הביטוח של חברות הביטוח: להתמגן נגד הבלתי נודע

גיא מזרחי, מנהל השקעות קרנות אג"ח במגדל שוקי הון, מתייחס לכלי השקעה שונה דופן - איגרות חוב המבטחות בפני אסוני טבע
גיא מזרחי |

בשנת 1992 פגע הוריקן "אנדרו" בחופיה של מדינת פלורידה בארה"ב, וגרם לנזקים בסך 15.5 מיליארד דולר לחברות הביטוח. "אנדרו" לימד את חברות הביטוח כי ביטוחי המשנה שלהם לוקים בחסר, ומספר שנים לאחר מכן, בשנת 1997 הנפיקה חברת ביטוחי המשנה, Residential Re, את ה-Cat Bond הראשון (Cat=Catastrophe).

אז מה הן ה-Cat Bonds?

אם כן, חברות הביטוח נזקקו לכלי חדש שיאפשר להן לגלגל את הסיכון לגופים אחרים מעבר למאגר הקיים של ביטוחי המשנה. לשם כך, הקימה חברת הביטוח חברה ייעודית (SPV), אשר תנפיק אג"ח לציבור שתבטח את חברת הביטוח כנגד אירוע כלשהו, לרוב אסונות טבע. כספי ההנפקה מוחזקים בנאמנות ומושקעים בקרנות Money Market / Tbill / אג"חים של סוכנויות בינ"ל (Supranatioanl). בקרות האירוע הביטוחי מושכות חברות הביטוח מכספי ההנפקה לכיסוי ההפסדים שנגרמו להן כתוצאה מאותו אירוע.

כמקרה בוחן נתבונן בהנפקה ל-4 שנים מהשבוע האחרון של חברת הביטוח USAA באמצעות Residential Re. האג"ח מחולקת ל-2 שכבות:

- Class 1 - שכבה המגינה על חברת הביטוח מנזקים של סופות טרופיות בארה"ב, למעט פלורידה, וכן רעידות אדמה, סופות ברקים חמורות, סופות חורף ושריפות טבעיות בקליפורניה. שכבה זו הונפקה בריבית שנתית של 20.056%.

- Class 4 - שכבה השומרת על חברת הביטוח מנזקים של סופות טרופיות בכל ארה"ב, וכן רעידות אדמה, סופות ברקים חמורות, סופות חורף ושריפות טבעיות בקליפורניה. שכבה זו הונפקה בריבית שנתית של 5.306%.

מדוע שכבה 1 נסחרת ב-20% בעוד שכבה 4 נסחרת ב-5.3%? ההבדל הנוסף בין השכבות נעוץ בעובדה כי הטריגר לתשלום לחברת הביטוח מתחיל במידה ונגרמו לחברה נזקים של למעלה מ-400 מיליון דולר, בעוד שתשלום בשכבה 4 יחל רק מרף נזקים של 2.076 מיליארד דולר. יש לציין כי שכבה 1 היא דוגמא קיצונית גם במונחי Cat Bonds.

מה הסיכון באג"חים?

על פניו נדמה כי הסיכון גבוה מאוד, אך בפועל, רק אירוע אחד במהלך ההיסטוריה הוביל לטריגר שאיפשר לחברת הביטוח להשתמש בכספי האג"ח - הוריקן קתרינה שפגעה בשנת 2005 בחופה הדרומי של ארה"ב, וגרמה לנזקים אדירים, בעיקר בניו אורלינס. האירוע היחיד שהוביל להפסדים עבור בעלי האג"ח נעוצה בעובדה, שמנגנון האג"חים מאפשר שימוש בכספי האג"ח רק כאשר מתרחש אסון טבע בקנה מידה גדול ופוגע בעיר גדולה.

אם לדוגמא נבחן את רעידת האדמה והצונאמי ביפן בשנת 2011, נראה כי משקיעי האג"ח לא השתתפו כלל בהפסדי חברת הביטוח, מתוקף ההגדרה הברורה לשאלה, מהו טריגר המאפשר שימוש בכספי האג"ח. אג"ח מסוימת, שהייתה קיימת באותה תקופה, הגדירה כי מכספים אלו ניתן יהיה למשוך אך ורק אם תתרחש רעידת אדמה בעוצמה הגבוהה מ-7.1 בסולם ריכטר (תנאי שהתקיים בפועל), וכן על מוקד הרעש להיות ברדיוס של עד 50 ק"מ מהעיר טוקיו (תנאי שלא התקיים).

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

נקודה נוספת לגבי הסיכון היא היעדר המתאם בין אותן אג"חים לשווקים הפיננסים, שכן משבר אשראי באירופה לא יוביל לרעידת אדמה בקליפורניה, ולכן אג"חים אלו מספקות הגנה מהשווקים. במדד ה-Cat Bonds, שהושק ע"י Swiss Re, ניתן לראות את ההשפעה המזערית של פשיטת הרגל של ליהמן שהובילה לפרוץ המשבר על מדד ה-Cat Bonds. יותר מכך, ניתן לראות כי רעידת האדמה והצונאמי ביפן בשנת 2011 הובילו לירידות משמעותיות יותר בשווקים הפיננסים מאשר במדד ה-Cat Bonds.

לסיום אציין, כי נגענו בקצה המזלג בלבד במוצרים אלו, בפועל קיימת שונות גבוהה בין תנאי האג"חים, הנבדלות בשכבות שונות, אפשרויות קריאה חזרה למנפיק או הארכת התקופה, קדימות תשלומים, הגדרות אירוע ביטוחי וכו'.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.