השוק שמגשים חלומות: השקעה רגע לפני הנפקה
הטענה החוזרת של הגופים המוסדיים בישראל כנגד השקעות במגזר הטכנולוגיה, היא טענת ה"סיכון" - טענה שפחות מחוברת למציאות בה השקעות "בטוחות" באג"ח קונצרניות של חברות שהיו בעבר יציבות, יורדות לטמיון בדמות התספורות הידועות לשמצה. הלוואות לבעלי השליטה בישראל הוכיחו את עצמן כלא פחות מסוכנות מהשקעות הון באפיקים ספקולטיביים.
בניגוד גמור להפשלת השרוולים והחריצות של עובדי מגזר ההיי-טק והטכנולוגיה בשוק המקומי, החוסכים בישראל מאפשרים לגופים המוסדיים להצביע ברגליים ולהשקיע באפיקים שונים ומשונים, שאינם קשורים לתחום הטכנולוגיה בישראל או בעולם. חברות כמו צ'ק פוינט, אמדוקס ומלאנוקס התפתחו בעיקר בזכות כספי חוסכים לפנסיה אמריקנים ולא באמצעות כספי הפנסיה של החוסכים מישראל.
המשקיעים בישראל והגופים המוסדיים מתעלמים בבוטות ממנוע הצמיחה המרכזי של שוק המניות העולמי - מניות המדיה החברתית. מדובר בשוק של מעל טריליון דולר, שמחציתו נמצא בחברות שהונפקו כמו פייסבוק, אמזון ולינקדאין, והחצי השני, האטרקטיבי יותר להשקעה, בעל שווי של מעל 0.5 טריליון דולר בחברות פרטיות לפני הנפקה, כמו למשל הרשת החברתית טוויטר, אתר המסחר אליבאבא ואתר אחסון הקבצים דרופבוקס.
לשוק המשני בו נסחרות מניותיהן של חברות פרטיות, ישנו פוטנציאל רווח ממוצע של כ-50% תשואה בשנה, רווח שלא ניתן להשוות אותו לשום סקטור מניות אחר בוול סטריט. אך למרות זאת, אחד מחוקי המפתח שלי עבור משקיעים, הוא תמיד לגוון את תיק ההשקעות. שכהגופים המוסדיים בישראל יוצאים לחו"ל לרכוש נכסים, הם עושים זאת באמצעות היצמדות למדדי המניות המובילים או ע"י רכישות נדל"ן עם תשואה מתונה מוטלת בספק.
כשבאים לבחון, כדוגמא, חלק מההיסטוריה של פייסבוק, אפשר לראות שמיקרוסופט השקיעה בחברה 246 מיליון דולר לרכישת 1.6% ממניות החברה ב-2007, לפי שווי של 15.4 מיליארד דולר לפייסבוק. שווי ההנפקה ב-2012 עמד על כ-104 מיליארד דולר. ביחס תשואה, מיקרוסופט ראתה רווח של 575% על ההשקעה שלה.
אם רוצים דוגמא טובה יותר לחברה שעומדת לפני הנפקה, שניתן כבר היום לרכוש נתח כלשהו ממנו, אפשר לבדוק את טוויטר. בשנה שעברה שווי השוק שלה עמד על 6 מיליארד דולר. כיום שווי השוק נאמד בכ-10 מיליארד דולר והצפי הוא שהנפקת החברה תבוצע בשנה הקרובה בשווי של כ-25 מיליארד דולר.
הדוגמאות של משקיעים בשלב הראשוני של חברה מוצלחת כמו פיטר ת'יל בפייסבוק שהפך 0.5 מיליון דולר ב-2004 ל-1.06 מיליארד דולר ב-2012, או של קרן סקויה שהפכה השקעה של 4.7 מיליון דולר בלינקדאין ב-2003 לשווי מניות נוכחי של כ-2.9 מיליארד דולר, הן דוגמאות חריגות בנוף ההשקעות העולמי ומהוות כמובן חלום לכל משקיע.
חשוב לציין כי איני ממליץ לגרור את המוסדיים או משקיעים בעלי אמצעים להרפתקאות מיותרות. חברות שנמצאות בשלב הבוגר שלפני הנפקה גדולה, והוכיחו פעילות מוצלחת, צמיחה יפה, עלייה בהכנסות וחשוב מכך עלייה במספר המשתמשים, מאפשרות השקעה בשלב בו אמנם קשה להכפיל את ההשקעה בעשרות מונים, אך פוטנציאל עליית הערך של אותן חברות עשוי בהחלט לעלות בעשרות אחוזים בשנה, על פי הערכות השווי שלהן לרכישות פרטיות והערכות החיתום לקראת ההנפקה בוול סטריט.
אין שום סיבה שהמשקיעים מישראל לא יעלו על הרכבת הזו בזמן שהם יכולים, לפני שהם יקראו על הקרן הזרה, חברת הטכנולוגיה או האוליגרך התורן שהרוויחו עשרות אחוזים בשנה, לאחר שהשקיעו בחברה שכולם ידעו שתצליח.
- 2.ארז 19/07/2013 11:30הגב לתגובה זואיך נכנסים??
- אכן, מישהו יודע איך משקיעים בזה? (ל"ת)fAsfag 20/07/2013 21:37הגב לתגובה זו
- 1.חיים כ 18/07/2013 16:23הגב לתגובה זואני לא מבין איך עורך סרטים נהיה מבין במט"ח. בטח העמלות שהוא רואה כל יום סובבו אותו... הביא, מביא ויביא רק הפסדים לעם ישראל. והוא נהנה מעמלות רצחניות שאין כמותן בעולם. כל אחד שאני מדבר איתו, אומר לי שגם הוא מופסד...איך יתכן שהם מפרסמים רווחים?!
- אולי גוף מוסדי ירים את הכפפה...? (ל"ת)שמואל לב 18/07/2013 20:32הגב לתגובה זו
- התקשרו מבלוקבסטר וביקשו בחזרה את האופרה לה מרמור...:) (ל"ת)אנונימי 18/07/2013 20:28הגב לתגובה זו
- י.ר 19/07/2013 13:10תכף תהיה רגולציה והוא ימחק מהמפה.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIF‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי
עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת
קיימא. וכשגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול
במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.
פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.
תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.
על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35
חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.
- מנסיכות נפט למעצמת AI: החזון הטכנולוגי והצבאי החדש של סעודיה
- מנפט ל-AI: איך המפרציות ממציאות את עצמן מחדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

איור: דפדפן אטלס של OpenAIF‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי
עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת
קיימא. וכשגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול
במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.
פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.
תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.
על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35
חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.
- מנסיכות נפט למעצמת AI: החזון הטכנולוגי והצבאי החדש של סעודיה
- מנפט ל-AI: איך המפרציות ממציאות את עצמן מחדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

