מיטל בר דוד
צילום: יח"צ

פעם חיפושית משתוללת, היום חיפושית אנרגטית

המשבר שהפך להזדמנות: מהנדסי פולקסווגן פיתחו בעבר שיטה להפחתה מלאכותית של נתוני פליטת מזהמים אשר הובילה לקריסת המניה, אבל קברניטי פולקסווגן יצאו מהמשבר כמו גדולים; תעשיית הרכב החשמלי צפויה להזניק את הביקוש לחשמל
מיטל בר דוד | (10)

בחודש ספטמבר 2015 חשף המשרד להגנת הסביבה האמריקאי (EPA) שמהנדסי פולקסווגן הגרמנית פיתחו שיטה להפחתה מלאכותית של נתוני פליטת מזהמים מ-10 מיליון רכבי טורבו-דיזל שנכרו ברחבי העולם ונפוצים גם אצלנו. בחברה הבינו כבר אז את נושא המודעות האקלימית והסביבתית כגורם בידול מרכזי בעיני הלקוחות, אלא שאנשיה שיווקו את הרכבים הללו בתור "ידידותיים לסביבה" יותר משהיו באמת, מה שגרר משבר אמון קשה. כפועל יוצא, נאלצה פולקסווגן לתת פיצוי של כ-10 מיליארד יורו, להשיב רכבים פגומים ולהחליפם ברכבים חדשים. זאת ועוד: מנכ"ל החברה התפטר ומניית החברה, VW, איבדה שליש מערכה בצל המכה התדמיתית הקשה שספגה.   אך המשבר הזה הפך, כפי שקורה לעיתים, להזדמנות.   קברניטי פולקסווגן יצאו מהמשבר כמו גדולים. הם ניצלו את ההתקדמות הטכנולוגית המהירה, עלו על הגל החברתי-סביבתי וגיבשו תוכנית חומש חדשה בהיקף של 130 מיליארד יורו, שתתועל ברובה לפיתוח מכונית חשמלית. כעת מיוצרים 20 דגמים ועוד 50 נוספים מתוכננים עד סוף העשור. פרט לכך, בנתה החברה 60 דגמים היברידיים (דו- דלקיים). מפעל סוללות, המהווה גורם מפתח להצלחת התכנית - יוקם בלב יער בגרמניה בשיתוף פעולה עם Northvolt השוודית וצפוי להתחיל ייצור לשיווק המוני בשנת 2024.   הביקוש לחשמל עומד לנסוק.   להערכתי – נפל הפור. הדלק הפוסילי המסורתי יוחלף על ידי האנרגיה החשמלית ובגדול: לפי הערכותיה של פולקסווגן, נסיעה של 100 ק"מ תצריך 16.5 קילוואט לשעה, שזה פי 50 ממה שצורך מזגן אוויר ופי 20 עד 25 מצריכתן של כיריים ביתיות. חשבו על כך: אם רק 10% מצי הרכב העולמי יומר לחשמל – ההשלכות על הביקוש תהיינה אדירות.   אלא שחשמל באוויר מורגש גם בעברו השני של האוקיינוס: תעשיית כלי הרכב של ארה"ב שוקדת אף היא על מעבר לצריכת חשמל. החברה הוותיקה והשמרנית, בדרך כלל, ג'נרל מוטורס, הציגה לפני כשבועיים ג'יפ האמר חשמלי. לא תופתעו אם כל הייצור המתוכנן לשנת 2021 נמכר מראש תוך 24 שעות מרגע ההשקה, לפי דיווחי החברה. הג'יפ, המוכר לרבים מאתנו מהשירות הצבאי – משמש בעיקר פעילות ביטחון שוטף לאורך הגבולות – מציג, בגרסתו החשמלית, ביצועים יוצאי דופן: הוא גומע מרחק של כ-500 ק"מ בטעינה אחת, מזנק למהירות של 100 קמ"ש תוך שלוש שניות ויש לו הספק כולל של לא פחות מ-1,000 כוחות סוס. נוסף על כך, משופע ההאמר החשמלי במערכות דיגיטליות מתקדמות ביותר מהחזית הטכנולוגית של שוק הרכב כיום. הג'יפ מתומחר בעלות התחלתית של 80 אלף דולר ופונה לפלח השוק היוקרתי, אך ההשקה המוצלחת מלמדת על ביקוש של ממש גם לסוג רכב כזה, מה עוד שהפעם מדובר ברכב ידידותי לחלוטין לסביבה.   מיטל בר דוד, אנליסטית בכירה, בנק מזרחי טפחות.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    לחכות 10 שנים 22/11/2020 16:30
    הגב לתגובה זו
    עדיף לקנות רכבים היברידים שמונעים בעזרת בנזין ומנוע חשמלי תומך
  • 7.
    שכחת את סין? 22/11/2020 16:28
    הגב לתגובה זו
    טסלה אומנם מוכרת הרבה בסין (=ויש לה שם מפעל גדול), אבל הרכבים של החברות הסיניות נמכרים אפילו יותר...NIO, BDY...ואחרות
  • 6.
    רון 22/11/2020 13:46
    הגב לתגובה זו
    תודה על הכתבה, לא ידעתי שגם פולקסוואגן נכנסת לתחום הרכבים החשמליים
  • 5.
    סופיה 21/11/2020 11:49
    הגב לתגובה זו
    העולם מוצף כיום בחסרי יכולת כלכלית,הדור הבא ואחריו...נו נו...וכולם ממש קונים מכוניות חשמליות בהן מוצף השוק....????
  • 4.
    נטלי 18/11/2020 11:54
    הגב לתגובה זו
    יהנו בפריחת הרכב החשמלי
  • 3.
    האימפריה הסינית 18/11/2020 11:45
    הגב לתגובה זו
    היצרן שיעמיד מכונית חשמלית במחיר מכונית רגילה יגרום למהפכה משמעותית, ואכן צריכת החשמל תזנק
  • 2.
    דניאל רפי 18/11/2020 11:10
    הגב לתגובה זו
    הביקוש לחשמל יכפיל את עצמו ולכן קונה את כל מניות האנרגיה המייצרות חשמל עם דגש על NEE, ICLN. אין ספק שלשם העולם הולך , ארהב עוד לא התחילה לממש את הפוטנציאל והביקוש ינסוק . קונה גם חברות רכב כי הרווחיות ברכב חשמלי גבוהה ויהיה ביקוש להחלפת ציי רכב CARZ
  • לאון 21/11/2020 11:51
    הגב לתגובה זו
    חשמליות אך ורק כשמחירן ירד
  • 1.
    קצת מטומטם לכתוב כתבה על מותג אחד תוך שימוש במותג אחר (ל"ת)
    אתר כלכלי? 18/11/2020 10:29
    הגב לתגובה זו
  • הכתבה על הביקוש לחשמל ולא על מותג כזה או אחר (ל"ת)
    יוסי 18/11/2020 22:01
    הגב לתגובה זו
עדר (X)עדר (X)

העדר הדיגיטלי ואפליקציות ההשקעה: האם כולנו הופכים למשקיעי המונים?

איך משקיעים היום בבורסה, מהם אפליקציות השקעה והאם אנחנו חלק מעדר ענק?

עופר הבר |
נושאים בכתבה עדר השקעות

בורסה והשקעות הפכו למשחק ילדים - כהורים תמיד תהינו איך לחנך את ילדינו לחסוך ולהשקיע נכון. חשבנו להיעזר בספר ״השקעות לעצלנים, הדרך הפשוטה להשקעה ארוכת טווח בשוק ההון״ אך העצלנים נשארו עצלנים. קראנו את הספר של רוברט קיוסאקי ״אבא עשיר אבא עני, שיעורים על כסף שהורים עשירים מלמדים את ילדיהם״, אך ההורים קראו ואת הילדים לא לימדו!

בשנים האחרונות, עולם ההשקעות עבר מהפכה של ממש, מהפכה שהובלה על ידי טכנולוגיה ונגישות חסרות תקדים. המסחר בבורסה, שהיה בעבר נחלתם הבלעדית של אנשי מקצוע בבנקים ובבתי השקעות, נפתח בפני כל ילד עם סמארטפון וחיבור לאינטרנט. אפליקציות השקעה ידידותיות למשתמש כמו eToro, Robinhood,  ובישראל גם Pepper Invest, הפכו את המסחר לקל, מודעות מפתות בסגנון  ״יש לכם 50 ש״ח? – תשקיעו!״, מחסום גודל ההשקעה נפרץ לילדים אך גם למבוגרים ביננו שלא העזו להשקיע בשוק ההון, תמיד מקנן בנו החשש מסיכון, חוסר ידיעה ולרוב גם חוסר הבנה. תורת ההשקעות הינה מקצוע, אך המהפכה הטכנולוגית הפכה את ההשקעה לנגישה לכל גם בסכומים קטנים המאפשרים טעימה ולימוד תוך כדי.

 

עדר ההשקעות הדיגיטלי

המסחר הפך למהיר ולעתים קרובות גם לממכר. אלא שהנגישות המהירה הזו יצרה תופעה חדשה: "העדר הדיגיטלי" – התנהגות עדר שבה משקיעים רבים פועלים במקביל, לאו דווקא על בסיס ניתוח יסודי, אלא על בסיס טרנדים, המלצות ברשתות חברתיות והייפ וירטואלי.

התופעה הזו אינה מקרית. היא מוזנת מכמה מנועים מרכזיים: ראשית, הפיכתו של שוק ההון ל"משחק" חברתי. פלטפורמות כמו eToro בנו את המודל העסקי שלהן על Social Trading, שבו משתמשים יכולים לראות את הפעולות של משקיעים אחרים, ואף להעתיק אותן באופן אוטומטי. בפורומים כמו Reddit, ובמיוחד תת-הפורום המפורסם WallStreetBets, משקיעים חובבים מחליפים המלצות (או ליתר דיוק, "טיפים" עם נימה של קריאה לפעולה) ויוצרים קהילה תוססת שמניעה מהלכים דרמטיים.


העלייה והנפילה של גיימסטופ


דוגמה בולטת לכוחו של "העדר הדיגיטלי" הייתה פרשת GameStop בשנת 2021. משקיעים קטנים בפורום WallStreetBets התאחדו והחלו לרכוש במאסיביות את מניות החברה, כדי להעלות את מחירן ולגרום להפסדים אדירים לקרנות גידור שהימרו נגד המניה. באמצעות אפליקציות כמו Robinhood, שהציעה עמלות מסחר אפסיות ואפילו אפס עמלה על חלק מהמניות, הם הצליחו ליצור תנודתיות קיצונית שלא נראתה כמותה בשוק. רובין-הוד עצמה, שצמחה על גב המשקיעים הקטנים, מצאה את עצמה במרכז סערה ציבורית כשבשלב מסוים הגבילה את המסחר במניות מסוימות, מה שעורר זעם בקרב הקהילה וגרר חקירות רגולטוריות.