גולדמן סאקס: הדולר צפוי להיחלש עוד מול האירו, יגיע ל-1.4 בשנה הקרובה
הדולר האמריקני ממשיך להיחלש גם היום (ו') מול סל המטבעות בהשפעת הספקולציות שהבנק המרכזי בארה"ב יצמצם את היקף הדפסת המזומנים בשבוע הבא. הדולר נסחר כעת ביציבות מול האירו, ונע היום בטווח שבין 1.371 ל-1.377 דולר לאירו. גם אצלנו נחלש הדולר מול השקל ושערו היציג נקבע על 3.503 שקלים לדולר, ירידה של 0.11%.
בניגוד לדעת רוב האנליסטים, תומאס סטולפר, אנליסט בגולדמן סאקס, מאמין שהדולר ימשיך להיחלש מול האירו גם ב-2014. לפי סטולפר הדולר צפוי להיחלש בשנה הקרובה עד לרמה של 1.4 דולר לאירו אחד רמה אליה לא הגיע המטבע האמריקני מאז אוקטובר 2011. לפי סקר האנליסטים של בלומברג, הדולר צפוי להתחזק בשנה הקרובה לרמה של 1.28 דולר לאירו.
לפי אנליסטים ב- BNP Paribas, ברקליס ומורגן סטנלי, כלכלת ארה"ב צפויה להתחזק בשנה הקרובה עוד יותר מה שיתמוך בסיום תכנית רכישות האג"ח של הפד' במסגרתה מזרים הבנק המרכזי 85 מיליארד דולרים לשוק מדי חודש. סטולפר מעריך שהריבית הנמוכה בארה"ב היא זו שתשפיע יותר על שער הדולר.
"ה-Tapering כבר מתומחר, קשה לנו לראות ממה הדולר יכול להתחזק", אמר סטולפר לרשת בלומברג. "תמיד יש את הסיכון שצמיחה חזקה יותר בארה"ב תדחוף את התשואות גבוה עוד יותר כשהשוק יצפה לתגובה של הפד'. למרות זאת, בתרחיש הכי סביר שלנו אנחנו מצפים לתמיכה מועטה של התשואות לדולר".
- לראשונה: הזהב עקף את האירו כנכס רזרבה
- לגארד קוראת לאירופה: הזמן להפוך את האירו לחלופה אמיתית לדולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשנים האחרונות סטולפר הצליח לנבא בקירוב את תנועות המטבע, כשבדצמבר 2012 ניחש שהדולר יחלש ל-1.33 דולר לאירו עד חודש יוני, כשבפועל הגיע המטבע האמריקני לממוצע של 1.32 דולר לאירו. הוא העריך בחודש ספטמבר האחרון שהדולר ימשיך בהיחלשותו מול הדולר, ואכן הדולר איבד 3% מול המטבע האירופי מאז.
- 5.הברבור הירוק 18/12/2013 23:20הגב לתגובה זוהפרנק השוצרי יחלש מול הדולר ב4$ לערך לפחות עד 0.9 קנו דןלר ותרויחו בגדול בהסתברות ידועה 97%
- 4.שמטוב 15/12/2013 22:11הגב לתגובה זותמיד טענתי שהספקולנט הגדול הוא סטנלי פישר בעצמו. מעניין כמה האוצר יפסיד על ההשקעות הכושלות של פישר בדולר. המשק האמריקאי בתהליך של היצטמקות מול המזרח הרחוק, זו בעיה שלא ניתן לפתור על ידי משחקים חשבונאיים של רשויות האוצר האמריקאיות. תוך לא יותר מדי זמן, נניח 20 שנה, הדולרים האמריקאים יפסיקו לשמש כהילך מסחרי בינלאומי, מה שאיפשר לאמריקאים לחיות באוברדראפט של הדפסת כסף בלבד. הפטנט של הדפסת כסף במקום ייצור סחורות לא יכול לעבוד ללא הגבלת זמן, א העולם לא מוכן לפרנס את ארצותהברית על ידי קבלת הכסף המודפס שלה. ברגע שהדולר האמריקאי יחדל לשמש כהילך מסחרי, הדפסת דולרים תגרום לאינפלציה חזקה של הדולר.
- 3.גולדמן סאקס ? אפשר לא להמשיך ) (ל"ת)ליאור 15/12/2013 09:43הגב לתגובה זו
- 2.פי 10 מארס 14/12/2013 12:02הגב לתגובה זואבל זה בור בלי תחתית ככל שקונים יותר קולים ככה הוא יורד יותר אם היו אוספים כל מה שהפסידו בקולים וקונים ממש דולר אמיתי אולי היה כבר ב4 שקלים
- 1.חחחחחח גולדמן סאקס (ל"ת)סופרמן 13/12/2013 21:48הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
