אלו מניות וסקטורים צפויים לקבל רוח גבית מבחירתו של אובמה?

4 השנים הקודמות של אובמה העניקו למשקיעי יצרניות התרופות וחברות הטכנולוגיה תשואה נאה. אלו עוד חברות עשויות לשפר את תשואת התיק?
ג'וש דוקרקר | (1)

עתה אנו כבר יודעים שברק אובמה ימשיך את כהונתו ויוביל את ארה"ב ב-4 השנים הבאות. ההבדלים התהומיים בין אובמה למועמד הרפובליקני, מיט רומני, בנושאים רבים כמו רפואה וביטחון עשויים להשפיע מהותית על סקטורים מסוימים בשוק המניות. בטור של ג'ון מארקמן, יועץ השקעות שכתב מספר ספרים על שוק המניות מסביר אלו מניות עשויות ליהנות מבחירת אובמה.

אובמה-קר

אחת מהאג'נדות הבולטות של אובמה היא תוכנית הבריאות הממלכתית בארה"ב שזכתה לשם 'אובמה קר'. מטרת התוכנית להנגיש את שירותי הבריאות לאזרחים האמריקנים. מייד לאחר העברת התוכנית בסנאט במארס 2010 החלו מניות יצרניות התרופות, המבטחות ובתי החולים לצבור מומנטום מכיון שלכולם היו לפתע הרבה יותר לקוחות.

מבין הבולטות שנהנות בסקטור הבריאות הן ענקית התרופות פייזר (סימול: PFE) שנפלה ב-50% במשך 8 שנות שלטונו של ג'ורג' בוש וטיפסה 70% במהלך נשיאותו של אובמה. חברת הביטוח הבריאותי יונייטד הילת' (סימול: UNH) זינקה כבר 73% מאז שהושקה התוכנית. תעודת הסל על הסקטור (סימול: XLV) שכוללת את כל חברות הבריאות במדד ה-S&P500, הוסיפה 31% מיום העברת חוק הבריאות החדש. יש לציין שגם חברות ביוטק קטנות נהנו מהרוח החיובית בענף בתקופה זו.

נדל"ן

ממשל אובמה והפדרל ריזרב שמו להם למטרה לשקם את שוק הנדל"ן, גם מכיון שענף זה יצר את המשבר הפיננסי וכן כי הענף מספק עבודה למליוני עובדים שאינם בעלי תואר אקדמי. תעודת הסל שכוללת חברות בנייה (סימול: ITB) טיפסה 133% בתקופת הכהונה הראשונה של אובמה לעומת תשואה של 69% ב-S&P500. מבין הבולטות בסקטור ניתן למנות את לנאר (סימול: LEN), פולטה גרופ (סימול: PHM), לואיזיאנה פסיפיק (סימול: LPX), מטאל מטרליאס (סימול: EXP). בתחומי המשנה של הסקטור ניתו למצוא את יצרנית קוצרות הדשא טורו (סימול: TTC), ספקית בריכות שחייה SCP (סימול: POOL) ומייצרת השטיחים מוהוק (סימול: MHK).

תוכנית ה-QE השלישית שהושקה לפני זמן לא רב התמקדה ברכישת נכסים מגובי משכנתאות והראתה את מחוייבות אובמה לנושא זה. חברות נדל"ן בעלות נכסים רבים יהנו מהמשך מדיניות זו בשנים הבאות. מתחום זה ניתן למנות את סימון נכסים (סימול: SPG) שזינקה 315% מאז כניסתו של אובמה לבית הלבן ואת הום לואן (סימול: HLSS).

טכנולוגיה

ממשל אובמה לא נקט בגישה כלשהי כלפי חברות הטכנולוגיה האמריקניות. נראה כי הוא לא סייע להן במיוחד אך גם לא תקף אותן בנושאים מרכזיים שמדי פעם עולים בתקשורת כמו המיסים הנמוכים שהן משלמות ונושאי פרטיות ברשת. נזכיר שתחת נשיאות אובמה אפל (סימול: AAPL) טסה 675% ואמאזון (סימול: AMZN) הוסיפה 390%.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    FIBO 07/11/2012 11:22
    הגב לתגובה זו
    מה בקשר למניות ביוטכנולוגיה? בעיקר אלה העוסקות במחקר של תאי גזע? החשש משינוי לממשל רפובליקני המתנגד למחקרים אלה גרם למניות של חברות בסקטור זה להפגע קשות בשבועות האחרונים. עתה כשהסכנה חלפה מניות כמו פלוריסטם ודומות לה עשויות לקבל רוח גבית משמעותית.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק

בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: