עד כמה באמת שוות המלצות האנליסטים? הנה כמה דוגמאות

רביב רזניק, מנהל השקעות בכיר בטאלנט בית השקעות, מתייחס לשיטת ייעוץ ההשקעות המוכרת והידועה לכולנו בכלל ולתפקיד האנליסטים בפרט
רביב רזניק | (17)

לקראת סוף שנת 2010 ביקש אתר כלכלי מוכר מ-12 בנקים ובתי ההשקעות שונים להצביע על חמש מניות אשר מומלצות על ידי מחלקת המחקר של אותו גוף. במסגרת זו נתן האתר אפשרות לכל מחלקת מחקר להציג חמש חברות (הנסחרות בישראל) שכדאי למשקיעים להוסיף את מניותיהן לתיק ההשקעות שלהם בשנת 2011. במסגרת אותה סדרת כתבות אף ניתנה לכל מחלקת מחקר הזדמנות לנמק את החלטותיה.

שנת 2011 הסתיימה, וכעת אפשר לבדוק האם ישנו ערך אמיתי להמלצותיהן של אותן מחלקות מחקר, אך לפני כן להלן כמה ציטוטים נבחרים מאותן המלצות:

- "להערכתנו, איכות נכסי החברה בשילוב העובדה שהחברה נסחרת פחות מהשווי הנכסי שלה, מובילות אותנו להמליץ על תשואת יתר במניה. בנוסף אנו מעריכים כי מומלץ להיחשף לפעילות החברה על ידי החזקת אלרוב ישראל ולא על ידי אלרוב נדלן לאור פערי התמחור בין שתי המניות." ( מניית אלרוב ישראל ירדה בשנת 2011 ב-44% ).

- "יצוין כי לאחרונה חתמה EMG על הסכם למכירת גז לקבוצת החברה לישראל, מהלך שמעורר אופטימיות לגבי יכולתה לשווק את יתרת הגז שברשותה. בנוסף, להערכתנו קיים פער ניכר (דיסקאונט) בין שווי החזקותיה של אמפל אמריקן, לבין הערך המשתקף לה במניה." ( מניית אמפל אמריקן ירדה בשנת 2011 ב-86% ).

- "אנו רואים בדלק ישראל הזדמנות להשקיע בחברה, הפועלת בענף שמצבו התחרותי משתפר. בנוסף, החברה, בהובלת המנכ"ל החדש, תתמקד בשורת הרווח התפעולי...." ( מניית דלק ישראל ירדה בשנת 2011 ב-57.5% ).

- "לאחר שנה מאתגרת המלווה בהתחזקות מטבע הייבוא וכניסתם של מתחרים ניצבת דלק רכב לפתחה של שנה מבטיחה יותר." (מניית דלק רכב ירדה בשנת 2011 ב-51%).

מחקרים רבים מצביעים על כך שמנהלי השקעות ואנליסטים אינם מצליחים "להכות" את מדדי הייחוס. למרות מחקרים אלו, בתי השקעות עדיין מקדישים זמן וכסף רב בביצוע אנליזות והעסקת אנליסטים. הסיבה לכך היא שלקוחותיהם צריכים סיפור טוב להאמין בו. אי אפשר לגבות מלקוחות דמי ניהול מבלי לספר להם כי "אנו מחזיקים מחלקת מחקר גדולה ואנליסטים מהטובים שיש".

גם אנשים שאינם מנהלי השקעות נוהגים לבחור מניות ולהשקיע בהן. השקעה במניות מייצרת הרבה עניין ומספקת ריגושים, אך בדרך כלל איננה מצליחה להביא לעודף תשואה על מדדי הייחוס.

לפני מספר חודשים הצגתי כאן אסטרטגיה לרכישת מניות בשוק יורד בעזרת תעודות סל. אסטרטגיה זו פשוטה וקלה ליישום. היא אינה דורשת כל ידע או הבנה, וכל אחד יכול ליישמה. הדרך "להכות" את מדדי הייחוס היא לאו דווקא על ידי בחירת מניות ספציפיות אלא על ידי גיבוש אסטרטגיה, דרכי פעולה ויכולת להתמיד בהן באופן עקבי.

להלן טבלה המרכזת את המלצות מחלקות המחקר של 12 בתי ההשקעות והבנקים השונים כפי שהתפרסמו באותו אתר כלכלי (לא ציינתי את שמות בתי ההשקעות אך אתם מוזמנים לבצע חיפוש תחת הכותרת "5 מניות מומלצות ל-2011") :

ניתן היה לצפות כי מיטב המומחים יציגו לפחות 50% הצלחה. אך כפי שעולה מהנתונים בטבלה, רוב בתי ההשקעות הציגו תשואות חסר משמעותיות. רק בית השקעות אחד בחר מניות שהניבו בממוצע תשואה עודפת על מדד הייחוס בשנת 2011. גם הצלחה זו ניתן לייחס לסטטיסטיקה ולחוק המספרים הגדולים. כלומר, אם ניקח 12 אנשים מהרחוב ונבקש מהם לתת תחזית, סביר שאחד או שניים ייפגעו. כמובן שלא ניתן להסיק מסקנות משנה בודדת, אך כפי שציינתי קודם, מחקרים רבים אשר בדקו את הנושא הגיעו לממצאים דומים.

רביב רזניק, מנהל השקעות בכיר בטאלנט בית השקעות

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    חזי 03/02/2012 13:40
    הגב לתגובה זו
    כי כשהם ממליצים הם בפוזיציה ומן הסתם מחפשים קונים פראיירים שיקנו את מה שהם מוכרים ללא שינוי שער משמעותי. כשהם לא אומרים כלום-תבחנו בעצמכם את הכדאיות ותוסיפו לה את המלצות האנליטים לקנות-אבל הפעם שהמלצה שלילית. אני עושה את זה ובדרך כלל מצליח
  • 13.
    אורי 02/02/2012 09:10
    הגב לתגובה זו
    במשבר של 2008 גרם לי יועץ השקעות באחד הבנקים את הנזק הכספי הגדול ביותר שנגרם לי אי פעם. וזאת על אף סימנים מקדימים, תחזית לקטסטרופה שהולכת ובאה ע" י הבנק הממלכתי הסקוטי ורצוני שלי-שהרי הוא ידע שאני פחדן וסולידי.מאז כשאני רואה יועץ או אנליסט אני עובר למדרכה השניה. אין להם מושג ירוק לגבי מה שיקרה מחר , לא כל שכן בטווחים היתר רחוקים .
  • 12.
    העיקר הדמי ניהול, (ל"ת)
    משקיע 01/02/2012 22:38
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    סוף כל סוף אחד מהברנז' ה מודה בשקר שוק ההון... (ל"ת)
    כריש אדום 01/02/2012 19:31
    הגב לתגובה זו
  • אתה בטח אחד שקונה רק נפט (ל"ת)
    כריש ירוק 02/02/2012 00:08
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    המבין בהכל 01/02/2012 18:52
    הגב לתגובה זו
    התשואה הנמוכה ביותר זה IBI הגאונים והתשואה הגבוהה ביותר של כלל פיננסים המדהימים. בדוק ונצור
  • 9.
    נסיב טאלב 01/02/2012 18:38
    הגב לתגובה זו
    ואל תשים לב לתגובות של אנליסטים שהם שרלטנים כולם. אם מה שכתבת הוא בהשראת הספר ברבור שחור, אזי הגעת הכי קרוב לאמת
  • 8.
    מר כהן מחצור 01/02/2012 18:15
    הגב לתגובה זו
    רביב המליץ לי לפני 5 שנים להשקיע באיזה אגח שנקרא שחר1026. קניתי ב-100,000 יש לי היום 159,000. 60% ב-5 שנים זה לא רע. ב-200000 אני יוצא. תודה רביב.
  • ומה עם הריביות כל אוקטובר חישבתה גם את זה ? (ל"ת)
    סתם מישהו 01/02/2012 21:03
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    צודק, אין צורך באנליסטים, אני יוצא מטאלנט... (ל"ת)
    בן 01/02/2012 16:50
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    קליפ 01/02/2012 14:23
    הגב לתגובה זו
    מוזר,חסר ערך...כל תפקידו לתת " המלצת קנייה" כדי לאפשר לציבור ליברוח מהנייר.הגעתי למסקנה זו לפני 3 עשורים!מדהים שיש כבר היום " אנלסטים" שמסכימים איתי...אגב...עוד 30 שנה תהיה כתבה:אג" ח של טיייקון יהודי לעולם לא משלם
  • 5.
    נו באמתל 01/02/2012 13:55
    הגב לתגובה זו
    מעניין מי אוכל את השטות המפגרת הזאת
  • 4.
    סוף סוף מישהו שמעיז להגיד את האמת (ל"ת)
    גברת כהן מחדרה 01/02/2012 12:09
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אבל מה בית השקעות טאלנט עשה ? כמה אחוז תשואה? (ל"ת)
    אחד שלא יודע 01/02/2012 10:49
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ציון התימני 01/02/2012 10:05
    הגב לתגובה זו
    בתיק האישי שלך אתה בטח הרווחת ,כמו כולם נתת דוגמאות בלי שמות.
  • יוני החכם 01/02/2012 19:14
    הגב לתגובה זו
    אבל אתה מוזמן לחפש אותן בגוגל הוא גם אמר לך מה לכתוב בשביל למצוא מי המליץ ועל מה מה ציפית שהוא יקטול בתי השקעות ספציפיים וישרוף את עצמו?
  • 1.
    יו-יו 01/02/2012 09:12
    הגב לתגובה זו
    בית השקעות קיקיוני ללא אנליסטים מדבר בגנותם של אנליסטים? וואו! נפלנו מהכסא!
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.