סיפורן של שתיים: על התנהגות המשקיעים מאז משבר 2008-9
"Is Israel pulling down the shutters for business?" - שהתפרסם שלשום ברויטרס והופץ ברחבי תבל. לכל אלו שמאמינים שאנחנו עושים למישהו טובה או שהסביבה העסקית כאן מעניינת, אנשים כמו חיימוביץ', כדאי לקרוא. חברת המחקר של בית ההשקעות היוקרתי, Sanford C. Bernstein, אמרה את הדבר הנכון ביותר לגבי טבע - "ההדלפה (של המריבה כביכול בין המנכ"ל למועצת המנהלים) כשלעצמה מדאיגה יותר מהכל. אם טבע אינה מסוגלת לשמור אינפורמציה כזו מפני המדיה, כיצד הם מצפים לשמור על תוכניותיהם העסקיות מפני המתחרים?" בברנשטיין לא מודעים כנראה ליצר ההרס העצמי שמוביל את העם היהודי מאז עלה משה על ההר ההוא. תקראו את שכתב ג'יימי רובין מגולדמן על ההתפטרות, ומה כתב ביולי כשהוריד את ההמלצה מהחברה.
כנראה שהמשקיעים הגדולים, אלו שאמורים לייצר תחתית מוצקה למניות, דווקא כן מודעים לבעיה. לכן, מאז עזב אלי הורביץ ז"ל, הם נוטשים את החברה ביודעם שהענק הלך והגמדים יהרסו את מה שבנה (זה לא שונה ממה שקורה מאז הלך בן גוריון ז"ל). אף אחד רציני אינו עוזב מניה בגלל קופאקסון, הפגיעה כבר בתוך מחיר המניה ממזמן. איליי לילי (סימול: LLY) איבדה הרבה יותר כשפקע הפטנט לפרוזאק, פייזר (סימול: PFE) לא הפסידה פחות כשהסתיימה הגנת הליפיטור וכך גם מרק (סימול: MRK) וה-Zocor שלה. כל השלוש נמצאות הרחק מעל, הן בסך המכירות שלהן והן במחיר המניה. טבע, לאחר הקופאקסון, תהיה במצב טוב בהרבה משהיו השלוש לאחר שאיבדו את ההגנות לתרופות שהזכרנו.
תבדקו ברצינות מה בדיוק הפיל את אלסינט, סייטקס, ECI, תפרון וגוטקס, על מה כל אלו נפלו? הביקוש לחזיות ללא תמיכה ירד בעולם וזה חיסל את תפרון? אלסינט נפלה כי הפסיקו להשתמש בהדמיה? סייטקס התדרדרה בגלל שההדפסה הדיגיטלית הפסיקה לעניין? זה הכל בגנים, משה רק עולה להר ותראו מה שקרה. כשאלי העביר המושכות לפרוסט הוא שכח לספר לו שהניהול בישראל שונה מהניהול בעולם המערבי. שכח לומר לו שמקורו של המשפט, "אנחנו נראה להם מאיפה משתין הדג", מקומי. אבל מעז (אולי) ייצא מתוק. עכשיו הדרך פנויה למיזוג עם אופקו (סימול: OPK), מה שינתק יותר את הקשר לישראל, יוכל להביא הנהלה רצינית ולהחזיר עטרה ליושנה, הפוטנציאל קיים. בכל מקרה, טבע זקוקה למנכ"ל "חזק", מישהו כמו ישראל מקוב. אבל בינתיים עסוקים בהאשמת הדירקטוריון שהבין זאת.
בין אלוט (סימול: ALLT) לנוקיה (סימול: NOK)
העובדה ש-NOK ו-ALLT עלו ביום ג' יותר מ-10%, למרות שדוחות הרבעון השלישי שלהן אינן משהו שאפשר להתגאות בו, מאפשרת לנו לנסות ולהבין, באמצעות התנהגות המניות, כיצד חושבים ומתנהגים המשקיעים מאז היציאה ממשבר 2008-9. נתחיל בקצרה על נוקיה ונאריך על אלוט. במקרה של NOK, ההתלהבות הגדולה לאחר פרסום הדוחות הגרועים הייתה "אנחת רווחה" שנבעה משתי עובדות. האחת, ברור כעת שהחברה לא מתה ולא תמות, ההפך. לאחר שזו תעביר את חטיבת האלחוט למיקרוסופט, היא תתחרה על ההובלה בסגמנטים שונים של תשתיות IT. העובדה השניה, חטיבת הטלפוניה החכמה של נוקיה לא נשארת מאחור כפי שהבטיחו המומחים, אלא מצליחה, ובמיוחד בשוק שקובע כמו ארה"ב. הצלחת הלומיה היא שתרמה לעליות לאחר הפרסום, למרות שהייתה צריכה להלהיב בעיקר את משקיעי MSFT, שצפויים ליהנות מכך בעתיד (כולל הביקוש לתוכנות ההפעלה המתאימות). אבל למי אכפת בעולם הכותרות של וול סטריט 2013? אגב, מכירות הלומיה, 9 מיליון יחידות ברבעון, עלו אומנם בצורה מרשימה (פי 4 כמעט בארה"ב), אבל רחוקות מאוד מסמסונג (88 מיליון), אפל (33.8 מיליון), LG (12.7 מיליון) ולנובו הסינית (עם 11מיליון מכשירים).
- פייפאל מזנקת 14%, יונייטדהלת' 4% - מה קורה בחוזים?
- ריבית, ענקיות הטק ופגישת טראמפ שי - לקראת פתיחת השבוע בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האמת היא שבמונחים של מיין סטריט, העלייה של NOK ביום ג' האחרון הייתה אל מול התוצאות שהציגה החברה ברבעון האחרון. אבל אם מתבוננים במניה מכיוון שיטות ההערכה החדשות שהשתלטו על וול סטריט מאז 2008, העלייה של יום ג' אפילו נמוכה מדי. למעשה, בעיניים של וול סטריט, עלייה של 370% ב-NOK מאז יולי 2012, ואפילו העלייה של כ-100% בחודשיים האחרונים "מוצדקת". אלמלא הצטברות החששות שנבנו סביב החברה הפינית מאז 2007, היינו מצפים לעליות חדות בהרבה. בקיצור, החברה הפינית עשתה בעיניי המשקיעים מהלך מדהים שעושה רושם שהצליח. אך לפני 5 שנים, החברה החזיקה יותר מ-50% מכל הטלפוניה האלחוטית בעולם ובחלק גדול מהתשתיות לכך? היא איבדה הובלה זו (עקב חוסר ראייה נכונה של ההתפתחויות) ונפלה בערכה בקצב רצחני אותו מאז אותו קיץ של 2007. ולמרות זאת, בניגוד לכל התחזיות לשרוד, היא הצליחה לפתח ולהוציא לשוק מערכות חכמות תחרותיות, ותוך כדי המהומה הגדולה גם לבצע מעבר (באמצעות רכישת מחציתה של נוקיה-סימנס) למיקום מוביל בתחום התשתיות.
החל משנה הבאה האנליסטים יצטרכו (עד כה לא הצליחו לעשות זאת) להעריך את נוקיה כחברת תשתיות בתחום ה-IT והטכנולוגיה, ולהעריך את מיקומה המדויק בתחום ופוטנציאל הצמיחה בנישה שלה. כל זה מול סיסקו (סימול: CSCO), אלקטל לוסנט (סימול: ALU) ואפילו מול "השותפה" מיקרוסופט (סימול: MSFT) ו-IBM. כמה מהאנליסטים שמו לב רק עכשיו, שנוקיה השתלטה על למעלה מ-80% מתחום האלחוט במכוניות (ה-Automobile Trade). Risto Siilasmaa, מנכ"ל החברה, צדק כשאמר "הרבעון השלישי היה "רבעון המעבר" הגדול בהיסטוריה של החברה. היא עשתה לא מעט מעברים מאז החלה כמפעל לעיבוד נייר לפני 148 שנים." מה מלמדת אותנו ההתנהגות של NOK מאז 2008? שהקשר בין מה שקורה בעולם האמיתי, במיין סטריט, לבין ההשתקפות שלו בוול סטריט הולך ונעשה רופף יותר ככל שמהפכת ה-IT מתקדמת. הרוב הגדול של "המשקיעים" שהטיסו את NOK ביום ג' האחרון עשו זאת בגלל הלומיה כאמור, ופחות בגלל נוקיה החדשה. לגבי העתיד (לאלו שפחדו להיכנס לפני שנה, ובצדק) אנחנו אומרים שלא למהר (למכור או לקנות), להמתין להתגבשות נוקיה החדשה, זו תישפט על פי הישגיה בתחום התשתיות, יכולות הפיתוח ורמת הדיבידנד, שלבטח יחזור.
מה הסיפור ב-ALLT?
בתחילת נובמבר 2012, בדיוק לפני שנה, סקרנו את אלוט תחת הכותרת "המניה הישראלית שעלתה 1500% ונעצרה, לברוח?" (http://wallstreet.bizportal.co.il/articles.php?id=178176). ניסינו להסביר את אותה ירידה, שהחלה חודשיים קודם לכן במשפט, "הקונצנזוס הוא העיקר ומצב החברה הוא הטפל". הקונצנזוס הוא שמניע את מניותיהן של חברות הטכנולוגיה, במיוחד אלו שפועלות בנישות חכמות מאוד ומובנות פחות למשקיע.
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
אלוט הצליחה להיכנס למעמד מוביל בתחום מהיר הצמיחה של פתרונות DPI, שעוזרים למפעילי הרשת להפיק מקסימום תועלת מהטיפול באינפורמציה שהם מניעים. בשנים 2010-12 הפכה לחביבת האנליסטים שמחפשים חברות מפתחות טכנולוגיות חלומיות מתוחכמות, בעלות הפוטנציאל לצמוח במהירות (הקוואלקום הבאה). לאור הישגיה וצמיחתה המהירה של אלוט לא פלא שעלתה יותר מ-1500% בשנים 2009-2012. מה גם שהגורו הגדול, קריימר, "גילה" אותה בדרך לשיא. הכתבה שלנו דאז נכתבה לאחר פרסום נתוני הרבעון השני של 2012, שהציגו המשך עליות במכירות וברווחיות עם אופטימיות של ההנהלה. "בגדול, כל בעל מניות שקורא את דברי המנכ"ל המוכשר הזה לאחר הנפקת הדוחות מרגיש טוב גם לגבי העתיד". בפועל, המניה הגיבה בחיוב לזמן קצר לאחר הפרסומים, אך שינתה כיוון ובששת החודשים שלאחר מכן הפסידה למעלה מ-50% מערכה. בסוף אפריל האחרון היא נחתה מתחת ל-11 דולרים. מאז התאוששה מעט אבל בהחלט לא שמחה את בעלי מניותיה. השבוע, חיוכם של אלה גדל מעט כאשר קפצה לאור התוצאות המשופרות שהציגה.
ההתדרדרות במהלך השנה האחרונה לובתה בעיקר ע"י סדרת הורדות המלצת אנליסטים שמכסים את החברה, אותם אלה שהתלהבו ממנה עד ספטמבר 2012, ולאחר מכן החלו לחשוש, מדוע? ראשית, בגלל ירידה שהחלה מסתמנת במכירות וברווח. שנית, בשל התחרות מחברות כמו Procera (סימול: PKT), סאנדבין (סימול: SNVNF.PK) שנראתה להם כמתפתחת ולא מעט כנראה גם בגלל מה שקרה למלאנוקס (סימול: MLNX), שהחלה בנפילתה קצת קודם ומשכה אחריה כל חברה ישראלית שעיסוקה בתחום הגיבוי והתמיכה ב-IT.
בניסיון להבין מה גורם לירידות, עשינו בדצמבר 2012 נוספת על החברה. בסיכום אותה כתבה ציינו, "יש לנו הרושם שהבעיה, אם באמת יש כזו בפועל, נובעת מכיוון אחר. נצטרך להמתין ולראות, הרי כבר למדנו שלעיתים "השוק" יודע משהו שהמומחים לא". ו"השוק" אכן ידע משהו. ראשית האנליסטים צדקו, ובין הרבעון השלישי של 2012 לרבעון השני של 2013, החברה הציגה רבעון אחרי רבעון ירידות עקביות במכירות וברווח. בדיעבד, נראה שאותן ירידות לא נגרמו בשל חולשה בביקוש לכל אותן טכנולוגיות שתומכות בקצב ובאיכות ה-IT, אלא כתוצאה של תחרות, ובעיקר (בגלל הנישה שגדלה במהירות) לאחר כניסתן של שחקניות התשתית הגדולות לתחום כמו סיסקו (סימול: CSCO), אריקסון (סימול: ERIC) ועוד. כלומר, האנליסטים ראו את התמונה בצורה נכונה. התהליך הזה, בו חברה טכנולוגית נפגעת בגלל התרחבות הנישה בה פעם הובילה (מה שכאמור מושך את ההתעניינות של הענקיות), חוזר על עצמו כל הזמן והוא חלק בלתי נפרד ממהפכות הטכנולוגיה, האינפורמציה וכמובן מהגלובליזציה.
קוואלקום (סימול: QCOM) או נבידיה (סימול: NVDA) הן דוגמאות יוצאות דופן דווקא. השתיים הצליחו להוביל נישה מאפס כל הדרך למיליארדים באמצעות "תערובת" יוצאת דופן של הנהלה וטכנולוגיות. הרוב המכריע של חברות הטכנולוגיה לא מצליחות לעשות זאת. אלוט הובילה את התחום כל עוד היקף הפעילות הייתה 100, 200 ואפילו 500 מיליון דולרים, אבל כשהסכום החל לגדול מעבר לכך המצב השתנה. לכן אסור עדיין להתלהב מהרבעון האחרון. צריך להמתין עוד רבעון או שניים על מנת לראות אם החברה, שאין שום ספק ביכולותיה הטכנולוגיות ובכישורים של הנהלתה, מסוגלת לחזור ולהוביל. הרבעון השלישי של 2013 שפורסם השבוע אומנם מצביע על שינוי לטובה, אבל השאלה לגבי ההמשך לא מאפשרת עדיין תשובה ברורה, בטח לא כזאת שמעודדת התנפלות על המניה.
- 24.אייל 11/08/2014 16:21הגב לתגובה זוכתבה מצוינת
- 23.CTCH 10/02/2014 17:34הגב לתגובה זושלמה מה דעתך על השינויים שעוברת החברה ואיפה אתה רואה אותה הולכת מפה? תודה
- 22.מנדי 02/11/2013 16:01הגב לתגובה זוהיא גם מומלצת ע"י מוטלי פול
- 21.שלמה גרינברג 02/11/2013 14:09הגב לתגובה זול 20: צודק
- 20.Blaster 01/11/2013 22:29הגב לתגובה זוהתרופה פונטיניב (ICLUSIG) לא מטפלת בקרישי דם אלא בלוקמיה מילואידית כרונית. קרישי הדם הן תופעת הלוואי החמורה שנצפתה וגרמה למספר מדאיג של מקרי מוות. אבל, וזה אבל גדול, ישנו פלח מסוים של חולים בעלי מוטציה אשר רק תרופה זו יכולה לעזור להם ואותם הסיכון לא אמור להרתיעה כי אם לא אז הם יאלצו לעבור השתלת מח עצם (פרוצדורה ברמת סיכון גבוהה מספר מונים מהתרופה) או למות. אז לחברה מובטח פלח שוק קטן. הבעיה שלא ברור אם זה יספיק והשוק הרחב יותר למחלה כרגע חסום לה. אני לא הייתי נוגע בנייר כעת, אולי סביב 1.5$
- 19.שלמה גרינברג 01/11/2013 17:14הגב לתגובה זוליאיר (14): חלק מנפלאות התבונה שחוזים בהם יותר ויותר מאז 2008. ראשית, למרות השיא היא פספסה במעט את הקונצנזוס שזה, כפי שכתבתי יותר חשוב מהעובדות. לא רק שפספסה אלא שזו הפעם הראשונה שלא הכתה, אללה ישמור!. הרווח הלמניה אגב הכה הקונצנזוס. בנוסף ההנחיות אכזבו, "רק" % 30 עלייה במכירות ל 2013 לעומת 2012, וואו! כול מה שאני אומר הוא שערך החברה היום מעניין יותר להשקעה משהיה בשבוע שעבר. זה הזמן להתייעץ עם המומחים
- 18.שלמה גרינברג 01/11/2013 17:05הגב לתגובה זולמאירה (13): הסברתי לאחר הירידה האחרונה כאשר כתבתי על חלומות ושברם.נתחיל בכך שהירידה החדה אינה אומרת שהחברה חוסלה. מדובר על 2 מכות רצופות שקבלה בקשר לתרופת הדגל שלה ה Iclusig בתחום הפעילות של התרופה נגד קרישי דם, תחילה הפסיקה הניסויים בגלל תופעות לוואי חמורות והשבוע הודיע לה ה FDA להשעות זמנית את ייצור ושיווק התרופה גם בתחום עליו קבלה אישור בזמנו. בקצור, לקחו זמנית לא רק את החלום גם את המציאות. יחד עם זאת זה לא הסוף. הרמה הנוכחית מתחילה להיות מעניינת שוב, אפילו להשתלטות ולראייה הם מגינים נגד ז
- 17.שלמה תודה עכשיו אני יודע מתי מתפרסם הדוח שבת שלום (ל"ת)אורי 01/11/2013 14:48הגב לתגובה זו
- 16.שלמה גרינברג 01/11/2013 09:51הגב לתגובה זו.לאורי: אם אתה מדבר על קיסר אבן שיש משדות ים (שאגב נסחרת בנאסד"ק מזה כשנתיים עם הסימול CSTE) אז יש לך טלפתיה כי עליה אני מספר בתחילת שבוע הבא ערב פרסום הדוחות ב 6.11. חברה מאוד מעניינת שמאז שנכנסה לנאסד"ק אני חושב לכתוב עליה וזה לא מסתדר. לאבי (12): מכיר היטב את החברה עוד מתחילת דרכה. גם עליה נעשה ספור בעתיד הקרוב.
- 15.אורי 01/11/2013 09:44הגב לתגובה זוenzy esrt זהו הסיבול שלהם נראה לי שהם יעלו עוד בזמן הקרוב שבת שלום לכולם
- 14.יאיר 01/11/2013 09:26הגב לתגובה זותוכל להתייחס לדוח האחרון ותגובת המניה בהפוך לא ברור איך זה שמציגה רווחי שיא ומצשני נשחטת 10 ו 5 יום אחרי יום תודה
- 13.מאירה 01/11/2013 06:02הגב לתגובה זושלמה היקר אשמח לשמוע מה דעתך על המניה ? שווה את הסיכון ?
- 12.אבי 31/10/2013 21:09הגב לתגובה זודעתך על סאפיינס ? לפני הנפקה בנאסדק וכנראה כניסה לתל אביב 100 חוץ מזה צומחת בקצב מרשים
- 11.אורי 31/10/2013 18:59הגב לתגובה זוcesrcs מקווה שכתבתי נכון תודה
- 10.דוד 31/10/2013 18:42הגב לתגובה זובסופו של דבר נראה לי טבעי שתתמזג לתוך טבע או הפוך פרוסט בהחלט יכול להציל ת טבע מטביעה
- 9.david 31/10/2013 18:40הגב לתגובה זוהכתבות נפתחות רק בעכבר ימני בדף נוסף
- 8.שלמה גרינברג 31/10/2013 18:12הגב לתגובה זולאורי (5):מי זו קיסר? לזיו (7): באמת? אולי. בכול מקרה ואם נתעלם מהבירבור בתקשורת טבע עדיין לא "מתרסקת" ובניהול נכון, שישים דגש על התייעלות ורכש, המניה, שמחירה כבר כולל את הירידה הצפוייה מפקיעת הפטנט על הקופאקסון, יכולה עדיין לחזור לימים עברו. כפי שכתבתי בכתבה מה שצריך הוא מנכ"ל חזק מהסוג של מקוב והספור של פייזר יחזור גם כאן.החלטת הדירקטוריון הייתה צודקת במאת האחוזים.
- 7.זיו 31/10/2013 17:34הגב לתגובה זומי שהכיר את החברה מבפנים ידע שינאי הורס והרכישות שלו יוצרות כאוס ולא ערך
- 6.NSPR 31/10/2013 16:54הגב לתגובה זותודה רבה
- 5.כרגיל כתבה לענין מתי קיסר מפרסמת דוח תודה (ל"ת)אורי 31/10/2013 16:38הגב לתגובה זו
- 4.שלמה גרינברג 31/10/2013 16:28הגב לתגובה זולאיתי (1) תודה. ל NSPR (2): חשוב יותר דו"ח הרבעון. הדו"ח האחרון שלהם, סוף יוני 2013 (שזה גם דו"ח לסוף השנה אצלם שמסתיימת ביוני) אינו מלהיב, לא השנתי ולא הרבעון האחרון.החברה גייסה באפריל 14.1 מיליון אבל בקצב ההפסדים הנוכחי זה לא יספיק להרבה זמן אז דילול גדול נוסף מחכה בדרך.כול זה לצד התחרות מול כמה מענקיות הציוד. לא פלא שמשקיעים מהססים. הדו"ח טוב ומן הסתם אובייקטיבי אבל התמונה כולה אינה מלהיבה. לארז: לא ברור לי מה אתה טוען, תפנה השאלה לאתר.
- 3.ארז 31/10/2013 14:36הגב לתגובה זומוזר שבשורה הראשונה מצורף לינק ישיר "הכותרת למאמר" אבל בחלק של אלוט כשאתה מפנה לכתבה ישנה שלך אין לינק ישיר. הרוב לא יטרחו להתעסק עם זה ובצדק. זה אינטרס של האתר והבעיה קיימת כמעט בכול כתבה שלך.
- 2.NSPR 31/10/2013 14:33הגב לתגובה זושלמה שלום, יצא הדו"ח המדובר הוא נראה מאוד חיובי אבל המניה ירדה כ 10% מה דעתך על הדוח והמניה ? האם הדוח הוא שיווקי של החברה או אוביקטיבי ? מי מבקר אותו ?
- 1.כרגיל, חד ומחכים. תודה. (ל"ת)איתי 31/10/2013 14:23הגב לתגובה זו
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
