הביטוח של חברות הביטוח: להתמגן נגד הבלתי נודע

גיא מזרחי, מנהל השקעות קרנות אג"ח במגדל שוקי הון, מתייחס לכלי השקעה שונה דופן - איגרות חוב המבטחות בפני אסוני טבע
גיא מזרחי |

בשנת 1992 פגע הוריקן "אנדרו" בחופיה של מדינת פלורידה בארה"ב, וגרם לנזקים בסך 15.5 מיליארד דולר לחברות הביטוח. "אנדרו" לימד את חברות הביטוח כי ביטוחי המשנה שלהם לוקים בחסר, ומספר שנים לאחר מכן, בשנת 1997 הנפיקה חברת ביטוחי המשנה, Residential Re, את ה-Cat Bond הראשון (Cat=Catastrophe).

אז מה הן ה-Cat Bonds?

אם כן, חברות הביטוח נזקקו לכלי חדש שיאפשר להן לגלגל את הסיכון לגופים אחרים מעבר למאגר הקיים של ביטוחי המשנה. לשם כך, הקימה חברת הביטוח חברה ייעודית (SPV), אשר תנפיק אג"ח לציבור שתבטח את חברת הביטוח כנגד אירוע כלשהו, לרוב אסונות טבע. כספי ההנפקה מוחזקים בנאמנות ומושקעים בקרנות Money Market / Tbill / אג"חים של סוכנויות בינ"ל (Supranatioanl). בקרות האירוע הביטוחי מושכות חברות הביטוח מכספי ההנפקה לכיסוי ההפסדים שנגרמו להן כתוצאה מאותו אירוע.

כמקרה בוחן נתבונן בהנפקה ל-4 שנים מהשבוע האחרון של חברת הביטוח USAA באמצעות Residential Re. האג"ח מחולקת ל-2 שכבות:

- Class 1 - שכבה המגינה על חברת הביטוח מנזקים של סופות טרופיות בארה"ב, למעט פלורידה, וכן רעידות אדמה, סופות ברקים חמורות, סופות חורף ושריפות טבעיות בקליפורניה. שכבה זו הונפקה בריבית שנתית של 20.056%.

- Class 4 - שכבה השומרת על חברת הביטוח מנזקים של סופות טרופיות בכל ארה"ב, וכן רעידות אדמה, סופות ברקים חמורות, סופות חורף ושריפות טבעיות בקליפורניה. שכבה זו הונפקה בריבית שנתית של 5.306%.

מדוע שכבה 1 נסחרת ב-20% בעוד שכבה 4 נסחרת ב-5.3%? ההבדל הנוסף בין השכבות נעוץ בעובדה כי הטריגר לתשלום לחברת הביטוח מתחיל במידה ונגרמו לחברה נזקים של למעלה מ-400 מיליון דולר, בעוד שתשלום בשכבה 4 יחל רק מרף נזקים של 2.076 מיליארד דולר. יש לציין כי שכבה 1 היא דוגמא קיצונית גם במונחי Cat Bonds.

מה הסיכון באג"חים?

על פניו נדמה כי הסיכון גבוה מאוד, אך בפועל, רק אירוע אחד במהלך ההיסטוריה הוביל לטריגר שאיפשר לחברת הביטוח להשתמש בכספי האג"ח - הוריקן קתרינה שפגעה בשנת 2005 בחופה הדרומי של ארה"ב, וגרמה לנזקים אדירים, בעיקר בניו אורלינס. האירוע היחיד שהוביל להפסדים עבור בעלי האג"ח נעוצה בעובדה, שמנגנון האג"חים מאפשר שימוש בכספי האג"ח רק כאשר מתרחש אסון טבע בקנה מידה גדול ופוגע בעיר גדולה.

אם לדוגמא נבחן את רעידת האדמה והצונאמי ביפן בשנת 2011, נראה כי משקיעי האג"ח לא השתתפו כלל בהפסדי חברת הביטוח, מתוקף ההגדרה הברורה לשאלה, מהו טריגר המאפשר שימוש בכספי האג"ח. אג"ח מסוימת, שהייתה קיימת באותה תקופה, הגדירה כי מכספים אלו ניתן יהיה למשוך אך ורק אם תתרחש רעידת אדמה בעוצמה הגבוהה מ-7.1 בסולם ריכטר (תנאי שהתקיים בפועל), וכן על מוקד הרעש להיות ברדיוס של עד 50 ק"מ מהעיר טוקיו (תנאי שלא התקיים).

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

נקודה נוספת לגבי הסיכון היא היעדר המתאם בין אותן אג"חים לשווקים הפיננסים, שכן משבר אשראי באירופה לא יוביל לרעידת אדמה בקליפורניה, ולכן אג"חים אלו מספקות הגנה מהשווקים. במדד ה-Cat Bonds, שהושק ע"י Swiss Re, ניתן לראות את ההשפעה המזערית של פשיטת הרגל של ליהמן שהובילה לפרוץ המשבר על מדד ה-Cat Bonds. יותר מכך, ניתן לראות כי רעידת האדמה והצונאמי ביפן בשנת 2011 הובילו לירידות משמעותיות יותר בשווקים הפיננסים מאשר במדד ה-Cat Bonds.

לסיום אציין, כי נגענו בקצה המזלג בלבד במוצרים אלו, בפועל קיימת שונות גבוהה בין תנאי האג"חים, הנבדלות בשכבות שונות, אפשרויות קריאה חזרה למנפיק או הארכת התקופה, קדימות תשלומים, הגדרות אירוע ביטוחי וכו'.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.