מנכ"ל אסם-נסטלה: המותג הפרטי שופרסל - קרטל
לאחר שהוכרז הזוכה בתואר "איש השיווק של 2006" במסגרת כנס השיווק והמדיה 2007, שהתקיים היום (א') בתל אביב, תואר בו זכה אפי רוזנהויז, מנכ"ל שופרסל על-פי בחירת איגוד המפרסמים, השתתף רוזנהויז בפאנל בנושא "חדשנות אסטרטגית של מובילות שוק", לצד מנכ"ל של חברות מובילות בשוק ודיבר על מאחורי הקלעים בקבלת החלטות בניהול מותג.
רוזנהויז התייחס גם לפרסומים האחרונים בדבר העברת השליטה של רשת שופרסל מנוחי דנקנר לקבוצת ברונפמן-פישר לפי שווי של 1.088 מיליארד דולר, ואמר: "כל חברי הפאנל הם מנהלים שכירים בחברות ואני מציע לכל אחד להיות מוכן להחלטות של בעלי המניות בכל שלב, גם אם מדובר במכירת החברה. זה לא מתסכל אותי בכלל ואנחנו כמנהלים חייבים להבין שתפקידנו לעשות בדיוק את אותו הדבר - להיטיב עם העובדים והלקוחות ועם בעלי המניות שלנו".
לגבי המחיר של הרכישה, סיפק רוזנהויז את התשובה: "מחיר שטוב למוכר וטוב לקונה - הוא המחיר הנכון".
אחת הסוגיות שנדונה בפאנל היא מגמת היעלמות ה"עוגנים" בקניונים, כדוגמת סופרמרקטים, בתי קולנוע ורשתות אופנה גדולות, המצמצמים את פעילותם בקניונים וישנו מעבר לחנויות קטנות יותר על מנת להעלות מכירות למטר, שכן חנות של 2,000 מ"ר מוכרת פחות מחנות של 50 מ"ר.
על כך אומרת אילנה קאופמן, מנכ"לית קבוצת גולף" "צריך לחיות את הנושא ולשמור על שיווי משקל ולהישאר במקום בו מרוויחים כסף. קניון חייב להבין איפה הוא ממוקם - שכונתי, עירוני או מרכזי, ולהתאים עצמו לקונספט ולמהות שלו".
רוזנהויז מחזק את טענתה של קאופמן וטוען, כי מיקומה של חנות עוגן גדולה בתחום המזון בקצה אחד של הקניון הוא תופעה שעברה מהעולם. אופיו של הקניון הוא זה שיקבע את גודל העוגנים שבו".
גולף בודקת יציאה לחו"ל בתחום המצעים
קאופמן נשאלה גם על הריבוי בתחומים בהם עוסקת קבוצת גולף - הלבשה לכל המשפחה, הלבשה תחתונה, מצעים וכלי בית, והסבירה, כי קבוצת גולף שמה לה ליעד לקפוץ מעל השוק הרווי בשחקנים חדשים בתחום האופנה. בישראל, קשה לנהל מותג אחד וצריך להוסיף מותגים".
"בשלב זה", מספרת קאופמן, "גולף עדיין לא מיצתה את השוק הישראלי, אבל יש מחשבות על יציאה לחו"ל בתחום המצעים, הטקסטיל וכלי הבית ואנחנו בודקים את מדינות מזרח אירופה באמצעות גולף אנד קו תחת זכיינים".
גזי קפלן, מנכ"ל אסם-נסטלה, מצטרף לפאנל בנושא התחרות על הנראות במדפי רשתות השיווק של המותג הפרטי של שופרסל לעומת ספקים אחרים. לטענתו, זו זכותה של הרשת לפתח מותג פרטי ותחרות כזו קיימת בכל העולם. "מותג פרטי הוא קרטל בו הרשת שולטת בתנאי האספקה וזהו מתחרה ראוי והיצרנים הקטנים הם אלה שייפגעו בעתיד ממנו. יכול להיות שמותג שופרסל יהיה מספר 2 או 3 לצג המותגים המובילים - וזה לגיטימי".
רוזנהויז מתנגד לביטוי "קרטל" וטוען כי בכל העולם, תחרות כזו עושה טוב לספקים אשר למדו להרוויח להיות איתו ולהרוויח יותר עם המותג הפרטי, מאשר בלעדיו. "קצת מוזר לי לשמוע מילים כקרטל ושליטה בשופרסל, אולי אני אתחיל לגבות כסף על הדיילות שמסתובבות במדים של הספקים האחרים בסניפים".
באסם נשענים על טבעול וסלטי צבר
קפלן אף נשאל על המו"מ לרכישת תנובה, ועל כך שאסם-נסטלה לא פנתה להציע מחיר לרכישת המחלבה. לדבריו, "הרגולטור הצהיר חד משמעית שהוא לא יאפשר לאסם לרכוש את תנובה. המחיר של קניית תנובה מתאים יותר למשקיעים פיננסיים ולאו דווקא אסטרטגיים. כל גורם שייכנס לתנובה יבצע שיוניים ומכירות של זרועות במחלבה ואין ספק שהליבה היא ביזנס של פיתוח תשלובת החלב בעולם והזרוע הנדל"נית של תנובה".
בסוגיית החדשנות בחברת אסם-נסטלה, מספר קפלן כי החברה מתכוונת להשקיע במותגים טבעול וסלטי צבר בפיתוח וחדשנות של המוצרים.
במדינות רבות בעולם קיימת אופציה של שירותים פיננסיים הניתנים ברשתות קמעונאיות. כאן נכנס לתמונה מנכ"ל פריזמה, דב קוטלר, אשר חושב כי "שירותים פיננסיים ברשתות קמעונאיות נמצאים באירופה כבר שנים ואנחנו רק מעתיקים. הרחבת ערוצי הפצה ישירים הם יתרון אך נדרשת מיומנות פיננסית. החיבור לאורך זמן מבורך ואשמח שזה יקרה".
קוטלר אף מגלה כי החברה עומדת לקראת שת"פ עם YNET בשידור 50 משדרי וידיאו המסבירים על תחום ההקשעות לציבור הרחב וליועצי ההשקעות, מאחר והמודעות להשקעות בקרנות נאמנות ובקופות גמל עלתה בשנים האחרונות.
דפי זהב תתחרה בחברות המדיה
בעלת המניות של פריזמה היא קרן מרקסטון, אשר חולשת גם על השליטה בחברת "דפי זהב". ניר למפרט, מנכ"ל דפי זהב, חושב שמדריך דפי זהב המודפס יהיה רלוונטי גם בעוד 10 שנים, למרות התחזקות המותג גם ברשת. לדבריו, "מזה כשנתיים, הכנסות דפי שהב בעולם הפרינט נמצאות בעלייה. כיום, 90% מבתי האב מכניסים את מדריך דפי זהב לביתם ומשתמשים בו, בעיקר בפנייה לנישות כמו המגזר החרדי".
לצד זאת, האינטרנט הוא מנוע הצמיחה העיקרי של דפי זהב ונחשבת לאחת מ-3 הקבוצות עם ההכנסה הגבוהה ביותר ברשת. לאחרונה, נכנסו 2 אתרים הנמצאים בבעלות דפי זהב לעשירייה הראשונה של האתרים המובילים על-פי סקר TIM האחרון - זאפ ודפי זהב. לצד זאת נמצאים בבעלות דפי זהב אתרים נוספים כדוגמת רסט, פרופסור, מד"ס, עוזרת פור-יו והאתר החברתי "בואנה".
למפרט אינו חושב לעצור את הרכישות ומבטיח: "לא סיימנו לרכוש אתרים". החדשנות האסטרטגית מבחינתו באה מהחזון להיות הכתובת האולטימטיבית לחיפוש שירותים ועסקים, החל מטלוויזיה וכלה בבילוי במסעדה. עוד מגלה למפרט, כי החברה עומדת להתרחב בתחום המדיה ובקרוב תקים רשת אתרים תחת השם: D-MEDIA אשר תעבוד בסינרגיה מותגית ופונקציונלית לכל אתרי הקבוצה ותתחרה בחברות המדיה.
"כבר היום יש לקבוצת דפי זהב מפרסמים קטנים ורבים ונציע להם שורה של שירותים, החל מקניית מדיה, בניית אתרים, דרך הפקת סרטוני תדמית באיכות טלוויזיונית וכלה בשירותים של מנועי חיפוש לעסקים קטנים ובינוניים". כל זאת על מנת להדביק את הפער של כניסת דפי זהב לאינטרנט בשנת 1995.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".