מציאות שהולכת ונחשפת: הכלכלה השניה בגודלה בעולם - בדרך למדרון מסוכן

ניתוח מצב. הכלכלן במיטב-דש בטור מיוחד ל-Bizportal על המציאות שמסתתרת מאחורי המספרים הטובים
נושאים בכתבה סין

סין בחרה במסלול לא נכון. האופציה הראשונה בה בחרה הייתה האטה יחסית חדה בצמיחה הכלכלית בקצב של 1%-2% בשנה, תוך הקטנת הסיכון וטיפול בחובות בעייתיים במגזר הממשלתי, הפרטי והפיננסי. האופציה השנייה הייתה תמיכה בצמיחה יחסית גבוהה ע"י המשך הגידול בחובות. מדפוס הפעולה בשנה האחרונה ובמיוחד מהנתונים הכלכליים שהתפרסמו בשבוע שעבר ניתן להבין שהשלטונות בסין בחרו באופציה השנייה, המסוכנת, שעלולה להוביל אותם לירידה חדה בצמיחה ואפילו למשבר פיננסי.

לכאורה, ההתפתחויות האחרונות בסין היו דווקא חיוביות ומפתיעות לטובה. הצמיחה ברבעון הראשון עמדה על 6.7%, בהתאם לתחזיות. המכירות הקמעונאיות, הייצור התעשייתי וההשקעות השתפרו. סין הייתה המדינה היחידה שקרן המטבע הבינלאומית העלתה לה את תחזית הצמיחה בעדכון האחרון שיצא לפני שבוע. אולם, לפני שפותחים שמפניה יש לציין מספר עובדות שעומדות מאחורי המספרים הטובים.

ראשית, הממשלה מזרימה בחצי השנה האחרונה תמריצים פיסקאליים גדולים מאוד למשק הסיני. החוב הממשלתי גדל בשנת 2015 ב-45%, בעיקר במחצית השנייה של השנה. לתמריצים אלו עשויה להיות השפעה קצרת טווח היות והמגזר העסקי עמוס בחובות ונמצא בנסיגה מתוכניות השקעה.

הצמיחה המהירה במשק הסיני, במיוחד בשנים שאחרי המשבר, התרחשה בזכות הגידול העצום בחובות. לפי ההערכה שפרסמה קרן המטבע בדו"ח היציבות הפיננסית שהתפרסם בשבוע שעבר, היקף החובות הרעים במאזני הבנקים בסין מסתכם בכ-7% מהתוצר, גבוה משמעותית ממרבית המדינות. היחס בין סך החוב של המגזר העסקי הלא פיננסי לתוצר נמצא בסין בשיא אבסולוטי, למעט החוב באירלנד בתקופת המשבר באירופה. כל המדינות שהגיעו אי פעם לנטל חוב כל כך גבוה במגזר העסקי נכנסו להאטה או מיתון שלווה לעתים במשבר פיננסי.

אם המשק הסיני המריא בשנים האחרונות בזכות הצמיחה בחובות, אין דרך אחרת להוריד את רמת החוב, אלא על ידי ירידה משמעותית בקצב הצמיחה. אולם, הנתונים האחרונים מראים שהגדלת החובות במשק הסיני חוזרת ובגדול. סך האשראי במשק גדל בשלושת החודשים האחרונים ב-40% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. התפתחות זו מעידה על כך שהשלטונות לא באמת מסוגלים לבצע התאמות כואבות ובוחרים בדרך של החייאה מלאכותית של הצמיחה, במקום ניתוח כואב.

אחד המגזרים שתרם לאחרונה להאצה בצמיחה היה מגזר הנדל"ן. מכירות הבתים בשלושת החודשים האחרונים עלו בכ-60% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. המחירים בערים הגדולות עלו בעשרות אחוזים. הממשלה רצתה בעבר להאט את הפעילות במגזר הנדל"ן הממונף, אך כעת נותנת תמריצים לפיתוחו, לא כי חסרות דירות אלא כדי לתמוך בצמיחה.

לעומת זאת, הצמיחה בסקטור השירותים בסין, שהממשלה מעוניינת להסיט אליו את הפעילות, ירדה ברבעון הראשון מ-8.3% ל-7.6%.

המחיר של הזרמת האשראי והתמריצים הממשלתיים לגוף החולה של המשק הסיני צפוי להשיג תוצאות קצרות טווח בלבד. ללא טיפול שורש בחובות הבעייתיים שהצטברו, המגזר העסקי העמוס בחובות לא ירכב על הגל. כבר היום יש דיווחים שהמגזר העסקי הקטין מאוד את ההשקעות ואת גיוסי העובדים החדשים. אם אכן האבטלה בסין עולה (סין לא מפרסמת נתונים עדכניים לגבי שוק העבודה), הדבר לא רק יפגע בצריכה הפרטית, אלא גם ייצור לממשלת סין בעיות פוליטיות פנימיות.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

וכמובן, עדיין עומדת שאלת הדיוק של הנתונים הכלכליים המתפרסמים בסין. רשת בלומברג פרסמה כי נתוני הצמיחה הרבעוניים האחרונים בסין לא תואמים את הנתונים השנתיים. לא נראה שזה מפתיע מישהו. עצם העובדה שסין הענקית מפרסמת נתוני הצמיחה שבועיים אחרי סוף הרבעון וחודש לפני המדינות האחרות הגדולות, מעוררת חשש שהנתונים עלולים לסבול מחוסר דיוק.  

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    אני טס לקנות פוטים (ל"ת)
    שרלי 18/04/2016 16:10
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    מציאותי 18/04/2016 15:56
    הגב לתגובה זו
    ככה זה בעידן החדש, ואי אפשר לעצור את זה , זה רק יעלה ויעלה
  • צודק בלי המכונה היה הכל קורס ממזמן (ל"ת)
    אורן 18/04/2016 16:17
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    תיקנו לונגים דקס נסדק וקולים ומניות בכל. עולם (ל"ת)
    נחים 18/04/2016 15:44
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    פיני 18/04/2016 15:40
    הגב לתגובה זו
    הבועה סופה להתפוצץ. לכל פונזי יש סוף.
  • 6.
    רק לונגים וקולים קנו מניות טבע בנקים (ל"ת)
    אליהו 18/04/2016 15:06
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    קנו פרוטרום.אל תגעו בנפט.קנו בנקים (ל"ת)
    מנחם 18/04/2016 15:05
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    קנו לונגים בדרך לשיאים מטורפים (ל"ת)
    צרפתי 18/04/2016 15:05
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רק עליות בדרך ראיתם מה ניסו עם אלביט מערכות זה עזר? (ל"ת)
    פיני 18/04/2016 15:04
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שום דבר לא יעזור לכם המניות והמדדים יעלו חזק (ל"ת)
    איתן 18/04/2016 15:03
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מניות מניות.קנו בכל הכח אנו לשיאעם חדשים (ל"ת)
    צחי 18/04/2016 15:03
    הגב לתגובה זו
  • לוי 18/04/2016 16:03
    הגב לתגובה זו
    על תצחיק כולם בחרא
  • קנו קנו בכל הכוח כי אני מוכר בכל הכוח .... (ל"ת)
    עבודה בעיניים 18/04/2016 15:43
    הגב לתגובה זו
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.