השוק הסולארי צפוי להתאושש ב-2024 - מה קורה בסולאראדג' ואנפייז?
בוול-סטריט מעריכים כי התעשייה הסולארית צפויה להתחיל להתאושש ב-2024 כאשר הריביות ירדו עם הירידה באינפלציה. "עד לאמצע-סוף הרבעון השני של 2024 אנחנו צופים התאוששות ברורה בשוק הסולארי למגורים בארה"ב".
התעשייה הסולארית נפגעה רבות מהריביות הגבוהות, אשר מייקרות את מימון התקנת הפאנלים הסולאריים בבתים פרטיים. בנוסף, בקליפורניה לדוגמה, הטמיעו שינויים רגולטוריים שמקטינים את כמות הכסף שמקבלים אנשים שמתקינים פאנלים על עודף חשמל שנוצר מהפאנלים ובכך לקוחות רבים לא רואים את הכדאיות שבהתקנתם. מעבר לכך, בארה"ב דיברו גם על ירידה בביקוש במדינות טקסס ואריזונה, בעקבות ירידת מחירי החשמל שהופכת את החלופה של אנרגיות מתחדשות לפחות אטרקטיבית. עם זאת, בשוק האירופאי דווקא חברות הסולאר רואות צמיחה.
אנפייז ENPHASE ENERGY
האנליסט טום קוראן נתן המלצת קנייה למניית אנפייז עם מחיר יעד של 185 דולר, כלומר אפסייד של 50% ממחיר הסגירה אמש. "אנו חושבים שאנפייז מרוויחה מבייבאקים והמשך של צמיחה חזקה בשוק הסולארי למגורים באירופה כשהיא גם נהנית מצמיחה במדינות בהן היא כבר פועלת וגם פועלת רבות בכדי להיכנס למדינות חדשות", כתב קוראן.
מניית אנפייז צנחה ב-53% בשנת 2023, כאשר בסוף יולי החברה סיפקה תחזית הכנסות לרבעון השלישי שהייתה מתחת לציפיות בוול-סטריט ואמרה שהיא חווה הצטברות מלאי. "השוק האמריקני בכללותו חווה האטה רחבה עקב שיעורי הריבית הגבוהים", אמר נשיא ומנכ"ל אנפייז, בדרי קוטנדרמן. המתחרה הגדולה של סולאראדג', הציגה בחודש שעבר דוחות חלשים וירידה בביקושים ונפלה ב-11.3% ואף הפילה בעקבותיה את סולאראדג' ב-6%. אנפייז סימנה כסיבה לכך את החולשה בארה"ב ואמרה שהיא צופה "שאותה רמה של אי ודאות תמשיך גם הלאה". עם זאת, אנפייז דווקא רואה עלייה בביקושים באירופה - וזה סימן חיובי.
- שנתיים של תשואת חסר: האם המדד הזה בדרך לסגור פערים?
- הפניקס תשקיע עד מיליארד שקל בפרויקטי אנרגיה של EDF ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הורדת התחזיות נבעה מחששות לצמיחה נמוכה יותר - החברה העריכה שיתווספו לה 70 עד 90 אלף לקוחות למגורים בשנת 2023, ירידה לעומת 90 עד 110 אלף. ה-Ebitda המתואם בתחום צפוי לעמוד על 1,450 עד 1,650 דולר, לעומת תחזית קודמת של 2,450 עד 2,900 דולר.
אנפייז רשמה בדוחותיה האחרונים הכנסות של 711 מיליון דולר, לעומת צפי האנליסטים להכנסות של 746.5 מיליון דולר. אנליסטים אמרו כי עסקי החברה בארה"ב עוברים תיקון חד פעמי ברמות המלאי שלה ברבעון האחרון, אך הצמיחה בשווקים באירופה דווקא מואצת. במקביל הכריזה אז אנפייז גם על תוכנית חדשה לרכישה חוזרת של מניות בשווי מיליארד דולר, זאת לאחר שלא הצליחה לבלום את מכירת המניות וכדי לתמוך במחיר המניה.
סולאראדג'סולאראדג'
בסקירה שפירסמו באופנהיימר לאחרונה על סולאראדג', אמרו כי הסיכונים לטווח הקצר מגולמים בשוויה הנוכחי של מנית החברה וכי תמחורה הנוכחי של סולאראדג' מהווה הזדמנות ארוכת טווח. עד כמה זו הזדמנות - האנליסטים סבורים שהמניה כמעט ותכפיל את עצמה.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בדוחותיה האחרונים סיפקה החברה תחזית חלשה מאוד לרבעון השלישי עם הכנסות בטווח של 880-920 מיליון דולר, בעוד האנליסטים ציפו להכנסות של 1.05 מיליארד דולר. הסיבה לחולשה היא כמו אצל המתחרות - החולשה בארה"ב, או כפי שאמר מנכ"ל החברה צבי לנדו: "בעוד המגזר הסולארי למגורים בארה"ב חווה קצת אתגרים הקשורים לשיעורי הריבית הגבוהים יותר, אנו מנווטים בתקופה הזו על ידי מינוף החוזקות הגיאוגרפיות והרב מגזריות שלנו בשווקים הסולאריים ומצפים ליהנות מהתחזית החיובית בטווח הארוך. אנחנו מרוצים מהתוצאות שלנו לרבעון השני, במיוחד מהביצועים החזקים באירופה הן במגזר הסולארי למגורים והן במגזר המסחרי".
הנהלת סולאראדג' אמרה מספר פעמים כי מצב שוק הסולאר בארה"ב הנו קשה במיוחד, נוכח רמת מינוף גבוהה לצד תעריפי חשמל נמוכים, אך שוק זה אחראי רק על כ-20% בלבד מהכנסות החברה. לעומת זאת, באירופה צופה סולאראדג' המשך צמיחה נאה, בקצב של 30%-40% גם ב-2024 (בהשוואה לצמיחה שנתית מעל 100% ברבעונים האחרונים) לאור מועד החזר השקעה קצר (4-6 שנים), מינוף נמוך של שחקני שוק וכן גמישות הביקוש למערכות הסולאר לאור ירידת מחירי הפאנלים.
הרבעון השני של סולאראדג' היה מעל הצפי כאשר החברה רשמה רווח מתואם למניה של 2.62 דולר לעומת צפי אנליסטים ל-2.5 דולר ההכנסות עמדו על 991.3 מיליון דולר, מעל צפי האנליסטים ל-990.08 מיליון דולר. שולי הרווח התפעולי צפויים להיות בין 28% ל-31%. ההכנסות מהמגזר הסולארי צפויים להיות בטווח של 850-890 מיליון דולר, כששולי הרווח הגולמי יהיו בטווח של 30%-33%.
- 4.רן 22/09/2023 12:55הגב לתגובה זויש כאן על הרצפה 40-50 אחוזים רווח. קניתי כמות גדולה אתמול.
- 3.ניר 22/09/2023 09:01הגב לתגובה זופאנלים סולריים וחברות המייצרות פתרונות לניקוי הפאנלים הסולריים. פוטנציאל עצום, בכל העולם.
- תחום לוהט 22/09/2023 13:16הגב לתגובה זולשרוף
- 2.לרון 22/09/2023 07:45הגב לתגובה זוסולארי מסוכן רוצים בטוח יחסית =FDX
- 1.אנונימי 21/09/2023 20:37הגב לתגובה זוחלומות באספמיה.זה הפלופ הכי גדול שהומצא.תקנו תקנו מהר חחחח
- יאן 22/09/2023 12:54הגב לתגובה זוחודשיים של מפולת אז האנרגיה הירוקה ספגה. התאוששות של השווקים יחזירו את המניות הללו קל 40-50 אחוזים למעלה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
