ארהב ארצות הברית
צילום: mromerorta, Pixabay

אפקט העושר: האמריקאים מסונוורים מרווחים בבורסה ומבזבזים יותר; עד מתי?

נתון מפתיע שעלה לאחרונה מגלה כי משק בית אמריקאי ממוצע מחזיק בתיק השקעות בשווי של למעלה מ-200 אלף דולר, ככל שערך תיק ההשקעות עולה, כך גדלה תחושת הביטחון הכלכלי של משקי הבית
אדיר בן עמי | (4)
נושאים בכתבה ארצות הברית

בתקופה האחרונה מתגלה פרדוקס מטריד בכלכלה האמריקאית: מצד אחד, סימני האטה כלכלית הולכים ומתגברים, אך מנגד, תחזיות הרווח של החברות הציבוריות ממשיכות להיות אופטימיות להפליא. פער זה מעורר חששות לגבי בועה פיננסית שעלולה להתפוצץ.

נתון מפתיע שעלה לאחרונה מגלה כי משק בית אמריקאי ממוצע מחזיק בתיק השקעות בשווי של למעלה מ-200 אלף דולר בשוק המניות. סכום זה עלה באופן דרמטי בשנה האחרונה, בעיקר הודות לראלי המרשים בוול סטריט שהובל על ידי מניות הטכנולוגיה הגדולות.

תופעה זו, המכונה "אפקט העושר", יוצרת מעגל המזין את עצמו: ככל שערך תיקי ההשקעות עולה, כך גדלה תחושת הביטחון הכלכלי של משקי הבית, המובילה לעלייה בצריכה הפרטית. הצריכה המוגברת, בתורה, תורמת לשיפור בתוצאות העסקיות של החברות ולעליות נוספות בשוק המניות.

בוול-סטריט מזהירים כי מדובר במעגל מסוכן המבוסס על "עושר וירטואלי". בניגוד לעושר הנובע מעלייה בשכר או מהכנסה תפעולית, ערך המניות יכול להתאדות במהירות אם תחול תפנית שלילית בשווקים.

 

"חרב פיפיות"

החשש העיקרי הוא מתרחיש של "חרב פיפיות": אם יחלו ירידות משמעותיות בשוק המניות, הדבר עלול להוביל לספיראלה שלילית. ירידת ערך תיקי ההשקעות תפגע בביטחון הכלכלי של משקי הבית, מה שיוביל לצמצום בהוצאות הצריכה. הקיטון בצריכה יפגע ברווחי החברות, מה שעלול להוביל לירידות נוספות במחירי המניות.

מה שמדאיג במיוחד הוא שהשוק כרגע מתמחר המשך צמיחה ברווחי החברות, למרות סימנים ברורים להאטה כלכלית. האינפלציה העקשנית, הריבית הגבוהה, והעלייה בחובות משקי הבית מצביעים כולם על אתגרים משמעותיים בכלכלה הריאלית.

הפער בין המציאות הכלכלית לבין הציפיות בשוק ההון מזכיר למומחים רבים תקופות היסטוריות שהסתיימו בתיקונים חדים בשווקים. ההיסטוריה מלמדת כי כאשר מתפתח נתק משמעותי בין הכלכלה הריאלית לשוק ההון, התיקון עלול להיות חד וכואב.

קיראו עוד ב"גלובל"

המצב הנוכחי מציב אתגר מיוחד בפני הפדרל ריזרב, שצריך לנווט בין הצורך לרסן את האינפלציה לבין החשש מפני משבר פיננסי שעלול להתפתח אם תתרחש נפילה חדה בשוק המניות. הבנק המרכזי נמצא במצב עדין שבו כל החלטה על שינוי בריבית עלולה להשפיע דרמטית על השווקים.

 

הריבית צפויה להמשיך לרדת

בתוך המורכבות הזו, מדיניות הריבית של הפדרל ריזרב עשויה להיות גורם מכריע. לאחר תקופה ארוכה של העלאות ריבית, הבנק המרכזי אותת בפגישתנו האחרונה על שינוי כיוון. החלטה זו, שנועדה לתמוך בכלכלה, עלולה גם להגביר את הסיכונים בשוק המניות על ידי עידוד השקעות ספקולטיביות נוספות. לאחר 11 העלאות ריבית ותשע הפסקות הפד' החליט להוריד את הריבית ב0.5% לטווח של 4.75-5.00%. הבנק המרכזי של ארה"ב צופה הורדות נוספות של 50 נקודות בסיס השנה.

לפי התחזיות החדשות של הפד', שיעור האבטלה בארה"ב צפוי לעלות ל-4.4% עד סוף השנה הנוכחית, עלייה מהתחזית הקודמת של 4%. הבנק המרכזי צופה כי מגמת העלייה באבטלה תימשך, עם תחזית ל-4.4% בסוף 2025 ו-4.3% בסוף 2026. תחזיות אלו גבוהות מההערכות הקודמות ומשקפות את הציפייה להתקררות מסוימת בשוק העבודה.

למרות העלייה הצפויה, שיעורי האבטלה הללו עדיין נחשבים נמוכים יחסית מבחינה היסטורית. נכון לסוף אוגוסט 2024, שיעור האבטלה עמד על 4.2%, ירידה קלה מ-4.3% ביולי. עם זאת, זוהי עלייה משמעותית מהשפל של 3.4% שנרשם באביב 2023.

במקביל לתחזיות האבטלה, הפד עדכן גם את הערכותיו לגבי הריבית. התחזית המעודכנת מצביעה על ירידה של כנקודת אחוז בריבית במהלך 2024, הורדה משמעותית יותר מכפי שצפו בעבר. הערכה זו משקפת את ההבנה כי האינפלציה, למרות שעדיין גבוהה מהיעד, מתקרבת ליעד השנתי של 2%.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    גם אצלנו קורה התהליך הזה, בעת עליות הארנק נפתח (ל"ת)
    ונסגר בירידות 28/10/2024 13:16
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    על הבוקר 28/10/2024 07:40
    הגב לתגובה זו
    אצלנו זה לא ככה אז מה נעשה?
  • 1.
    אצלנו מי שהחזיק 200 אלף שקל הפך אותם ל100 אלף שקל (ל"ת)
    חחח 28/10/2024 07:12
    הגב לתגובה זו
  • לא תחושת עושר אבל מחזק את תחושת הישראליות (ל"ת)
    זיגל 28/10/2024 13:15
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social