העליות האחרונות בשווקים – התאוששות אמיתית?

בשבוע שעבר השווקים בארה"ב הציגו עליות מרשימות מה שהוביל לכך שהם הצליחו לסגור את חודש מאי ללא ירידות, למרות הפתיחה האדומה. האם הראלי יימשך? יש 5 סיבות טובות לכך
יואב בורגן | (9)

שוקי המניות הגלובליים, בהובלת ארה"ב כמובן, מציגים במהלך השבוע החולף מגמה חיובית. שאלת השאלות, אשר מטרידה את מנוחתם של המשקיעים ומדירה שינה מעיניהם, היא כמובן האם בניגוד לניסיונות ההתאוששות האחרים מתחילת השנה הנוכחית, הפעם זה יהיה שונה והעליות תחזקנה מעמד?

 

מדד ה-S&P 500 עלה כבר 6% מאז יום ששי לפני שבועיים, אז רשם את רמתו הנמוכה ביותר מאז תחילת השנה. החוזקה הנוכחית ב-S&P נובעת במידה רבה מציפיות מחודשות לפיהן הפד בארה"ב ימתן את אגרסיביות העלאת הריביות שלו. הפרוטוקולים של ישיבת וועדת השוק הפתוח של הפד, אשר פורסמו ביום רביעי שעבר, חשפו כי הפד עשוי שלא לבצע העלאות ריבית נוספות מעבר לאלו שכבר מתוכננות. יתרה מזאת, נרמז אף כי תיתכן האטה בקצב העלאות הריבית בנקודה מסוימת בעתיד הלא כל כך רחוק, מאחר והצמיחה הכלכלית כבר החלה להיבלם.    

 

חדשות מעט מעודדות, כנראה, הגיעו גם מחזית האינפלציה בארה"ב: מדד הליבה של ה-PCE, קרי ההוצאה הצרכנית האישית (Personal Consumption Expenditure Index), עלה בחודש אפריל בקצב שנתי של 4.9%, התמתנות קלה לעומת 5.2% בחודש מרץ, ובהתאם לציפיות הכלכלנים. לעומת חודש אפריל עלה המדד ב-0.3% בלבד, גם כן בהתאם לציפיות המוקדמות. מדד הליבה הנ"ל, אשר מנטרל מזון ואנרגיה, הינו המדד החביב על הפד לצורך אומדן האינפלציה בארה"ב. חלק מן ההאטה במדד בחודש אפריל מיוחס לצעדים חקיקתיים אשר הובילו לקיצוץ בהוצאות על שירותי בריאות (מדיקייד). כמובן שצריך להיזהר מאוד מלנסות להסיק כי ההתמתנות הנ"ל במדד הליבה של ה-PCE היא אכן אינדיקציה להאטה אמיתית ומשמעותית באינפלציה בארה"ב: מדד זה מורכב ממשתנים תנודתיים (לדוגמא, גורמים עונתיים ביחס למכירות כלי רכב משומשים), וכן משונות במדידה לעומת מדד האינפלציה לצרכן, ה-CPI (למשל בכרטיסי טיסה).

 

אך היינו כבר בסרט הזה: כל ראלי בשוק המניות מתחילת השנה לא הצליח להאריך ימים, והסתיים בהמשך הירידות אשר הובילו לרמות שפל חדשות במדדים (lower lows).

 

ישנן לא מעט סיבות להאמין כי הראלי הנוכחי, להבדיל מקודמיו, כן יחזיק מעמד. בחרנו להציג חמש מהן:

 

1. הדולר נחלש וירד מרמת השיא שלו מזה שני עשורים לעומת מטבעות מרכזיים אחרים. 

2. המדדים בארה"ב מחזיקים מעמד למרות שטף של חדשות רעות – הדוגמא אולי הכי בולטת היא מניית סנאפ (NASDAQ: SNAP): ההתרסקות של SNAP בשבוע שעבר ב-43% אמנם הביאה תחילה את מדד ה-NASDAQ לרדת ב-2.5% אך בסופו של דבר לא מנעה מה-NASDAQ להציג מהלך עליות שבועי של כ-5%. 

 

3. המחירים של אג"חים בדירוג נמוך (high yield) מצויים במגמת עלייה – כך, לשם המחשה, תעודת הסל HYG (iShares iBoxx $ High Yield Corporate Bond ) עלתה ביום רביעי בשבוע שעבר ב-1.5%, הזינוק היומי החד ביותר שלו מזה שנתיים. 

4. פחות סקטורים מנייתיים מציגים רמות שפל חדשות – בשבוע החולף רק 9 תעודות סל בארה"ב הציגו מחירי שפל, לעומת 24 תעודות סל בשבוע שלפני כן ו-96 בשבועיים שלפני. 

 

5. נקודה מעניינת נוספת היא תוכניות רכישה עצמית של מניות (buybacks) מצד חברות בורסאיות. לאחרונה בג'יי פי מורגן (JPM) יצאו עם תובנה מעניינת: מתחילת שנת 2022 אנו חווים כמות שיא של buybacks בארה"ב – בהיקף מצרפי של 429 מיליארד דולר. מדובר בקצב מהיר יותר מבשנים 2021 ו-2019. ברבעון הראשון של השנה, לדוגמא, יש קפיצה של 45% ב-buybacks לעומת הרבעון המקביל אשתקד, וגידול של 3% לעומת הרבעון הקודם (הרבעון הרביעי של 2021). זאת, בהובלת סקטור הטכנולוגיה (62 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2022), פיננסים (49 מיליארד דולר) ו-healthcare (39 מיליארד דולר). סקטור אשר מאוד בולט בזינוק בהיקף ב-buybacks השנה הינו אנרגיה – 9.5 מיליארד דולר ברבעון הראשון, לעומת 500 מיליון דולר בלבד ברבעון המקביל ב-2021. נראה כי המגמה החיובית החזקה תימשך גם בעתיד הקרוב, ככל שיותר ויותר חברות ציבוריות בארה"ב ייצאו מ"תקופת השקט" שלהם שלפני פרסום תוצאות כספיות רבעוניות. 

קיראו עוד ב"גלובל"

5. למרות שחודש מאי היה חודש קשה ורצוף מהמורות בשווקים, בסופו לדבר, ובאופן די מפתיע, מדד ה-S&P 500 סיים למעשה בלא שינוי, וזאת אחרי שבנקודה מסוימת (ב-20 במאי) הוא כבר הספיק לרדת בכ-8% לרמת השפל הנמוכה ביותר שלו מתחילת השנה.   

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    ירון 07/08/2022 15:52
    הגב לתגובה זו
    הכל שטויות,העולם נמצא במיתון,אין צמיחה,יש עליית ריבית.ולכן:סבלנות!..העלייה עכשיו היא סוג של תיקון לירידה ה-1.מה הכל טוב?!,אין אינפלצייה?,יש צמיחה?,יש כסף זול?...אז זהו שלא.
  • 8.
    איזה קשקוש, הכל נפל ההיפך ממה שכתוב כאן (ל"ת)
    zhu 27/06/2022 23:37
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    k.k. 03/06/2022 15:25
    הגב לתגובה זו
    כן. sell and run away
  • 6.
    פעם 03/06/2022 11:23
    הגב לתגובה זו
    הכתבה התחילה ב: העליות האחרונות בשווקים – התאוששות אמיתית? וסיימה אז מה יהיה הפעם ? הבין יבין
  • 5.
    יוןיוןyonיון 01/06/2022 15:10
    הגב לתגובה זו
    הכל עלה על נזילות גדולה והברז נסגר
  • 4.
    אשליות בדרך 01/06/2022 13:33
    הגב לתגובה זו
    האינפלציה תמשיך הממדים דרומה
  • 3.
    סתם אחד 01/06/2022 13:26
    הגב לתגובה זו
    הכסף מסוכן. משחית הטובים ביותר, מושך הרעים ביותר.
  • 2.
    דר' דום 01/06/2022 13:20
    הגב לתגובה זו
    נפגש בריבית 5% מאזן ב5 טריליון ונאסדק ב5000. סבלנות
  • 1.
    לרון 01/06/2022 13:13
    הגב לתגובה זו
    קיץ תנודתי בפתח,אין מקום לאופטימיות יתר,שמרו על כספכם!עליות בנובמבר '22
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.