וול סטריט
צילום: Istock
וול סטריט

הנאסד"ק ירד ב-1.5%; מוביליאיי עלתה ב-5%, טבע עם 4%

הריבית בארה"ב נשארה כשהייתה - עומדת על 5.5% - בפד אמרו כי הם צופים עוד העלאת ריבית אחת השנה. על פי תחזיות הפד, הריבית הממוצעת לשנה הבאה צפויה לעמוד על 5.1% וב-2025 היא צפויה לרדת ל-3.9%. אינפלציית הליבה צפויה לעמוד על 2.6% בשנה הבאה ושיעור האבטלה על 4.1% מחיר הנפט ירד בכ-1% כאשר חבית מסוג WTI נסחרת תמורת 90.2 דולר וחבית נפט מסוג ברנט נסחרת תמורת 93.3 דולר.  

S&P 500 0.13% נאסד"ק -0.21% דאו ג'ונס 0.16% BITCOIN 0.31%
  • טרם החל המסחר הרציף

מאקרו

הנפט קפץ ב-15% החודש - מהי הסיבה שמניות חברות הנפט דווקא נסחרו ביציבות?החוזים העתידיים על הנפט צופים ירידה במחירי הנפט בשנה הבאה הממשל הגרמני פועל להוציא רכיבים סינים מרשת ה-5G; החברות מתנגדות - משרד הפנים צפוי לדרוש מחברות הטלקום במדינה לצמצם את השימוש שלהם בציוד של החברות הסיניות וואווי ו-ZTE ברשתות הדור החמישי (5G) שלהן עד שנת 2026; החברות טוענות שמדובר בהליך מיותר אשר עשוי לפגוע בהכנסויתן ובשיורת שלהן את הלקוחות משקיעים באג"ח רק בארה"ב? לא בטוח שזו החלטה חכמה - היפוך עקום התשואות כעת הוא הארוך ביותר מאז 1962. מה המשמעות של זה (לא מה שחשבתם). וגם - מי האנליסטים שממליצים להשקיע גם באג"ח מחוץ לארה"ב ועל אג"ח של איזה מדינות הם ממליצים? חדשות טובות לבריטים: האינפלציה הפתיעה לטובה וירדה ל-6.7% באוגוסט - זאת לעומת 6.8% בחודש הקודם, ואחרי שהצפי היה לעליה ל-7%. המדד החודשי עלה רק ב-0.3%, בעוד הכלכלנים ציפו לעליה של 0.7% ; אינפלציית הליבה ירדה עוד יותר מהר ל-6.2% (לעומת צפי ל-6.8%). הערב - החלטת הריבית של הפד'. מחר - ההחלטה בבריטניה (הצפי בשוק: העלאה נוספת של רבע אחוז. בפעם ה-15 ברציפות). האם חבית נפט תגיע ל-100 דולר? מנכ"ל שברון סבור שכן: מנכל שברון, מיכאל ווירז, סבור שהפט הגולמי יעקוף את ה-100 דולר לחבית, מאורע שלא ראינו כבר יותר משנה; במידה והמחירים אכן יעלו, זה עלול להקשות על הכלכלות השונות אך לטענתו, "התשתית" של כלכלת ארה"ב מספיק חזק בשביל לעמוד בזה האינפלציה באירופה ירדה ל-5.2%, קצת יותר טוב מהצפי המדד החודשי עלה ב-0.5%, מעט טוב מהצפי ל-0.6%; אינפלציית הליבה נותרה על 5.3%, בהתאם לצפי. מחר - החלטת הריבית של הפד' האמריקאי, ובחמישי - בבריטניה. חברת Lifesci capital מפרסמת שיפור במספר העסקאות בשנת 2023 לעומת התקופה המקבילה בשנת 2022: בתחום הביוטק בוצעו 125 עסקאות בהיקף כספי של כ-18 מיליארד דולר, זאת לעומת התקופה המקבילה בשנת 2022  בה בוצעו 104 עסקאות בסכום כולל של כ-13 מיליארד דולר. בתחום המד-טק בוצעו עד כה השנה 14 עסקאות בהיקף כולל של למעלה ממיליארד דולר, לעומת 10 עסקאות בהיקף כולל של כ-900 מיליון דולר.

מניות במרכז

לקראת דוחות פדקס FEDEX - הציפיות גבוהות - החברה נהנתה מהצטרפות לקוחות חדשים שהגיעו מ-UPS ומחברת Yellow שפשטה רגל וכעת המשקיעים רוצים לראות תוצאות (לכתבה המלאה) למרות ההכרזות החגיגיות; מדוע נפלה אתמול מניית אינטל INTEL CORPORATION ב-4.5%? ענקית השבבים והטכנולוגיה אינטל אמנם הכריזה אתמול על היכולות להריץ מודלים של בינה מלאכותית במחשבים ניידים והקמת מחשב-על, אך דבריו של סמנכ"ל הכספים של החברה לקראת סיום כנס העיבו על הערב החגיגי. מניית פינטרסט PINTEREST עלתה במסחר לאחר שהעלתה את צפי ההכנסות - בכירים בחברה אמרו בכנס המשקיעים שהם צופים צמיחה מואצת במהלך שלוש עד חמש השנים הקרובות באחוזים דו ספרתיים; הכנסות החברה צמחו ב-9% בשנה שעברה והאנליסטים צופים לה צמיחה של 8% השנה. מניית דולר ג'נרל DOLLAR GENERAL CP ירדה במחסר לאחר ש-JPMorgan הורידה את דירוגה למניה מ'ניטרלי' ל'תת-משקל' לאור לחצים אינפלציוניים מתמשכים. מניית יצרנית הקוסמטיקה Coty COTY INC קפצה במסחר לאחר שהעלתה את תחזית השנה כולה לשנת 2024 בה היא צופה שהמכירות תצמחנה בין 8% ל-10% בשנה הבאה, בהשוואה לתחזית הקודמת של 6% עד 8%. מניית התרופות Bausch Health BAUSCH HEALTH COMPANIES INC זינקה במסחר לאחר שג'פריס העניקה לה המלצת 'קנייה' והעלתה את מחיר היעד שלה ל-16 דולר - אפסייד פוטנציאלי של יותר מ-100%. בנק ההשקעות צופה רווחים חזקים ברבעון השלישי ומגלה אופטימיות לגבי הספין-אוף של Bausch + Lomb וניצחונות משפטיים שונים. מניית פורד FORD MOTOR עלתה במסחר אחרי שדווח שהגיעה להסכם עם האיגוד המייצג את עובדיה בקנדה. תעשיית הרכב בארה"ב נמצאת בקיפאון לאור המחאות הרחבות של ארגוני העובדים בענף המוחים על תנאי השכר וההעסקה שלהם. דיסני WALT DISNEY צפויה להכפיל את הסכום שהיא מתכננת להשקיע בעסקי הפארקים שלה - החברה אמרה שהיא מצפה להוציא 60 מיליארד דולר בתחום במשך 10 שנים. פארקי שעשועים היוו נקודת אור עבור החברה בזמן שהיא מנסה להפוך את עסקי הסטרימינג שלה לרווחיים. הפארקים המקומיים שלה, במיוחד ה"דיסני וורלד" בפלורידה, חוו האטה בנוכחות ובתפוסת חדרי המלון.

ישראליות בוול-סטריט

חברת סיוה סיוה מוכרת את אינטרינסיקס ב-35 מיליון דולר - לאחר שרכישת החברה, המספקת פתרונות הנדסיים לתכנון שבבים, העיבה על הרווחיות של סיוה הוחלט על מכירתה בסכום גבוה מעט מזה שבו היא רכשה את אינטרינסיקס לפני קצת יותר משנתיים. האם הגיע הזמן של טבע טבע (US) לטפס למעלה? ומה לגבי טאואר טאואר (US) ? איך מתנהלים בזמן פריצה / שבירה? אייסקיור אייסקיור מדיקל איכזבה בת"א וגם בניו-יורק: צוללת ב-40% במסחר - כחודשיים לאחר שהמניה נמחקה מהמסחר בת"א צוללת אייסקיור בטרום מסחר בנאסד"ק בשל תשובה שלילית שקיבלה ממנהל המזון והתרופות האמריקאי. אחרי שנתיים וחצי: ברנדשילד הישראלית יוצאת מבורסת לונדון - החברה עתידה להפוך לפרטית באופן רשמי בחודש הבא לאחר אישור אסיפת בעלי המניות; מגייסת כ-3.3 מיליון דולר; בחברה אומרים כי הסיבה להחלטה לצאת מהבורסה בלונדון היא חוסר ההלימה בין הצלחת החברה להתנהגות השוק הבורסאי. מניית קמטק קמטק (US) זוכה לתמיכה מצד שני בתי השקעות - ברקליס העניקו למניה המלצה של "תשואת שוק" והעלו את מחיר היעד מ-46 דולר ל-55 דולר. גם בנידהאם העניקו למניית החברה המלצת "קנייה" והעלו את מחיר היעד מ-64 דולר ל-70 דולר.  

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    האריס צ'אבי 20/09/2023 16:34
    הגב לתגובה זו
    האינדוקציה קטלנית
  • וואו - אתה ממש רוביני (ל"ת)
    אריאל 20/09/2023 23:50
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.