
למה ביטוח הרכב שלכם לא יורד למרות שהיקף הגניבות צנח?
הירידה בגניבות מורגשת בנתונים, אך לא בכיס: השוק מצפה לירידת מחירים חדה יותר, אבל קרטל חברות הביטוח מונע תחרות אמיתית
בשנה האחרונה מסתמנת ירידה ברורה במספר גניבות הרכב בישראל. על פי נתוני המשטרה, בין ינואר לספטמבר 2025 חלה ירידה של 23% בגניבות מכוניות פרטיות ושל 16% בכלל גניבות כלי הרכב לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מדובר בשינוי כיוון משמעותי לעומת מגמת העלייה החדה שנרשמה בשנים האחרונות.
חברות האיתור המרכזיות, איתוראן ופוינטר, מדווחות אף הן על ירידות דומות. בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה דיווחו החברות על ירידה של כ-16% בגניבות. בפוינטר אף מציינים ירידה חדה יותר של 25% ברבעון השלישי, כולל ירידה דרמטית של 55% בניסיונות גניבה של מכוניות חשמליות.
הנתונים החיוביים הללו יוצרים ציפייה טבעית אצל נהגים לירידה משמעותית במחירי ביטוח הרכב. אולם המציאות מורכבת יותר, והירידה במחירי הביטוח איטית ומתונה בהרבה ממה שהציבור מצפה. השוק נמצא בפרדוקס: פחות גניבות אמורות להוביל לפחות תביעות ולכן למחירי ביטוח נמוכים יותר, אך בפועל השינוי כמעט בלתי מורגש. הסיבה העיקרית היא הריכוזיות - חשפנו כאן את הנתונים של הממונה על הביטוח לפיהם הריכוזיות בענף הביטוח עלתה והתחרות ירדה בשנה שעברה. תחרות נמוכה יותר משמעה - לחץ קטן על המחירים ורווח עודף לחברות הביטוח - זה כשלעצמו מסביר באופן חלקי את הרווחים החריגים של חברות הביטוח גם בסוף השנה שעברה ובעיקר בשנה הנוכחית
ביטוח הרכב עלה ב-40% תוך שנתיים והרווחים
עצומים, איפה התחרות?
- מה הרכב שהכי נגנב בישראל?
- ביטוח הרכב עלה ב-40% תוך שנתיים והרווחים עצומים, איפה התחרות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הגורמים לירידה בגניבות: מהצבא ועד המשטרה
הירידה בפשיעה ובגניבת רכבים מיוחסת לפעילות צה"ל - סגרים והגבלות מעבר שהקשו על מבריחי רכבים אל שטחים פלסטיניים. המשטרה מצדה מבצעת שדרוגי טכנולוגיה נרחבים, ביניהם שימוש במצלמות אכיפה לאיתור חשודים פוטנציאליים עוד לפני ביצוע הגניבה. היחידה המרכזית לטיפול בגניבות רכב (אתג"ר) מגיבה במהירות לעלייה בגניבות של דגמים מסוימים ופועלת בשיתוף עם יבואני הרכב לפיתוח פתרונות מתקדמים.
באחד המקרים הבולטים, דגם BYD אטו 3 הפך יעד מועדף לכנופיות בזכות אפשרות לשכפול מפתח אלחוטי. המשטרה פעלה מול החברה, שעדכנה את תוכנת הרכב והכניסה דרישה להזנת סיסמה לפני כל התנעה - מהלך שהפחית את מספר הגניבות באופן דרמטי. מקרים דומים התרחשו עם דגמי יונדאי וקיה, שבהם זוהו פרצות ביטחון שנוצלו על ידי גנבים.
פעילות המשטרה כוללת גם שיתוף פעולה הדוק עם חברות האיתור והביטוח. נתונים מועברים בזמן אמת, מה שמאפשר מעקב מהיר אחר מכוניות גנובות ופעולות מניעה יעילות יותר. בנוסף, הושקעו משאבים רבים בטכנולוגיות חדשות כמו מערכות זיהוי פנים ואלגוריתמים לחיזוי דפוסי פשיעה.
- הרווח של סוכני הביטוח והפשלה של רשות שוק ההון והביטוח
- איך הפכו סוכני הביטוח למיליונרים על חשבונכם וכמה אתם משלמים להם כשאתם עוברים לקרן השתלמות אחרת?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ביטוח הרכב עלה ב-40% תוך שנתיים והרווחים עצומים, איפה...
השינוי מורגש גם בהתנהגות הגנבים עצמם. לפי נתוני המשטרה, חלק מהכנופיות עברו לפעילות בתחומים אחרים או שינו את דפוסי הפעולה שלהן. המעבר למכוניות חשמליות, שבהן קיימות יותר מערכות ביטחון מתקדמות, גם הקשה על הגנבים ותרם לירידה בהיקף הפשיעה.
מדוע מחירי הביטוח לא יורדים
למרות הירידה הברורה בגניבות, מי שמחדש את פוליסת הביטוח לא בהכרח מרגיש הקלה משמעותית בכיס. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה וגורמים נוספים, אחרי עלייה חדה של 40% במדד מחירי הביטוח בשנתיים האחרונות חלה ירידה של כ-4%-6% בלבד עד כה השנה. הסיבה המרכזית לכך היא כאמור הריכוזיות הגדולה בענף והמחסור בתחרות אמיתית.
מעבר לכך, יש סיבות נוספות שמחזקות בעיקר ת הסיבה העיקרית ומאפשרות לחברות להוריד את התחרות בענף. כך למשל היציאה של מבטחי משנה בינלאומיים מהשוק הישראלי - מהלך שהתרחש בעקבות המלחמה המתמשכת והגדלת הסיכון. חברות ביטוח מקומיות נאלצות להתמודד עם חלק גדול יותר מהסיכון בעצמן, ולכן אינן ממהרות להוריד מחירים בצורה אגרסיבית.
חברות הביטוח חוששות מהחזרת המחירים לרמות נמוכות, שמא הסיטואציה הביטחונית תשתנה ויידרשו להעלות אותם שוב בחדות. אבל, בשוק תחרותי - אף אחד לא שואל מה הן חושבות להמשך, המחירים נקבעים בנקודת זמן מסוימת לפי התחרות באותו רגע. אם חברות הביטוח "חושבות ביחד" על כך שאולי המצב יורע, מדובר בהערת ידע אסורה בין הגופים.
תחרות, קילומטראז' ועלייה בתאונות - הגורמים המורכבים
לצד הירידה בגניבות, יש גם גורמים שמפעילים לחץ מעלה על המחירים ומסבכים את התמונה. מספר התאונות הקשות נמצא במגמת עלייה מתמשכת, והנסועה הממוצעת של כלי רכב בישראל עולה ברציפות. כתוצאה מכך, יותר פוליסות ביטוח מבוססות כיום על הקילומטראז' השנתי של הנהג, ויש דגמים שדווקא חוו עליית מחיר מתחילת השנה.
הירידה בגניבות אינה אחידה בכל הדגמים. רכבי יוקרה ומכוניות חשמליות מסוימות עדיין מהווים יעד מועדף לגנבים, בעוד שדגמים בעלי ערך נמוך יותר פחות מעניינים אותם. זה יוצר פער במחירי הביטוח בין דגמים שונים, כאשר בעלי הרכבים היקרים עדיין משלמים פרמיות גבוהות.
התפתחות נוספת היא השימוש הגובר בטכנולוגיות מעקב ובמכשירי טלמטיקה. חברות ביטוח מציעות הנחות למי שמתקין מכשירי מעקב מתקדמים ברכב, אך לא כולם מוכנים לוותר על הפרטיות בתמורה לחיסכון. זה יוצר פערים נוספים במחירים בין קבוצות נהגים שונות.
- 6.אנונימי 05/10/2025 09:13הגב לתגובה זומשילות ובטחון לא ממש מוצא חן בעיני בעלי ההון בחברות הביטוח
- 5.תנו לביבי כוח מדינת ישראל אוסף של טפשים שרואים עאוץ 12 (ל"ת)משה ראשלצ 05/10/2025 09:09הגב לתגובה זו
- 4.א 05/10/2025 09:05הגב לתגובה זומה עשה המנוול שם ניידת לאורך כל היום בכל מחסום כניסה לשטחים. יום יום יש ניידת והפלא ופלא יש ירידה משמעותית בגניבות.וכמובן אין קשר בין הכותרת לתוכן הכתבה. חברות הביטוח לא מורידות מחיר כי המפקח על הביטוח דואג לחברת הביטוח ולא לאזרח. בישראל מה שעולה לא יורד.
- 3.אנונימי 05/10/2025 08:55הגב לתגובה זואיזה לחצים כלפי מעלה אנחנו רואים את הדוחות שלהם וגם את המניות שעלו 300 אחוז. והם מעלים מחירים ומספרים סיפורים איפה המפקח איפה הרגולציה מה זה הדבר הזה.
- 2.תשאלו את הפיקוח על הביטוח מדוע הוא לא זז בכיוון (ל"ת)שמעון 05/10/2025 08:36הגב לתגובה זו
- 1.צדק 05/10/2025 08:10הגב לתגובה זוולעולם גם לא יהיה.העם רדום ולכן העם ישלם