סטארבאקס
צילום: ביגסטוק

תהיה התאמה? הקרן שהצילה את טינדר תנסה להציל גם את סטארבאקס

הקרן האקטיביסטית Starboard הצליחה ב-Match, חברת האם של אפליקציות היכרויות כמו טינדר, ועכשיו היא תנסה להחזיר למסלול גם את ענקית הקפה העולמית
רוי שיינמן |
נושאים בכתבה Starboard סטארבאקס

מניית סטארבאקס  STARBUCKS שנפלה כבר ב-22% מתחילת השנה עולה במסחר על רקע כניסתה של הקרן האקטיביסטית Starboard Value אליה. הקרן שמנוהלת על ידי ג'ף סמית', רכשה מניות בסטארבאקס והיא דורשת מהחברה לנקוט בצעדים להעלאת מחיר המניה. 

סטארבאקס; קרדיט: Unsplash

סטארבאקס; קרדיט: Unsplash

הצטרפותה של Starboard מגיעה על רקע שיחות בין סטארבאקס למשקיע אקטיביסט אחר, Elliott Investment Management, על הסכם פשרה. לפי הדיווחים, Elliott בנתה אחזקה גדולה בחברה ומפעילה עליה לחץ לבצע שינויים. אם לא תשיג ייצוג בדירקטוריון סטארבאקס, ייתכן כי Elliott תעבור למתקפה ותפתח מאבק שליטה על כיסאות בדירקטוריון, כאשר לא ברור אם גם Starboard תשקול לשלוח נציגים לדירקטוריון החברה.

המשקיעים האקטיביסטים מנצלים את המצב הקשה של סטארבאקס וההנהלה הנוכחית, בראשות המנכ"ל לקשמן נראסימהן. המכירות בשווקים המרכזיים של החברה, ארה"ב וסין, צנחו, מה שהוביל כבר לשתי הורדות תחזית השנה מצד החברה. מחיר המניה ירד בכ-22% מתחילת השנה, ושווי השוק של החברה עומד על כ-85 מיליארד דולר. סטארבאקס הודיעה בסוף יולי כי היא בוחנת את צעדיה לגבי הפעילות בסין. נראסימהן אמר בפגישה פנימית לאחר הדוחות הכספיים כי החברה בוחנת שיתופי פעולה אפשריים בסין.

לקשמן נראסימהן, מנכ

לקשמן נראסימהן, מנכ"ל סטארבאקס; קרדיט: אתר החברה

קול נוסף שסטארבאקס תצטרך להתמודד איתו הוא זה של הווארד שולץ, המנכ"ל לשעבר ובעל המניות הגדול בחברה. שולץ העביר את המושכות לנראסימהן במרץ 2023 והוא מכהן כיו"ר מטעמי כבוד. הוא ממשיך להתבטא בפומבי ולנזוף בסטארבאקס על הכשלים בחברה לראייתו.

קרן Starboard הקפיצה את Match

קרן Starboard פועלת במגוון תחומים, אך היא מתמקדת בטכנולוגיה. זו לא הפעם הראשונה ש-Starboard ו-Elliott מתעמתות. חברת ההיכרויות Match Group  MATCH GROUP , חברת האם של אפליקציות ההיכרויות טינדר, אוקיי קיופיד והינג', עמדה בפני Elliott כאשר Starboard הצטרפה למאבק, והן פעלו יחד גם בסיילספורס  SALESFORCE ואיביי EBAY . 

קיראו עוד ב"גלובל"

ג'ף סמית', מנהל קרן Starboard Value; קרדיט: אתר הקרן

ג'ף סמית', מנהל קרן Starboard Value; קרדיט: אתר הקרן

מניית Match קפצה בחודש שעבר אחרי שדווח על כניסתה של הקרן לחברה והרצון שלה לבצע פעולות על מנת לפתור את הבעייה שהיא רואה בחברה כ"חוסר חדשנות". הקרן טענה שהחברה יכולה לשפר את הרווחיות הגולמית שלה ל-40% - פי 2 מהרווחיות הגולמית של החברה ברבעון הראשון של השנה. בעלת המניות הצביעה גם על צעדים כמו הורדת עלויות התפעול, הגברת תכנית הרכישה העצמית של החברה, הימנעות מרכישות ואפילו הוצאה של החברה מהשוק הציבורי והפיכתה לפרטית בשביל להשביח אותה.

הבעיות הנוספות של סטארבאקס

הקשיים של סטארבאקס בשווקי המזרח הם כאמור הקשיים המרכזיים עמם מתמודדת החברה, אך הם לא היחידים. בשנה שעברה, סטארבקס הייתה תחת אש בעקבות תגובתה למלחמה של ישראל בארגון הטרור חמאס, מה שגרם לקריאות לחרם שלא רק פגעו במכירות במזרח התיכון, אלא גם במכירות בחנויות בארה"ב. 

בנוסף, הרצון של עובדי החברה להתאגד גם כן מעיב על ההנהלה - עובדים ב-4% מחנויות הרשת בארה"ב בחרו להתאגד וחלקם אף פתחו בשביתה בנובמבר האחרון. סטארבקס הצהירה כי תחדש את השיחות בנוגע לחוזה העבודה עם האיגוד בסוף אפריל והיא מצפה שהמשא ומתן יימשך במשך כל השנה. 

מניית סטארבאקס נסחרת לפי שווי של 85 מיליארד דולר אחרי ירידה של 22% מתחילת השנה ושל 25% ב-12 החודשים האחרונים. המניה נסחרת במכפיל של 21 על הרווחים הצפויים לה השנה ובמכפיל של 19 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה.

מניית סטארבאקס מתחילת השנה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.