סגירה ירוקה לשבוע תנודתי: אפל קפצה ב-3.7%, אבוג'ן טסה ב-26%
S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%
- אבוג'ן נסחרת מתחת למזומן - הזדמנות או מלכודת?
- מנכ"ל אבוג'ן: "חברות כמו גוגל נכנסות לתחום, זה פותח ריינג' אחר של עסקאות שאפשר לעשות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- טרם החל המסחר הרציף
התנודתיות בשווקי המניות ממשיכה להיות גבוהה במיוחד לנוכח המתרחש בשוקי האג"ח והמט"ח, כאשר נראה שהנזילות בשוק נמוכה במיוחד. במהלך המסחר אמש לדוגמא, המדדים המובילים רשמו תנודות תוך יומיות של עד 2.5% ללא אירוע משמעותי.
הדיווחים סביב נגיף הקורונה ממשיכים להעיב: מספר מקרי ההיבדקות בעולם עלה ביממה האחרונה בקרוב ל-315 אלף לרמה של 32.45 מיליון מקרים, כאשר מתוכם דווח של 988 אלף נפטרים. לנוכח העלייה בימים האחרונים במקרי ההידבקות, חלק מהמדינות בעולם מתחילות להחזיר את ההגבלות על הפעילות הכלכלית, בדומה לתהליך שהתרחש במארס האחרון.
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
במקביל לסגירה של חלק מהפעילות הכלכלית בעולם, נראה שמתפתחת בימים האחרונים מצוקת דולרים. עיקר הלחץ כצפוי מתרכז בשווקים המתעוררים, כאשר חלק מהמטבעות בשווקים אלו השלימו פיחות של קרוב ל-6% בשבוע האחרון. ברקע לבריחת ההון מחלק מהמדינות, הסיכון לשוקי האג"ח מתחיל לעלות (לכתבה המלאה).
בגזרת הסחורות, הנפט איבד 0.5% ונסחר ברמה של 40 דולרים לחבית. הזהב ירד
במרכז
בגזרת הישראלות, מניית אבוג'ן (סימול:EVGN) קפצה ב-26% והמשיכה לרכז עניין על רקע תנודתיות חדה במחיר המניה בתקופה האחרונה. נזכיר כי אמש זינקה המניה ב-6.5% לאחר שנפלה ברביעי ב-16%. האם ההתעוררות במניה מבוססת על התקדמות אמיתית? מנכ"ל החברה הוותיק עופר חביב טוען שכן ומעריך שב-2021-2022 החברה תממש את הפוטנציאל. אבל, רגע לפני העתיד, נתחיל בבייסיק - מי זאת אבוג'ן? (לראיון המלאה).
עוד ישראליות בולטות: טבע (סימול:TEVA) עלתה ב-1.8%, טאואר (סימול:TSEM) טיפסה ב-1%. פייבר (סימול:FVRR) קפצה ב-7.8% ונסחרת ברמות שיא. תאת טכנולוגיה זינקה ב-43% על רקע חתימה על הסכם עם האניוול.
קוסטקו (סימול:COST) איבדה 1.3% למרות שדיווחה על עלייה של כ-14.1% ביחס לתקפה המקבילה אשתקד. מכירות החברה באונליין רשמו זינוק של 91.3% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בשורה התחתונה, החברה דיווחה על רווח של 3.04 דולר למניה, גבוה מהתחזיות המוקדמות בשוק. תאת (סימול:TATT) הקטנה מזנקת ב-33%.
נווהקס (סימול:NVAX) טיפסה ב-11% על רקע הודעת החברה על התחלת הניסוי שלב 3 בבריטניה. הניסוי צפוי לכלול כ-10 אלף משתתפים בגילאים 18-84 (לכתבה המלאה).
- 5.חי 25/09/2020 17:39הגב לתגובה זוהדולר כבר צריך להיות חזק יותר ולעלות לא מצאתי שום קשר בין השקל המוגזם למציאות החדשה בארצינו
- מני 26/09/2020 20:55הגב לתגובה זולהיות 4.00 ש"ח.
- 4.איצ100 25/09/2020 16:41הגב לתגובה זוהסחר בין סין לארצות הברית...ואנו בוחנים בקפידה איזה שוק אג"ח או/ו מניות יתרסק קשה יותר...ועוד טרם אני מכיל את המגפה הנוראה בתמונה השחורה.
- 3.אבל אלין וגרינבר אמרו שהשוק יטוס (ל"ת)צ'רני מפורום ספונסר 25/09/2020 16:33הגב לתגובה זו
- 2.היום עליות חדות של כל הזמנים .שלא ניראו מעולם (ל"ת)צרנוחה 25/09/2020 16:12הגב לתגובה זו
- 1.. 25/09/2020 15:42הגב לתגובה זוהסתברות ויתכנות אם נמשכם לצד הוודאותי והיתכנותי הרי מדד NASDAQ יגיע לשער 1600משמע מינוס 85% וזאת פי 1687 יתכנות מאשר המדד יגיע ל 10743 משמע פלוס 85%...תודה וצפו פגיעה קשה. גמר טוב ושנה מבורכת.
- 19743 ולא 10743 (ל"ת)תיקון 25/09/2020 22:53הגב לתגובה זו
- רוני 25/09/2020 20:54הגב לתגובה זויש אנשים שבאמת רוצים תגובות אמיתיות, תפסיק מטומטם.
- דוד ס לחבורה 100 25/09/2020 19:17הגב לתגובה זואני לפי החישובים שלי הסיכוי שאתם טועים כל פעם הוא פי 1687 מאשר להיות צודקים חחח מהיום זהו אני לא עוקב אחרי כלום ולא מחשב כלום רק רוצה לקרוא את התגובות שלכם ולעשות הפוך חחחחחח גמר טוב ושנה מבורכת.
- תיקון טעות..צריך להיות 19743 במקום 10743. משמע פלוס 85% (ל"ת)אבירם 25/09/2020 18:45הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
