האוצר: ירידה של 18% בהיקף העסקאות בתחום הדיור - והמשקיעים פשוט נעלמים

הכלכלן הראשי באוצר מציג נתונים לגבי אפריל-מאי: משקל המשקיעים בנפילה, וזה ניכר בעיקר בדירות יד 2
בנייה חדשה, צילום: לילך צור
הכלכלן הראשי במשרד האוצר מפרסם היום (א') את סקירתו השבועית תוך התמקדות בתחום הנדל"ן למגורים בחודשים אפריל-מאי 2016. מהניתוח עולה כי בחודשים אלו התייצב מספר העסקאות על 9,000 דירות בלבד, ירידה חדה של 18% בהשוואה למספר העסקאות שבוצעו בחודש מארס, וירידה של 5% בהשוואה לאפריל-מאי אשתקד. 
וכך נכתב בדו"ח: בפילוח בין דירות חדשות לבין דירות יד שניה נמצא כי חלה ירידה רצופה במכירת דירות חדשות בחודשיים אלו, בשיעור מצטבר של 20% בהשוואה לחודש מרץ. מכירת דירות יד שניה רשמה ירידה מתונה יותר, בשיעור מצטבר של 14%, אולם יש לציין כי עדיין בהשוואה היסטורית רמת העסקאות בדירות יד שניה בחודש מאי האחרון נמצאת בחצי התחתון של התפלגות העסקאות בשמונה השנים האחרונות.
יתרה מזאת, בהשוואה לרמת העסקאות בחודש מאי עצמו באותן שנים נמצא כי רק במאי 2011, על רקע המחאה החברתית, ובמאי 2014, על רקע ההמתנה לתוכנית מע"מ אפס, נרשמה רמת עסקאות נמוכה יותר בדירות יד שניה. אחד ההסברים לרמה נמוכה זו של עסקאות בדירות יד שניה עשוי להיות מיוחס לירידה החדה ברכישות המשקיעים, כאשר במרבית האזורים עיקר פעילותם הייתה בפלח השוק של דירות יד שניה.
מחיר למשתכן ורוכשי דירה ראשונה
עוד עולה מן הסקירה כי משקל רוכשי דירה ראשונה בחודש אפריל הגיע לרמתו הגבוהה ביותר בשנים האחרונות, זאת על רקע תחילת המכירות בפועל לרוכשים במסגרת הפרויקטים של "מחיר למשתכן". פרויקטים אלו ששווקו בעפולה ובלוד, הביאו את רכישות הזוגות הצעירים באזור נצרת לרמתם ההיסטורית הגבוהה ביותר, ובאזור רחובות קרוב לרמת השיא.
הכלכלן הראשי מציין כי על רקע רמות השיא שנרשמו ברכישת דירה ראשונה בעפולה ובלוד, בולט אזור המרכז עם ירידה חדה ברכישות מצד הזוגות הצעירים, לרמתו הנמוכה ביותר מאז יוני אשתקד". משקלם של הזוגות הצעירים בסך העסקאות באזור זה ירד ל-36% בחודש מאי, לאחר שהגיע ל-47% בחודש מרץ האחרון, במהלכו התבצעו מכירות במסגרת פרויקט "מחיר מטרה" בראש העין. "סביר להניח כי העובדה לפיה צפויות באזור זה, בפרט בראש העין, מכירות נוספות במסגרת פרויקטים של 'מחיר למשתכן' בחודשים הקרובים,  תרמה לשיעור הנמוך של סגמנט זה של השוק בחודש מאי. 
ניתוח מאפייני השכר והתעסוקה של משקי הבית שרכשו דירות במסגרת 'מחיר למשתכן' בעפולה ובלוד מפריך טענות שעלו לפיה מדובר באוכלוסייה 'חלשה', ולפיכך עלולים להיווצר שכונות "סלאמס" בפרויקטים אלו.  כך, השכר החציוני למשק בית שרכש דירה במסגרת 'מחיר למשתכן' בעפולה עמד על 13.7 אלף שקל (ברוטו לחודש, בשנת 2015). השכר הממוצע עמד על 16.7 אלף שקל. לשם השוואה, עפ"י נתוני הלמ"ס, בשנת 2014 עמד השכר הממוצע למשק בית על 14.1 אלף שקל. בפרויקט "מחיר למשתכן" בלוד עמד השכר החציוני על 12.1 אלף שקל והשכר הממוצע עמד 13.3 אלף שקל.

תגובות לכתבה(50):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 31.
    תופעת העדר
    יצק 21/07/2016 13:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמו בבורסה כך בשוק הנדלן מה שעולה סופו שיירד מה שדרבן את המשקיעים לרוץ ולקנות בכל מחיר היתה העובדה שאין היכן להשקיע את הכסף הבורסות לניע בכל העולם משקפות מצב סיכון
    סגור
  • 30.
    כל עוד הריבית 0% כולם מבלבלים את השכל
    שישקו 10/07/2016 23:48
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בריבית אפסית מחיר הדיור ימשיך לעלות ,ניתן רק למתן את העליה. אין אפיקי השקעה סולידים ונישאר רק נדל"ן.
    סגור
  • 29.
    האם אתם חושבים שכחלון יצליח ? אני מקווה בשבילו (ל"ת)
    כחלון נכשל או לא ? 10/07/2016 22:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 28.
    מס רכישה 8% זה מס כבד בכל קנה מידה בעולם (ל"ת)
    מס רכישה 10/07/2016 22:15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 27.
    כשאין משקיעים במדינה
    "הסגים" של כחלון 10/07/2016 18:57
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אין שום בעייה שמשקיעים בורכים מנדל"ן. הבעייה שמשקיעים בכלל בורכים מישראל. כבר ברכו מתאשייה וייצור נפל ב20%! ברכו מבורסה והכנסה נפלה בענק. ומה הסוף של כלכלה הבולשביקית ללא משקיעים ואינטרס להרוויח ופחד רגוליצייה שילטונית כולם יודעים. בארצות הברית הסקטור הפרטי גדל מעל 50% מאז המשבר 2007 ובישראל נשאל הנמוך ביותר.
    סגור
  • 26.
    אתם ממשיכים לטמטם את הציבור
    משה 10/07/2016 18:48
    הגב לתגובה זו
    1 0
    במהדורת החדשות היום כתבתם ש- 45 דירות שהוצעו נחטפו תוך 46 דקות ופה אתם כותבים שאין ביקוש לדירות אז עד מתי תמשיכו עם הקירקס שלכם בנושא הדיור
    סגור
  • 25.
    המשקיעים פשוט קונים על שם הילדים... (ל"ת)
    ולא מאמין לאוצר!! 10/07/2016 18:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 24.
    מוקדם לדעת
    מוטי 10/07/2016 17:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נחכה למדד הדיור ב15 לחודש ונראה לאן הולכים המחירים
    סגור
  • 23.
    גם 160 משכורות, גם מחיר למשתכן וגם שיא בהיצע הדירות
    שון 10/07/2016 17:36
    הגב לתגובה זו
    11 3
    גם מחירי הדירות חצו את 160 משכורות. גם היצע הדירות החדשות חצה 28,000 דירות שיא של 10 שנים. גם מחיר למשתכן צובר תאוצה. מס רכישה 8 % על דירה שנייה ומס שבח של 25% למשקיעים לא נראה לי שישנם עוד פראיירים שקונים דירות הצניחה החופשית החלה........
    סגור
  • 22.
    לא ניתן להוריד את מחירי הדירות . נקודה .
    לא יעזור לכל החכמים 10/07/2016 17:12
    הגב לתגובה זו
    5 17
    המחירים קשיחים וישארו כאלו . המדינה מתרחבת וגדלה , ואף אחד לא מתכוון למכור דירות בהפסד . המספר הזניח של הלחוצים לא יכול להשפיע על שוק ענק של בעלי דירות שאין בכוונתם להפסיד והם דוחפים כלפי מעלה את שוק הדיור . לעולם לא ירדו המחירים . בהצלחה
    סגור
  • טען עוד
  • להוריד? הם ירדו בעצמם. (ל"ת)
    ' 10/07/2016 18:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • ריבית המשכנתא עולה בקצב מפחיד
    פיטר שיף 10/07/2016 17:43
    הגב לתגובה זו
    13 2
    מי שקונה דירה עכשיו מקבל תשואה עלובה 2% על ההון העצמי שלו. המשקיעים לא פראיירים ומוכרים. כל שנה יש עוד 50,000 דירות חדשות והקצב יעלה. בינתיים הקבלנים תקועים עם 30,000 דירות לא מכורות... הגלגל מתחיל להסתובב...
    סגור
  • 21.
    מחר תראו כותרת הפוכה!
    המתגלגל 10/07/2016 16:38
    הגב לתגובה זו
    12 1
    בשוט מעורר גיחוך
    סגור
  • 20.
    שיכון ובינוי מכרה פרויקט שלם בתוך שעה , למה לשקר ???
    האוצר משקר !!!!!! 10/07/2016 16:17
    הגב לתגובה זו
    15 14
    לקחו נתון מיקרי ולא מייצג ונתנו לו כותרת , כל יתר הנתונים מראים עליה בביקושים ובמחירים , רק טיפשים ממשיכים לשבת על הגדר ולחלום שהמחירים ירדו.
    סגור
  • גבר , היצע הדירות עלה לשיא של מעל 28 אלף דירות
    קק 10/07/2016 16:43
    הגב לתגובה זו
    9 3
    80 אלף דירות ביד 2...."פרוייקט שלם" כפי שאתה מגדיר אותו הוא סה"כ 45 דירות ובטח זה לא מכירה אלא רק התעניינות
    סגור
  • אם יש לך דירה תמכור עכשיו לפראיר מזדמן
    מה אתה בלחץ? 10/07/2016 16:38
    הגב לתגובה זו
    5 2
    עדיין יש כאלו ותעשה את זה מהר יאלה רוץ
    סגור
  • 19.
    העצה שלי היא לקנות דירה ואת השכר דירה להשקיע בבורסה
    ל 9 השואל 10/07/2016 16:13
    הגב לתגובה זו
    12 10
    ככה מובטח לך שתפסיד הכל
    סגור
  • 18.
    רק לפני שבוע הבאתם את פרופ' ליידרמן שאמר שהמחירים
    ביז 10/07/2016 16:12
    הגב לתגובה זו
    8 3
    ימשיכו לעלות. אם פרופסור מכובד כזה שהיה מועמד להיות הנגיד אומר את זה אז למי להאמין לאוצר עם כחלון השקרן או לפרופסור המכובד. אחרת מה שווה התואר שלו אם הוא סתם קשקשן????
    סגור
  • 17.
    זה תמיד מתחיל לאט - עוד לא נולדה הבועה שלא תתפוצץ
    פרטוש 10/07/2016 16:08
    הגב לתגובה זו
    15 4
    גם אם יש דרישה ולחץ אמיתי מלמטה מול היצע אמיתי קטן בגלל מחסור אמיתי עדיין חוקי הטבע תמיד חזקים מחוקי השוק החופשי בועות שמנפחים אותן בכוח לא הגיוני - גם אם יש דרישה מוצדקת לכך - הן בסופו של דבר מתפוצצות
    סגור
  • 16.
    אם המצב כזה למה כחלון רוצה למסות דירה שלישית???? (ל"ת)
    כחלון השקרן 10/07/2016 16:07
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור
  • 15.
    נו מה ציפיתם שאני אשקיע בדירה עכשיו? כבר לא משתלם לי
    מיכאל 10/07/2016 16:06
    הגב לתגובה זו
    21 2
    העלויות שלי שכוללות מס ומימון בקושי מותירות מקום לתשואה, עכשיו אם אני מסתכל על מצב המשק ועל המצב בכלל בעולם לא שווה לי להיכנס במחיר כזה , כי המחירים היום לא מתמחרים שום סיכון אז למה שאני אקח את הסיכון על עצמי? הכסף הגדול בנדלן כבר נלקח מהקופה...
    סגור
  • 14.
    עדיין המדינה תרויח גם אם הדירות ירדו
    ממשלת הבולשיט 10/07/2016 16:02
    הגב לתגובה זו
    9 1
    לאנשים אין כסף לקנות מי שהשקיע בבורסה הפסיד הרבה כסף. וגם משלם 25% מס
    סגור
  • 13.
    אם רק הייתם נכנסים בפייסבוק להמחליט מחליט
    המחליט מחליט 10/07/2016 16:02
    הגב לתגובה זו
    0 3
    וביחד לפי הוראה של המחליט משפיעים על הכל כולל מחירי הדיור
    סגור
  • 12.
    רק אתמול כתבתם שבמאי נשבר שיא בקניית דירות
    שטויות במיץ גזר 10/07/2016 16:00
    הגב לתגובה זו
    4 2
    רק היום פורסם ששיכון וביני מכרה תוך כמה שעות את הדירות שלה. בולשיט
    סגור
  • 11.
    אבל הבטיחו שבלי משקיעים המחירים ירדו
    מבצע חלם 10/07/2016 15:56
    הגב לתגובה זו
    2 4
    אז גם דפקו את שוק השכירות וגם המחירים עולים
    סגור
  • 10.
    לכל דבר יש סוף !! הבועה הולכת להתפוצף ביג טיים !!!!!! (ל"ת)
    גבי 10/07/2016 15:53
    הגב לתגובה זו
    13 7
    סגור
  • 9.
    לא לקנות דירות ולא להשקיע בבורסה?
    אחד ששואל 10/07/2016 15:51
    הגב לתגובה זו
    5 4
    בבורסה כבר מיזמן אי אפשר להרוויח כסף. אז למי שיש כמה מאות אלפים איפה להשקיע??
    סגור
  • בחו"ל
    שמטוב 11/07/2016 01:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כך מבריחים כסף מהארץ, על ידי התעללות במי שמשקיע בארץ.
    סגור
  • תקנה זהב. (ל"ת)
    פיטר שיף 10/07/2016 17:46
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • לא לקנות דירות
    אחד שעונה 10/07/2016 16:33
    הגב לתגובה זו
    4 3
    בימים כאלו תשמור את הכסף שלך חביבי בטח לא לקנות דירות מקסימום לבחור מניות בפינצטה
    סגור
  • 8.
    כל הכבוד לממשלה!!! (ל"ת)
    אזרח מרוצה 10/07/2016 15:47
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • זה כוחות השוק
    זה לא הממשלה 10/07/2016 16:31
    הגב לתגובה זו
    6 1
    הממשלה גרמה לזה שהמחירים עלו בצורה דרסטית ועכשיו היא תקבל את זה בומרנג לפנים עם נפילות כואבות מאווד אבל חברים לא לקנות דירות המחירים ירדו ללא ספק לא ללכת למשרדי מכירות ולא להתעניין אפילו לתת להם להתייבש
    סגור
  • 7.
    בקרוב יבינו ממונפי הנדל"ן ש"המחירים רק עולים"
    סמי וסוסו 10/07/2016 15:31
    הגב לתגובה זו
    14 6
    זה השקר הכי גדול שהאכילו אותם אי פעם.
    סגור
  • לצערנו זאת אמת, המחירים נומינלית לא ירדו אף פעם (ל"ת)
    ההוא 10/07/2016 15:51
    הגב לתגובה זו
    3 11
    סגור
  • לצערך האמת היא שהמחירים כן ירדו נומינלית וירדו חזק (ל"ת)
    ק 10/07/2016 16:07
    הגב לתגובה זו
    7 4
    סגור
  • תבדוק מה קרה בין 2000-20008
    סמי וסוסו 10/07/2016 15:57
    הגב לתגובה זו
    12 2
    ואח"כ תחזור עם תובנות
    סגור
  • שים לב למילה "נומינלי" (ל"ת)
    7 10/07/2016 16:07
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 6.
    בחלומות שלכם המחירים כלפי מעלה
    נדלן 10/07/2016 15:26
    הגב לתגובה זו
    5 25
    רק היהודים שבורחים מאירופה זה מספיק ביקוש שכדי לא ירד אפילו באחוז המחיר.לאלו שמחכים ליריידה תמשיכו לחכות ותקנו ביותר יקר בעתיד אני אוהב כאלה שחושבים שהם יודעים הכל הנדלן בארץ פשוט לא יכול לרדת בשנים הקרובות בטח שלא בזמן הקרוב
    סגור
  • כן זה מה שאמרו לי בארה"ב ב-2007...אנשים כמוך (ל"ת)
    ''' 10/07/2016 16:08
    הגב לתגובה זו
    11 2
    סגור
  • מקוו. שקנית דירה לאחרונה ותפסיד את כל
    חסכונותיך.... 10/07/2016 15:56
    הגב לתגובה זו
    14 2
    אידיוטים כמוך לומדים רק בדרך הקשה.....
    סגור
  • 5.
    בכתבה אחרת נמכרו 55 דירות ב שעה!!!
    ליאור 10/07/2016 15:23
    הגב לתגובה זו
    5 11
    לא ברור מי הקונים ?? מה המגמה ?? ואיזה ספינים מציפים אותנו במערכת...
    סגור
  • אינטרסנטים
    אינטרסנטים 10/07/2016 16:23
    הגב לתגובה זו
    5 3
    אינטרסנטים
    סגור
  • 4.
    בפינת הנדל״ן תובעת וכולם בורחים
    טדי 10/07/2016 15:22
    הגב לתגובה זו
    13 2
    זה הבועה מתפוצצת לכולם יותר מדי זמן אנדים שילמו מחיר יותר מדי מופרך על מוצר בסיסי.ועכשיו האינטרסנטים בורחים
    סגור
  • 3.
    לקנות
    לא 10/07/2016 15:22
    הגב לתגובה זו
    19 3
    דירות המחיר יצנח פלאים אם כולם יתאפקו עוד קצת גם לא ללכת למשרדי המכירות לחכות כמו ציידים
    סגור
  • הקבלנים לא פראיירים וצימצמו התחלות בניה (ל"ת)
    אין 10/07/2016 15:58
    הגב לתגובה זו
    3 7
    סגור
  • ומה הם יעשו?
    אני 10/07/2016 16:49
    הגב לתגובה זו
    1 2
    קבלן צריך לבנות כדי לחיות. אם שוק הדיור יכנס לקיפאון כל השוק יכנס למיתון
    סגור
  • היצע הדירות החדשות בשיא מעל 28 אלף ,יד 2 מעל 80 אלף
    '' 10/07/2016 16:27
    הגב לתגובה זו
    6 1
    כחלון הולך להטיל חוק של סנקציות לקבלן שלא בונה...אל תלך ראש נגד הממשלה..היא תנצח אותך..היא יכולה לעשות מה שהיא רוצה וככל שהיא תלחץ לפינה כך הסיכוי שתפסיד כסף הולך ועולה.
    סגור
  • איפה? בערד? (ל"ת)
    LLL 10/07/2016 20:32
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 2.
    הבועה בדרך לפיצוץ אדיר. (ל"ת)
    מני 10/07/2016 15:16
    הגב לתגובה זו
    23 2
    סגור
  • 1.
    ולפעמים...החגיגה נגמרת...כיבוי אורות... (ל"ת)
    לכל חגיגה יש סוף 10/07/2016 15:13
    הגב לתגובה זו
    20 1
    סגור