ילדים חדשים בשכונה: עתידן של תגליות הגז בבלוק 12

דן הלמן, הלמן-אלדובי, מתייחס לתגלית הגז החדשות בבלוק 12 של דלק אנרגיה, דלק קידוחים ואבנר. איך תשפיע התגלית על כיוונה העתידי של החברה ומדינת ישראל בכלל?
דן הלמן | (4)

בשלהי 2011 הוכרזה תגלית בבלוק 12 בקפריסין בהיקף של כ-7TCF. זוהי תגלית הגז הראשונה בקפריסין. עד היום, קפריסין יבאה את כל האנרגיה שלה, ובשנים האחרונות החלה בתהליך לקליטת גז נוזלי (LNG).

התגלית בקפריסין חשובה לנו משני טעמים. הראשון, התגלית מאששת את ההנחה בדבר מאגרי גז ענקיים באגן הים התיכון המזרחי (אגן הלבנט) במים העמוקים. עפ"י סקר של המכון הגיאולוגי הלאומי של ארה"ב, סך פוטנציאל הגז באזורינו נע סביב ה-121TCF. ההכרזה על תגלית בבלוק 12 מגדילה את ההסתברות למציאת תגליות נוספות בשאר הרישיונות לחיפוש גז במים העמוקים בישראל, שכן כולם ממוקמים באותו אגן לבנט ובני אותה תקופה.

התגלית בבלוק 12 חשובה מסיבה נוספת, וזו זהות המחזיקים ברישיון. זו פעם שניה שלדלק אנרגיה (הפעם באמצעות דלק קידוחים יהש ואבנר יהש) ישנה תגלית אנרגיה משמעותית מחוץ לגבולות ישראל. התגלית הראשונה הייתה שדה נפט בוייטנאם. כעת, מדובר בתגלית גז משמעותית אשר לדלק אנרגיה ישנה האופציה ל-30% ממנה (באמצעות דלק קידוחים ואבנר). מדובר בהזדמנות של ממש לחברה ישראלית לבצע פעילות של הפקת אנרגיה בבעלותה מחוץ לגבולות ישראל, ועוד במדינה דמוקרטית שהינה חלק מגוש האירו.

כניסת שחקן ישראלי לשוק האנרגיה העולמית הינה בשורות טובות למשק הישראלי, שכן היא מקטינה את התלות של החברות בשוק המקומי והופכת אותן ליציבות יותר. יחד עם זאת, התגלית הנ"ל והפוטנציאל הטמון בה עלול להפוך לחרב פיפיות למדינת ישראל.

קפריסין הינה מדינה קטנה, תגלית הגז בבלוק 12 גדולה משמעותית מצרכי האי. קרבתה של קפריסין לאירופה (הן פיסית והן רגולטורית כחלק מגוש האירו) תשמש לה מקפצה נוחה לייצוא הגז הקפריסאי. החשש הקיומי של ישראל ותחושת "היהודי הנרדף" הובילו את ממשלת ישראל להקים וועדה אשר תדון באפשרות להגביל או לאסור את ייצוא האנרגיה מחוץ לגבולות ישראל. אין ספק שישנה חשיבות עליונה לקביעת סף מינימלי של גז טבעי לטובת המשק המקומי. אך, חשוב לזכור כי בכל הקשור לייצוא הגז מאגן הלבנט "הראשון יזכה והשני יבכה". אובדן יתרון הראשוניות של החברות הישראליות בתחום הייצוא לקפריסין עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך. סגירת שערי הייצוא לענף האנרגיה (או צמצום לאי כדאיות כלכלית) עלול לעלות למשק באובדן לקוחות בינלאומיים, וגרוע מכך גריעה משמעותית של הכנסות למדינה מתמלוגים. ההכנסות הצפויות מתמלוגים יכולות לשפר משמעותית את איכות החיים בישראל לכלל תושביה.

לדעתי, על מדינת ישראל וקברניטיה יש לחשוב על דרכים לשיתוף פעולה לייצוא הגז מאגן הלבנט הן גז כחול-לבן והן גז קפריסאי. אוסיף ואציין כי העולם נכנס להאטה כלכלית ומדינת ישראל כמדינה מעוטת ייצוא עלולה להיפגע בצורה משמעותית. תעשיית אנרגיה כחול לבן יכולה לסייע לישראל וכולנו לעבור תקופת האטה גלובלית בצורה קלה יותר.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שתפ על בסיס בטחון 10/01/2012 22:45
    הגב לתגובה זו
    ברק כבר נפגש עם קפריסין בנושא הגז ישראל תגן על המאגרים הן בארץ והן בקפריסין והפיתוח והיצוא יהיהו משותפים דרך קפריסין ככך יהיה גם חיסכון בעלות מתקני ההנזלה והרווח ממכירת הגז יהיה גדול יותר. פשוט וברור
  • 3.
    גולש לפלאג' יק הדרך להזדמנות ישראלית סלולה (ל"ת)
    moise 10/01/2012 14:16
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    משקיע בהזדמנות 10/01/2012 11:47
    הגב לתגובה זו
    http://pnyka21os.files.wordpress.com/2012/01/slide-cyprus-turkish-concessions.jpg
  • 1.
    הכל טוב הסירו דאגה מלבכם (ל"ת)
    אור 10/01/2012 09:27
    הגב לתגובה זו
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.

מחאה פרו פלסטינית
צילום: טוויטר

חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?

איך החברות הישראליות יכולות להתמודד מול החרם והאם הוא כל כך משפיע? 

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה חרם יצואנים

מהאופן בו היצואניות הישראליות מתנהלות, רובן בעלות חשיפה נמוכה מאד לחרמות אירופאיות. חלק מהיצואניות הישראליות עובדות בתצורת OEM. חלקן חברות בנות של חברות בינלאומיות. חלקן עובדות בתצורת White Label. מעטות מאד מוכרות לצרכן הסופי, זאת כנראה גם כתוצאה מההבנה ההיסטורית שיש להתחמק מחרמות שבאות אלינו כגלים לאורך השנים, ע"פ עצימות הסכסוך מול הפלסטינאים.

האירופאים, כמו גם מדינות אחרות, יודעים גם יפה מאד להתעלם ולעצום עין כאשר הם ממש זקוקים לתוצרת הישראלית. רואים זאת לא רק בתעשיות הביטחוניות אלא אפילו ביצוא האבוקדו. הסחורה הישראלית מהווה כ-20% מסך המכירות של הפרי באיחוד האירופי והמכירות עוד גדלו בזמן המלחמה. דוגמא דרמטית בהרבה קיבלנו מחתימת ההסכם בסך 35 מיליארדי דולרים עם הגז הישראלי למצרים. המצרים היו מוכנים להיות מהראשונים להחרים אותנו לו רק יכלו.

מעבר לעניין "הפסיכולוגי" כאשר חלק מהישראלים והמדיה לוקחים קשה את עמדת "הילד הדחוי של הכיתה", אותה אי נעימות שאנו חשים על כך שלא אוהבים אותנו בעולם או אפילו שונאים אותנו, השאלה היא ברמה הפרקטית כיצד זה בא לידי ביטוי עיסקי ועד כמה מזה באמת משפיע על חיינו, על חוסננו ועוצמתנו כאומה?

 

ארבעה סוגי חרמות

אין, למיטב ידיעתי, שום מחקר כלכלי שניסה לאמוד את ממדי הבעיה. למעשה האמידה הזו היא על גבול הבלתי אפשרי כי לעיתים נדירות ניתן לדעת מי לא עשה איתנו עסקים מסיבות אנטי-ישראליות או אנטישמיות. ואין מדובר רק החל מה-7 לאוקטובר אלא מאז ומעולם.

חרמות על ישראל מתחלקות לדעתי בעיקר ע"פ ארבעת הנושאים הבאים, לפי סדר חשיבותם: חרם ביטחוני, חרם כלכלי/עסקי, חרם אקדמי, חרם תרבותי.