טסלה מכה את צפי האנליסטים: רווח של 3.22 דולר למניה - עולה 3% באפטר מרקט
חברת הרכב החשמלי טסלה TESLA INC של אלון מאסק מכה את תחזיות האנליסטים. החברה מדווחת על הכנסות של 18.76 ורווח של 3.22 דולר למניה וזאת כאשר האנליסטים צפו להכנסות של 17.9 מיליארד דולר ורווח של 2.27 דולר למניה. מדובר בעליה שנתית של 81% בהכנסות ושל 246% ברווח למניה. עם זאת, מדובר בהאטה משמעותית בשורת ההכנסות, ל-6% לעומת הרבעון הקודם וזאת אחרי עליות של 15-29% ברבעונים הקודמים.
במקביל, החברה שאינה נוהגת להציג בדוחות את התחזיות לרבעון הקרוב ממשיכה לצפות צמיחה שנתית של 50% במסירות הרכבים. בשנת 2021 מכרה טסלה 936.2 אלף רכבים ולכן אם היא תעמוד בצפיות היא תמכור השנה יותר מ-1.4 מיליון רכבים. בהתייחסות לנושא הבעיות בשרשרת האספקה אמרו בחברה כי "קצב הצמיחה יהיה תלוי ביכולת הציוד שלנו, יכולת תפעולית והיציבות של שרשרת האספקה. המפעלים שלנו פעלו במשך מספר רבעונים מתחת לקיבולת שלנו, כאשר שרשרת האספקה הפכה לגורם המגביל העיקרי, אשר צפוי להימשך לאורך כל שנת 2022". בחברה הוסיפו: "יש לנו מספיק נזילות כדי לממן את התוכניות שלנו וכן של הרחבת הקיבולת ארוכת הטווח והוצאות אחרות, בעוד אנו ממשיכים לבצע חידושים כדי להפחית את עלות הייצור והתפעול לאורך זמן"
המשקיעים קיוו לראות בדוחות טסלה התייחסות למצב שמפעל בשנגחאי, שגרם לפגיעה במסירות של טסלה ברבעון הנוכחי (ראו בהמשך הכתבה), אך המשקיעים יצטרכו להמתין לשיחת המשקיעים עם המנכ"ל אילון מאסק, לאחר שהחברה לא סיפקה התייחסות לכך מעבר להצהרה סתמית: "בעוד ששיעורי הייצור השבועיים היו גבוהים ברבעון הראשון, עלייה במקרי הקורונה בשנחאי הביאה להשבתה זמנית של המפעל שלנו כמו גם חלקים ממנו שרשרת אספקה. למרות שהייצור המוגבל החל מחדש לאחרונה, אנחנו ממשיכים לעקוב מקרוב אחר המצב".
במהלך חמש השנים האחרונות (לא כולל היום) טסלה הכתה את התחזיות ב-13 פעמים מתוך 20 דוחות - וכעת היא עושה זאת שוב.
עם זאת, החברה מדווחת על האטה במספר ייצור הרכבים שעמד ברבעון על 305.4 אלף מכוניות, ירידה לעומת 305.84 אלף מכוניות ברבעון הקודם.
במקביל, נתוני מסירת המכוניות כבר ידועים מאז ה-2 באפריל, והם לא הגיעו להערכות האנליסטים. על פי הנתונים מהיום, טסלה מסרה 310,048 רכבים ברבעון הנוכחי, מספר שיא ומעט יותר מ-308,650 אלף הרכבים שמסרה ברבעון הקודם אבל המספר רחוק מתחזיות האנליסטים למכירות של 325 אלף רכבים. הסיבה העיקרית לכך היא סגירת המפעל בשנגחאי בחודש האחרון עקב התפרצות מגיפת הקורונה והטלת הסגרים בסין. על אף הפספוס במסירות האנליסטים לא עדכנו את התחזיות ונשארו עם התחזיות הנוכחיות. ברבעון הקודם דיווחה טסלה על הכנסות של 17.72 מיליארד דולר ורווח של 2.52 דולר למניה.
- מאסק משנה כיוון: הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של טסלה
- טסלה נגד טראמפ? מכתב לא חתום מטעם החברה: מלחמת הסחר פוגעת בנו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בגלל התמחור הגבוה של המניה שנסחרת במכפיל רווח של מעל 200 ומכפיל רווח עתידי צפוי של קרוב ל-100, המשקיעים רגישים במיוחד לפספוסים ופחות מתלהבים כשהחברה מכה את התחזיות. בארבעת הרבעונים האחרונים בהם היכתה טסלה את התחזיות היא עלתה לאחר מכן רק פעם אחת. פספוס לעומת זאת גורר תגובה חריפה יותר כלפי מטה, כאשר ברבעון הקודם המניה איבדה יותר מ-11% לאחר הדוחות.
טסלה נסחרת כעת במחיר של 977 דולר למניה ושווי של כ-1.01 טריליון דולר.
- 1.בן 20/04/2022 23:31הגב לתגובה זופתאום 'יגלו' שיש עוד מכוניות חשמליות חוץ מטסלה. ולא פחות טובות, אם לא יותר
- שרה 21/04/2022 19:44הגב לתגובה זולמה לכתוב שטויות זה גורם לך הנאה??????
- דורון 21/04/2022 15:16הגב לתגובה זואין לך מושג על מה אתה מדבר, ועדיין יש לך זכות להביע דעה שאין לה אחיזה במציאות, מודל גאוני!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
