הקריה. קרדיט: Xהקריה. קרדיט: X

הקריה: מה יקרה כשצה"ל יעזוב את הלב של תל אביב

אחרי שנים של הבטחות - והפעם גם פגיעות ישירות בלב העיר. חוזרת השאלה: האם הקריה, תעבור החוצה מתל אביב? מה מונע את הפינוי, אילו תוכניות כבר נרקמו, ואיך ייראה מרכז העיר ביום שאחרי; וגם - למה יותר ויותר אזרחים ויזמים כבר לא רואים בקריה נכס, אלא נטל


צלי אהרון | (9)


בשבועות האחרונים, עם שורת תקיפות מדויקות של טילים ארוכי טווח, גם תל אביב גילתה מחדש את פגיעותה, בעיקר באזורים שעד כה נחשבו לחזקים, בטוחים ויציבים.

הפגיעה הישירה באחד ממגדלי המגורים הסמוכים לקריה לא הותירה רק נזק פיזי, אלא גם סדק בתחושת הביטחון של התושבים. זה היה רגע שבו השאלה האזרחית, הביטחונית והנדל"נית התלכדה לנקודה אחת: האם זה באמת סביר שמוקד העשייה הצבאית של ישראל ימשיך לפעול ממיקום רגיש כל כך? הרי הוא מוקף במגדלים, דירות של משפחות גדולות ומאות אלפי אזרחים?

בעבר, הקריה סימלה יציבות. עבור רבים, מגורים בסביבתה נתפסו כהזדמנות: מרכז העיר, תחבורה מצוינת, יוקרה מבחינה אורבנית - וגם קרבה לאחד המקומות הכי שמורים בישראל.

אך היום, אחרי התקפות חוזרות ונשנות, אותה קרבה הפכה לחשש. האזור שהעניק יתרון, הפך למוקד סיכון. בנייני מגורים שנמצאים במרחק נגיעה ממטרות אסטרטגיות ברורות, כמו בסיס המטה הכללי או מתקני מודיעין רגישים, נחשפים לסכנות שלא נלקחו עד כה בחשבון.

בנוסף, מגמה שקטה יחסית מתחילה להירשם בשטח: עזיבה איטית אך מתמשכת של תושבים, הקפאת עסקאות, ותחושת אי ודאות שתופסת מקום גם בשוק המשרדים והמסחר הסמוך. הרי בסוף - אדם שמשלם שכירות של 13 אלף שקל ולמעלה מכך - שואל את עצמו: למה אני צריך 'לשמור' על בסיס הקריה? או למה שאני אהיה מטרה נשגבת ושם יתמקדו באזור המגורים שלי.

החשש לא נעצר בשאלה איפה נוח לגור, אלא מעלה סימני שאלה מהותיים: האם נכון לשלב את לב הצבא בתוך לב העיר?רעיון פינוי הקריה אינו חדש. הוא כבר נידון בעבר, הוגשו לגביו תוכניות, ועלה בשוליים של דיונים אסטרטגיים לא מעטים.

משרד הביטחון דיבר בעבר על מעבר לנגב, כחלק ממהלך כולל של איחוד בסיסים בבאר שבע וסביבתה. אבל בפועל, מעט מאוד מזה קרה. והסיבות לכך רבות: מדובר במהלך יקר מאוד, שדורש תשתיות עצומות, זמן תכנון ארוך, ופתרון חלופי מאובטח לכל יחידות המטה והמודיעין.

גם ההתנגדות בתוך מערכת הביטחון אינה מבוטלת, בעיקר מתוך שיקולים של נגישות ושל קרבה למקבלי ההחלטות, ושיקולי שגרה וחירום.


ואם זה יצא לפועל - מה יקרה לעיר?

הפינוי הפוטנציאלי של הקריה, אם וכאשר יתרחש, צפוי לשחרר עשרות דונמים של קרקע מהמבוקשות בישראל, ולהפוך את מרכז תל אביב. מדובר בשטח שבין עזריאלי לשרונה, בין בגין לקפלן – אזור שמוגדר כבר היום כצוואר בקבוק תחבורתי ותכנוני.

פינוי הקריה יכול לאפשר חיבור רחובות שנותקו, הקמה של פארק עירוני משמעותי, בניית שכונות מגורים, מגדלי תעסוקה, מוסדות ציבור ותחבורה, ופתיחה של ציר חדש לגמרי בלב המטרופולין.

כפי שפרסמנו בעבר - שחרור השטח עשוי לאפשר הקמה של מאות אלפי מ"ר חדשים, עם עשרות אלפי תושבים, משרדים ומבני ציבור. תוצאה כזו תוכל להקל על הביקושים, לשנות את התמהיל העירוני, ולהפוך את מרכז תל אביב מאזור צבאי אזרחי מעורב לאזור עירוני קלאסי, מתפקד ומתוכנן.

מה שפעם נחשב לעוגן ביטחוני ויציב, מתחיל להיתפס כעיכוב. יותר ויותר קולות - בציבור, באקדמיה ובקרב אנשי תכנון - טוענים שההיגיון בהשארת בסיס צבאי כל כך מרכזי בתוך מרקם עירוני אזרחי פשוט לא קיים עוד.

הטילים לא מבחינים בין משרד ביטחוני לדירת משפחה, והתוצאה עלולה להיות הרסנית.

השאלה הגדולה שנותרת פתוחה היא: האם צה"ל באמת יפנה את אחת מחטיבות הקרקע היקרות במדינה?


כמה שווה הקרקע של הקריה?


לפי הערכות שמאיות קודמות שנבחנו על ידי עיריית תל אביב ומוסדות מדינה, השווי הפוטנציאלי של הקרקע הזו (תלוי כמובן בזכויות שיאושרו), עשוי לנוע בין 5 ל-7 מיליארד שקל, ואף יותר.

החישוב הזה הוא עוד לפני שמביאים בחשבון את הפוטנציאל הכלכלי האדיר של מה שייבנה עליה: מגדלי מגורים, תעסוקה, שטחי מסחר, מוסדות ציבור, תחבורה, פארקים. כל אלה עשויים להזרים מיליארדים לקופת המדינה, העירייה ויזמים עתידיים.

מדובר, בלי הגזמה, באחת מההזדמנויות הנדל"ניות הגדולות ביותר בתולדות המדינה. פינוי הקריה יכול לשנות את פני העיר, אך גם לייצר תמריץ כלכלי עצום: מהלך אחד, שיוכל לממן לא רק תשתיות ביטחוניות חדשות בדרום, אלא גם מהפכת תכנון במרכז.

ולכן נשאלת השאלה, במילים הכי פשוטות: למה שהמדינה תבזבז את אחת הקרקעות היקרות בישראל - על מחסנים, מתקני מודיעין סגורים ומגרשי חנייה של צה"ל?

כשכל מטר באזור נמכר ב-60-80 אלף שקל, לא ייתכן שהמרכז של המרכז - ימשיך לשמש שטח מגודר עם מצלמות ובלי תכנון.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    יובל גני 09/07/2025 10:44
    הגב לתגובה זו
    לאחר ההשקעות המטורפות שנעשו באתר כולל בימים אלה עצמם יותר זול ומעשי יהיה להקיםלפתח מערך יעודי משוכלל להגנת המקום וסביבתו עם כל האבסורד והאיוולת שבקיום הנגע הזה באזור עירוני בעל ערך שלא ישוער.
  • 7.
    אינונימי 09/07/2025 10:35
    הגב לתגובה זו
    על מה הכתבה בכלל
  • 6.
    שמשון שפיגלמן 08/07/2025 20:59
    הגב לתגובה זו
    איך יתכן שהבסיס הצבאי החשוב במדינה מוקף מגדלי מגורים שמכל מרפסת ניתן להשקיף בקלות לתוך בסיס הקריה ולדעת מה נעשה שם
  • 5.
    אנונימי 08/07/2025 19:43
    הגב לתגובה זו
    וצהל הקמצן לא יתן אוכל לחיילים המסכנים . חבל לחיות פה
  • 4.
    קומי 08/07/2025 16:38
    הגב לתגובה זו
    20 שנה אומר את זה. כשצהל ישלם את מחיר השכירות האמיתי של השטח הוא יתפנה תוך יומיים. אבל מכיוון שאנחנו מדינה קומוניסטית צהל לא משלם אגורה ולכן לא כואב בכיס. כלכלה פשוטה
  • 3.
    יובל 08/07/2025 14:15
    הגב לתגובה זו
    לפנות בוודאי.רק לא להקים שם עוד משרדים ואו דירות מגורים.לשם שינוי על אף הפיתוי הכספי הותירו נא עוד ריאות ירוקות בעיר ואל תעמיסו עוד אלמנטים שיגבירו את הצפיפות הבלתי נסבלת גם כך.כשיהייה מטרו אם יהייה תדונו בשנית בייעוד הקרקע.
  • אנונימי 09/07/2025 10:11
    הגב לתגובה זו
    מיסים
  • 2.
    אנונימי 08/07/2025 07:01
    הגב לתגובה זו
    סגירת הקריה משמעותה מכת מוות למאות בעלי עסקים קטנים באיזור מרכז תא ואיזור המרכז בכלל. מבחינה בטחונית מקום שמרכז בתחומו כינוסים בטחונים של ראשי המערכת חייב להיות במרכז וחייב להיות המקום הכי מרוחק מגבול יבשתי כלשהו. רק לחשוב שהקריה היה בדרום במרכז 20 דקות נסיעה של 1000 נוחבות
  • 1.
    טוראי פשוט 08/07/2025 05:52
    הגב לתגובה זו
    את רחובות תל אביב תכננו כדרך דו סיטרית לעגלות. לנוחיותם העבירו את המטכל מרמת גן למרכז תל אביב ואת המוגיעין בנו קרוב למקומות מושבם כאן לא ארחיב.
נתניה מתחם הגולף
צילום: בוכמן הוקמן אדריכלים
מחירי הדירות לאן

מחירי הדירות בנתניה והפצצה שמחכה לנו בתחילת השנה הבאה?

כמה עלו המחירים בנתניה, מה מחירי של דירה ממוצעת? וגם - האם יהיה גל של ביקושים לדירות מזכאים שיתאכזבו מירידה בסיכוי לזכות בדירה בהנחה, ולמה בצלאל סמוטריץ וחיים כץ יהיו אשמים באם מחירי הדירות יעלו?

צלי אהרון |

מחירי הדירות בנתניה עלו בכ-7%-8% בשנה בעשור האחרון, זה בערך הממוצע הארצי. הבדיקה שלנו כללה דירות שנמכרו בזמן האחרון שיש להם היסטוריה ב-12 השנים האחרונות של עסקאות קודמות (כלומר בטווח של 12 שנים יש שתי עסקאות) וכך אפשר לקבל תמונה יחסית מהימנה על השינוי במחיר הדירה הספציפית. עם זאת, זה עדיין לא תמונה מלאה כי יש דירות שהושבחו בגלל התחדשות עירונית ויש דירות שעברו שיפוץ והנכס הושבח לפני המכירה כשאנחנו לא יודעים להעריך את העלות, ועדיין - זה המידע הכי נכון שאפשר למצוא כי במקביל לשיפוץ גם יש בלאי אמיתי של הדירה, וככל שהמדגם גדול (לקחנו כמה עשרות) אז הוא מייצג דירות "ממוצעות" - לא חדשות ולא ישנות מאוד. כך שהממצאים האלו משקפים את המציאות

בשנה האחרונה יש חולשה מסוימת במחירים, אבל לא גדולה מדי כשבשנתיים האחרונות, העלייה יחסית נבלמה - המחיר החציוני הממוצע של דירת 5 חדרים בנתניה עומד על 3.35 מיליון שקל בדומה למחיר לפני כשנתיים-שנתיים וחצי.

מחירי הדירות בארץ ירדו בשנה האחרונה ב-5%-10%, יש חשש גדול שסיום המלחמה והחזרת החטופים החיים, יובילו לאופוריה וביקושים מצד כאלו שישבו על הגדר, ואז המחירים יחזרו לעלות. מעבר לכך, שר האוצר ושר השיכון והבינוי לא מייצרים תחליף לדירה בהנחה ופתרון הולם להפחתה דרמטית של דירות והנחות במסגרת המבצעים העתידיים. זה אומר ש150 אלף זכאים מבינים כעת שהסיכוי שלהם לזכות בדירה שהיה בערך 5% בכל הגרלה, יורד דרמטית. חלקם יוותרו על כרטיס ההגרלה ויחפשו דירה. זוג ועוד זוג, ועדו שכאי ועוד זכאית וככה הביקושים נערמים והמחירים יעלו. באוצר מנפנפים אותנו עם תשובה שמעידה על חוסר הבנה ואכפתיות - ההזדמנות לירידת מחירי הדירות ולמה היא עלולה להתפספס? אם השרים לא יפעלו בנידון, יש סיכוי לא קטן שמגמת הירידה במחירים תתהפך - כשזה יקרה תזכרו שהאחראים העיקרים הם בצלאל סמוטריץ' וחיים כץ.   


ונחזור לנתניה. הנה עסקאות מהזמן האחרון:

בשדרת האגמים: דירת 5 חדרים, 130 מ"ר, קומה 2 מתוך 6, עם שני מקומות חניה, נמכרה ב־3.43 מיליון שקל (26.4 אלף שקל למ"ר).

בשדרות ח"ן: דירת 4 חדרים, 94 מ"ר, קומה 6 מתוך 7, נמכרה ב־2.11 מיליון שקל (22.5 אלף שקל למ"ר).

ברחוב קליר, במרכז העיר: דירת 4 חדרים, 131 מ"ר, קומה 15 מתוך 26, נמכרה ב־2.60 מיליון שקל (19.8 אלף שקל למ"ר).

ברחוב חיים כהן מגורי: דירת 4 חדרים, 92.86 מ"ר, קומה 4, נמכרה ב־2.40 מיליון שקל (25.8 אלף שקל למ"ר).

ברחוב בר יהודה: דירת 4 חדרים, 77 מ"ר, קומה 3 מתוך 3, נמכרה ב־1.86 מיליון שקל (24.2 אלף שקל למ"ר).

ברחוב אהרון צבי פרופס: דירת 4 חדרים, 89.9 מ"ר, קומה 5, נמכרה ב־2.18 מיליון שקל (24.2 אלף שקל למ"ר).

ברחוב הגלבוע: דירת 3 חדרים, 79 מ"ר, קומה 2 מתוך 4, נמכרה ב־1.75 מיליון שקל (22.2 אלף שקל למ"ר).

ברחוב אנילביץ, בשכונת רמת אפרים: בית בן 3 חדרים, 57 מ"ר, נמכר ב־1.60 מיליון שקל (28.1 אלף שקל למ"ר).

ברחוב יאנוש קורצ'ק: דירת 3 חדרים, 67 מ"ר, קומה 5 מתוך 7, עם חניה, נמכרה ב־1.96 מיליון שקל (29.3 אלף שקל למ"ר).

ברחוב מאיר עמית: דירת 5 חדרים, 117 מ"ר, קומה 6 מתוך 12, עם שני מקומות חניה, נמכרה ב־2.82 מיליון שקל (24.1 אלף שקל למ"ר).

ברחוב בני ברמן: דירת 4 חדרים, 111.4 מ"ר, קומה 6, נמכרה ב־3.79 מיליון שקל (34.0 אלף שקל למ"ר).

בשדרות ניצה, בצפון העיר סמוך לחוף: דירת 3 חדרים, 99 מ"ר, קומה 2 מתוך 17, נמכרה ב־2.00 מיליון שקל (20.2 אלף שקל למ"ר).

ברחוב הרב רפאל: דירת 3 חדרים, 62.95 מ"ר, קומה 2, נמכרה ב־1.67 מיליון שקל (26.4 אלף שקל למ"ר).

קיבוץ האון
צילום: גוגל מאפס

רמ"י דורשת מיליונים ממשרתי מילואים שזכו במגרשים בהאון - אך המועצה מונעת בנייה

80 חיילי מילואים שזכו במכרז המיוחד למגרשים על שפת הכנרת מתבקשים לשלם עכשיו בין 1 ל-2 מיליון שקל, אבל המועצה האזורית עמק הירדן מסרבת להנפיק היתרי בנייה ובג"ץ טרם הכריע

צלי אהרון |

רשות מקרקעי ישראל פרסמה בנובמבר 2024 את תוצאות שני המכרזים לשיווק 171 מגרשים לבנייה צמודת קרקע בקיבוץ האון שבחוף הדרומי של הכנרת. 80 מהמגרשים שווקו במסלול מיוחד למשרתי מילואים, שראו בכך הזדמנות נדירה לבנות בית באזור מבוקש במחיר מופחת. אלא שהמועצה האזורית עמק הירדן הודיעה עוד לפני פרסום תוצאות המכרז כי לא תאפשר מתן היתרי בנייה בשלוש השנים הקרובות, ובמקביל הגישה עתירה לבג"ץ נגד רמ"י.

למרות המבוי הסתום, רשות מקרקעי ישראל שלחה לזוכים דרישות תשלום בהיקפים של של 1-2 מיליון שקל, עוד לפני שניתן מועד ברור לתחילת העבודות. הזוכים נדרשים לשלם בתוך 90 יום, בזמן שהתב"ע החדשה למתחם טרם אושרה וההליך המשפטי עדיין מתנהל. הזוכים מתארים מצב אבסורדי שבו נדרשים מהם סכומים עצומים בזמן שבפועל לא ניתן להתחיל לבנות.

60 מיליון שקל חובות והסדר עם המדינה

שורש הסכסוך נעוץ במשבר כלכלי עמוק שאליו נקלע קיבוץ האון בסוף שנות התשעים, אז הצטברו חובותיו לכ-60 מיליון שקל. בשנת 2002 הוחלט על הסדר כולל: המדינה תקבל לידיה כ-300 דונם של שטחים חקלאיים וקרקע למגורים, ובתמורה יוסדרו חובות הקיבוץ, תובטח פנסיה לחבריו וישופצו בתי המגורים של 60 מהם. הכוונה המקורית הייתה להקים יישוב קהילתי חדש במקום הקיבוץ,  מהלך שאמור היה לייצר הכנסות ולהחזיר את השטח לפעילות.

אלא שבפועל, הפרויקט נתקע בין אינטרסים מנוגדים: מצד אחד רמ"י שמבקשת למכור את המגרשים בשוק חופשי, ומצד שני המועצה האזורית שמבקשת לשמור על צביון מקומי ועל השפעתה התכנונית. המועצה טוענת כי רמ"י פעלה שלא בתום לב, תוך התנערות מהבנות קודמות עם הקיבוץ ועם משרד הבינוי והשיכון. לטענתה, הבעיה המרכזית אינה מי יקנה את המגרשים אלא איך יוקם היישוב החדש, ובעיקר מי יישא בהוצאות הפיתוח העצומות.

סלע המחלוקת בין רמ"י לבין המועצה האזורית עמק הירדן הוא נושא הפיתוח: מי ישלם על הקמת התשתיות, הכבישים והחיבורים לחשמל ולביוב. לפי הערכות, מדובר בהוצאה של עשרות מיליוני שקלים, אולי אף יותר ממאה מיליון שקל במצטבר. רמ"י טוענת כי דמי הפיתוח אמורים להיות משולמים על ידי הרוכשים בהתאם למפורט במכרז, וכי כל המשתתפים היו מודעים מראש למורכבות התכנונית של המתחם. מנגד, המועצה גורסת כי הרשות מנסה להעביר אליה באופן שרירותי את האחריות לביצוע עבודות שאינן בסמכותה, וכי ללא הסדר מוסכם וברור, לא ניתן יהיה להנפיק היתרי בנייה בשטח.