מאנדיי ערן זינמן רועי מן
צילום: נתנאל טוביאס
דוחות

מאנדיי מתרסקת ב-25% בפתיחת המסחר; אל תגידו שלא הזהרנו

עדכון ל-16:30 - המניה נופלת ב-25% בפתיחת המסחר; הזהרנו אתכם ממאנדיי, מאז היא נפלה כ-66%
נתנאל אריאל | (4)

חברת מאנדיי היתה שווה אולי מיליארד דולר לפני שנתיים-שלוש אבל הייפ הביא אותה לוול סטריט המפרגנת לפי שווי של 6.8 מיליארד שעלה ל-8 מיליארד וגם לכמעט 20 מיליארד דולר. היא לא שווה את זה, היא גם לא שווה חצי - כתבנו את זה כאן. החברה אומנם טובה, אבל לא כל חברה טובה היא מניה טובה. מאנדיי התרסקה מאז ב-66%. 

 

היום הירידות התעצמו בשל תחזית מאכזבת. החברה שיש לה מערכת הפעלה לעבודה (Work OS) שמאפשרת לארגונים ליצור כלים ותהליכים לניהול העבודה דיווחה על הכנסות של 95.5 מיליון דולר, מעל צפי האנליסטים ל-87.8 מיליון דולר ועליה שנתית של 91%. גם ההפסד הנקי על בסיס Non-GAAP עמד על 0.26 דולר, לעומת הצפי בשוק להפסד של 0.52 דולר למניה. תוצאות טובות, אבל השוק ציפה ליותר, בעיקר בהיבט של התחזית קדימה. 

עדכון ל-16:30 - המניה נופלת ב-25% בפתיחת המסחר.

בטרום היא נפלה ב-15%

גם התחזיות - מעל צפי האנליסטים

התחזית לרבעון הקרוב היא מעל צפי האנליסטים. החברה צופה הכנסות של 100-102 מיליון דולר, מעל צפי האנליסטים להכנות של 94 מיליון דולר. החברה גם צופה הפסד תפעולי Non-GAAP של 47-45 מיליון דולר. 

לשנה כולה החברה צופה הכנסות של 470-475 מיליון דולר,  מעל האנליסטים שצופים הכנסות של 443 מיליון דולר (ולעומת הכנסות של 308 מיליון בשנת 2021. החברה גם צופה הפסד תפעולי Non-GAAP של 147-142 מיליון דולר ושיעור הפסד תפעולי  בטווח של 31%  עד 30% מההכנסות.

אבל וזה אבל גדול - החברה צופה כעת למעשה צמיחה של כ-53% בשנה הנוכחית - כלומר הצמיחה נחתכת בחצי. זה כמובן הגיוני כי כאשר חברה נהיית גדולה יותר הצמיחה יורדת, וכמובן באופן מתמטי ככל שהמספרים יותר גדולים - האחוז הולך וקטן. אבל בוול סטריט מענישים חברות צמיחה כאשר הצמיחה נחתכת.

למה המניה ממשיכה להתרסק?

אפשר גם לדבר על התמתנות העלייה בלקוחות המשלמים החוזים (ARR) שמשלמים לה של יותר מ-50,000 דולר. המספר גדל ל-793 לקוחות, ומדובר בהמשך עליה לעומת 613 לקוחות ברבעון הקודם, אבל העלייה מתמתנת: במקום עליה של 231% העליה היא כבר 200%. האם זו סיבה לנפילה במניה? לא ממש. מדובר עדיין בצמיחה טובה.

בנוסף להאטה בצמיחה, המשקיעים כאמור כנראה ציפו שהחברה תכה היום את התחזיות בצורה משמעותית יותר, אבל הבעיה האמיתית של מאנדיי היא השווי המנופח מלכתחילה שהיא קיבלה בהנפקה, אז בחודשים האחרונים המניה עושה את הדרך ההפוכה - צונחת בחזרה. בשנה שעברה, טרם ההנפקה, מאנדיי הוערכת בשווי של 3-4 מיליארד דולר, חודשיים אחר כך היא הונפקה ב-6.8 מיליארד דולר, זינקה ביום הראשון ל-8 מיליארד דולר, את השבוע הראשון שלה בשוק היא כבר סגרה ב-10 מיליארד דולר ובזמן הדוחות הקודמים היא כבר נסחרה ב-19.4 מיליארד דולר. זינוק מטורף לחלוטין, והשאלה כמובן האם זה היה סביר?

קיראו עוד ב"גלובל"

העלייה במחיר המנייה מאז שנרשמה למסחר, גררה תהיות האם השווי הגבוה אליו הגיעה מוצדק (אתם יכולים לקרוא על כך למשל כאן וכאן), ומתאים לתוצאות אותן הציגה החברה. זאת על רקע הצמיחה המוגבלת כפי שהיא עולה מהדוחות, לצד העובדה ממשיכה לרשום הפסדים בזמן שחברות תוכנה אחרות מדווחת על רווחים משמעותיים.

מאז הדוחות הקודמים המשקיעים כבר הספיקו לענות את התשובה האם הזינוק במניית מאנדיי היה סביר. התשובה שלהם היא 'לא' רבתי. המניה צללה ב-66% אל מתחת למחיר בהנפקה. אם הנפילות יימשכו אל תחילת המסחר החברה תצלול למחיר מניה של 147 דולר ושווי של 6.5 מיליארד.

על תופעת העדר וכיצד היא באה לידי ביטוי במניית מאנדיי כתבנו כאן אחרי הדוחות הקודמים של החברה, הרי אין שום סיבה שמניה תעלה ב-16% ביום אחד ולמרת תצלול ב-21% למרות דוחות טובים - חוץ מאשר תופעת העדר.

מה שוות המלצות של אנליסטים?

לפעמים גם צריך להיזהר מהמלצות של אנליסטים - כי לא תמיד הן שוות יותר מדי. אופנהיימר למשל המליצו על המניה כשהיא נסחרה ב-320-330 דולר ונתנו לה מחיר יעד של 460 דולר למניה. כואב לראות את ההמלצה ההיא - ואיפה החברה היום.

ובחזרה לדוחות:

תזרים המזומנים נטו שנבע מפעילות שוטפת עמד על 13.5 מיליון דולר, עם תזרים מזומנים חופשי מתואם חיובי של 10.1 מיליון דולר, לעומת תזרים מזומנים נטו ששימש לפעילות שוטפת בסך 11.0 מיליון דולר ותזרים מזומנים חופשי מתואם שלילי בסך 11.9 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2020.

"סיימנו רבעון מצוין נוסף במאנדיי ואת שנת הכספים 2021 בתנופה חזקה במיוחד. בהשוואה לשנה שעברה, הצגנו צמיחה של 91% בהכנסות והגדלנו פי שלושה את לקוחות ה- enterprise, במקביל לשיא בתזרים המזומנים החופשי ברבעון הרביעי," אמר המייסד והמנכ"ל המשותף של מאנדיי, רועי מן.

"במהלך הרבעון האחרון, הצגנו מספר יכולות חדשות שנועדו לתת ללקוחות שלנו דרכים עוצמתיות יותר ליצירת תוכנה לניהול ליבת העסקים של הארגון, וזאת כחלק מהשאיפה שלנו לייצר חדשנות תמידית במוצר ולתת ערך מוסף משמעותי ללקוחותינו" אמר המייסד והמנכ"ל המשותף של מאנדיי ערן זינמן.

עוד מתוצאות החברה בשנת הכספים 2021:

ההכנסות הסתכמו ב-308.2 מיליון דולר, גידול של 91% מול שנה שעברה. ההפסד התפעולי GAAP עמד על 126.1 מיליון דולר לעומת הפסד של 150.5 מיליון דולר בשנת הכספים 2020. שיעור ההפסד התפעולי GAAP עמד על 41% מהכנסות לעומת שיעור הפסד של 93% בשנת הכספים 2020.

ההפסד התפעולי Non-GAAP עמד על 52.6 מיליון דולר לעומת הפסד של 86.2 מיליון דולר בשנת הכספים 2020. שיעור ההפסד התפעולי Non-GAAP עמד על 17% מההכנסות לעומת שיעור הפסד של 53% בשנת הכספים 2020.

ההפסד הנקי GAAP בסיסי ומדולל למניה עמד על 4.53 דולר לעומת הפסד נקי GAAP בסיסי ומדולל למניה של 14.19 דולר בשנת הכספים 2020. ההפסד הנקי Non-GAAP בסיסי ומדולל למניה עמד על 1.33 דולר לעומת הפסד נקי Non-GAAP בסיסי ומדולל למניה של 2.28 דולר בשנת הכספים 2020.

תזרים המזומנים נטו שנבע מפעילות שוטפת עמד על 16.4 מיליון דולר, עם תזרים מזומנים חופשי חיובי מתואם של 9.9 מיליון דולר, לעומת תזרים מזומנים נטו ששימש לפעילות שוטפת של 37.2 מיליון דולר ותזרים מזומנים חופשי שלילי מתואם בסך 40.7 מיליון דולר בשנת הכספים 2020.

בחברה מציינים כי שיעור ה-Net Dollar retention היה גבוה מ-120%. שיעור ה- Net Dollar retention של לקוחות עם יותר מ-10 משתמשים היה גבוה מ-135%.

מספר הלקוחות המשלמים עמד על 152,048, גידול של 34% לעומת 113,888 בסוף 2020. מספר הלקוחות המשלמים עם הכנסות שנתיות חוזרות (ARR) גבוהות מ-50,000 דולר עמד על 793, גידול של פי שלושה לעומת 264 לקוחות ב-31 בדצמבר, 2020.

שיעור ה-ARR המיוחס ללקוחות עם יותר מ-10 משתמשים היה 72%, לעומת 63% ברבעון הרביעי של 2020.

החברה הכריזה על השקת monday WorkForms, מוצר נפרד שבעזרתו ניתן ליצור טפסים מקוונים וסקרים בהתאמה אישית המאפשרים ניהול טוב יותר של פניות ותהליכי עבודה והפקת תובנות ארגוניות על בסיס הנתונים.

החברה הכריזה על השקת monday Canvas, כלי נוסף המאפשר למשתמשים שיתוף פעולה ויזואלי על גבי לוח עבודה שיתופי (whiteboard). 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שרון 23/02/2022 21:47
    הגב לתגובה זו
    גם לחברה טובה יש ערך מוגבל. מיליארד עדיין ערך מוגזם. כלומר שישית מערכה כיום.
  • 3.
    אבישי עובדעלי 23/02/2022 18:40
    הגב לתגובה זו
    ניתוחים של התחת המלצות על אטלשלולר עליבבא אקוואריוס מנועים. אני קורא רק investing
  • 2.
    יוסי 23/02/2022 18:38
    הגב לתגובה זו
    זה סופו של כל בלון
  • 1.
    איציק 23/02/2022 18:24
    הגב לתגובה זו
    השוק תנודתי מאוד אז כסף עובר מסטארטאפים שיראו רווח עוד 15 שנה לדברים בטוחים, אחרים קופצים, אם פייסבוק צנחה 25, אין פה היגיון גדול שצריך למצוא - זה פשוט המצב
ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.


מאנדיי מנכליםמאנדיי מנכלים

מאנדיי צונחת ב-19% - התחזית להמשך חלשה

החברה עמדה ביעדי הרבעון, אבל סיפקה תחזית נמוכה לרבעון הבא; החשש הגדול של מאנדיי וחברות התוכנה - ה-AI מחליף את המוצר שלהם בהשקעה מאוד נמוכה

רן קידר |

מאנדיי monday.com 4.73%  דיווחה על הכנסות של 316.9 מיליון דולר ברבעון השלישי, גידול של 26% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ומעל הציפיות שעמדו על 312.5 מיליון דולר. גם הרווח למניה שעמד על 1.16 דולר למניה היה חזק מהתחזיות של הקונסנזוס שעמדו על כ-0.9 דולר למניה ובכל זאת - המניה מאבדת כעת 19%. הסיב ההיא התחזית קדימה. התחזית היא ל-328 מיליון עד 330 מיליון דולר, בעוד שהאנליסטים ציפו לכ-333 מיליון דולר.  הצמיחה היא חזות הכל בוול סטריט, וכל פיפס חשוב. עם זאת, צריך להסתכל על התמונה המלאה - אחרי הירידה בטרום, מאנדיי נסחרת במכפיל רווח של 33-34, וזאת פעם ראשונה שהיא מגיעה לרמת מכפילים יחסית נורמלית, כשעד כה המכפיל שלה היה 50-60 וצפונה.

כלומר, אולי בהדרגה החברה מצמצמת צמיחה והופכת לחברת ערך שמרוויחה ונסחרת בתמחור ערך שהוא בהגדרה נמוך יותר. אך השאלה הבאמת חשובה בקשר למאנדיי היא איך ה-AI משפיע עליה? חברות התוכנה סובלות מהסרת חסמי הכניסה של מתחרות. אפשר להרים בזכות ה-AI מערכות מתחרות בעלויות נמוכות דרמטיות. התוכנה היא כבר לא הסיפור הגדול, וזה אומר שהתחרות עשויה לגדול ושחברה בלי ייחודיות תתקשה להתחרות.

מאנדיי עם תפעול רחב, מוצר ומותג חזקים ויכולת שיווק ומכירה, ועדיין, האיום של ה-AI מאיים מאוד ולא רק עליה - על כל חברות התוכנה שרובן מאבדות ערך בוול סטריט בחודשים האחרונים בניגוד למגמה הכללית. מאנדיי גם סובלת מכך שגוגל מעצימה את החיפוש הצ'אטי שלה במנוע חיפוש על חשבון התוצאות המקודמות והאורגניות. היא מפרסמת בסכומים גדולים כדי להגיע ללקוחות והיא ככל הנראה נאלצת לפרסם בסכומים  גדולים עוד יותר אחרי השינוי שעשתה גוגל. זה השפיע מאוד ברבעון הקודם, אז הנמיכה החברה תחזית קדימה וקרסה ב-30%, ונראה שזה נמשך.

  


"תוצאות הרבעון הזה משקפות את רמת הביצועים הגבוהה שלנו ואת היישום המוצלח של האסטרטגיה שלנו להמשיך ולהתרחב ללקוחות וארגונים גדולים יותר (upmarket motion) בשילוב עם הגדלת היצע המוצרים שלנו", אמרו המייסדים והמנכ"לים המשותפים של מאנדיי, רועי מן וערן זינמן. "אנחנו רואים ביקוש גובר מצד לקוחות גדולים יותר שמשתמשים במספר מוצרים במקביל כדי לייעל את תהליכי העבודה החשובים ביותר שלהם. היכולת שלנו לשלב חדשנות עם צמיחה מתמשכת מסייעת לנו להבטיח המשך הצלחה לטווח ארוך".

"ברבעון הנוכחי השגנו את הרווח התפעולי Non-GAAP הגבוה ביותר אי-פעם, מה שמדגיש את המיקוד שלנו בצמיחה יעילה ורווחית", אמר אלירן גלזר, סמנכ"ל הכספים של מאנדיי. "אנחנו ממשיכים להגדיל את הפעילות שלנו באופן אחראי, באמצעות איזון בין השקעה בחדשנות והרחבת אסטרטגיית ה- go-to-market שלנו לבין משמעת תפעולית חזקה. גישה זו מאפשרת לנו לשמור על הרווחיות שלנו במקביל לצמיחה יציבה וארוכת טווח".