הנאסד"ק התאושש בסיום - מירידה של 3.3% לירידה של 2.2%
המסחר בוול סטריט הסתיים בירידות וזה בלט במניות הישראליות, אבל נקודת אור - בשעה האחרונה המדדים תיקנו. הנאסד"ק עבר מירידות של 3.3% ל-2.2%. החולשה בשוק כבר קיימת כשבוע-שבועיים, והיא התעצמה היום במקביל לנפילה בתשואה על האג"ח האמריקאית ל-10 שנים בכ-4%. מנגד, מדד הוויקס, הידוע כמדד הפחד, מזנק VIX S&P 500 ב-30% לרמה של 27 נקודות. הירידות בוול סטריט מגיעות לאחר הירידות החדות באירופה, כאשר אלה הירידות בדאקס הגרמני DAX 30 , הפוטסי הבריטי FTSE 100 -0.55% , הקאק הצרפתי CAC 40 -0.18% , ויורוסטוקס 600 STOXX EUROPE 600 -0.55% . את הירידות החלה בורסת הונג קונג (שאר שווקי אסיה סגורים היום), שירדה הבוקר ב-3.4%. הסיבה המרכזית לירידות היום בעולם היא סקטור הנדל"ן הסיני, שמאיים על הצמיחה הסינית והחשש שזה יחלחל למקומות נוספים בעולם. ההתרסקות של אוונגרד (הרחבה כאן) אומנם היתה צפוייה, אבל היו שהעריכו שהממשל יעצור את נפילתה. זה לא קרה. הממשעות היא שלווים בהיקף של מאות מיליארדי דולרים יקבלו תספורת - הם ייפגעו ועלול להייוצר אפקט דומינו. החשיפה של הבנקים בסין לתחום הנדל"ן היו אשתקד כ-39% מסך כל ההלוואות במדינה, הן בתחום המשכנתאות והן הלוואות ליזמים. בסך הכול, התחום היווה קרוב ל-29% מכל תנועת הכספים במערכת הבנקאית הסינית נכון לחודש ספטמבר שעבר. החשש הוא שהאטה תפגע בהתאוששות העולמית מאחר וסין היא שותפת הסחר מהגדולות של האיחוד האירופאי ושל לא מעט מדינות אחרות בעולם והאטה בה תקשה על התאוששות של השווקים האחרים (הרחבה בהמשך הסקירה). האם המטבעות הוירטואליים יכולים לספק הגנה מפני נפילות? היום שוב נראה שלא (כבר הצבענו על כך בעבר), כאשר הירידות החדות בשווקים מגיעות גם למטבעות. הביטקוין נופל ב-7.4%, האתריום נופל ב-8.6%, קרדאנו נופל ב-8.5%, בייננס נופל ב-9%, ודוג'קוין נופל ב-10%. גם פלטפורמת המסחר במטבעות דיגיטליים, קוניבייס COINBASE GLOBAL נופלת. S&P 500 0.13% דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% BITCOIN -0.22%
- טרם החל המסחר הרציף
- 21.אנו לפני קריסות כלל עולמיות (ל"ת)יורם 21/09/2021 13:26הגב לתגובה זו
- 20.מה שראיתי ב 2008 זה כלום מה שבדרך (ל"ת)יורם 21/09/2021 13:25הגב לתגובה זו
- 19.מפולת בדרכינו שלא ראיתם מעולם (ל"ת)רוני מממ 21/09/2021 13:25הגב לתגובה זו
- 18.כפי שכתבתי והזרתע אתכם מפולת אדירה לפנינו (ל"ת)רוני 21/09/2021 13:22הגב לתגובה זו
- 17.לחמן 21/09/2021 09:41הגב לתגובה זוחשבתי שסוף סוף ניראה שינוי וזה מראה שקשה לנו לשנות הרגלים של שנים אז נלך לנוח כי העליות שוב יחזרו הן בבורסות והן בנדל"ן
- 16.מקס 21/09/2021 09:04הגב לתגובה זוהכלכלה נוע תנוע - בעיקר סקטורים כמו-סייבר/רובוטיקה/סמיקונדקטורס/AI....
- 15.השוק מזמן מחכה לתיקון אגרסיבי (ל"ת)יגאל 21/09/2021 08:52הגב לתגובה זו
- מפולת לא תיקון זו רק התחלה (ל"ת)מיכה 21/09/2021 13:22הגב לתגובה זו
- 14.1לי 21/09/2021 07:53הגב לתגובה זוכתבתי שלשום ירד לפחות 20%
- 13.כרגיל טפשים מוכרים בירידות והחכמים שנשארים מרוויחים (ל"ת)היינו בסרט הזה 20/09/2021 23:26הגב לתגובה זו
- 12.shmuel 20/09/2021 23:04הגב לתגובה זומשחקי נוכלים בשוק ההון האמריקאי, מסריח מניו יורק ועד לוס אנג'לס!
- 11.היינו עשרות פעמים בסרט הזה. מי שנכס לפאניקה מפסיד (ל"ת)גם זה יעבור... 20/09/2021 22:33הגב לתגובה זו
- שונה מהכל עקב אינפלציה 34 אחוז (ל"ת)יערב 21/09/2021 13:23הגב לתגובה זו
- 10.שמוקשולר שחום 20/09/2021 22:27הגב לתגובה זוהלוואי שהבורסה הישראלית תקרוס
- 9.משה 20/09/2021 22:01הגב לתגובה זואין סיבה ממשית לפניקה
- 8.שר האוצר ליברמן 20/09/2021 20:50הגב לתגובה זולהשקיע בבורסה הישראלית זה לשחות עם תנינים לא יודעים איך תגיע הנשיכה פעם זה הפוליטיקאים פעם זה המס ופעם זה הנאסדק שיורד . והעיקר ליברמן אמר שהבורסה בשיא ושידעו להתמודד עם שטפון כלומר להכיל שאין לכם כסף יותר
- בוודאי בשירה הבטחון גדול (ל"ת)רוני 21/09/2021 13:23הגב לתגובה זו
- 7.האמריקאים יקנו מה שמכרו (ל"ת)מחר 20/09/2021 19:54הגב לתגובה זו
- 6.צרנוחה 20/09/2021 18:35הגב לתגובה זווהעולמי
- 5.מפולת = הזדמנות בתחפושת (ל"ת)שחר 20/09/2021 18:15הגב לתגובה זו
- 4.הנפט מתקן בחדות כלפי מעלה - הכותרת נכונה לרגע הפתיחה (ל"ת)חורף קשה צפוי 20/09/2021 18:09הגב לתגובה זו
- 3.אמריקאים מפחדים מגוקים ומוכרים מניות מפחד (ל"ת)עוד פעם הם בהיסטריה 20/09/2021 17:34הגב לתגובה זו
- 2.רובי 20/09/2021 16:49הגב לתגובה זועכשיו תפילו את הלב למשקיעים הישראלים ותקלקלו להם את חופשת החג כי הם לא יכולים לברוח הבורסה סגורה והם בנופש
- 1.לצורך עליה . האמריקקים פחדנים וטיפשים (ל"ת)כל ירידה 20/09/2021 16:06הגב לתגובה זו
- עוד ביביסט רפה שכל 21/09/2021 00:08הגב לתגובה זוישראלים פרובינציאליים שוכחים שכל הבורסות בעולם מחווירות לעומת האמריקאיית , ישראלים בעלי מנטאליות של חנוונים מרשים לעצמם לזלזל ככה באמריקאיים שבלעדיהם כל העולם היה נראה מיושן ומיובש כמו אירופה, ישראלים שלא ראו בחיים שלהם כלום חוץ מהקלדות מלוכלכות אנונימיות. המגיב שמזלזל באמריקאיים הוא בטוח לוזר שאינו מושקע אפילו באגורה בשוק למה אם היה מושקע לא היה מתנשא בטפשות עילגת על האמריקאיים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
