קרן המטבע חוזה שהמצב של יוון מדרדר, "אין לה יכולת להחזיר הלוואות עד שנת 2018"

אלמוג עזר | (6)

המצב ביוון מחמיר. ביום ראשון הקרוב, היוונים יזרמו אל קלפיות משאל העם בכד לקבוע האם לקבל את תנאי הצנע של יבשת אירופה תמורת חילוץ פיננסי. יוון הייתה אמורה להשיב חוב של כ-1.55 מיליארד יורו לקרן המטבע הבינלאומית והכריזה כי לא תוכל להשיב את החוב. בסוף החודש הנוכחי (יולי), המדינה תצטרך לפרוע אג"ח בשווי של 2 מיליארד דולר. 

פרט לנתונים המדאיגים הללו, ארגון המטבע הבינלאומית הוציא סקירה ביממה האחרונה בה הוא מכנה את החוב היווני למעשה כ"חוב אבוד" ואינו בר פרעון במצבה הקיים של יוון. "במידה ויוון מחפשת להשיב את החובות שלה, היא חייבת לבצע רפורמות עמוקות בכלכלתה."

לדברי כלכלני ארגון המטבע, "בעקבות התעקשות המדינה לא לפעול לשינוי במדינה, היא תמשיך לצרוך חובות", ארגון המטבע העריך כי בשלוש השנים הבאות (אוקטובר 2015 לדצמבר 2018), לא רק שיוון לא תוכל להשיב את חובותיה, אלא היא תצטרך כ-52 מיליארד יורו נוספים. 

נציין כי התחזית של קרן המטבע הינה שינוי בהשקפתו. אשתקד, הארגון חזה כי החוב של יוון יירד מיחס של 175% חוב מול תוצר לכדי 128% בשנת 2018. כלומר בשנה שעברה הארגון חזה כי הצמיחה ביוון לאורך השנים תאפשר לה לעמוד בחובותיה החלטה שככל הנראה היוותה מניע להחלטה להמשיך להלוות ליוון במבנה הכלכלי הקיים שלה. היום הארגון חוזה כי בשנת 2018 יחס החוב תוצר יעמוד על 150%. 

הארגון טוען בנוסף שהמצב הפוליטי ביוון כל כך סבוך שגם אם האבטלה במדינה הייתה הנמוכה ביבשת אירופה והתפוקה לעובד הייתה ממוצעת ביבשת, הכלכלה עדיין הייתה צומחת בפחות מ-1%. 

אז מה הפתרון?

הארגון טוען כי בכדי שהחוב של יוון יוכל לשוב ולהיות בר השבה, לצד הרפורמות העמוקות בכלכלה, אירופה חייבת להאריך את זמן הפרעון של ההלווואות הקיימות של המדינה. בנוסף אירופה תהיה חייבת להלוות ליוון כספים נוספים, אך תהיה חייבת שוב להתנות אותה ברפורמות חדשות. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    ישראל כלכלה חזקה ויציבה בזכות החרדים שיושבים ללמוד תורה (ל"ת)
    ישראל 04/07/2015 03:59
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בא 03/07/2015 13:27
    הגב לתגובה זו
    יצטרכו באמת להיות אומה של דייגים .
  • 3.
    רגזני 03/07/2015 12:50
    הגב לתגובה זו
    איך יתכן שהפרשנים למיניהם,ובכלל זה גורביץ'וברק..מעיזים להמשיך בהמלצותיהם ומתעלמים מכל הטעויות שצפו ? ואם אלה לא טעויות,אז הם משרתים בעלי ענין? אני הייתי מתבייש להופיע שוב ללא מסיכה עבה
  • 2.
    שמטוב 03/07/2015 10:09
    הגב לתגובה זו
    זו הבעיה המרכזית שלה. לא בטלנות ולא פרזיטיות ולא נעליים. נסיון הרפורמות הקודם השקיע את יוון יותר עמוק בבוץ. לכן אין שום טעם שהיא תיקח הלוואות נוספות ורפורמות שיקברו אותה עמוק יותר. מנהיגי יוון נוהגים בשפיות. הם לא מוכנים להמשיך במתווה הכלכלי הקטסטרופלי שכפה עליהם האיחוד האירופי. יש אנשים שמתקשים בהבנת המצב ומאשימים את יוון בכך שהיא לא מסוגלת לבצע מה את הבלתי אפשרי. החוב היווני הוא חוב אבוד ויוון צריכה לצאת לדרך חדשה: צנע עמוק בלי חובות חונקים חדשים. הכלכלן בעל פרס נובל שטייגליץ תומך בסירוב יוון להסדר המוצע מהסיבות שפירטתי.
  • 1.
    הם לא אוהבים לעבוד לא מיצרים יוצאים לפנסיה בגיל 45 (ל"ת)
    יוסי 03/07/2015 10:09
    הגב לתגובה זו
  • ניר 03/07/2015 11:35
    הגב לתגובה זו
    אנשי קבע עובדי נמלים חברת החשמל מקורות בנק ישראל וסליחה אם שכחתי מישהו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.