פעם חיפושית משתוללת, היום חיפושית אנרגטית
בחודש ספטמבר 2015 חשף המשרד להגנת הסביבה האמריקאי (EPA) שמהנדסי פולקסווגן הגרמנית פיתחו שיטה להפחתה מלאכותית של נתוני פליטת מזהמים מ-10 מיליון רכבי טורבו-דיזל שנכרו ברחבי העולם ונפוצים גם אצלנו.
בחברה הבינו כבר אז את נושא המודעות האקלימית והסביבתית כגורם בידול מרכזי בעיני הלקוחות, אלא שאנשיה שיווקו את הרכבים הללו בתור "ידידותיים לסביבה" יותר משהיו באמת, מה שגרר משבר אמון קשה.
כפועל יוצא, נאלצה פולקסווגן לתת פיצוי של כ-10 מיליארד יורו, להשיב רכבים פגומים ולהחליפם ברכבים חדשים. זאת ועוד: מנכ"ל החברה התפטר ומניית החברה, VW, איבדה שליש מערכה בצל המכה התדמיתית הקשה שספגה.
אך המשבר הזה הפך, כפי שקורה לעיתים, להזדמנות.
קברניטי פולקסווגן יצאו מהמשבר כמו גדולים. הם ניצלו את ההתקדמות הטכנולוגית המהירה, עלו על הגל החברתי-סביבתי וגיבשו תוכנית חומש חדשה בהיקף של 130 מיליארד יורו, שתתועל ברובה לפיתוח מכונית חשמלית.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- 10 הרכבים הכי נמכרים בהיסטוריה - מה הפך אותם לסיפורי הצלחה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כעת מיוצרים 20 דגמים ועוד 50 נוספים מתוכננים עד סוף העשור. פרט לכך, בנתה החברה 60 דגמים היברידיים (דו- דלקיים). מפעל סוללות, המהווה גורם מפתח להצלחת התכנית - יוקם בלב יער בגרמניה בשיתוף פעולה עם Northvolt השוודית וצפוי להתחיל ייצור לשיווק המוני בשנת 2024.
הביקוש לחשמל עומד לנסוק.
להערכתי – נפל הפור. הדלק הפוסילי המסורתי יוחלף על ידי האנרגיה החשמלית ובגדול: לפי הערכותיה של פולקסווגן, נסיעה של 100 ק"מ תצריך 16.5 קילוואט לשעה, שזה פי 50 ממה שצורך מזגן אוויר ופי 20 עד 25 מצריכתן של כיריים ביתיות.
חשבו על כך: אם רק 10% מצי הרכב העולמי יומר לחשמל – ההשלכות על הביקוש תהיינה אדירות.
אלא שחשמל באוויר מורגש גם בעברו השני של האוקיינוס: תעשיית כלי הרכב של ארה"ב שוקדת אף היא על מעבר לצריכת חשמל. החברה הוותיקה והשמרנית, בדרך כלל, ג'נרל מוטורס, הציגה לפני כשבועיים ג'יפ האמר חשמלי.
- מה עושים כשהבוס החדש שלך הוא אלגוריתם?
- אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
לא תופתעו אם כל הייצור המתוכנן לשנת 2021 נמכר מראש תוך 24 שעות מרגע ההשקה, לפי דיווחי החברה.
הג'יפ, המוכר לרבים מאתנו מהשירות הצבאי – משמש בעיקר פעילות ביטחון שוטף לאורך הגבולות – מציג, בגרסתו החשמלית, ביצועים יוצאי דופן: הוא גומע מרחק של כ-500 ק"מ בטעינה אחת, מזנק למהירות של 100 קמ"ש תוך שלוש שניות ויש לו הספק כולל של לא פחות מ-1,000 כוחות סוס.
נוסף על כך, משופע ההאמר החשמלי במערכות דיגיטליות מתקדמות ביותר מהחזית הטכנולוגית של שוק הרכב כיום.
הג'יפ מתומחר בעלות התחלתית של 80 אלף דולר ופונה לפלח השוק היוקרתי, אך ההשקה המוצלחת מלמדת על ביקוש של ממש גם לסוג רכב כזה, מה עוד שהפעם מדובר ברכב ידידותי לחלוטין לסביבה.
- 8.לחכות 10 שנים 22/11/2020 16:30הגב לתגובה זועדיף לקנות רכבים היברידים שמונעים בעזרת בנזין ומנוע חשמלי תומך
- 7.שכחת את סין? 22/11/2020 16:28הגב לתגובה זוטסלה אומנם מוכרת הרבה בסין (=ויש לה שם מפעל גדול), אבל הרכבים של החברות הסיניות נמכרים אפילו יותר...NIO, BDY...ואחרות
- 6.רון 22/11/2020 13:46הגב לתגובה זותודה על הכתבה, לא ידעתי שגם פולקסוואגן נכנסת לתחום הרכבים החשמליים
- 5.סופיה 21/11/2020 11:49הגב לתגובה זוהעולם מוצף כיום בחסרי יכולת כלכלית,הדור הבא ואחריו...נו נו...וכולם ממש קונים מכוניות חשמליות בהן מוצף השוק....????
- 4.נטלי 18/11/2020 11:54הגב לתגובה זויהנו בפריחת הרכב החשמלי
- 3.האימפריה הסינית 18/11/2020 11:45הגב לתגובה זוהיצרן שיעמיד מכונית חשמלית במחיר מכונית רגילה יגרום למהפכה משמעותית, ואכן צריכת החשמל תזנק
- 2.דניאל רפי 18/11/2020 11:10הגב לתגובה זוהביקוש לחשמל יכפיל את עצמו ולכן קונה את כל מניות האנרגיה המייצרות חשמל עם דגש על NEE, ICLN. אין ספק שלשם העולם הולך , ארהב עוד לא התחילה לממש את הפוטנציאל והביקוש ינסוק . קונה גם חברות רכב כי הרווחיות ברכב חשמלי גבוהה ויהיה ביקוש להחלפת ציי רכב CARZ
- לאון 21/11/2020 11:51הגב לתגובה זוחשמליות אך ורק כשמחירן ירד
- 1.קצת מטומטם לכתוב כתבה על מותג אחד תוך שימוש במותג אחר (ל"ת)אתר כלכלי? 18/11/2020 10:29הגב לתגובה זו
- הכתבה על הביקוש לחשמל ולא על מותג כזה או אחר (ל"ת)יוסי 18/11/2020 22:01הגב לתגובה זו
הבוס הרובוט (נוצר בעזרת AI)מה עושים כשהבוס החדש שלך הוא אלגוריתם?
20 אלף עובדי מדינה יוחלפו על ידי ה-AI - החזון הזה של המדינה הוא מסוכן; מה קורה בעולם, איך אלגוריתם ינהל עובדים והאם ההוא יכול לפטר עובדים?
מדינת ישראל מתגאה, ובצדק, בתואר "אומת הסטארט-אפ". אנו מובילים בפיתוח טכנולוגיות, בפריצות דרך בסייבר ובחדשנות רפואית. אך בצל הזרקורים של האקזיטים הנוצצים, מתהווה מציאות חדשה ומדאיגה בשוק העבודה הישראלי: ואקום רגולטורי מסוכן המותיר את העובד הישראלי חשוף לחלוטין אל מול עוצמתה המתגברת של הבינה המלאכותית (AI) והמהפכה בעולם העבודה שאנחנו רק נמצאים בתחילתה.
בעוד השיח הציבורי מתמקד בשאלה "האם רובוט יחליף אותי?", האיום המיידי והמוחשי יותר כבר כאן: הפיכתו של המנהל האנושי לאלגוריתם אדיש. זהו עידן ה"ניהול האלגוריתמי", שבו תוכנות מחליטות את מי לגייס, את מי לקדם, את שיבוץ העובדים במשמרות העבודה, ולעיתים, כפי שכבר קורה בעולם, את מי לפטר, ללא מגע יד אדם.
אין חולק שהטכנולוגיה מבורכת כשהיא באה להעצים את העובד (Augmentation), אך היא הרסנית כשהיא משמשת כתחליף לאחריות ניהולית וכלי לניצול ומעקב. באופן עקבי וגם כעת, מדינת ישראל בוחרת במדיניות של "רגולציה רכה" והתבוננות מהצד. העולם, לעומת זאת, כבר מזמן הפסיק להמתין.
האיחוד האירופי, במהלך היסטורי, החיל באוגוסט האחרון את ה-EU AI Act. החוק הזה לא רק מסדיר טכנולוגיה, הוא מגדיר מוסר. הוא קובע שמערכות AI המשמשות לניהול עובדים, גיוס ופיטורים הן מערכות ב"סיכון גבוה" (High Risk). המשמעות? אסור למעסיק להפעילן ללא פיקוח אנושי הדוק, ללא שקיפות מלאה וללא מנגנוני הגנה מפני אפליה. באמסטרדם, בית המשפט כבר פסק נגד ענקיות כמו Uber ו-Ola וקבע כי "פיטורים רובוטיים" (Robo-firing) אינם חוקיים. בארה"ב, איגודי התסריטאים והשחקנים בהוליווד השביתו את התעשייה והבטיחו שה-AI לא יהיה הכותב, אלא הכלי בידי היוצר.
- המהפכה הרובוטית - לא רק טסלה
- DoorDash משיקה שותפות רובוטית: משלוחים אוטונומיים בארה"ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אך בעוד העולם מתקדם לעבר הגנה על האדם, בישראל נדמה שמקבלי ההחלטות רואים רק את הצד של המכונה. החלטת הממשלה 3375 (מספטמבר 2025), שמנחה על הקמת המטה הלאומי לבינה מלאכותית, היא אמנם צעד אסטרטגי חשוב, אך היא חושפת סדר עדיפויות מדאיג. בעוד שהממשלה מקצה משאבים אדירים ל'האצת' הטכנולוגיה ומעבירה סמכויות רגולטוריות למרכז כוח פוליטי במשרד ראש הממשלה, קולו של העובד נותר מחוץ לחדר.
.jpg)