עליבאבא נערכת להנפיק את עלי אקספרס בוול סטריט
זה היה בתכנון בעבר, נדחה גם בשל הצרות של עליבאבא מול הממשל הסיני, אבל עכשיו זה חוזר - עליבאבא נערכת להנפקת עלי אקספרס בוול סטריט. כך מדווחת התקשורת האמריקאית. על פי ההערכות זה יהיה בשנה הבאה.
למעשה, ההנפקה שצפויה להיות בוול סטריט תהיה של כל יחידת המסחר המקוון הבינלאומי של עליבאבא שכוללת את עלי אקספרס שמהוה את רוב הפעילות, אבל לא את כולה. הפעילות הזו היא בעצם כל הפעילות של הסחר המקוון מחוץ לסין והיא מתחרה ראש בראש באמזון שמובילה את התחום.
בעליבאבא נערכים לפיצול החברה לשש חטיבות גדולות - מסחר מקוון בסין, מסחר מקוון בינלאומי, תחום הענן, שירותים מקומיים בסין, לוגיסטיקה ובידור. הנהלת עליבאבא הודיעה לאחרונה כי כל אחת משש החברות החדשות שיתפצלו מעליבאבא תנוהל באופן עצמאי ונפרד על ידי דירקטוריון ומנכ"ל עצמאיים. המשמעת שכל אחת מהחברות גם תוכל להנפיק ולגייס הון בשווקים הפיננסים. למעשה, עליבאבא תהפוך, כפי שנמסר לסוג של חברת החזקות גדולה עם 6 חברות בנות.
"לכל יחידה עסקית תהיה הגמישות לגייס הון מבחוץ ופוטנציאלית לצאת להנפקה משלה" אמרו מנהלי עליבאבא בחודש שעבר בהמשך לרמזים שסיפקו בחצי השנה האחרונה על מהלך צפוי. המשקיעים אהבו את רעיון הפיצול והמניה זינקה לאחר ההכרזה ב-14%.
"השוק הוא מבחן הלקמוס הטוב ביותר והמניה זינקה בעקבות ההודעה", אמר מנכ"ל עליבאבא דניאל ג'אנג, יום לאחר ההודעה. ג'אנג ימשיך לכהן כיו"ר ומנכ"ל חברת האחזקות וכן כמנכ"ל עסקי הענן. מניית עליבאבא תמשיך להיות רשומה בניו יורק ובהונג קונג.
עליבאבא נסחרת במחיר של כ-82 דולר שמבטא שווי של 220 מיליארד דולר. בהינתן הרווחים הצפויים שלה השנה היא למעשה נסחרת במכפיל רווח לכאורה נמוך של כ-10.8 כשבהינתן תחזיות האנליסטים לשנה הבאה, מדובר במכפיל רווח חזוי של מתחת ל-10. הענקית בתחום אמזון נסחרת במכפיל גבוה פי כמה וכמה. הסיבה היא ההבדל הגדול בין החברות - לאמזון יש מרכיב גדול של פעילות טכנולוגית, בעיקר תחום הענן וגם הדיסקאונט שעדיין מקבלות המניות הסיניות על רקע החשש מהממשל הסיני והיכולת שלו לפגוע בחברות הסיניות. הסיכון הזה צריך להילקח בחשבון והוא למעשה גורם לכך שמכפילי הרווח של עליבאבא ובכלל חברות הטכנולוגיה הסיניות, נמוכים משמעותית מאשר חברות דומות אמריקאיות.
ההכרזה של עליבאבא הגיעה יום לאחר שג'ק מא, הבעלים של עליבאבא, חזר לסין אחרי תקופה ארוכה של שהות מחוץ לסין ומחלוקות עם הממשל הסיני. נראה שהממשל בבייג'ינג מבקש להחזיר את אמון היזמים הסינים בעקבות שנים של מאבק בין הממשל ליזמים ולחברות הטכנולוגיה.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
מא עומד מאחורי הפיצולים-הספינאופים לצד המנכ"ל ג'אנג שהוסיף ואמר - "השינוי הזה יעצים את כל העסקים שלנו ויהפוך אותם לזריזים יותר, ישפר את קבלת ההחלטות ויאפשר תגובה מהירה יותר לשינויים בשוק".
- 1.ששון 08/05/2023 23:15הגב לתגובה זוכל מי שהשתתף בהנפקה ומחזיק עד היום הוא בהפסד מאוד משמעותי. ואם להוסיף לחישוב תשואה אלטרנטיבית שאפשר היה לקבל באותו עשור בץעל השקעה במדד לדוגמא אז בכלל אין על מה לדבר, כישלון מוחלט.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
