לאומי: התשואה על ההון גדלה לכ-12.7% ברבעון הראשון של 2019
בנק לאומי -1.56% פרסם הבוקר (ב') את תוצאותיו לרבעון הראשון של 2019 והציג שיפור בכל הפרמטרים לעומת הרבעון המקביל אשתקד. התשואה על ההון גדלה לכ-12.7% ברבעון. בנוסף, הבנק הכריז על תכנית רכישה עצמית של מניות בהיקף של עד 700 מיליון שקל ועל חלוקת דיבידנד של כ-436.7 מיליון שקל (29.2 אגורות למניה). מניית לאומי עלתה בכ-10.1% מתחילת השנה והבנק נסחר במכפיל הון 1.03.
על פי דו"חות הבנק, הכנסות לאומי מריבית נטו הסתכמו בכ-2.12 מיליארד שקל, עליה של כ-5% לעומת כ-2 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד, וההכנסות שאינן מריבית הסתכמו בכ-1.55 מיליארד שקל לעומת כ-1.09 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד - גידול של כ-42%. האשראי לציבור של הבנק צמח בכ-5% והסתכם בכ-277 מיליארד שקל לעומת כ-263 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד.
בלאומי מייחסים את הגידול בהכנסות הריבית נטו לעליה בפערי הריבית, ולגידול ביתרה הממוצעת של אשראי לציבור ופיקדונות בבנקים. בנוסף, מסבירים בלאומי כי התוצאות ברבעון הראשון של השנה הושפעו לרעה מהמדד בכ-49 מיליון שקל לעומת השפעה לרעה של כ-74 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
בשורה התחתונה, לאומי מסכם את הרבעון הראשון עם עליה של כ-49% ברווח הנקי המיוחס לבעלי המניות, שהסתכם בכ-1.09 מיליארד שקל לעומת כ-730 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, כאשר התשואה להון עלתה לכ-12.7% לעומת כ-9% ברבעון הראשון של 2018. העלייה ברווח הנקי מיוחסת בעיקר למכירת החזקות הבנק (80%) בחברת כרטיסי האשראי לאומי קארד, פעולה שהניבה רווח לפני מס של כ-314 מיליון שקל.
- על בד: קו ייצור חדש; צופה ממנו הכנסות של 140 מיליון שקל בשנה
- עדיקה עדיין מזגזגת - רבעון חלש אחרי רבעון טוב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ליאור שילה מחלקת מחקר, אי.בי.אי. בית השקעות: "הרבעון כלל מספר סעיפים חד פעמיים כשבראשם הרווח ממכירת לאומי קארד (314 מיליון שקל ברוטו), רווח ממכירת בניינים (כ-60 מיליון שקל ברוטו) והשפעה שלילית בגין ירידת ערך בחברות כלולות. בנטרול הסעיפים החד פעמיים התשואה להון הייתה סביב 10%. נציין כי ההוצאות להפסדי אשראי ברבעון הנוכחי היו שליליות מה שתרם לתשואה להון הגבוהה. בשורה התחתונה, מדובר על דוח טוב המציג תשואה להון מנוטרלת של כ-10%. בתוצאות הרבעון השני הבנק יהנה מעליית המדד הגבוהה עונתית, רווח ממכירת סופר פארם והמשך תרומה של עליית הריבית".
- 3.שיקנו בהכל תרופות (ל"ת)משיח 27/05/2019 13:41הגב לתגובה זו
- 2.עמך 27/05/2019 10:17הגב לתגובה זורכישה עצמית של מניות כדי ליפות את המאזניים ואיתם את הבונוסים לעצמם .
- 1.רווח מריבית על מסכנים- כל הכבוד-זבלים (ל"ת)משה 27/05/2019 08:51הגב לתגובה זו
- אנונימי 27/05/2019 13:16הגב לתגובה זובהקבלה לבנקים בארה"ב,-התשואה להון הינה נמוכה משמעותית.עובדה אף אחד לא רץ לרכוש את מניות הבנקים שנותרו בבעלות המדינה.
- השפוי 27/05/2019 09:43הגב לתגובה זושהבנק מצמיד אקדח לרקה של "המסכנים" ומאיים שאם לא יקחו הלוואות הוא יסגור להם את החשבון, נכון? איפה האחריות האישית של האזרח הקטן שטס כל שני וחמישי ותרבות השופוני עם המסעדות והבזבוזים, בדבר אחד אתה צודק..העם מטומטם והעם ישלם!

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
