טויוטה פריוס פלאג אין הייבריד
צילום: טוויטר

למה ביטוח הרכב שלכם לא יורד למרות שהיקף הגניבות צנח?

הירידה בגניבות מורגשת בנתונים, אך לא בכיס: השוק מצפה לירידת מחירים חדה יותר, אבל קרטל חברות הביטוח מונע תחרות אמיתית

רן קידר | (24)
נושאים בכתבה ביטוח רכב

בשנה האחרונה מסתמנת ירידה ברורה במספר גניבות הרכב בישראל. על פי נתוני המשטרה, בין ינואר לספטמבר 2025 חלה ירידה של 23% בגניבות מכוניות פרטיות ושל 16% בכלל גניבות כלי הרכב לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מדובר בשינוי כיוון משמעותי לעומת מגמת העלייה החדה שנרשמה בשנים האחרונות.

חברות האיתור המרכזיות, איתוראן ופוינטר, מדווחות אף הן על ירידות דומות. בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה דיווחו החברות על ירידה של כ-16% בגניבות. בפוינטר אף מציינים ירידה חדה יותר של 25% ברבעון השלישי, כולל ירידה דרמטית של 55% בניסיונות גניבה של מכוניות חשמליות.

הנתונים החיוביים הללו יוצרים ציפייה טבעית אצל נהגים לירידה משמעותית במחירי ביטוח הרכב. אולם המציאות מורכבת יותר, והירידה במחירי הביטוח איטית ומתונה בהרבה ממה שהציבור מצפה. השוק נמצא בפרדוקס: פחות גניבות אמורות להוביל לפחות תביעות ולכן למחירי ביטוח נמוכים יותר, אך בפועל השינוי כמעט בלתי מורגש. הסיבה העיקרית היא הריכוזיות - חשפנו כאן את הנתונים של הממונה על הביטוח לפיהם הריכוזיות בענף הביטוח עלתה והתחרות ירדה בשנה שעברה. תחרות נמוכה יותר משמעה - לחץ קטן על המחירים ורווח עודף לחברות הביטוח - זה כשלעצמו מסביר באופן חלקי את הרווחים החריגים של חברות הביטוח גם בסוף השנה שעברה ובעיקר בשנה הנוכחית

ביטוח הרכב עלה ב-40% תוך שנתיים והרווחים עצומים, איפה התחרות?


הגורמים לירידה בגניבות: מהצבא ועד המשטרה

הירידה בפשיעה ובגניבת רכבים מיוחסת לפעילות צה"ל - סגרים והגבלות מעבר שהקשו על מבריחי רכבים אל שטחים פלסטיניים. המשטרה מצדה מבצעת שדרוגי טכנולוגיה נרחבים, ביניהם שימוש במצלמות אכיפה לאיתור חשודים פוטנציאליים עוד לפני ביצוע הגניבה. היחידה המרכזית לטיפול בגניבות רכב (אתג"ר) מגיבה במהירות לעלייה בגניבות של דגמים מסוימים ופועלת בשיתוף עם יבואני הרכב לפיתוח פתרונות מתקדמים.

באחד המקרים הבולטים, דגם BYD אטו 3 הפך יעד מועדף לכנופיות בזכות אפשרות לשכפול מפתח אלחוטי. המשטרה פעלה מול החברה, שעדכנה את תוכנת הרכב והכניסה דרישה להזנת סיסמה לפני כל התנעה - מהלך שהפחית את מספר הגניבות באופן דרמטי. מקרים דומים התרחשו עם דגמי יונדאי וקיה, שבהם זוהו פרצות ביטחון שנוצלו על ידי גנבים.

פעילות המשטרה כוללת גם שיתוף פעולה הדוק עם חברות האיתור והביטוח. נתונים מועברים בזמן אמת, מה שמאפשר מעקב מהיר אחר מכוניות גנובות ופעולות מניעה יעילות יותר. בנוסף, הושקעו משאבים רבים בטכנולוגיות חדשות כמו מערכות זיהוי פנים ואלגוריתמים לחיזוי דפוסי פשיעה.

קיראו עוד ב"ביטוח"

השינוי מורגש גם בהתנהגות הגנבים עצמם. לפי נתוני המשטרה, חלק מהכנופיות עברו לפעילות בתחומים אחרים או שינו את דפוסי הפעולה שלהן. המעבר למכוניות חשמליות, שבהן קיימות יותר מערכות ביטחון מתקדמות, גם הקשה על הגנבים ותרם לירידה בהיקף הפשיעה.

מדוע מחירי הביטוח לא יורדים

למרות הירידה הברורה בגניבות, מי שמחדש את פוליסת הביטוח לא בהכרח מרגיש הקלה משמעותית בכיס. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה וגורמים נוספים, אחרי עלייה חדה של 40% במדד מחירי הביטוח בשנתיים האחרונות חלה ירידה של כ-4%-6% בלבד עד כה השנה. הסיבה המרכזית לכך היא כאמור הריכוזיות הגדולה בענף והמחסור בתחרות אמיתית.

מעבר לכך, יש סיבות נוספות שמחזקות בעיקר ת הסיבה העיקרית ומאפשרות לחברות להוריד את התחרות בענף. כך למשל היציאה של מבטחי משנה בינלאומיים מהשוק הישראלי - מהלך שהתרחש בעקבות המלחמה המתמשכת והגדלת הסיכון. חברות ביטוח מקומיות נאלצות להתמודד עם חלק גדול יותר מהסיכון בעצמן, ולכן אינן ממהרות להוריד מחירים בצורה אגרסיבית. 

חברות הביטוח חוששות מהחזרת המחירים לרמות נמוכות, שמא הסיטואציה הביטחונית תשתנה ויידרשו להעלות אותם שוב בחדות. אבל, בשוק תחרותי - אף אחד לא שואל מה הן חושבות להמשך, המחירים נקבעים בנקודת זמן מסוימת לפי התחרות באותו רגע. אם חברות הביטוח "חושבות ביחד" על כך שאולי המצב יורע, מדובר בהערת ידע אסורה בין הגופים. 

תחרות, קילומטראז' ועלייה בתאונות - הגורמים המורכבים

לצד הירידה בגניבות, יש גם גורמים שמפעילים לחץ מעלה על המחירים ומסבכים את התמונה. מספר התאונות הקשות נמצא במגמת עלייה מתמשכת, והנסועה הממוצעת של כלי רכב בישראל עולה ברציפות. כתוצאה מכך, יותר פוליסות ביטוח מבוססות כיום על הקילומטראז' השנתי של הנהג, ויש דגמים שדווקא חוו עליית מחיר מתחילת השנה.

הירידה בגניבות אינה אחידה בכל הדגמים. רכבי יוקרה ומכוניות חשמליות מסוימות עדיין מהווים יעד מועדף לגנבים, בעוד שדגמים בעלי ערך נמוך יותר פחות מעניינים אותם. זה יוצר פער במחירי הביטוח בין דגמים שונים, כאשר בעלי הרכבים היקרים עדיין משלמים פרמיות גבוהות.

התפתחות נוספת היא השימוש הגובר בטכנולוגיות מעקב ובמכשירי טלמטיקה. חברות ביטוח מציעות הנחות למי שמתקין מכשירי מעקב מתקדמים ברכב, אך לא כולם מוכנים לוותר על הפרטיות בתמורה לחיסכון. זה יוצר פערים נוספים במחירים בין קבוצות נהגים שונות.

תגובות לכתבה(24):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 22.
    ממשלת הביזה והזדון עשתה יד אחת עם הקרטל הביטוחי (ל"ת)
    אנונימי 29/10/2025 16:54
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    אנונימי 13/10/2025 16:36
    הגב לתגובה זו
    מדינה של תחמנות וקומבינציות.לאיזה כיוון שתסתכל.אני מישראלליושר אני בז.מה אפשר לעשות אבל יש בזה משהו..........
  • 20.
    אנונימי 07/10/2025 14:48
    הגב לתגובה זו
    למה אני צריך לממן טמבלים אחרים מי שעשה מעל 3 תאונות באשמתו שיסע באוטובוס או שישלם ביטוח כמו ל5 אנשים. למה לייקר לכולם
  • 19.
    MAvarha 07/10/2025 11:19
    הגב לתגובה זו
    מדובר בקרטל שעושק את הציבור הם בנו מנגנון של תלות ומחויבות בהם בריונות לשמה לממן את הקרטל והימפריית הביטוחים.
  • 18.
    אנונימי 06/10/2025 13:55
    הגב לתגובה זו
    אל תהייו פריירים. אל תשלמו את המחירים הגבוהים שחברות הביטוח דורשות.
  • 17.
    משה 06/10/2025 11:32
    הגב לתגובה זו
    יהיה סניטר בבית חולים
  • 16.
    כי ראש הממשלה אוהב להתחכך בבעלי הון (ל"ת)
    אנונימי 06/10/2025 11:27
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    אנונימי 05/10/2025 22:39
    הגב לתגובה זו
    לא מפסיקים להתעמר באזרחים
  • 14.
    הפניקס 05/10/2025 13:05
    הגב לתגובה זו
    חברת הפניקס העבירה אותנו 7 מדורי גיהנום עם פוליסת ביטוח רכב ממש לא ממליץ לעשות או לרכוש דרכם ביטוח לשום רכב
  • 13.
    אנונימי 05/10/2025 12:49
    הגב לתגובה זו
    כי הם יכולים כי אין תחרות אמיתית כי הממונה על ההגבלים נרדם בנשמרת
  • 12.
    אנונימי 05/10/2025 10:19
    הגב לתגובה זו
    הגנב הגדול פטור מכל המהומה ולכן הבית תמיד מנצח.
  • 11.
    אנונימי 05/10/2025 10:14
    הגב לתגובה זו
    למה אתה מצפה נקווה שהרגולטור לא יאשר
  • 10.
    למה כי הם גנבים !!!!! (ל"ת)
    rag 05/10/2025 09:59
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    המנוקנק 05/10/2025 09:55
    הגב לתגובה זו
    התייקרות של אלפי שקלים בביטוח דרישות מיגון במאות שקלים ומחירי הביטוח עולים בשנה שעברה הייתה חברת שירביט שהמחירים שלה היו זולים באופן יחסי לאחר שהראל קנו אותה הם הקפיצו את המחירים פי 2במקום ליצור תחרות המקפח מתיר לגופים גדולים להשתלט על הקטנות התחרותיות
  • 8.
    אנונימי 05/10/2025 09:48
    הגב לתגובה זו
    רק בפנסיה ובקרנות השתלמות דמי הניהול יורדים .למה כי יש סוכני ביטוח זה למה סוכני הביטוח מחוללים את התחרות
  • 7.
    איך התאונות עולות למרות כל מערכות הבטיחות (ל"ת)
    קררה 05/10/2025 09:45
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אנונימי 05/10/2025 09:13
    הגב לתגובה זו
    משילות ובטחון לא ממש מוצא חן בעיני בעלי ההון בחברות הביטוח
  • 5.
    תנו לביבי כוח מדינת ישראל אוסף של טפשים שרואים עאוץ 12 (ל"ת)
    משה ראשלצ 05/10/2025 09:09
    הגב לתגובה זו
  • משה עמית 11/10/2025 15:01
    הגב לתגובה זו
    אין להם עדיין הכנה למוח....
  • ביבי בשלטון 20 שנה ויוקר המחייה טיפס 20 שנה. אתה בטח חבר מרכז שמרוויח מהשחיתות במדינה (ל"ת)
    יואל 05/10/2025 15:27
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    א 05/10/2025 09:05
    הגב לתגובה זו
    מה עשה המנוול שם ניידת לאורך כל היום בכל מחסום כניסה לשטחים. יום יום יש ניידת והפלא ופלא יש ירידה משמעותית בגניבות.וכמובן אין קשר בין הכותרת לתוכן הכתבה. חברות הביטוח לא מורידות מחיר כי המפקח על הביטוח דואג לחברת הביטוח ולא לאזרח. בישראל מה שעולה לא יורד.
  • 3.
    אנונימי 05/10/2025 08:55
    הגב לתגובה זו
    איזה לחצים כלפי מעלה אנחנו רואים את הדוחות שלהם וגם את המניות שעלו 300 אחוז. והם מעלים מחירים ומספרים סיפורים איפה המפקח איפה הרגולציה מה זה הדבר הזה.
  • 2.
    תשאלו את הפיקוח על הביטוח מדוע הוא לא זז בכיוון (ל"ת)
    שמעון 05/10/2025 08:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    צדק 05/10/2025 08:10
    הגב לתגובה זו
    ולעולם גם לא יהיה.העם רדום ולכן העם ישלם
עזרא גבאי (אתר הסוכנות)עזרא גבאי (אתר הסוכנות)

עזרא גבאי - הוא סוכן הביטוח מאחורי פרשת "יד לוחצת יד"

במשך שנים היה עזרא גבאי מוכר בשוק הביטוח כסוכן עצמאי בעל סוכנות קטנה-בינונית. חקירה מקיפה של להב 433 חושפת חשד לתמונה מורכבת יותר: קשרים הדוקים עם יו"ר ההסתדרות, השפעה על מינוי דירקטורים וטענות למעורבות בעסקאות ביטוח בשווי עשרות מיליוני שקלים דרך קשרים אישיים עם ועדי עובדים ברשויות המקומיות; אף אחד לא הופתע כשסוכן הביטוח המוכר נחשד בשוחד



מנדי הניג |
נושאים בכתבה ארנון בר-דוד

עזרא גבאי, אחד מסוכני הביטוח העצמאיים הבולטים שפעלו במרכז הארץ, נמצא כעת בלב אחת מפרשות השחיתות הגדולות שנחקרות בישראל בעשור האחרון. במסגרת מבצע רחב של יחידת יאח"ה בלהב 433, נעצר גבאי יחד עם יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, ראש עיריית קריית גת כפיר סויסה, ועשרות בכירים נוספים בגין חשד לשוחד, מרמה והפרת אמונים.

שיטה של קח ותן: ביטוחים תמורת מינויים

לפי החשד, גבאי ניהל לאורך שנים קשרים הדוקים עם ועדי עובדים בגופים ציבוריים, תאגידים ורשויות מקומיות. על פי חוקרי המשטרה, הסוכנות של גבאי הייתה זו שדרכה בוצעו הביטוחים של עובדים במוסדות אלו,  ובתמורה, דאג גבאי למינוי מקורבים של ועדים לתפקידי דירקטור בשכר בגופים הנתונים להשפעתו. החקירה העלתה כי בחלק מהמקרים המעבר לביטוח דרך גבאי התרחש מיד לאחר מינוי הדירקטורים, דבר המעלה חשד לתיאום אינטרסים פסול.

עוד נמסר מהמשטרה כי סוכנות הביטוח של גבאי רשמה גידול שנתי של עשרות מיליוני שקלים בהכנסותיה בשנים האחרונות, נתון שהוביל את החוקרים למקד את החקירה במערכות היחסים שבין הסוכנות לבין ראשי הוועדים והרשויות המקומיות.

גבאי, הוא חבר מרכז ליכוד ומקורבו של יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד (שכאמור נעצר אף הוא). הוא נחשב לסוכן גדול בתחום הביטוחים הקולקטיביים והפנסיה והוא המבטח של  עסקאות ביטוח מול עיריות רבות. הקשרים שלו חזקים מול קבוצת הראל. 

גבאי נחשב גם לאחד הלוביסטים הגדולים בענף - הוא התנגד לרפורמות מהותיות של משרד האוצר שנועדו להגביל את התגמול מסוכני ביטוח ולעודד שקיפות. בין הרפורמות שנבלמו: איסור על רכישת סוכנויות עצמאיות ע"י חברות ביטוח ורפורמת "הסוכן האובייקטיבי".


סוכן ביטוחסוכן ביטוח

אף אחד לא הופתע כשסוכן הביטוח המוכר נחשד בשוחד

מאחורי גל המעצרים בפרשת "יד לוחצת יד" מסתתר אותו סיפור ישן: סוכני הביטוח מרוויחים מיליונים, ההסתדרות מגנה על הפרות הקדושות שלה, והרפורמה בשוק שוב נתקעת - כך נראה שוק ביטוח בלי פיקוח

מנדי הניג |

אף אחד לא הופתע כשבמרכז פרשת "יד לוחצת יד" עומד סוכן ביטוח מוכר. מי שמכיר את שוק הביטוח יודע טוב מאוד עד כמה הקשרים האישיים והקומבינות הם חלק בלתי נפרד מהמשחק. אי אפשר לצפות להוגנות רבה מאנשים שלימדו אותם שמותר לעבוד על הציבור. נכון, הם לא אמורים להיות מושחתים ועבריינים, אבל כשחלק מהמערכת מבוסס על תגמולים על בסיס "לדפוק אנשים" כשאתה עובד בזה במשך שנים, הרגש מתקהה, המצפון נשחק ואתה כבר לא מבדיל בין מה מותר ומה אסור.

במרכז הפרשה עומד, לפי החשד, סוכן ביטוח מוכר ומצליח שהצליח לטוות רשת קשרים עם ועדי עובדים, עם ראשי ערים ואפילו עם יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד. למעשה, זה דרך בר דוד ששימש על פי החשדות למתווך-מעאכר שלו. כאן גם המקום לשאול: האם מדובר במקרה נקודתי, או בתוצאה "טבעית" וחוזרת של מבנה כוח רקוב שבו כל אחד דואג לחבר'ה שלו?

כי גם בר-דוד, נזכיר, יושב בראש גוף שאין עליו באמת פיקוח. הוא פועל בחופשיות כמעט מוחלטת, הוא יכול לכאורה לחלק טובות הנאה, יש לו ככל הנראה את היכולת להגן על הזכויות של החברים שלו בצמרת של ההסתדרות וזה הרבה לפני שהוא דואג לעובדים הקטנים. מה שמבליט את זה היא ההתנגדות העיקשת שלו למיסוי קרנות ההשתלמות. כמו שכתבנו כאן מדובר במוצר שמיטיב בעיקר עם העשירונים העליונים, זו מתנה יקרה שהמדינה מממנת. צריך למסות את הקרנות האלה, וזה יכול להכניס לקופת המדינה מיליארדים שילכו לחלשים שעליהם אמור להגן בר דוד. אבל בר-דוד דואג לחברים. הוא משתמש בכוח הפוליטי שלו כדי לטרפד כל ניסיון כזה. כך שנה אחרי שנה, בר דוד בולם את הדרג המקצועי באוצר. 

ואולי כאן מתחברת התמונה הגדולה יותר. זה לא רק דאגה לעשירים, זה דאגה גם לחברים במעגל השני - סוכני הביטוח. הסוכנים שמרוויחים טוב מאוד מטיפול ומהעברה של קרנות השתלמות בין גופים מוסדיים. זה שוק של מיליארדים, זה "פרת מזומנים" אמיתית. אולי זה חשוב לסוכן הביטוח החבר של בר דוד ואנשי ההסתדרות? 


סוכן הביטוח הזה מנהל סוכנות קטנה-בינונית, שמספרת שהיא אובייקטיבית (אתר הסוכנות) ודואגת ללקוחות. לסוכנות ותק של מעל 30 שנה,  והיא מדגישה כי היא מספרת מגוון פתרונות תוך שמירה על עצמאות מקצועית מול גופים מוסדיים.