בנימין נתניהו וישראל כץ
צילום: ששון תירם

"הפוך, גוטה, הפוך": התוכנית הכלכלית לפריסת "רשת בטחון לשכירים" צריכה להיות מבוססת על תגמול מעסיקים

התוכנית הכלכלית החדשה של ראש הממשלה ושר האוצר בהיקף של 90 מיליארד שקל נועדה לספק רשת ביטחון לשכירים, אך כנראה שלא נלקחו בחשבון השלכותיה על החברה - הנצחת הסעד והרחקת הצמיחה ביום שאחרי
רונן קנטור | (8)

ראש הממשלה ושר האוצר הציגו בימים האחרונים את התוכנית הכלכלית החדשה בהיקף של 90 מיליארד שקל לסיוע למשק עקב פגיעת הקורונה. תכליתה היא הענקת רשת ביטחון לשכירים, לעצמאים ולעסקים עד ליוני 2021 והיא אמורה להבטיח את הוודאות שהייתה חסרה בחודשים האחרונים במשק הישראלי.

ניכר כי תכנית זו, ככל והיא מתייחסת ל"רשת בטחון לשכירים", הוכנה בחופזה ולא נלקחו בחשבון השלכותיה על החברה בישראל לטווח הקצר והארוך. משמעות התוכנית הכלכלית, בכל הקשור ל"רשת הביטחון לשכירים", עשויה לבוא לידי ביטוי בהנצחת הסעד והרחקת מדינת ישראל מצמיחה משגשוג בתקופה שלאחר הקורונה.

עובד שהיה מועסק לפני פרוץ מגיפת הקורונה, ובצר לו פוטר מעבודתו או שמקום עבודתו נסגר, יחווה חוויה של בטלה מצד אחד, ומצד שני קבלת תשלום בדמות דמי אבטלה או תשלומי השלמה אחרים. אותו עובד עלול "להתרגל" למצב. העצלים יותר אף עלולים ליהנות מהמצב שללא צורך בעבודה כלשהי מוזרם לחשבונם תשלום דמי אבטלה שיהווה עבורם "דמי קיום", והחרוצים יותר עלולים לשקוע בתחושות דיכאון עמוקות על כך שאינם יצרנים ומקבלים תשלום בעודם בבטלה.

תהיה זו תוצאה הרת אסון לחברה ולמדינה אם נתעורר בעוד מספר שנים לגלות שגידלנו במו ידינו חבורה של "פרזיטים" מצד אחד או "חרדתיים" מצד שני, והכל בגלל החלטה שגויה של הנהגת המדינה בטיפול בסוגיית הביטחון הכלכלי של העובדים השכירים ופריסת "רשת בטחון לשכירים".

אם יורשה לי להציע למקבלי ההחלטות הצעה, הייתי אומר להם בפשטות: "הפוך, גוטה, הפוך!". התוכנית הכלכלית לפריסת "רשת בטחון לשכירים" צריכה להיות מבוססת על תגמול מעסיקים להעסיק עובדים, וכמה שיותר. הדרך להשגת מטרה זו היא בהשתתפות ישירה של המדינה ב-60% משכרו של העובד. המדינה תעביר לחשבונו של המעסיק סכום השווה ל-60% מהשכר, אשר ישולם לעובד באותו החודש.

בכך יושגו כל המטרות אותה משרתת תכנית "רשת בטחון לשכירים"; המעסיקים ישאפו לגייס עובדים רבים ככל שיוכלו, הואיל ועלות העסקת העובדים למעסיק קטנה משמעותית דרך ההשתתפות הישירה. המסר העיקרי שהמדינה תשדר בהווה ולדורות הבאים היא כי מדיניות הסעד בדמות דמי אבטלה וכדומה מיועדים למקרים קיצוניים בלבד, וכי במדינת ישראל - על עבודה משלמים. גם שיעור האבטלה במשק ירד משמעותית והמומנטום שייווצר יגרום לצמיחה במשק, מכיוון שליותר עובדים תהיה יותר הכנסה וכך צפויה לגדול ההוצאה המשפחתית עבור מוצרי צריכה.

 

על מנת למנוע ניצול לרעה של מנגנון השתתפות המדינה בשכר העובדים, יש לקבוע מנגנון דיווח מוסדר באמצעותו המעסיק והעובד מדווחים ומצהירים על היקף שעות העבודה של העובד אצל המעסיק כך שרק מהיקף שעות עבודה חודשי מסוים תהיה זכאות למעסיק לקבלת ההשתתפות של המדינה ב-60% משכרו של העובד. בנוסף, יש לקבוע קנסות גבוהים ומרתיעים למקרה של הצהרות שווא שיושתו הן על עובדים והן על מעסיקים.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

במבחן התזרים למדינה, לא צפוי לחול כל שינוי מהותי לרעה מכיוון שסכום השתתפות המדינה בשכר העובד יהיה שווה או דומה ברוב המקרים לסכום דמי האבטלה אותם היה זכאי לקבל מהמדינה, עבור בטלה. מנגד, העובד יקבל מהמעסיק שכר עבור עבודתו אשר יעלה על סכום דמי האבטלה להם היה זכאי, וזאת מאחר והמעסיק משלים לעובד כחלק מהשכר את יתרת ה-40%. המעסיק יקבל אפשרות להעסקת עובדים נוספים אשר עשויים להוביל להגדלת התפוקה של העסק שלו כאשר חלק ארי משכר אותם עובדים ממומן על ידי המדינה. עקב כך, ייתכן והמדינה תצא נשכרת באופן שיחד עם הגדלת הפריון של העסק, המעסיק ישלם מיסים נוספים בגין הכנסותיו וכן בגין מס הכנסה עבור העובדים הנוספים אותם הוא מעסיק.

המסר העיקרי שיחלחל ויועבר לדורות הבאים הוא שבישראל משלמים על עבודה, לא על בטלה, והסעד באמצעות דמי אבטלה נועד רק למקרים קיצוניים באמת.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    מאמר חכם!!! (ל"ת)
    לשלוח לרוהמ 22/07/2020 16:25
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    גוטה 22/07/2020 15:15
    הגב לתגובה זו
    רואים שמדובר בכתב מנותק ומתנשא. לקרוא למובטלים פרזיטים וחרדתיים זו חוצפה ועזות מצח. כנראה שלא אתה ולא סביבתך הקרובה הייתם אי פעם מובטלים ואין לך מושג איך זה מרגיש. אתה מדבר על כך שדמי אבטלה נועדו למצבי קיצון בלבד. נו ובאיזה מצב אנו עכשיו גאון שלנו?? רעיון התמיכה במעסיקים שכבר מתבצע במקביל (חשבו על זה קודם אז אולי אתה לא כזה חכם..) הוא נחמד אבל תאורטי ויכול לעבוד באופן מאוד חלקי אצל מעסיקים שבאמת מפעילים את העסק וצריכים עובדים. זה אולי יתרום קצת לכלכלה שזה הדבר היחיד שמעניין את הכתב אבל מה עם מאות אלפי המובטלים שישארו ללא עבודה ושאתה רוצה לשלול מהם כל אפשרות של קיום בסיסי? דמי אבטלה נועדו לטפל באזרח (המדינה נוצרה עבור אזרחיה) שנקלע למצוקה ולא לטפל בכלכלה אם על הדרך זה גם יעזור לכלכלה אז מה טוב.. צא ולמד, במרבית מדינות המערב דמי האבטלה נדיבים בהרבה מאשר אצלנו הן בסכומים והן במשך הזמן. אז מה, כולם שם פרזיטים וחרדתיים? אתה באמת חושב שמישהו שמח להיות מובטל? או אולי אתה רוצה להיות כמו ארה"ב, שם הביטוי מדינת סעד נחשב ממש לקללה. אנו באמת רוצים להיות אמריקה? כנראה שהכתב המתנשא כן.
  • 6.
    גוטה 22/07/2020 11:10
    הגב לתגובה זו
    חבל שאתם מצנזרים תגובות ראויות וענייניות רק משום שהן לא מסכימות עם דעת הכותב.
  • 5.
    הרעיון גאוני אבל איך עצמאי יעסיק עובד שהמקום שלו מתמוטט.קודם כל החקה ולאחר מכן הדג (ל"ת)
    איתן 22/07/2020 09:40
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יעל 22/07/2020 06:40
    הגב לתגובה זו
    כל אחד מבין שעדיף ללמד לדוג מאשר לתת חכה ויפה שעה אחת קודם.
  • 3.
    איתמר 21/07/2020 23:09
    הגב לתגובה זו
    את המשכורת בעל העסק ירויח פעמיים יקבל עובד חינמי שהמדינה משלמת את רוב השכר וירויח בנוסף את התפוקה שהעובד נותן...מנסים לדאוג לאנשי השמנת על העובדים שמקבלים פירורים לפי ראות עינייך
  • 2.
    אורי 21/07/2020 22:38
    הגב לתגובה זו
    זהו תרגיל, חלוקת כסף לאנשים כדי שיבחרו בו שוב. המשק לא מעניין אותו.
  • 1.
    רוני 21/07/2020 22:02
    הגב לתגובה זו
    יש בעת הזאת לאפשר למשוך עד מחצית הצבירה מקרן הפנסיה בחוק לעת הזאת ללא מיסוי. דעה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.