פקק תחבורה נתצ נתיב פלוס
צילום: דוברות משרד התחבורה

משרד התחבורה: רק 20% נסיעות חוקיות בנתיב פלוס בכביש 1

אם תהיתם מדוע התחבורה הציבורית בישראל אינה יעילה, הרי לכם אחד הסיבות - והפעם עם חותמת ממשרד התחבורה - היעדר אכיפה; מדוע צריך לקבוע תקנות לשימוש בנת"צ אם אין מי שיוודא שכן הן מקוימות, ואחר כך גם לתהות מדוע הציבור לא בוחר לנסוע בתחבורה ציבורית?
דור עצמון | (2)

בחודש ינואר האחרון בדקה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית שבמשרד התחבורה את אופן השימוש בנת"צ שבכביש 1 ומצאה כי לא פחות מ-80% מהנסיעות במכוניות פרטיות בנתיב בוצעו בניגוד לתקנות. באותה העת הוגדר השימוש בנתיב הרב תפוסה שבכביש 1 למכוניות פרטיות עם 3+ נוסעים, אך זמן קצר לאחר כניסת השרה החדשה-ישנה מירי רגב למשרד הופחתה התקנה למכוניות עם 2+ נוסעים.

המחצית מהנסיעות הפרטיות בזמן הבדיקה, כ-49%, בוצעו בוצעו כאשר במכונית יושב נהג בודד ללא נוסעים, ו-31% כללו נהג עם נוסע אחד. כלומר רק 1 מכל 5 נסיעות בנתיב הרב תפוסה בכביש 1 בוצעו לפי התקנות עם נהג ושני נוסעים לפחות. בבדיקה של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית נבדקו 1,889 מכוניות.

בהקשר זה יש לציין כי שרת התחבורה מירי רגב מיהרה להצהיר עם כניסתה לתפקיד כי היא מתעתדת לבחון מחדש את כל נושא הנת"צים שכן "נת"צ ריק לא יהיה בבית ספרי", כלשונה. רגב ספגה עד מהרה מבול של התקפות על דבריה בטענה שהיא תסב נזק בל יתואר לתחבורה בישראל ומוסיף לפקקים. בהמשך החליטה רגב להפחית כאמור את נתיב 3+ בכביש 1 לנתיב 2+, כך זה כשטענה לא ברורה כי כך יהיה אפשר להקל על הנוסעים.

במקביל, הודיע משרד התחבורה לפני כחודשיים על אי-אכיפה בנת"צים, כולל אלו שבכביש החוף ובאיילון, בשעות העומס על מנת לתת לציבור את האפשרות להתשמש בהם בתקווה שהעומסים יופחתו. בצעדים אלו שולל משרד התחבורה מהיסוד את היכולת שהאזרחים יעדיפו את השימוש בתחבורה הציבורית וישאיר את הרכב הפרטי בבית. על משרד התחבורה והשרה מירי רגב לחשב מסלול מחדש ולראות כיצד ניתן לעודד מעבר מתחבורה פרטית לציבורית על מנת להקל על הגודש בכבישים, ובכללם מס גודש שבוטל אף הוא על ידי רגב.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אבי רון 21/04/2023 09:37
    הגב לתגובה זו
    מדובר בנתיב שהיה נתיב רגיל והופקע מציבור הנהגים.
  • נוסע בתחב"צ 21/04/2023 16:59
    הגב לתגובה זו
    מי שרוצה להיתקע בפקקים שיסע בגרוטאת פח שלו. עשרות נוסעים באוטובוס לא צריכים להתיקע בגלל סוציומטים שרוצים ליסוע לבד.
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.