם מערכת הגשה ו/או SSP ומקצה שטחי פרסום עם מחיר מינימום למכירה. בזמן טעינת העמוד נשלחת קריאה למערכת, שמחוברת ל-SSP. האלגוריתם של SSP מוצא את המידע הרלוונטי על הגולש בעזרת DMP. המידע נשלח למפרסמים ו/או ad exchanges המחוברים ל DSP.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

ומה קורה ב-DSP? המפרסמים מקבלים את המידע שהצטבר ויכולים להעריך ולתמחר חשיפה בהתאם. אם אכן מעוניינים בחשיפה, שמים BID (=בכמה מקסימום מוכנים לשלם) ונשלחת בקשה ל-Ad exchange שמחובר ל SSP, המחובר למערכת הגשה, המגישה ומעלה בסופו של דבר את הפרסומת.

כל התהליך מתבצע ומסתיים באלפיות השניה, וישנם מקרים בהם המחיר אותו משלם הזוכה הוא לפי ה-BID שהציע הקודם לו (מקום שני). כך או כך, הזכיות מתבצעות בזמן טעינת העמוד כדי לאפשר את הגשת המודעה בזמן.

מפלייסמנטים לקהל היעד

בעבר הלא רחוק, RTB הסתדר לנו יותר עם מדיה עודפת שלא נמכרה. מאז הטכנולוגיה תפסה ותופסת תאוצה ומשתלטת גם על קניית ומכירת מדיה "פרימיום" ,וכל מלאי פרסום שהוא שהאתרים מציעים ומשחררים למכירה- בין אם זה דיספליי, וידאו או מובייל. RTB עוזר לנו לחשוב בקונספט של קהל יעד, דאטה, גולש. אם פעם דיברנו על חשיפה כ"פלייסמנט" ו"איפה הקמפיין עלה", היום חשוב לנו גם היוזר, לאיזה קהל הגענו ומה הערך שלו עבורנו.

היתרון למפרסמים כבר ברור - ניתן לקנות חשיפות בצורה יעילה וממוקדת. ומה עם האתרים? להרבה מאתרי "הזנב הארוך" אין מחלקת מכירות או משאבים להשקיע במכירת מדיה, ומי שיש בטכנולוגיית RTB קיימת האפשרות לרכוש בשיטה יעילה, להגיע למפרסמים איכותיים עם כלי פרסום מעניינים, תוך כדי מקסום רווחים והתמקדות במונטיזציה ולא בניירת.  

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אהובה 17/09/2015 21:17
    הגב לתגובה זו
    סוף סוף עושים קצת סדר בכל המושגים האלה!
  • 1.
    בוב הבנאי האמיתי 17/09/2015 09:26
    הגב לתגובה זו
    מעניין מאוד.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.