BYD SEAGULL
צילום: BYD

החשמליות הסיניות מגיעות לגבול ארה"ב - האם הפוליטיקאים והתעשייה המקומית ייתנו להן להיכנס?

תעשיית ה-EV הסינית ממשיכה להתעצם והיצרנית BYD אפילו עקפה את הענקית האמריקאית טסלה במספר המכירות השנתיות; בארה"ב חוששים מפגיעה בייצור המקומי של תעשיית הרכב - האם הם יצליחו למנוע את כניסת הסיניות?
דור עצמון | (3)
נושאים בכתבה BYD רכבים חשמליים

יותר משהמכוניות החשמליות (EV) מביאות בשורה ירוקה לעולם, הן מביאות בשורה של מחירים זולים לענף הרכב השמרני עם פוטנציאל לשבש את תעשיות הרכב המקומיות ברחבי העולם.

ה-BYD Seagull הסינית, מכונית האצ'בק קטנה לחלוטין חשמלית, מתחילה ב-69,800 יואן בלבד (או פחות מ-10,000 דולר), ולפי הדיווחים היא מניבה רווח גדול מהצפוי ליצרנית הרכב הסינית המשפיעה. למרות שה-Seagull עדיין לא נמכר בארה"ב, BYD מרחיבה את פריסת כלי הרכב שלה ברחבי העולם, ויש הסבורים שזה רק עניין של זמן עד שיגיעו עוד כלי רכב מתוצרת סין לארה"ב. בנוסף, קיים חשש בקרב יצרניות רכב עולמיות שיריבים סיניים, כמו BYD, הנתמכים על ידי וורן באפט עלולים להציף את השווקים שלהם, ולהפחית את הייצור המקומי ואת מחירי הרכב לרעת תעשיות הרכב שלהם.

"חדירת מכוניות סיניות זולות - שהן כל כך לא יקרות מכיוון שהן מגובות בכוח ובמימון של הממשלה הסינית - לשוק האמריקאי עלולה להיות אירוע ברמת הכחדה עבור מגזר הרכב האמריקאי", אמרו בתעשיית הרכב האמריקאית. BYD מכרה בשנה שעברה 1.57 מיליון רכבי EV, לעומת 130,970 רכבים חשמליים בלבד בשנת 2020 - זינוק שגרם לה לעקוף את טסלה ושהפך אותה בסוף 2023 ליצרנית כלי הרכב החשמליים הגדולה בעולם.

עלייתם של BYD ויצרניות סיניות אחרות הביאה את מנכ"ל טסלה אילון מאסק בינואר להזהיר שבהיעדר חסמי סחר, יצרניות הרכב הסיניות "יהרוסו" יריבים גלובליים. הצמיחה של BYD, כולל מכירות של רכבים שאינם חשמליים, מתבטאת בעיקר באמצעות גידול במשלוחי כלי ברכב מחוץ לסין: השווקים בחו"ל היוו כ-10% מהמכירות של BYD בשנה שעברה שעמדו על יותר מ-3 מיליון מכוניות, נתון שכבר הוכפל מתחילת השנה הנוכחית.

ה-Seagull, או בעברית - "השחף", הוא כנראה התשובה של יצרנית הרכב החשמלי הסינית למותגים שהפכו להיות פופולאריים בשנים האחרונות כמו קיה פיקנטו, יונדאי i10 ושברולט ספארק. הדגמים הללו מאופיינים בנוחות להתנייד עימם בתוך הערים הגדולות והצפופות כשהמכנה המשותף שלהן הוא ה"קומפקטיות" שלהן והיכולת שלהן לתמרן ביתר קלות בתוך גודש תנועה.

כדי ש-BYD תמכור את ה-Seagull בארה"ב, היא תצטרך לעמוד בדרישות הרכב הפדרליות של ארה"ב שיוסיפו עלויות נוספות למכונית. אבל ככל הנראה ה-EV הסיני עדיין יכול להגיע לחופי ארה"ב תמורת כמה עשרות אלפי דולרים, זול יותר משמעותית מהמחיר הממוצע הנוכחי של רכב חשמלי בארה"ב שעומד על יותר מ-52,000 דולר. BYD הודיעה בחודש שעבר שהיא תתחיל למכור את ה-Seagull/Dolphin Mini EV במקסיקו תמורת 358,800 פזו (כ-20,990 דולר).

BYD, ראשי תיבות של Build Your Dreams, הובילה לראשונה את טכנולוגיות הסוללה "Blade" שלה בסמארטפונים ומאז הפכה לאחת מיצרניות הרכב הידועות ביותר בסין. ההתמקדות שלה ביעילות הרכב מזכירה את טסלה, ענקית ה-EV האמריקאית, שהצליחה בעצמה גם להוזיל את עלות הרכבים שלה לאורך השנים.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

בעוד שיצרניות הרכב בסין מתרחבות, יצרניות הרכב המסורתיות באמריקה הצטמצמו הן בשוק המקומי והן בסין. הירידה שלהם בארה"ב באה עם הגעתם של יצרניות רכב יפניות כמו טויוטה, ניסאן והונדה, כמו גם ענקיות הרכב הדרום קוריאנית יונדאי וקיה. שלושת יצרניות הרכב האמריקאיות הגדולות - GM, פורד וקרייזלר - ראו את נתח השוק שלהן בארה"ב מידרדר מ-75% ב-1984 לכ-40% ב-2023.

פוליטיקאים בארה"ב, המודאגים מתעשיות הרכב המקומיות שלהם, תקפו את היבוא הסיני והמחוקקים באירופה פתחו בחקירה לגבי חדירת הרכבים החשמליים מתוצרת סין. "אנחנו מודאגים מאוד מכך שסין תגרום נזק לתעשייה שלנו בארה"ב, במיוחד כשאנחנו בונים עכשיו את עמוד השדרה המדהים הזה של הייצור", אמרה שרת האנרגיה האמריקנית ג'ניפר גרנהולם. הסנאטור הרפובליקני מרקו רוביו מפלורידה הציע להגביר בחדות את המכסים על יבוא רכב סיני ב-20,000 דולר לכל רכב כדי למנוע מסין "להציף את שווקי הרכב בארה"ב". נכון לעכשיו, רכבי EV סיניים כפופים למס של 27.5% כאשר הם מיובאים לארה"ב - כאשר 25% מהמס הושט עליהן ע"י הנשיא לשעבר טראמפ שניסה למנוע את כניסתן.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    99 23/03/2024 06:03
    הגב לתגובה זו
    בחזיריסטן תעלה לפחות 150 אלף ש"ח, אם לא 200 אלף.
  • 1.
    שוק חופשי זה רק כשמתאים לנו (ל"ת)
    דורון האדום 23/03/2024 04:00
    הגב לתגובה זו
  • צבי 24/03/2024 11:46
    הגב לתגובה זו
    ארה"ב יכולה להטיל מס בגובה הסבסוד הסיני ואז יהיה שוק חופשי!
החזרת רכבים גנובים, צילום: דוברות המשטרההחזרת רכבים גנובים, צילום: דוברות המשטרה

צה"ל הוזיל לכם את ביטוח הרכב ביותר מ-5% - האם זה הזמן לחדש פוליסה?

אחרי התייקרות של כ-13% בשנה שעברה בביטוחי הרכב, הפרמיות מתחילות להיות שפויות כשההוזלה בחלק מהחברות היא של 5% ויותר איך צה"ל קשור לזה - והאם כדאי עכשיו לחדש ביטוח או שעדיף להמתין? וגם - כמה זה אמור להשפיע על התוצאות הכספיות של חברות הביטוח?

מנדי הניג |

כבר כמה חודשים שביטוחי הרכב יורדים, אחרי שבשנה שעברה היו עליות חדות, בהן קפצו פרמיות הביטוח בשיעורים דו-ספרתיים, אפשר לראות הוזלות ובעיקר בביטוח המקיף. לפי WOBI המחירים גם של החובה וגם של המקיף ירדו בכ-4% במחצית הראשונה של השנה, אפשר להניח שהמגמה הזאת ממשיכה ושאנחנו עומדים כעת על 5% פלוס ויותר - זאת מהשוואות שביצענו בשטח ומול הצעות מחיר שקיבלנו לרכב מצוי (יונדאי איוניק) ואפילו די גניב. עם זאת, אם נסתכל על מדד המחירים לספטמבר אנחנו יכולים לראות בלימה קלה: מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.2% לעומת החודש הקודם וסעיף ביטוח הרכב טיפס ב-0.7%. בשוק ישנה ההערכה שמדובר בעצירה נקודתית, תוצאה של עדכוני תעריפים לקראת סוף הרבעון. והערכה הרווחת היא שבמדד הקרוב (שיפורסם בשישי הקרוב) תירשם ירידה, שתאשר את המשך המגמה כלפי מטה ואת העובדה שהשוק מתייצב סביב רמות מחירים נמוכות יותר לעומת השנה שעברה. מה שאומר שביטוח הרכב שלכם הולך ונהיה זול יותר בין השאר בזכות זה שצה"ל וכוחות הביטחון שמחזירים רכבים גנובים ומצמצמים את רמת הסיכון.

מה הקפיץ את המחירים?

קצת על מה שהביא אותנו לרמות שמחיר של ביטוח מקיף יכול להגיע לכ-10% מערכו של הרכב. 2024 הייתה אחת הקשות לשוק המקומי או אולי טובות במובן של המרווחים של חברות הביטוח. במהלך אותה שנה נרשמה עלייה חדה בגניבות הרכב - מאות רכבים נגנבו מדי חודש, בעיקר מאזור המרכז והשרון, כשהם מועברים לשטחי יו"ש ושם הם מפורקים לחלקי חילוף או נמכרים מחדש. מבחינת חברות הביטוח, כל גניבה היא תביעה על “אובדן גמור”, ולכן הזינוק בהיקף הגניבות הוביל לייקור הפרמיות.

חוץ מזה הייתה עלייה דרמטית בעלויות של החלפים והתיקונים. שיבושי הסחר העולמי והזינוק בעלויות ההובלה הביאו להתייקרות של חלקי חילוף, ובמקביל גם עלות העבודה במוסכים עלתה. תביעות שנגעו בנזקי פח פשוטים הפכו ליקרות בעשרות אחוזים, וחברות הביטוח עדכנו את התעריפים כלפי מעלה. גם חדירת הרכב החשמלי תרמה לעלייה: רכבים חשמליים אולי זולים לתחזוקה שוטפת, אבל כל תיקון של תאונה פשוטה או פגיעה בסוללה מתברר כיקר מאוד - ובמקרים רבים מסתיים בהצהרה על “אובדן מוחלט” מה שמוביל את חברות הביטוח לשלם על מחירו של הרכב השלם. אל אלה הצטרפו גם האינפלציה והעלייה במדד המחירים לצרכן, שהשפיעו על ערך הרכב המבוטח, על עלויות השמאות ועל שכר העובדים בענף. רמת סיכון גבוהה בגלל הגניבות, ועלייה בעלויות התביעות הובילו לקפיצה של כ-13% בפרמיות ביטוח הרכב בממוצע.

מטפלים בגניבות ביד קשה

מי שהצליח במידה מסוימת לעצור את מגמת ההתייקרות היא מערכת הביטחון. בתקופה האחרונה נרשמת פעילות מוגברת של כוחות צה"ל והמשטרה ביהודה ושומרון, שהמטרה שלה היא לפגוע בתשתיות של המגנונים של גניבות הרכב. בשורה של מבצעים, שנעשו בשיתוף מחוז ש"י, מג"ב והמנהל האזרחי, הוחזרו עשרות רכבים גנובים לבעליהם החוקיים, נחשפו משחטות של רכבים, נעצרו מאות חשודים והוחרמו כלי פריצה ומחשבים ששימשו להפעלת רכבים. במבצע שנערך באוגוסט הארחון הושבו לישראל 30 כלי רכב וציוד הנדסי גנובים שהוחזקו בשטחי הרשות הפלסטינית, ובמבצע נוסף, שנערך בחודש שעבר, נעצרו 27 חשודים ישראלים ופלסטינים ונמצאו 9 רכבים גנובים. מפקד מחוז ש"י, ניצב משה פינצ’י, הצהיר כי “אין יותר ערי מקלט - כל עבריין ייתפס”, והדברים הללו מקבלים תוקף בשטח.

הפעילות הזאת משפיעה גם על שוק הביטוח. ככל שהסיכון לגניבה יורד, גם עלות הביטוח אמורה לרדת. הדגש על אמורה כי חברות הביטוח פועלות "באיחור" הן מתאימות את המחירים אחרי שהן "משתכנעות" שרכיבי הסיכון יורדים. בינתיים הן מנצלות את מרווחי הסיכון. בפרמיות החדשות הן מתחשבות בירידה בהיקף הגניבות ובסיכוי הגבוה יותר להשבת רכב שנגנב. התוצאה של זה היא תמחור זול יותר של פוליסות חדשות, וגם הנחות מחודשות למבוטחים קיימים. יש לציין שהירידה הזאת פוגשת בעיקר את הביטוח המקיף, שהוא הרכיב שמגיב ישירות לשינוי בסיכון לגניבה. ביטוח החובה, שמכסה בעיקר נזקי גוף, פחות מושפע מהמגמה הזאת בגלל שהסיכון בו נמדד לפי תאונות ולא לפי גניבות.

מוניות
צילום: תמר מצפי

רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה

במבצע שערכה יחידת ניהול ספרים ברשות המסים, במסגרתו התבצעו כ-100 ביקורות סמויות במוניות ברחבי הארץ ובזמנים שונים, ונבדקו רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב-"מונה חכם", נמצא כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק

רן קידר |

יחידת ניהול ספרים ברשות המסים ערכה בתקופה האחרונה מבצע מקיף בקרב נהגי מוניות, לבדיקת רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב"מונה חכם". המבצע כלל כ-100 ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ בזמנים משתנים. מתוצאות המבצע עולה כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק.

במסגרת הרפורמה המשותפת לרשות המסים ומשרד התחבורה, שמכונה 'נסיעה טובה', כלל נהגי המוניות מחויבים להשתמש "במונה חכם", מערכת ממוחשבת הרושמת ושומרת את הנתונים של כל נסיעה, לרבות שעת התחלת הנסיעה ושעת סיומה, מרחק הנסיעה והסכום שנרשם בחשבונית. בכל נסיעה, גם אם תעריף הנסיעה הוסכם מראש, חובה להפעיל את המונה. מטרת הרפורמה הינה להגביר את השקיפות בענף, לצמצם הון שחור ולהבטיח תשלום מס אמת.

במסגרת מאמצי האכיפה, ערכה רשות המסים מבצע ניהול ספרים משולב ארצי בשיתוף מחלקת ביקורת ממוחשבת, מחלקת ניהול ספרים והמחלקה הכלכלית, שכלל ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ, מצפונה ועד דרומה. מנתוני המבצע עולה, כאמור, כי בכ-80% מהביקורות שנערכו לא הופעל המונה החכם.

מלבד אי הפעלת מונה, התגלו במהלך המבצע מספר מקרים חריגים. באחד מהמקרים זוהו שתי מוניות בעלות אותו מספר זכות ציבורית. בארבעה מקרים נוספים זוהה מונה חכם במונית שאינו מוכר בחברות המונים המספקות אותם לנהגי המוניות. עוד התגלה כי מספר הרישוי של אחת המוניות אינו מספר רישוי של מונית ורשום במרשמי משרד התחבורה כמספר של רכב המיועד לגריטה.

בימים אלה רשות המסים מזמנת את הנהגים שלא הפעילו מונים למשרדיה לצורך בירורים, ובהמשך עשויות להינקט סנקציות שונות כגון פסילת ספרים והוצאת שומות על פי מיטב שפיטה.