הנפט קפץ ב-15% החודש - מהי הסיבה שמניות חברות הנפט דווקא נסחרו ביציבות?
החוזים העתידיים על הנפט מסוג ברנט, שמשמשים כמדד הבינלאומי, זינקו במהלך החודש האחרון למחיר של 93 דולר לחבית. כזכור, מחירי הנפט עלו בעקבות החלטת רוסיה וערב הסעודית לצמצם את הייצור עד לסוף השנה. ההחלטה הותירה את שאר העולם עם גירעון בנפט, מה שגרם לעליית המחירים. אך נראה שהדבר לא השפיע כלל על מניות חברות הנפט, כשמדד הנפט והגז SPDR S&P OIL & GAS EXPLORATION & PRODUCTION ETF בכלל ירד קצת פחות מ-1% החודש.
אחת הסיבות האפשריות שהועלו היא כי מניות הנפט גברו על מחירי הנפט מוקדם יותר השנה, וכעת הנפט מצמצם פערים. בנוסף, נראה גם שהעלייה במחירי הנפט משקפת את הציפיות להמשך למחירי הנפט ולכלכלה רחבה יותר. החוזים העתידיים על הנפט צופים ירידה במחירי הנפט בשנה הבאה, כשהחוזים העתידיים על ברנט שתוקפם יפוג במאי בשנה הבאה נסחרים ב-88 דולר. גם חששות לגבי חולשה כלכלית רחבה יותר עלולים להכביד על המניות.
"אני חושב שזה פשוט, המשקיעים לא חושבים שהראלי במחירי הנפט הוא בר קיימא. בנוסף, עדיין קיים סיכון לכלכלה ולנפט בשלב זה של הסייקל", כתב אנליסט Roth MKM, ליאו מריאני. "מניות האנרגיה בדר"כ נמכרות לקראת האטה כלכלית פוטנציאלית".
משקיעים רואים גם חוסר איזון בשוק בין חברות הנפט הגדולות בארה"ב לחלק מהחברות עם הערכות השווי המעט נמוכות יותר. חברות כמו OCCIDENTAL PETROLEUM CP ו- CONOCOPHILLIPS נסחרות הרבה מתחת למקום בו נסחרו בפעם האחרונה שמחירי הנפט היו באותן הרמות כמו היום. מנית Occidental נסחרה אז ב-73 דולר ו-Conoco ב-135 דולר, כשכיום הן נסחרות ב-65 דולר ו-123 דולר בהתאמה.
- הירידות באסיה ממשיכות גם היום; עליות בחוזים בוול סטריט
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
משקיעים מוסדיים שעדיין מתעניינים במניות הנפט נמשכו יותר לחברות הגדולות מאז המגיפה, כשב-2020 עם ירידת מחירי הנפט, המניות של החברות הגדולות היו המניות היחידות שהיו גדולות מספיק בכדי שהמוסדיים יוכלו לרכוש כמויות מבלי להשפיע על השוק.
מחירי הנפט הגולמי הגיעו בשבוע שעבר לשיא של 10 חודשים לאחר שארגון מדינות ייצוא הנפט (OPEC) ומינהל המידע לאנרגיה בארה"ב (EIA) פרסמו דוחות שצופים כי הביקוש הגואה ועליות המחירים האחרונות עלולים להימשך עד סוף השנה.
הראלי ביום שלישי שעבר התרחש לאחר ש-OPEC אמרה בדו"ח החודשי שלה כי מחסור באספקה עלול להפחית את מלאי הנפט העולמי ב-3.3 מיליון חביות ביום ברבעון הרביעי, ה שעשוי להיות הגירעון העולמי הגדול ביותר מאז 2007. הדו"ח של אופ"ק תרם לסביבת שוק שבה מחיר הנפט מסוג ברנט עלה קרוב ל-25% בשלושת החודשים האחרונים, בעוד שמחיר הנפט הגולמי West Texas Intermediate (WTI), המדד האמריקאי, זינק ביותר מ-29%. עם זאת, כמה אנליסטים ודו"ח של ממשלת ארה"ב ציינו כי ייתכן שהמחירים הגיעו לשיא שלהם בטווח הקרוב.
- 2.mtlk 20/09/2023 23:02הגב לתגובה זווהבטריות עומדים צעד לפני מעבר לשימוש במתכות פחות בעיתיות.עם אורך חיים יותר גדול ויציב.התרחיש שלא אוהבים בעולם הערבי עלול להאיץ עוד יותר את התהליכים שהוא כבר עבר.מה עוד שבעולם השימוש בכלים חד פעמים ועוד מצטמצם.ככה שניראה שלהמר בטווח הבינוני על הנפט יכול להיות לא רק בעיתי.אלה אפילו סיוט לכל העוסקים וקשורים.ולהזכירכם בקורנה הנפט גם הגיע ל 15 דולר חבית.
- 1.בזן 20/09/2023 22:15הגב לתגובה זושהורסים את הכלכלה. המניה שווה יותר גם במקרה שיפנו את בזן בעוד מאה שנים כנראה שווה 170
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
