מטבע חוץ מט"ח דולר אירו לירת שטרלינג
צילום: Istock

מצוקת הדולרים בעולם מתחילה להתפרץ

שוק המט"ח גועש היום עם זינוק חד של הדולר בעולם. בניגוד לחודשים הראשונים של 2018, כעת כבר לא מדובר רק על השווקים המתעוררים אלא על הכלכלות המפותחות
עמית נעם טל | (11)

למרות התקווה שהייתה לחלק מהמשקיעים כי הפד' ישנה את דרכו בעקבות התנודות החדות בשווקים בחודש אוקטובר, הפד' הציג  בחמישי האחרון גישה "ניצית", כאשר הוא ממשיך לצפות להמשך העלאות ריבית הדרגתי, וממשיך לצמצם את מאזן. בתוך כך, נתוני האינפלציה שפורסמו ביום שישי האחרון בארה"ב הצביעו על הזינוק החודשי החד ביותר במדד המחירים ליצרן, נתון שמאותת כי בעיית האינפלציה עדיין כאן, ועל הפד' להמשיך לבצע את תהליך ההידוק המוניטרי.

ברקע לתהליכים אלו, נראה כי נראה הסיכויים לחזרה של "ריצה אל הדולר" עולים משמעותית כעת. שוק המט"ח מגיב כבר הבוקר, כאשר הדולר אינדקס (סימול:DXY) קופץ בכ-0.7% לרמה של 97.3 נק', שיא של 20 חודשים. כבר לא מדובר רק בשווקים המתעוררים שממשיכים להיות פגיעים לנוכח התחזקות הדולר, אלא גם על הכלכלות הגדולות בעולם.

סין – הבעיה הגדולה ביותר

היואן הסיני חוזר בימים האחרונים להיחלש לאחר ה"שורט סקוויז" שביצע במהלך השבוע הקודם. המטבע הסיני נסחר כעת ברמה של 6.96 יואן לדולר, כאשר כל המשקיעים מסתכלים לרף הקריטי של 7 יואן לדולר. פריצה של רמה זו עשויה לגרום לתגובת שרשרת בשווקים, ולתמחור מחדש של הנכנסים.

במבט כולל, סל מטבעות המזרח מול הדולר קרוב הערב שוק להוציא לפועל תבנית טכנית די מאיימת. הפעמים האחרונות ששווקים אלו ראו בריחת הון כזו היו בזמן "משבר הנמרים האסייתים" ב-1997, התפוצצות בועת הדוט.קום, פקיעת בועת הסאב פריים ב-2008, והפסקת תוכנית הרכישות של הפד' ב-2014. עתה, צמצום הדולרים ע"י הפד' יוצר שוב שינוי חד בתנועות ההון בעולם, ונראה כי התרחיש של "אם כל משברי המטבע" ממשיך לצבור תאוצה.

גרף ה-ADXY הערב: פריצה של רמת ה-7 יואן לדולר צפויה לגרום לפיחות חד בכל הסל

 

 

נציין כי סין מנסה בחודשים האחרונים להגן על המטבע שלה ולמנוע בריחת הון מהמדינה. נתוני יתרות המט"ח שפורסמו בשבוע שעבר חשפו כי יתרות המט"ח של המדינה ירדו בכ-34 מיליארד דולר בחודש אוקטובר, מדובר בסכום שיא של יותר משנתיים. הירידה החדה ביתרות המט"ח של המדינה היא ככל הנראה גורם לזינוק בתשואות האג"חים של ארה"ב (את הנתונים נוכל לדעת רק בחודש הבא, כאשר הפד' יפרסם אותם).

היתרות של המדינה מסתכמות היום בכ-3.053 טריליון דולר, כאשר רק הערכות מדברות על כך שמתחת לרמה של 3 טריליון דולר בריחת ההון מהמדינה צפויה לצבור תאוצה.

יתרות המט"ח של סין: תמכה בחודש האחרון בצורה אגרסיבית ביואן

 

 

אירופה - המצוקה של הבנק המרכזי מחריפה

בגזרת הטכני, האירו שובר הבוקר את ממוצע 200 בגרף השבועי, נקודה שנחשבת עבור משקיעים רבים כנק' שיווי משקל לטווח הארוך. השבירה הבוקר מגיעה ברקע לנתוני מאקרו חלשים מאוד שהתפרסמו בתקופה האחרונה, ואותתו על האטה חדה בפעילות הכלכלית.

ההיחלשות הבוקר הופכת את הדילמה של הבנק המרכזי למסובכת עוד יותר. אם הבנק יגיב להאטה בשווקים ויתמוך בשוק - האירו צפוי להיחלש עוד יותר. אם הבנק ממשיך בגישה של הפסקת הרכישות בסוף השנה, המיתון כבר בפתח.

האירו מול הדולר הבוקר: שבירה טכנית משמעותית שצפויה להוציא מהלך חד

בתוך כך, הכותרות הבוקר בשווקים מצביעות על קשיים במשא ומתן על היפרדות בריטניה מהאיחוד האירופאי, דבר שמוסיף ללחץ על המטבעות.

 

ומה בנוגע לישראל?

רמת 3.73 שקלים לדולר שימשה פעמיים השנה כנק' התנגדות חזקה, והובילה להתחזקות של השקל מול המטבע האמריקני. מדובר על הגבול העליון של מגמת ההתחזקות של השקל ב-2 העשורים האחרונים. פריצה של נק' זו, צפויה לדחוף להיחלשות מהירה של השקל.

החדשות הטובות: בנק ישראל נערך בעשור האחרון למשבר המט"ח הזה, ובנה לישראל "כרית ביטחון" בדמות רזרבות מט"ח שנרכשו בעשור האחרון בהובלת סטנלי פישר.

החדשות הרעות: נתוני הגירעון של ממשלת ישראל שפורסמו בתקופה האחרונה מצביעים כי הממשלה צפויה לפספס את יעדי הגירעון ב-2018. גירעון ממשלתי גבוה בסיטואציה הנוכחית הוא הדבר האחרון שישראל צריכה כעת.

דולר שקל בגרף ארוך טווח: הקפיץ מתוח

 

בתוך כך, בנק ישראל מודיע הבוקר כי החל מתחילת 2019, הבנק צפוי להפסיק את רכישות הדולרים שנועדו לקזז את השפעת מכירת הגז על השקל.  בבנק ישראל טוענים כי הסיבה היא הקרן לאזרחי ישראל שמתוכננת לקום בשנה הקרובה.

פעולות הפד' בשבוע הקרוב

הפד' לא ביצע שינויים משמעותיים במאזנו במהלך השבוע הקודם, אך הוא צפוי לחזור ולצמצם בהמשך השבוע. ביום חמישי הקרוב מתבצע פדיון של כ-30 מיליארד דולר בשוק האג"ח הממשלתי של ארה"ב, הפד' צפוי להחזיר לשוק כ-13 מיליארד דולר בלבד, כלומר צמצום של כ-17 מיליארד דולר. הפעולה הנ"ל צפויה לספק רוח גבית נוספת לדולר בעולם.

מאזן הפד' המעודכן, והצפי לסוף נובמבר

נציין כי ברקע לצמצום כמות הדולרים בשווקים ע"י הפד', גורם נוסף שדוחף את הדולר הוא צרכי הגיוס של ארה"ב שממשיכים לזנק לנוכח הגירעון הממשלתי הגבוהה. רק בשבוע האחרון שברה ארה"ב שיא כל הזמנים, וגייסה כ-83 מיליארד דולר.  המשמעות של הגירעון הגבוה היא שארה"ב "שואבת" אליה כעת דולרים רבים, בעוד לשאר המדינות נותר פחות.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    יופי של כתבה (ל"ת)
    אורן 20/11/2018 19:54
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    כותבי תרחישים 13/11/2018 09:16
    הגב לתגובה זו
    לשר האוצר יש מגירעון של כ 12 מליארד שח-לקראת הבחירות(שוח?) השרים בונים על עלית הדולר וירידת השקל- לכן משחדדים בכסף ראו קרנות שוטרים + גימלאי ח-חשמל- סכומים בלתי נתפשים -האם הספירה לבחירות התחילה ?!
  • 8.
    כותבי תרחישים 13/11/2018 09:02
    הגב לתגובה זו
    בעבר-הדולר צנח בגלל שבארהב ירדו מהדרך הנכונה הגירעון 21 טרליון דולר דגש -בהווה- הנשיא טרמפ הוריד המס מ 35 ל 21% זה מחזק הדולר - היעד שלנו כפי3,70- 3,77- כפי שציינו כאן זהירות- בעתיד הדולר ימשיך לרדת -כשהיורו סביב 104(היום1,12) כתבה כנל פירסמנו משנת 2012
  • 7.
    לא מבין 12/11/2018 19:00
    הגב לתגובה זו
    יד נעלמת מוכרת דולרים ןלא נותנת לדולר לעלות אני חושב שזה בנק ישראל תראו היום איך הדולר ירד בחצי שעה מ3.95 ל3.67
  • 6.
    גפריי גונדלך 12/11/2018 15:24
    הגב לתגובה זו
    החלשות היורו ירידת ערך אגחים גם מניות ימשיך לברוח ממניות אגחים ועוד הריבית תעלה
  • 5.
    אני מבין שאתה יהוה בורא היקום שיש לך כזה ידע (ל"ת)
    למטיף 12/11/2018 14:16
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    כרגיל בביזפורטל, כתבה עם טון היסטרי וסגנון בלתי קריא (ל"ת)
    יוד 12/11/2018 14:03
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אבשלום קור 12/11/2018 13:21
    הגב לתגובה זו
    גרעון גבוה לא גבוהה. קצת מביך
  • 2.
    המטיף בשער 12/11/2018 12:27
    הגב לתגובה זו
    המטבע החזק בעולם עם הכלכלה החזקה ביקום.
  • XRP זה העתיד (ל"ת)
    FIAT זה כלכלה ישנה. 12/11/2018 12:51
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רק אצלנו זורקים את הדולרים כאילו היו זבל. (ל"ת)
    אחד 12/11/2018 12:26
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: