השוק שמגשים חלומות: השקעה רגע לפני הנפקה
הטענה החוזרת של הגופים המוסדיים בישראל כנגד השקעות במגזר הטכנולוגיה, היא טענת ה"סיכון" - טענה שפחות מחוברת למציאות בה השקעות "בטוחות" באג"ח קונצרניות של חברות שהיו בעבר יציבות, יורדות לטמיון בדמות התספורות הידועות לשמצה. הלוואות לבעלי השליטה בישראל הוכיחו את עצמן כלא פחות מסוכנות מהשקעות הון באפיקים ספקולטיביים.
בניגוד גמור להפשלת השרוולים והחריצות של עובדי מגזר ההיי-טק והטכנולוגיה בשוק המקומי, החוסכים בישראל מאפשרים לגופים המוסדיים להצביע ברגליים ולהשקיע באפיקים שונים ומשונים, שאינם קשורים לתחום הטכנולוגיה בישראל או בעולם. חברות כמו צ'ק פוינט, אמדוקס ומלאנוקס התפתחו בעיקר בזכות כספי חוסכים לפנסיה אמריקנים ולא באמצעות כספי הפנסיה של החוסכים מישראל.
המשקיעים בישראל והגופים המוסדיים מתעלמים בבוטות ממנוע הצמיחה המרכזי של שוק המניות העולמי - מניות המדיה החברתית. מדובר בשוק של מעל טריליון דולר, שמחציתו נמצא בחברות שהונפקו כמו פייסבוק, אמזון ולינקדאין, והחצי השני, האטרקטיבי יותר להשקעה, בעל שווי של מעל 0.5 טריליון דולר בחברות פרטיות לפני הנפקה, כמו למשל הרשת החברתית טוויטר, אתר המסחר אליבאבא ואתר אחסון הקבצים דרופבוקס.
לשוק המשני בו נסחרות מניותיהן של חברות פרטיות, ישנו פוטנציאל רווח ממוצע של כ-50% תשואה בשנה, רווח שלא ניתן להשוות אותו לשום סקטור מניות אחר בוול סטריט. אך למרות זאת, אחד מחוקי המפתח שלי עבור משקיעים, הוא תמיד לגוון את תיק ההשקעות. שכהגופים המוסדיים בישראל יוצאים לחו"ל לרכוש נכסים, הם עושים זאת באמצעות היצמדות למדדי המניות המובילים או ע"י רכישות נדל"ן עם תשואה מתונה מוטלת בספק.
כשבאים לבחון, כדוגמא, חלק מההיסטוריה של פייסבוק, אפשר לראות שמיקרוסופט השקיעה בחברה 246 מיליון דולר לרכישת 1.6% ממניות החברה ב-2007, לפי שווי של 15.4 מיליארד דולר לפייסבוק. שווי ההנפקה ב-2012 עמד על כ-104 מיליארד דולר. ביחס תשואה, מיקרוסופט ראתה רווח של 575% על ההשקעה שלה.
אם רוצים דוגמא טובה יותר לחברה שעומדת לפני הנפקה, שניתן כבר היום לרכוש נתח כלשהו ממנו, אפשר לבדוק את טוויטר. בשנה שעברה שווי השוק שלה עמד על 6 מיליארד דולר. כיום שווי השוק נאמד בכ-10 מיליארד דולר והצפי הוא שהנפקת החברה תבוצע בשנה הקרובה בשווי של כ-25 מיליארד דולר.
הדוגמאות של משקיעים בשלב הראשוני של חברה מוצלחת כמו פיטר ת'יל בפייסבוק שהפך 0.5 מיליון דולר ב-2004 ל-1.06 מיליארד דולר ב-2012, או של קרן סקויה שהפכה השקעה של 4.7 מיליון דולר בלינקדאין ב-2003 לשווי מניות נוכחי של כ-2.9 מיליארד דולר, הן דוגמאות חריגות בנוף ההשקעות העולמי ומהוות כמובן חלום לכל משקיע.
חשוב לציין כי איני ממליץ לגרור את המוסדיים או משקיעים בעלי אמצעים להרפתקאות מיותרות. חברות שנמצאות בשלב הבוגר שלפני הנפקה גדולה, והוכיחו פעילות מוצלחת, צמיחה יפה, עלייה בהכנסות וחשוב מכך עלייה במספר המשתמשים, מאפשרות השקעה בשלב בו אמנם קשה להכפיל את ההשקעה בעשרות מונים, אך פוטנציאל עליית הערך של אותן חברות עשוי בהחלט לעלות בעשרות אחוזים בשנה, על פי הערכות השווי שלהן לרכישות פרטיות והערכות החיתום לקראת ההנפקה בוול סטריט.
אין שום סיבה שהמשקיעים מישראל לא יעלו על הרכבת הזו בזמן שהם יכולים, לפני שהם יקראו על הקרן הזרה, חברת הטכנולוגיה או האוליגרך התורן שהרוויחו עשרות אחוזים בשנה, לאחר שהשקיעו בחברה שכולם ידעו שתצליח.
- 2.ארז 19/07/2013 11:30הגב לתגובה זואיך נכנסים??
- אכן, מישהו יודע איך משקיעים בזה? (ל"ת)fAsfag 20/07/2013 21:37הגב לתגובה זו
- 1.חיים כ 18/07/2013 16:23הגב לתגובה זואני לא מבין איך עורך סרטים נהיה מבין במט"ח. בטח העמלות שהוא רואה כל יום סובבו אותו... הביא, מביא ויביא רק הפסדים לעם ישראל. והוא נהנה מעמלות רצחניות שאין כמותן בעולם. כל אחד שאני מדבר איתו, אומר לי שגם הוא מופסד...איך יתכן שהם מפרסמים רווחים?!
- אולי גוף מוסדי ירים את הכפפה...? (ל"ת)שמואל לב 18/07/2013 20:32הגב לתגובה זו
- התקשרו מבלוקבסטר וביקשו בחזרה את האופרה לה מרמור...:) (ל"ת)אנונימי 18/07/2013 20:28הגב לתגובה זו
- י.ר 19/07/2013 13:10תכף תהיה רגולציה והוא ימחק מהמפה.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.