לקראת עדכון המדדים הקרוב - איזו מניה צפויה לביקוש חריג?
בעוד כשבועיים, בסוף יום המסחר של יום חמישי, ה-3 באוגוסט, יחול העדכון החצי שנתי במדדי המניות המקומיים. העדכון הקרוב הוא העדכון הגדול הראשון לאחר יישום הרפורמה במדדים בתחילת השנה, אבל בניגוד לעדכון של חודש פברואר הוא לא יספק דרמות רבות. המועד הקובע לצורך העדכון היה ב-13 ביולי, ותעודות הסל יתכסו על המדדים החדשים בשלב הנעילה של ה-3 באוגוסט.
במסגרת העדכון תיכנס מניה אחת (שופרסל) למדד ת"א 35 על חשבון מניית אבנר שנגרעה מהמדד לפני כחודשיים, ולמדד ת"א 90 יכנסו 4 מניות חדשות (קרסו, הכשרת היישוב, אייאיאס ואטראו שוקי הון). מניית קרסו השתדרגה למדד המוביל לאחר שהחברה ביצעה הנפקת מניות במהלך חודש יוני, כך ששיעור החזקות הציבור בחברה עלה ל-30%. מניות הכשרת היישוב, אייאיאס ואטראו (המחזיקה ב-50% מבית ההשקעות ילין לפידות) נכנסות למדד ממדד SME60 לאחר שעלו בכ-70%, 32% ו-35% מתחילת השנה, בהתאמה. מניות רדהיל ומנקיינד יצאו מהמדד.
גם לאחר העדכון הקרוב ישארו 96 חברות במדד ת"א 90 ובמדד ת"א 125 יישארו 131 חברות. זאת, בעקבות הקלה שנתנה הבורסה בסוף השנה שעברה ל-6 חברות שנכללו במדד באותה עת ולא הספיקו להגדיל את שיעור החזקות הציבור אל מעבר לרף הנדרש. אחת מהן, מבני תעשייה, ביצעה לאחרונה הנפקת מניות שהבטיחה למעשה את הישארותה במדד גם לאחר תום ההקלה, בחודש פברואר 2018. עד לסוף השנה צפויות לבצע הפצות עוד 14 חברות ממדד ת"א 125, זאת על מנת לעמוד בתנאי של 30% החזקות ציבור לפחות. רשימה זו כוללת את קבוצת אשטרום, הפניקס, דיסקונט השקעות, ביטוח ישיר, ישרס, וילאר, בנק אגוד, לוינשטין נכסים, צור, אפריקה מגורים, פלרם, אנרג'יקס, דור אלון ומלם תים. חברה שלא תעלה על 30% עד ה-31 בדצמבר 2017 תיפלט מהמדד המוביל בעדכון החצי שנתי הבא.
למדד SME 60 ייכנסו 6 חברות חדשות – רדהיל שירדה ממדד ת"א 90, פורסייט, סאני תקשורת, פועלים איביאי וסומוטו שהוסיפו עשרות אחוזים (ואף מאות אחוזים במקרה של פורסייט וסאני תקשורת) לערכן מתחילת השנה, ומניית טלרד נטוורקס שתיכנס למדד במסגרת המסלול המהיר לחברות חדשות ותהיה המניה ה-61 במדד. מהמדד יצאו 3 החברות שמשתדרגות למדד ת"א 90 ועוד 3 מניות – אביליטי, כן פייט ביופארמה ואו.אר.טי
- SME90 - לאחר מקצה שיפורים בשנת 2020 מציע גיוון ופוטנציאל
- אחרי 32 שנה: איילון אחזקות נכנסה למדד SME60
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביקושים והיצעים צפויים
להלן רשימת 20 הביקושים וההיצעים הבולטים הצפויים מתעודות הסל והקרנות המחקות בסוף יום המסחר של ה-3 באוגוסט. נציין כי רשימה זו חושבה על בסיס נתוני החזקות הציבור בתעודות הסל והקרנות הידועים נכון לסוף יוני, ולכן עשויה להשתנות בהתאם לגיוסים במהלך חודש יולי.
ברמת המדד, למניות ת"א 35 צפוי היצע מצרפי בסך כ-110 מיליון שקלים, למניות מדד ת"א 90 צפוי ביקוש מצרפי זניח, למניות מדד SME60 צפוי היצע מצרפי של כ-8 מיליון שקלים ולמניות מדד ת"א צמיחה צפוי ביקוש מצרפי של כ-96 מיליון שקלים (כמחצית מהביקוש הזה יגיע למניית קרסו).
כבר היום ניתן להעריך את הביקושים הבולטים שיגיעו בעדכון החודשי הבא בתחילת חודש ספטמבר. בעדכון זה תיכנס מניית אירונאוטיקס למדד ת"א 90 ולמדד ת"א 125 במסגרת המסלול המהיר, לאחר שהשלימה את ההנפקה הראשונית לציבור לפני מספר שבועות. אירונאוטיקס צפויה לקבל ביקוש של כ-35 מיליון שקלים באותו היום. עוד יכנסו למדדים מניית אורמד פארמה שהשלימה רישום כפול לאחרונה, ומניית גלובל כנפיים שביצעה אף היא הנפקת מניות ראשונית לציבור בתחילת החודש. מניית אורמד תיכנס למדד SME60 וצפויה לרכז ביקוש של כ-14 מיליון שקלים, ומניית גלובל כנפיים עשויה להיכנס אף היא למדד זה אך היא גבולית לעת עתה. בנוסף, מניות מבני תעשייה ושפיר הנדסה צפויות לרכז ביקוש של כ-22 מיליון שקלים כל אחת לאחר שהגדילו את שיעור החזקות הציבור שלהן לאחרונה.
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- 1.יוסי 23/07/2017 16:41הגב לתגובה זומי ימכור האם יש חובה למשקיע \קופת גמל\ בעלי עניין ואחרים .אודה לקבל הסבר
- אם אתה לא מבין אל תתעסק לבד בבורסה (ל"ת)שאלות של טירון 23/07/2017 18:02הגב לתגובה זו
- רוני (לא מבין גדול) 23/07/2017 18:01הגב לתגובה זואליהן יצטרף אולי הציבור המבין
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
