סוגרים שנה: התנהגות השווקים לקראת 2014

דנה אביב-אופיר ואבי שגב, מנכ"לים משותפים, אביב-שגב בוטיק השקעות, מסכמים את השנה החולפת בשוקי העולם ומסתכלים קדימה לקראת 2014
אבי שגב | (7)
נושאים בכתבה שוק ההון

לכבוד שנת 2014 שבפתח בחרנו להציג את תחזיותנו לגבי הצפוי בשווקים המפותחים, המתפתחים ובישראל.

אפיק האג"ח

אנו לא סבורים כי הריבית בישראל תעלה כל עוד אין שינוי בסביבת האינפלציה הקיימת, הדולר נמצא ברמתו הנוכחית והצמיחה טרם התקרבה לרמה של 3.5%. אם נסתכל על המרווח בין אג"ח ממשלתית ל-10 שנים בין ארה"ב לישראל נראה שהוא עומד כיום על 0.7%. רק בסוף חודש אוגוסט האחרון התשואות על אג"ח ארה"ב עמדו על 2.92% ושל ממשלת ישראל על 4.05%, כלומר מרווח של 1.13%.

הפער הקיים כיום אינו מוצדק והוא צפוי לחזור למקומו הטבעי מעל 1% ואף גבוה יותר, שכן המרווח הנוכחי אינו משקף את פערי הדירוג בין ארה"ב וישראל. מתוקף כך, נסיק שמחירי אג"ח ממשלת ישראל גבוהים ומוגזמים והתשואה עשויה להתאים עצמה למרווח הקודם מעל 1%. יש לתת משקל שווה לאפיק השקלי והמדדי בכל הקשור לאג"ח, ולבצע הבחנה באורך המח""מ המומלץ בכל אחד מהאפיקים המוזכרים.

אפיק מנייתי

עיניי העולם יהיו נשואות בתחילת 2014 לעבר ארה"ב אשר עדיין נותנת את הטון לגבי מרבית השווקים המפותחים והמתעוררים. ראינו כבר בעבר כי כאשר בארה"ב יורד גשם גם המשקיעים במרבית המדינות המפותחות והמתפתחות נרטבים....

בהנחה שהאינדיקטורים השונים לגבי הכלכלה האמריקאית ימשיכו להיות חיוביים ובאירופה הבנק המרכזי וראשי האיחוד ישכילו לשמור על היציבות היחסית ששררה באירופה ב 2013, נראה כי מגמת השווקים המפותחים תהיה חיובית. אולם, בדרך ייתכנו מהמורות לאור תהליך הפסקת ההרחבה הכמותית שכבר החל או בשל קשיים במו"מ על תקרת החוב.

לעניות דעתנו, דרך זולה יחסית ומעניינת להיחשף אל מניות הבלו-צ'יפ של המדדים המובילים בארה"ב, היא באמצעות רכישת אופציות CALL על מדדים מובילים, כדוגמת מדד ה-S&P והנאסד"ק, וכן באמצעות רכישת אופציותCALL על מניות מובילות באותם מדדים, שנמצאות בתנופה כדוגמת אפל, פייסבוק ובנק אוף אמריקה. הרעיון הוא לרכוש אופציות מחוץ לכסף ולטווח ארוך של חצי שנה עד שנה. באמצעות השקעה זו אנו מקבלים חשיפה למניות בהשקעה כספית נמוכה.

למרות שחל בארה"ב תהליך צמצום ההרחבה הכמותית, אנו מאמינים כי הבנק המרכזי באירופה יתחיל לנקוט בהרחבה כמותית במהלך השנה הקרובה. אירופה כבר סיפקה סימנים מעודדים, הן מכיוון גרמניה, שם מדד מנהלי הרכש ממשיך להפתיע לטובה, והן מכיוון בריטניה בה גם כן נרשמה הפתעה לטובה באותו מדד. איתותים חיוביים מגיעים גם מכיוונה של אירלנד שהודיעה לאחרונה על צמיחה שנתית של 2% לשנת 2013. הבעיות של אירופה לא הסתיימו, אבל אנו אופטימיים לגביה במהלך 2014. בנוסף, מכפילי הרווח של חברות גלובליות רבות עדיין נמוכים בהשוואה למקבילותיהן בארה"ב.

יש לתת משקל גבוה יותר לשווקים המפותחים במהלך 2014. עם זאת, נראה ששווה לשים לב השנה גם למדד בווספה הברזילאי, שעשוי לפצות השנה על ביצועיו השליליים ב-2013. תביעות הענק מול הבנקים המרכזיים, שהעיבו על שוק המניות, עומדות בפני פשרה וסיום. המונדיאל והמשחקים האולימפיים שיתארחו שם יתנו רוח גבית לכלכלה בברזיל.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

בעניין יפן יש לנו שתי מילים להגיד, שינזו-אבה. אנו סבורים כי מאמציו ופעולותיו האחרונות בתחום המוניטרי והפיסקלי יניבו פרי בסופו של דבר. המהלך שלו להחלשת הין היפני מול הדולר הצליח (15% בחודשיים),וגם המהלך של ההרחבה הכמותית שממשלתו עומדת לנקוט בה יניב פירות חיוביים. החל מינואר הקרוב ממשלת יפן מתכננת לרכוש נכסים פיננסים בסך 145 מיליארד דולר בכל חודש. המדינה הניבה תשואה נאה השנה ואנו סבורים כי המצב ימשיך כך גם בשנה הבאה.

לקראת סיום - ישראל. למרות העליות המרשימות בחודש הקודם, רמת המכפילים בשוק המקומי עדיין נמוכה ונוחה להשקעה.ניתן להרגיש בנוח להשקיע בשוק המקומי. בניגוד לארה"ב, אנו מעדיפים לקבל חשיפה למדדים מובילים, קרי ת"א 25 ות"א 75, ובכך נקבל חשיפה על מניות מובילות וגם על מניות mid-cup.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    פחד אלוהים 24/12/2013 09:44
    הגב לתגובה זו
    איזה חוסר מקצועיות !!!
  • עמיר 24/12/2013 12:06
    הגב לתגובה זו
    אם אתה מקצועי... לך לשוק האג"ח ותראה מה קורה שם עכשיו.....
  • 5.
    כתבה מעניינת. (ל"ת)
    לנדריש 23/12/2013 21:33
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    bokb 23/12/2013 20:23
    הגב לתגובה זו
    מסכים עם כל מילה , כתבה ברמה
  • 3.
    זאת תהיה השנה של אירופה! (ל"ת)
    עידן 23/12/2013 15:35
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אדי 23/12/2013 12:50
    הגב לתגובה זו
    יפן? מעניין...
  • 1.
    מעניין (ל"ת)
    אנונימי 23/12/2013 12:50
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.