עליבאבא קניות אונליין שופינג
צילום: Istock

עליבאבא נערכת להנפיק את עלי אקספרס בוול סטריט

ההנפקה, על פי הדיווחים בתקשורת האמריקאית, צפויה להיות בשנה הבאה; עליבאבא נערכת לפיצול פעילותה ל-6 חברות בנות
אדיר בן עמי | (1)

זה היה בתכנון בעבר, נדחה גם בשל הצרות של עליבאבא מול הממשל הסיני, אבל עכשיו זה חוזר - עליבאבא נערכת להנפקת עלי אקספרס בוול סטריט. כך מדווחת התקשורת האמריקאית. על פי ההערכות זה יהיה בשנה הבאה.

למעשה, ההנפקה שצפויה להיות בוול סטריט תהיה של כל יחידת המסחר המקוון הבינלאומי של עליבאבא שכוללת את עלי אקספרס שמהוה את רוב הפעילות, אבל לא את כולה. הפעילות הזו היא בעצם כל הפעילות של הסחר המקוון מחוץ לסין והיא מתחרה ראש בראש באמזון  שמובילה את התחום.

בעליבאבא נערכים לפיצול החברה לשש חטיבות גדולות - מסחר מקוון בסין, מסחר מקוון בינלאומי, תחום הענן, שירותים מקומיים בסין, לוגיסטיקה ובידור. הנהלת עליבאבא  הודיעה לאחרונה כי כל אחת משש החברות החדשות שיתפצלו מעליבאבא תנוהל באופן עצמאי ונפרד על ידי דירקטוריון ומנכ"ל עצמאיים. המשמעת שכל אחת מהחברות גם תוכל להנפיק ולגייס הון בשווקים הפיננסים. למעשה, עליבאבא תהפוך, כפי שנמסר לסוג של חברת החזקות גדולה עם 6 חברות בנות.

"לכל יחידה עסקית תהיה הגמישות לגייס הון מבחוץ ופוטנציאלית לצאת להנפקה משלה" אמרו מנהלי עליבאבא בחודש שעבר בהמשך לרמזים שסיפקו בחצי השנה האחרונה על מהלך צפוי. המשקיעים אהבו את רעיון הפיצול והמניה זינקה לאחר ההכרזה ב-14%.

"השוק הוא מבחן הלקמוס הטוב ביותר והמניה זינקה בעקבות ההודעה", אמר מנכ"ל עליבאבא דניאל ג'אנג, יום לאחר ההודעה. ג'אנג ימשיך לכהן כיו"ר ומנכ"ל חברת האחזקות וכן כמנכ"ל עסקי הענן. מניית עליבאבא תמשיך להיות רשומה בניו יורק ובהונג קונג.

עליבאבא נסחרת במחיר של כ-82 דולר שמבטא שווי של 220 מיליארד דולר. בהינתן הרווחים הצפויים שלה השנה היא למעשה נסחרת במכפיל רווח לכאורה נמוך של כ-10.8 כשבהינתן תחזיות האנליסטים לשנה הבאה, מדובר במכפיל רווח חזוי של מתחת ל-10. הענקית בתחום אמזון נסחרת במכפיל גבוה פי כמה וכמה. הסיבה היא ההבדל הגדול בין החברות - לאמזון יש מרכיב גדול של פעילות טכנולוגית, בעיקר תחום הענן וגם הדיסקאונט שעדיין מקבלות המניות הסיניות על רקע החשש מהממשל הסיני והיכולת שלו לפגוע בחברות הסיניות. הסיכון הזה צריך להילקח בחשבון והוא למעשה גורם לכך שמכפילי הרווח של עליבאבא ובכלל חברות הטכנולוגיה הסיניות, נמוכים משמעותית מאשר חברות דומות אמריקאיות. 

ההכרזה של עליבאבא הגיעה יום לאחר שג'ק מא, הבעלים של עליבאבא, חזר לסין אחרי תקופה ארוכה של שהות מחוץ לסין ומחלוקות עם הממשל הסיני. נראה שהממשל בבייג'ינג מבקש להחזיר  את אמון היזמים הסינים בעקבות שנים של מאבק בין הממשל ליזמים ולחברות הטכנולוגיה.

קיראו עוד ב"גלובל"

מא עומד מאחורי הפיצולים-הספינאופים לצד המנכ"ל ג'אנג שהוסיף ואמר - "השינוי הזה יעצים את כל העסקים שלנו ויהפוך אותם לזריזים יותר, ישפר את קבלת ההחלטות ויאפשר תגובה מהירה יותר לשינויים בשוק".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ששון 08/05/2023 23:15
    הגב לתגובה זו
    כל מי שהשתתף בהנפקה ומחזיק עד היום הוא בהפסד מאוד משמעותי. ואם להוסיף לחישוב תשואה אלטרנטיבית שאפשר היה לקבל באותו עשור בץעל השקעה במדד לדוגמא אז בכלל אין על מה לדבר, כישלון מוחלט.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

וול-סטריט ננעלה באדום: הנאסד״ק נפל ב-2.2%, אנבידיה איבדה 3%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

שווקי המניות בארה"ב ממשיכים לאבד גובה, כשההתאוששות שנרשמה לאחר דוחות אנבידיה התפוגהה במהירות. מדד S&P 500, שטיפס בתחילת היום כמעט 2%, מחק את העליות ועבר לירידה של כ־1.5%. הנאסד״ק 100 נפל בכ־2.2%, ואנבידיה עצמה ירדה 3% לאחר שהמשקיעים חזרו לחשוש מהסיכונים בבינה מלאכותית ומהשאלה האם ההשקעות העצומות בתחום באמת יצדיקו את עצמן.

התמחור הגבוה של שוק המניות הוא אחד הגורמים המרכזיים ללחץ. ה־S&P 500 נסחר בשווי של 22 פעמים הרווח החזוי, גבוה משמעותית מהממוצע בעשור האחרון ורבים בוול סטריט חוששים שמדובר בחזרה לתקופות של אופטימיות מוגזמת. גם מדד הפחד, VIX, עלה מעל רמת 20 שנחשבת סימן אזהרה למסחר תנודתי. מניות השבבים הובילו את הירידות, עם ירידה של 1.7% במדד הסמיקונדקטור.

במקביל למסחר התנודתי, המשקיעים קיבלו גם נתוני תעסוקה בעייתיים. הדוח הרשמי לחודש אוקטובר בוטל בשל השבתת הממשלה, כך שהנתונים היחידים שמתפרסמים הם חלקיים ומבוססים על חודש ספטמבר. הם הצביעו על עלייה במשרות לצד עלייה באבטלה, שילוב שמשאיר את התמונה מעורפלת. ירידה במספר מבקשי דמי אבטלה מלמדת שהמעסיקים עדיין שומרים על עובדים, אך אי־הוודאות סביב החלטת הריבית הבאה של הפדרל ריזרב מתגברת.


אורקל הופכת למדד החדש לסיכוני ה-AI: שוק האשראי שולח אותות אזהרה - היקף גיוסי החוב, קפיצה חריגה במחירי ה-CDS ונפילה של כשליש במניה מציבים את אורקל במרכז הוויכוח על היציבות הפיננסית של מהפכת הבינה המלאכותית ומהווים אינדיקציה לסיכונים שמסתתרים מאחורי מרוץ ההשקעות בתשתיות AI


מאקרו

הטור של זיו סגל: בתוך הסייקל הכללי של וול סטריט ישנם סייקלים משניים ולכן אנחנו צריכים לעבוד במספר מימדים: המימד הכללי של מידת החשיפה שלנו למניות, מדינות ומטבעות ובתוכו מימד הסקטורים, הענפים והמניות שמרכיבות אותן. עין אחת רואה סיכונים. עין שניה רואה הזדמנויות אלו הם החיים של מנהל ההשקעות - מורכבים אבל מעניינים - לחזור למניות הקוואנטום?