הפיצוי עבור 5 מ"ר במרפסת: 110 אלף שקל

זוג שרכש דירה ברמת גן קיבל הבטחה למרפסת בשטח של כמעט 13 מ"ר, אך בפועל קיבל שטח קטן בהרבה. האכזבה הקשה הביאה אותם להגיש תביעה. החברה היזמית טענה להגנתה כי מדובר בטעות סופר. עוד היא טענה כי בעת הגילוי, פנה המנכ"ל באופן אישי לבן הזוג, והציע לו לבטל את ההסכם לאור השינוי. לטענתם, מכיוון שהתובעים לא עשו זאת, יש לראות בהם כמי שוויתרו על טענותיהם

עוזי גרסטמן |

בפסק דין חשוב ומעניין שניתן באחרונה בבית משפט השלום בתל אביב, זכו רוכשי דירה בפרויקט תמ"א 38 ברחוב מוריה 17 ברמת גן בפיצויים בסכום כולל של עשרות אלפי שקלים, לאחר שהתברר כי המרפסת בדירתם קטנה משמעותית מהמרפסת שהובטחה להם בעת החתימה על ההסכם. לא מדובר בעוד מחלוקת סטנדרטית בין רוכשים לחברת יזמות, אלא בסיפור טעון שכולל ציפיות, הבטחות, טעויות – ועוגמת נפש.


סיפורם של בני הזוג הרוכשים, תושבי המרכז, נשמע בתחילה כסיפור חלומות נדל"ני סטנדרטי - רכישת דירת חלומות בקומה שביעית, עם מרפסת רחבת ידיים שצופה לנוף אורבני פתוח, בדיוק כפי שדמיינו את חיי הבוקר שלהם עם קפה ומאפה אל מול קו הרקיע של גוש דן. ואולם החלום נהפך למציאות מאכזבת כשגילו כמה חודשים לאחר שחתמו על ההסכם עם מטרופוליס (פ.א.א) יזמות אורבנית, כי המרפסת שתוכננה עבורם אינה מה שהובטח להם.


על פי פסק הדין שניתן על ידי השופטת הבכירה נאוה ברוורמן, השניים חתמו ביוני 2015 על הסכם מכר לרכישת דירתם בפרויקט, שבו נכתב במפורש בטבלת סיכום שטחים ששטח המרפסת יהיה 12.8 מ"ר. ואולם בפועל, לאחר שחתמו על ההסכם, התברר להם כי שטח המרפסת הוא 7.67 מ"ר בלבד - פחות ממחצית מהמרפסת שהובטחה להם. "מרפסת בחצי גודל ממרפסת על האש למרפסת קפה", תיאר בן הזוג בעדותו את תחושותיו, והוסיף כי זו דרמה של ממש עבורם, שכן המרפסת היתה סיבה עיקרית לבחירת הדירה.


"לרוכש דירה הדיוט יש קושי להבין מה שטח המרפסת"


השופטת ברוורמן הדגישה בפסק דינה את הפער הברור בין מה שהובטח לבין מה שסופק בפועל, והדגישה כי אין די בתשריט הדירה, שבו מופיעים מידות אורך ורוחב המרפסת, "שהרי לא ניתן לצפות מרוכש דירה להיעזר ב'עזרים טקטיים' כדוגמת סרגל ומחשבון כאשר מול עיניו מונחת טבלת סיכום ברורה המציינת שטח של 12.8 מ"ר". לדבריה בפסק הדין שפורסם, "לרוכש דירה הדיוט, יש קושי להבין מהו שטח המרפסת מהתשריט, וברור שרוכש דירה מן היישוב יסתכל על הטבלה המסכמת".


החברה היזמית טענה להגנתה כי מדובר בטעות סופר, שכן המידות הנכונות, כך לטענתה, הופיעו בתשריט עצמו, וכי המידע שצוין בטבלת הסיכום היה שגוי. עוד טענה כי בעת הגילוי פנה מנכ"ל החברה, אהוד בלום, באופן אישי לבן הזוג, מכיוון שהוא עבד בחברה בעבר והיתה ביניהם היכרות, והציע לו לבטל את ההסכם לאור השינוי. לטענתם, מכיוון שהתובעים לא עשו זאת, יש לראות בהם כמי שוויתרו על טענותיהם.


משרדי עורכי הדין שזוכים להרבה חשיפה ומי המאכזבים
אתר ביזפורטל וחברת הדאטה והמחקר Makam, משיקים מדד שמדרג את החשיפה של משרדי עורכי הדין בתקשורת המקומית - הנה עורכי הדין המדוברים ביותר; וגם מי המשרדים הגדולים ביותר?

השופטת ברוורמן לא קיבלה את הטענה הזו של מטרופוליס. היא דחתה את הניסיון להציג את האפשרות לביטול ההסכם כ"ברירה היחידה" של הרוכשים, וקבעה כי גם אם הוצגה לתובעים אפשרות ביטול - אין בכך לשלול את זכותם לתבוע פיצוי בגין ההטעיה וההפרה. היא ציינה בהכרעתה כי, "לא ניתן לדרוש מרוכשים להסתמך על מפרטים ולבצע מדידות. התובעים רוצים לקיים את ההסכם, אך מבקשים להשיב להם כספים בהתאם לשווי הדירה, ומבקשים פיצוי בגין אובדן הנאה".


עוד היא קבעה בהכרעתה כי יש לראות בהבדל בין שטח המרפסת המוצהר לבין השטח בפועל כהפרה מהותית של ההסכם, תוך שהיא דוחה את טענת הנתבעת כי מדובר בהבדל זניח או בסטייה שאין משמעותה כי קיימת עילה לפיצוי. בהקשר הזה, הפנתה השופטת גם לפסקי דין תקדימיים שבהם הוכרה זכותם של רוכשים לדרוש פיצוי גם אם בחרו שלא לבטל את ההסכם, וביניהם פסק הדין בת.א. איציק עמר נ' פרץ בוני הנגב, וכן פסק הדין בענבל יונה זבק נ' ליאת וינברג צרפתי.

קיראו עוד ב"משפט"


"יש לקחת בחשבון את התחושות שתיארו התובעים"


לצורך קביעת שווי הפער, נעזר בית המשפט במומחה מטעמו, שהעריך את הפער הכספי בגין שטח המרפסת החסר בסכום של 70.5 אלף שקל. השופטת אימצה את חוות הדעת, ואף ציינה כי אין כל סיבה לסטות מהערכתו, וכי הנתבעת לא הצליחה לסתור אותה. כמו כן, השופטת הכירה בזכותם של התובעים לפיצוי נוסף בגין עוגמת נפש, וקבעה כי בהתחשב בתחושותיהם של הרוכשים ובאכזבה שנגרמה להם, יש לפצותם בסכום כולל של של 15 אלף שקל נוספים. לדבריה בפסק הדין, "יש לקחת בחשבון את התחושות האישיות אותן תיארו התובעים, את הפתעתם בקבלת דירה עם מרפסת קטנה מזו שציפו לה. עם זאת, יש להביא אל הכף את העובדה שבסופו של יום התובעים בחרו שלא לבטל את העסקה, ונותרו עם מרפסת קטנה יותר, אך עם 'נוף מדהים'". בסופו של דבר, פסקה השופטת כי הנתבעת תשלם לתובעים את הסכומים הנ"ל, בתוספת של הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין, בסכום כולל של כ-95.5 אלף שקל.


מה ההבדל המשפטי בין טעות לבין שינוי תכנוני, וכיצד זה השפיע על פסק הדין במקרה הזה?


פסק הדין הבחין במפורש בין שינוי תכנוני שנובע מהליכי היתר בנייה לבין טעות טכנית בשלב התכנון או השיווק. הנתבעת ניסתה לטעון כי מדובר בהתאמה נדרשת להיתר בנייה, אך השופטת ברוורמן דחתה את הטענה הזו, והבהירה כי מדובר בטעות גרידא של הנתבעת. בהתאם, אין לקבל את טענת החברה כי הסעד הרוכשים מוגבל לביטול בלבד, מכיוון שטעות מהסוג הזה יוצרת עילה להטעיה והפרת חוזה גם מבלי שהרוכשים יבטלו את ההסכם.



למה הדגישה השופטת שהרוכשים לא מחויבים להפעיל "עזרים טקטיים" כמו סרגל ומחשבון?


השופטת ברוורמן יישמה עקרונות שנקבעו בעבר בפסיקה, שלפיהם מצופה מרוכש דירה ממוצע להסתמך על המסמכים הברורים שמציגים לו, כמו טבלת סיכום שטחים, ולא להיכנס לחישובים מתקדמים מתוך תשריטים. היא הבהירה כי חובת הווידוא המדויק של הנתונים חלה בראש ובראשונה על היזמית, וכי הצגת נתונים מבלבלים בתשריט ובטבלת הסיכום - ועוד מבלי להבהיר את הסתירה - מהווה הפרה.



מדוע קבעה השופטת פיצוי בגין עוגמת נפש, ומה היה שיקול הדעת בבחירת סכום הפיצוי?


השופטת פסקה פיצוי בגין עוגמת נפש לאור תחושת האכזבה של הרוכשים, שציפו לחוויית מגורים מסוימת המבוססת על מרפסת רחבה, אך בפועל קיבלו מרפסת "כמו מרפסת צרפתית", כך לדבריהם. הסכום שנפסק בסעיף הזה היה נמוך יחסית (15 אלף שקל), מכיוון שבית המשפט התחשב גם בעובדה שהתובעים בחרו שלא לבטל את ההסכם והמשיכו להחזיק בדירה.



האם התובעים היו יכולים לתבוע סכומים גבוהים יותר?


באופן עקרוני, אם התובעים היו בוחרים לבטל את ההסכם, ייתכן שהם היו זכאים להשבת מלוא התמורה ששולמה על ידם, בצירוף הוצאות נלוות, ואף ייתכן שניתן היה להגיש תביעה נפרדת בטענה להטעיה והפרה יסודית. עם זאת, מגרע שהם העדיפו לקיים את ההסכם ולדרוש פיצוי כספי, הסכום שיפסק כפוף להערכת שווי המרפסת בלבד ולהיבטים ריאליים של עוגמת נפש.



כיצד השפיעה העובדה שהתובע עבד בעבר אצל הנתבעת כיועץ שיווקי, על הכרעת הדין?


בית המשפט הזכיר את העובדה הזו בפסק הדין, אך לא ייחס לה משקל של ממש בקבלת התביעה. דווקא הנתבעת ניסתה לטעון כי היכרותו האישית של התובע עם מנכ"ל החברה ועם הפרויקט עצמו, מעידה על כך שהוא היה מודע למידות האמיתיות. ואולם השופטת לא קיבלה את הטענה הזו, והתמקדה בעובדות האובייקטיביות - המסמכים שהוצגו והפער ביניהם לבין המציאות.



האם קיימת חשיבות לכך שהתובעים לא פעלו להקטנת הנזק, כפי שטענה הנתבעת?


בית המשפט דחה את הטענה הזו, תוך שהוא קובע כי לתובעים עמדו שתי ברירות - ביטול ההסכם, או אכיפתו בתוספת דרישת פיצוי, והם לא נדרשו להקטין נזקיהם מעבר לכך. בנוסף, השופטת ציינה כי אין לראות בחתימתם על התוכנית המעודכנת כהסכמה לוויתור, אלא כחתימה שנעשתה בלית ברירה.



במקרה אחר, הכריע לפני כחודש בית משפט השלום בפתח תקווה בתביעה של זוג נגד יזמית של התחדשות עירונית. ב-2013 נחתם הסכם בין 12 בעלי הדירות בבניין ברחוב אהבת ציון בפתח תקווה לבין הגלגל יזום ובניה קלויזנר, לצורך ביצוע פרויקט תמ"א 38/2 (הריסה ובנייה מחדש) בבניין. במסגרת ההסכם נקבע כי כל בעל דירה יקבל דירה חדשה בשטח של 92 מ"ר ברוטו, כולל ממ"ד ומרפסת, וחניה תת-קרקעית. זוג הדיירים, שמילאו תפקיד מרכזי בהחתמת יתר הדיירים על ההסכם, זכו להבטחה נוספת במסגרת נספח שנחתם מול היזם, שלפיה יקבלו דירת גג או פנטהאוז. ואולם לאחר סיום הבנייה ב-2018, הם גילו כי הדירות שנמסרו להם קטנות משמעותית מהדירות האחרות בבניין. השניים טענו כי הדירות שקיבלו קטנות באופן חריג ביחס לדירות האחרות. בזמן שדירה טיפוסית בבניין החדש נבנתה בשטח של כ-80 מ"ר עם מרפסת של 12 מ"ר, שטח הדירות שלהם היה 63 מ"ר בלבד. אף שהוצמדו לדירותיהם מרפסות בשטח כולל של 40 מ"ר, טענו בני הזוג כי תכנון הדירות הוא פגום: המרפסות אינן שימושיות במלואן, והמבנה הפנימי של הדירות יצר מצוקה תכנונית קשה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מרוקו
צילום: 123rf

תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"

שני זוגות שטסו במסגרת טיול מאורגן למרוקו נאלצו להמתין שעות ארוכות בשדה התעופה במדריד לאחר שהחמיצו את טיסת ההמשך. בית המשפט לתביעות קטנות פסק להם פיצוי כספי מסוכנות הנסיעות על תכנון לקוי של לוח הטיסות, והערעור שהגישה הסוכנות נדחה. השופט קבע כי על סוכנות הנסיעות מוטלת אחריות ישירה כלפי לקוחותיה לתכנון סביר של מסלול הנסיעה, גם אם התקלה נגרמה בשל מדיניות חברת התעופה

עוזי גרסטמן |

האירוע שבמרכז התביעה הבאה התרחש במהלך טיול מאורגן למרוקו שנמכר על ידי סוכנות הנסיעות דיסקברי טיול עולמי. החבילה כללה טיסה עם איבריה דרך מדריד, ומשם טיסת המשך לטנג'יר. אלא שבפועל, עם הנחיתה במדריד, התברר לנוסעים כי עליהם לאסוף את המזוודות, לבצע מחדש צ'ק אין ולחצות בין טרמינלים מרוחקים בעזרת רכבת פנימית. פרק הזמן שהוקצב לקישור בין הטיסות התברר כבלתי מספיק, והקבוצה החמיצה את הטיסה שהוזמנה. רק לאחר המתנה של שמונה שעות הצליחה הסוכנות להזמין עבורם טיסה חלופית, שהביאה את הנוסעים ליעד באיחור של כחצי יום.

בית המשפט לתביעות קטנות קיבל את תביעתם של שני זוגות מהקבוצה, שטענו כי אבד להם חלק משמעותי מהטיול, נגרמו להם הוצאות מזון ושתייה, ונוספה לכך עוגמת נפש בשל ההמתנה הארוכה בשדה התעופה. בפסק הדין נכתב כי "הנתבעת היא מתכננת הטיול ומי שהוציאה אותו אל הפועל, לרבות תכנון הטיסות. הנתבעת אמונה אף על תכנון נכון של מקטעי הטיסה באופן שבו יעמוד בפני הנוסעים זמן מספיק לעלות על טיסת ההמשך, אך בדיעבד התברר כי התכנון כאמור כשל".

עוד ציין בית המשפט כי הסוכנות לא הציגה כל ראיה לטענותיה שלפיהן מדובר בהחלטה חריגה של חברת התעופה. "לא ברור כיצד אין מידע מסוג זה מצוי בידי סוכנות כגון הנתבעת, שזהו עיסוקה וזו מומחיותה, ולא לשווא הזמינו התובעים טיול מאורגן בידי מי שמוכשר בכך", נכתב בפסק הדין שפורסם. הסוכנות חויבה לשלם לכל זוג פיצוי של 2,000 שקל ועוד הוצאות משפט.

מה טענה הסוכנות

על פסק דין זה הוגשה בקשת רשות ערעור לבית המשפט המחוזי בבאר שבע. הסוכנות טענה כי בית משפט הראשון החיל עליה חובות המוטלות על חברות תעופה בלבד, בניגוד לחוק שירותי התעופה. לטענתה, היא אינה מפעילת טיסה אלא "נותן שירותי סוכנות נסיעות", ולכן היא לא מחויבת לספק מזון ומשקאות בעת עיכוב או לשאת באחריות לתכנון הטיסות מעבר למסגרת החוקית. עוד טענה החברה, כי לפי נהלי שדה התעופה במדריד די היה בפרק זמן של 55-45 דקות לקישור בין הטיסות, ולכן לא ניתן היה לצפות את התקלה.

השופט גד גדעון, שדן בערעור, דחה את טענות הסוכנות. בפסק הדין המחוזי נקבע כי סוכנות נסיעות אינה מתפקדת רק כמתווכת בין הלקוח לחברת התעופה, אלא חלה עליה חובה חוזית ונזיקית כלפי הלקוחות. השופט הדגיש בהכרעתו כי, "כמי שתכננה את הטיול כולו והוציאה אותו לפועל, חלה על המבקשת חובה לפעול באופן מקצועי ולתכנן את לוח הזמנים בזהירות ובסבירות". לדבריו, מכיוון שלא התרחש עיכוב בטיסות עצמן אלא החמצת הקישור בשל פרק זמן קצר מדי, האחריות נופלת על מי שתכנן את מסלול הטיול - כלומר הסוכנות.

פסיקת בית משפט גזר דין פטיש שופט פרקליטות
צילום: Istock

הגינה התכווצה: ביהמ"ש קבע - ירידת הערך תחושב מחדש

בני זוג שרכשו דירת גן בנתיבות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן גילו כי גינתם קטנה ב-40 מ"ר מהשטח שהובטח להם במפרט. לאחר שהוגשו תביעות וערעורים, קבע בית המשפט המחוזי כי אין היגיון במסקנה שגריעת שטח כה משמעותית לא גורמת לירידת ערך, והורה להעביר את התיק להרכב חדש כדי שזה יקבע את שיעור הפיצוי, תוך אפשרות למינוי שמאי מטעם בית המשפט

עוזי גרסטמן |

עדן בכור כראדי ודיאנה ברודצקי חלמו על דירת גן מרווחת עם חצר גדולה בנתיבות. ב-2019 הם חתמו על הסכם מכר עם גלעד מאי, במסגרת פרויקט מחיר למשתכן, ושילמו תמורת הדירה סכום כולל של 1,176,055 שקל. לפי המפרט שצורף להסכם, שטח הגינה הצמודה לדירה היה 140.8 מ"ר - פרמטר שהיה משמעותי במיוחד עבורם בעת בחירת הנכס. אלא שכשקיבלו את החזקה בדירה, התבררה להם מציאות שונה לחלוטין: הגינה שהובטחה להם נמדדה בפועל בכ-100 מ"ר בלבד.

הפער של יותר מ-40 מ"ר בין ההתחייבות לבין השטח בפועל הוליד תביעה משפטית, שבמרכזה טענה לפגיעה מהותית בשווי הנכס. כראדי וברודצקי צירפו לתביעתם חוות דעת שמאי, שלפיה ירידת הערך בעקבות גריעת השטח נאמדת ב-78 אלף שקל. הם טענו כי מדובר באי־התאמה לפי סעיף 4(א) לחוק המכר (דירות), המזכה אותם בפיצוי.

מנגד, החברה הנתבעת טענה כי במפרט נפלה טעות סופר. לטענתה, במסמך פנימי המכונה "טבלה ג4", שהועבר למשרד הבינוי והשיכון, הופיע שטח גינה של כ-100.71 מ"ר בלבד. מכאן, כך לדבריה, המפרט לא שיקף את השטח האמיתי ולכן לא מדובר באי־התאמה אלא בטעות טכנית.

בית משפט השלום בתל אביב, בפני השופט אהרון אורנשטיין, דחה את טענת ההגנה וקבע כי טבלה ג4 אינה מחייבת את הרוכשים מכיוון שלא חתמו עליה. בפסק דינו הראשון, הוא הדגיש כי, "ידיעה ממשית של התובעים על כך ששטח הגינה יהיה כ־100 מ"ר בלבד לא הוכחה ואף לא הוכחה רשלנות מצידם ובוודאי שלא רשלנות חמורה". הוא האמין לגרסת הרוכשים שלפיה נציגת המכירות אמרה להם שהגינה היא בשטח של 140.8 מ"ר, ולפיכך נקבע שמדובר באי־התאמה לפי חוק המכר.

ואולם למרות הקביעה העקרונית, בית המשפט קבע כי בפועל לא נגרמה ירידת ערך משמעותית, מכיוון שהמחיר ששילמו התובעים תאם את מחירי המ"ר בפרויקט בהתאם לטבלה ג4. לפיכך נפסק להם רק פיצוי של 8,420 שקל בגין עודף תשלום, בנוסף על פיצוי לא ממוני בסכום כולל של 18 אלף שקל והוצאות משפט.