מבחן דרכים: יומיים על דוקאטי היפר - יצירה איטלקית שונה ועצבנית; מה דעתנו?
עונת המלפפונים בעיצומה, זה לא רק בכדורגל - גם בבורסה בת"א ניתן לראות ירידה חדה במחזורי המסחר כאשר עם ישראל עסוק במרדף אין סופי אחר מאות אלפי ילדים שנמצאים בחופשת הקיץ האין סופית. על כן, החליט אתר Bizportal לצאת מהקופסה ולקחת את ההגה לידיים, או את הכידון.
בשבועות הקרובים יבצע אתר Bizportal סידרה של "מבחני נסיעה" למכוניות, אופנועים וקטנועים כאשר הכתבות יעלו בפורמט מצולם באזור ה-TV של האתר. חשוב לציין כי לא מדובר יהיה בתחקירים מעמיקים עד אחרון הברגים בכל כלי וכלי, אלא במבחני דרכים שמטרתם העיקרית - להעביר את חוויית הנסיעה בכלי הנבחן.
את יריית הפתיחה אנחנו מביאים כבר היום - דוקאטי היפרמוטארד
את הכלי אנחנו מושכים בסוכנות דוקאטי שממוקמת בדרום ת"א. הסוכנות עצמה היא תאווה לעיניים בעבור אלה שיודעים להעריך יופי של אופנוע מהו. פשוט מקבץ של טילים בליסטים בשלל צורות וצבעים, וכולם על גלגלים - מוכנים לרוכב האמיץ (והמאושר) שייקח אותם לסיבוב. אחרי שעיניי לטשו כל כלי וכלי בסוכנות, הם נפלו על ה'היפרמוטארד' (או בשמו המקוצר - 'היפר'). במבט ראשון עיניי מעט נפלו, הוא נראה קצת רזה מאחרים שכן הוא נטול פלסטיקים שייתנו לו את הנפח המתבקש מחיה בעלת מנוע 800 סמ"ק.
האכזבה הראשונית ממראהו החיצוני נעלמת כליל כאשר אני מכניס את המפתחות לסוויץ ויורד אל הכביש. כבר ברמזור הראשון אני מרגיש כמו בלונדינית חטובה שמסובבת מבטים. "רוצה להחליף?" שואל אותי רוכב קטנוע מזדמן, ואחר מסמן עם היד לאות הערצה. אז אתה מבין שאתה יושב על יפיפייה ושבחיים הכל יחסי, בסוכנות של דוקאטי ליד מקבץ המפלצות ראיתי את ה'היפר' כרזה מעט ונטול נפח, ברחוב הוא נראה לי אריה עשוי ללא חת.
ואז התחילו הכיפכופים. בדגם המקורי של ה'היפר', זה שאני לקחתי לנסיעת מבחן, המראות הן המשך ישיר של הכידון, סוג של כנפיים לאופנוע שבתכ'לס מוסיפים לו משהו כמו עוד 10 ס"מ מכל צד ומונעים כל אפשרות לתמרן בין המכוניות מבלי לדפוק אין סוף מראות. אז אחרי כמה פרצופים זועמים (ועוד אחת שחטפה ממני על המדרכה), סגרתי את הכנפיים והתחלתי לשבור את הצוואר בכל מעבר בין נתיבים. צריך להגיד שמרבית הרוכשים של הכלי הזה פשוט מבקשים לשנות את מיקום המראות. עם כל הצער שבעשיית שינוי ביצירת המופת האיטלקית - זה לא פרקטי.
במראות סגורות התחלתי לשוטט ברחבי העיר, המנוע חזק ועוצמתי, משחרר נהמות ומושך תשומת לב. ההילוכים זה בלשון המעטה - לא בדיוק מרגרינה, אבל נכנסים למקום כשכל פספוס גורר נהמה עצבנית מצד המנוע. גם במראות סגורות רוחב הכידון עדיין מקשה על התימרון ומצריך זהירות של ממש בסביבת רמזורים אבל להפתעתי ה'היפר' מתגלה כזריז וקל רגליים בסביבה עמוסת הרכבים של מרכז ת"א.
התנוחה על ה'היפר' היא זקופה עם הטיה קלה ביותר לפנים. בתוך העיר זה תענוג ובאופן כללי מזכיר רכיבה על סוס, עניין שכנראה תמיד יעשה את זה לנו הגברים (שחושבים שבכל אחד מאיתנו יש סוג של בוקר מסוקס). כשיורדים לאיילון בדרך לירושלים, התענוג הזה של הישיבה הזקופה מתחיל להתפוגג עם חלוף הקילומטרים. פתאום החלק העליון של הגוף הופך לסוג של מפרש אנושי שכאילו נלחם במנוע העוצמתי של הדוקאטי ולא מאפשר לו למצות אפילו חלק מפוטנציאל המהירות הגלום בו.
זה המקום להזכיר שבעוונותיי, יש לי רישיון על 500 סמ"ק בלבד, מה שאומר שה'היפר' שלי היה "מוגבל הספק". בתוך העיר זה כמעט ולא הורגש, מחוץ לעיר זה היה קצת מתסכל. אבל אלו העוונות שלי, האופנוע באמת רצה לתת יותר.
לסיכום, ה'היפר' זה אופנוע עוצמתי, מושך תושמת לב, מעט גס ועצבני ולא מתאים לכל אחד. זה אופנוע קצת "אחר", סוג של הכלאה בין שטח לכביש ולא כזה שנהנים מהשניה הראשונה אבל אחרי יומיים של רכיבה אינטנסיבית - פתאום מבינים שיש לו את זה ל'היפר', אולי הוא לא האופנוע שאני אבחר לנסיעה לאילת, אבל בכביש מתפתל לדוגמה - הוא פשוט תענוג. וחוץ מזה זה דוקאטי, אז אני הייתי שלו כבר מהשלום.
- 7.בורגר 19/07/2011 09:07הגב לתגובה זועוצמתי, בלה בלה בלה. האופנוע מוגבל ל-33 כ" ס. זה די מגוחך. רוצה לבחון אופנועים? שדרג רישיון. אחרת אתה עושה מעצמך צחוק. אח" כ תעשה סיבוב על הגרסה הלא מוגבלת ותבין מה פספסת. אלוהים אדירים, רמות הגיחוך העצומות לא מאפשרות לי להסביר לך כמה המבחן הזה מיותר.
- 6.ששון 18/07/2011 09:43הגב לתגובה זותגיד, מצאת אות אחת הפכת לחכם גדול??? איזה אנשים ...
- 5.אליעזר בן יהודה 18/07/2011 08:59הגב לתגובה זוהתכוונת לכתוב עם (ב-ע' ) כל הצער שבעשיית שינוי ביצירת המופת האיטלקית. מי שכותב כתבה צריך לדעת גם עברית ולא רק לרכוב על אופנוע.
- 4.שייקה 17/07/2011 19:35הגב לתגובה זוימאהה וירגו הישנה בצבע האדום שלה תראו מה זה כלי סקסי להחריד
- 3.אולגה 17/07/2011 19:25הגב לתגובה זואייל אבל ה עולה בלי שום סיבה אני רוצה פעם אחד להביון בבורסה הנשים מרצים או אנשים סמימים כסף להשקעה פו ארץ חלב ודבש אן פו דלק
- 2.אולגה 17/07/2011 19:22הגב לתגובה זואני לא מבינה הרבה אבל אלביט בונה בלי סוף עים רבחים עצומים דלק לא יצא ליטר ופו המניות רצות בלי הפסקה העים מרצים את הדלק אייל
- 1.תעשה חיים, למה לא. (ל"ת)נמרוד 17/07/2011 19:20הגב לתגובה זו
בני זוג מתכננים פנסיה, קרדיט: גרוקפנסיה או נכסים: על מה הישראלים מסתמכים יותר בפרישה שלהם?
גברים בטוחים יותר מנשים בתכנון הפנסיוני שלהם, יהודים בטוחים יותר מערבים ורוב הציבור מתכנן להמשיך לעבוד גם אחרי גיל הפרישה: סקר הלמ"ס חושף מה הישראלים חושבים על הפרישה שלהם
פחות ממחצית מהישראלים בטוחים שתכננו היטב את פרישתם מבחינה כספית, כך עולה מנתוני הסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2024. על פי הממצאים, 46% מהמועסקים ובני הגיל המתקרבים לפרישה סבורים שהם ערוכים כלכלית לשנים שלאחר סיום העבודה. עם זאת, הנתונים מצביעים על פערים בולטים בין גברים לנשים, יהודים לערבים ובין צעירים בתחילת הדרך למבוגרים המתקרבים לפרישה כאשר הנשים והצעירים פחות בטוחים בעצמם.
בקרב הגברים, 49% סבורים שתכננו היטב את פרישתם, לעומת 42% בלבד מהנשים. מנגד, כשליש מהנשים השיבו שהן כלל אינן בטוחות בתכנון הכלכלי שלהן לעתיד, לעומת 30% מהגברים. נראה כי הפער הזה משקף את פערי ההכנסה, ההעסקה והחיסכון הפנסיוני שנצברו לאורך שנות העבודה.
כאשר מבחינים בין צעירים למבוגרים, עולה כי ככל שעולה הגיל ומתקרבים לגיל פרישה, ככה הישראלים יותר בטוחים בתכנון שלהם לפנסיה: בקרב בני 20 עד 44, רק 41% מרגישים שתכננו היטב את פרישתם, בעוד שבקבוצת הגיל 45 עד 64, שיעור זה מטפס ל-51%. גם בקרב בני 65 ומעלה, כמחצית חושבים שתכננו היטב את עתידם הכלכלי.

- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- שלושה שיקולים מרכזיים בבחירת קרן פנסיה, ואיך בוחנים אותם נכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפילוח לפי קבוצת אוכלוסייה, ההבדלים חדים אף יותר: 50% מהיהודים מרגישים בטוחים בתכנון הפיננסי שלהם לעומת 30% בלבד מהערבים. בנוסף, 48% מהנשאלים הערבים השיבו שאינם בטוחים כלל בתכנון, לעומת 27% מהיהודים בלבד.

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי
לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות
נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה.
ביצועי שיא למרות האתגרים
הנתונים החיוביים בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.
המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.
למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.
- הטבה לעידוד העלייה: אפס אחוז מס לעולים חדשים
- הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.
