וול סטריט
צילום: Istock
וול סטריט

הנאסד"ק סיים ביציבות, פירסט רפובליק זינקה 12%, טסלה ירדה 2%

נטפליקס ירדה ב-3%; הלילה לאחר נעילת המסחר - דוחות טסלה, אלקואה ו-IBM
שלושת מדדי המניות הגדולים בארה"ב התקשו אתמול, כאשר ה-S&P 500 בקושי סיים בטריטוריה חיובית בעוד שהדאו והנאסד"ק סיימו בירידות. תשואות האג"ח הגבוהות של ממשלת ארה"ב צובעות כעת את וול סטריט באדום ולצד זה גם הדוחות של נטפליקס ויונייטד איירליינס שהתפרסמו אמש יכניסו עניין למסחר היום. טסלה, אלקואה ו-IBM תדווחנה לאחר נעילת המסחר. נפט: מחיר הנפט ירד ב-2% כאשר חבית נפט מסוג ברנט נסחרת תמורת 82.9 דולר וחבית נפט מסוג WTI נסחרת תמורת 79.1 דולר. קריפטו: הביטקוין BITCOIN -0.07% ירד ב-4% ל-29,260 דולר למטבע. האתריום ETHEREUM -0.2% צנח גם הוא ונסחר תמורת 1,980 דולר למטבע.
נתוני מאקרו שצפויים להתפרסם השבוע: מחר (חמישי) - מכירות של בתים יד שנייה (מרץ). שישי - מדדי מנהלי הרכש (אומדנים) לחודש אפריל בארה"ב, אירופה, בריטניה ויפן. דוחות השבוע: הלילה - אלקואה, טסלה, IBM. מחר (חמישי) - TSMC, אמריקן אקספרס, AT&T, אלסקה אירליינס. שישי - פרוקטר אנד גמבל, SAP.  

S&P 500 0.13% נאסד"ק -0.21% דאו ג'ונס 0.16% BITCOIN -0.07%
  • טרם החל המסחר הרציף
מאקרו האם המניות הקטנות יתעוררו? מה מצבה של רובלוקס ROBLOX CORPORATION אחרי הירידה? מה לעשות עם הזהב, מה מצב הראסל 2000, והאם ריביאן מעניינת כעת; וגם: למה זמן  תקפים הניתוחים שאני כותב? (לכתבה המלאה). האינפלציה באירופה ירדה בהתאם לצפי; בבריטניה היא הפתיעה לרעה - האינפלציה בגוש האירו ירדה ל-6.9% בחודש מרץ, לעומת 8.5% בחודש הקודם. ואילו בבריטניה - האינפלציה ירדה ל-10.1%, פחות טוב מהצפי ל-9.8% - צפו להמשך העלאות ריבית פה וגם פה, בעוד שבועיים (לכתבה המלאה). "הודו תהנה מהפיצול הגיאו-פוליטי בין סין לארה"ב ותהיה יעד מעניין להשקעה", כך אומר סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי של הבנק השוויצרי לומברד אודייר (לכתבה המלאה). "הנורמלי החדש": האם צריך להתרגל לאינפלציה של מעל 5% בטווח הארוך? מאקרו: נתונים טובים שמפורסמים לאחרונה מעוררים תקווה שמשבר האינפלציה מתקרב לסיומו, אך אין לחגוג מוקדם מדי; ואולי האינפלציה בטווח הארוך דווקא תשאר גבוה יותר ממה שהתרגלנו? מיקרו: האם השקעה בתעודת סל המשלבות דיבידנד וצמיחה עדיפה על פני השקעה במדד ה-SP500? (לכתבה המלאה).  
מניות במרכז יונייטד איירליינס עם תחזית טובה, למה למשקיעים יש ספקות? - "התחזית היא התרחיש הבסיסי שלנו, בהתבסס על מה שאנחנו רואים כרגע. ומה שאנחנו רואים עכשיו זה ביקוש חזק" (לכתבה המלאה) BED BATH זינקה, סוחרי מניות המם חזרו? כמות ההודעות ברשתות החברתיות שהזכירו את סימבול המניה עלו משמעותית בימים האחרונים, ככל הנראה בעקבות התקרבותה של החברה לפשיטת רגל (לכתבה המלאה) טסלה TESLA INC תדווח הלילה, הרווח שלה צפוי לרדת בעקבות מלחמת המחירים - המניה יורדת לקראת הדוחות. למרות זינוק של 67% מתחילת השנה, עדיין במינוס 76% בשנה האחרונה. (לכתבה המלאה) ASML ASML HOLDING NV NY REG ירדה למרות שעקפה את התחזיות - "אנחנו ממשיכים לראות סימנים מעורבים לביקוש מפלחי שוק הקצה השונים, כשהתעשייה פועלת כדי להביא את המלאי לרמות בריאות יותר". (לכתבה המלאה) למרות דוחות טובים, בנק אוף אמריקה BANK OF AMERICA הפסיד 100 מיליארד דולר באג"ח - איך סמנכ"ל הכספים ניסה להרגיע את המשקיעים? מדובר בהפסד הגדול ביותר של בנק בארה"ב, לשם השוואה - ג'יי פי מורגן רשם הפסד של 31 מיליארד. ההפסדים 'על הנייר' יהפכו לאמיתיים רק אם הבנק ייאלץ לממש נכסים ולמכור בהפסד. אבל בימים שבנקים אזוריים קורסים - עוצמת המאזן נבחנת בזכוכית מגדלת. ומה חושב על כך וורן באפט? (לכתבה המלאה). נטפליקס NETFLIX קרסה ב-13% אתמול באפטר - וכעת מתקנת את הנפילה, למרות שפספסה בסעיף ההכנסות ובתחזית - הרווח למניה עומד על 2.88 דולר, ההכנסות על 8.16 מיליארד דולר. החברה צופה ברבעון השני רווח למניה של 2.84 דולר מתחת צפי האנליסטים של 3.08 דולר (לכתבה המלאה). ענקית התעופה האמריקאית יונייטד איירליינס UNITED AIRLINES רשמה ברבעון הראשון של השנה הפסד מתואם של 63 סנט למניה על הכנסות של 11.43 מיליארד דולר. מדובר בנתונים טובים מצפי האנליסטים בוול סטריט להפסד מתואם של 73 סנט למניה על הכנסות של 11.42 מיליארד דולר. מניית Interactive Brokers Group INTERACTIVE BROKERS ירדה במסחר לאחר שפספסה את צפי האנליסטים לרווח מתואם של 1.41 דולר למניה עם רווח מתואם של 1.35 דולר למניה. מניית הבנק האזורי WESTERN ALLIANCE BANCORP זינקה במסחר לאחר שהבנק אמר כי הפיקדונות שלו התאוששו באפריל לאחר ירידה של 11% ברבעון הראשון. Wedbush שדרגה את המניה ל"ביצועים טובים יותר" לאחר הדו"ח הרבעוני של הבנק למרות שהרווח הנקי שלו ירד ביותר מ-50% מהרבעון הקודם. מניית חברת הביטוח THE TRAVELERS COMPANIES עלתה במסחר לאחר שגברה על הציפיות של וול סטריט הן בשורה העליונה והן בשורה התחתונה עם רווח מתואם של 4.11 דולר למניה על 9.40 מיליארד דולר בפרמיות נטו. מניית אינטל INTEL CORPORATION ירדה במסחר לאחר שיצרנית המוליכים למחצה הודיעה כי תפסיק את סדרת שבבי כריית הביטקוין שלה, Blockscale, לאחר שנה בלבד של ייצור. מניית חברת המכשור הרפואי ABBOTT LABORATORIES עלתה במסחר לאחר שגברה על הציפיות בשורה העליונה והתחתונה ואישרה מחדש את התחזית. החברה דיווחה על רווח של 1.03 דולר למניה על הכנסות של 9.75 מיליארד דולר ברבעון הראשון, בעוד שאנליסטים ציפו לרווח של 99 סנט למניה על הכנסות של 9.67 מיליארד דולר. החברה אמרה שהיא עדיין צופה שהרווח המתואם למניה לשנה כולה יהיה בין 4.3-4.5 דולר, בהתאם לאומדן הקונצנזוס של 4.39 דולר של אנליסטים. מניית בנק US BANCORP עלתה במסחר לאחר שהבנק רשם רווח של 1.16 דולר למניה על הכנסות של 7.18 מיליארד דולר. אנליסטים ציפו לרווח של 1.12 דולר למניה על הכנסות של 7.12 מיליארד דולר. בינתיים, הבנק דיווח שהפיקדונות שלו בסוף הרבעון ירדו ב-3.7% ל-505.3 מיליארד דולר. מניית בנק מורגן סטנלי MORGAN STANLEY ירדה במסחר למרות שהבנק רשם רווח של 1.7 דולר למניה ברבעון הראשון, גבוה מהצפי ל-1.62 דולר. גם ההכנסות הכוללות הגיעו ל-14.52 מיליארד דולר, מעל להערכת הקונצנזוס ל-13.92 מיליארד דולר, שכן מניות ויחידות מסחר עם הכנסה קבועה ביצעו ביצועים טובים מהצפוי. תחום צמיחה אחד היה ניהול עושר, שבו ההכנסות עלו ב-11% לעומת שנה שעברה. מניית INTUITIVE SURGICAL זינקה במסחר לאחר שהחברה דיווחה על רווח מתואם של 1.23 דולר למניה, מעל לאומדן קונצנזוס ל-1.2 דולר למניה. ההכנסות צמחו ב-14% לעומת השנה הקודמת, והסתכמו ב-1.7 מיליארד דולר, בהשוואה לצפי ל-1.59 מיליארד דולר. מניית חברת ה-IT CDW CORPORATION צללה במסחר לאחר דוח חלש בו פרסמה תחזית הכנסה רבעונית של 5.1 מיליארד דולר, ירידה מתחת לצפי האנליסטים ל-5.58 מיליארד דולר. החברה אמרה שהיא הושפעה משמעותית מרכישות זהירות יותר על רקע חוסר הוודאות הכלכלית. היא גם פרסמה תחזיות לרווחי השנה כולה לירידה "באופן מתון מתחת" לרמות של 2022. ישראליות בוול סטריט ווקמי ווקמי ממשיכה לפטר: תיפרד מ-112 עובדים, כ-10% מעובדי החברה; הפיטורים מגיעים לאחר שבחודש ינואר פיטרה החברה 43 עובדים נוספים (לכתבה המלאה). מאנדיי מאנדיי חושפת את אסטרטגיית ה-AI של החברה לשנת 2023: החברה פותחת את הפלטפורמה שלה למפתחים לבניית יכולות אינסופיות של אפליקציות AI לעבודה ומתחילה עם השקת ארבע אפליקציות בבטא ל-monday AI assitant שפותחו פנימית בחברה. גמידה סל גמידה סל צנחה לאחר זינוקים בימים האחרונים שבאו בעקבות אישור FDA - האישור יאפשר לה לשווק את התרופה Omisirge למבוגרים וילדים מגיל 12 החולים בסרטן הדם (לכתבה המלאה).  

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    נצלו טיפשות וחוסר ידע של השורטיזם במדדים (ל"ת)
    אדם סנדלרו 19/04/2023 21:46
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כתבתי נסדק יהיה ירוק .שורט צים חובה (ל"ת)
    עודד .לא מפרסמים כלו 19/04/2023 21:45
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    למה הדף מופיעה עם הגרפים של המניות?????? (ל"ת)
    משה 19/04/2023 16:42
    הגב לתגובה זו
  • כי שינו את הצורה של הכתבה (ל"ת)
    ==================== 19/04/2023 17:22
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.