גיל בפמן הכלכלן הראשי של לאומי
צילום: אורן דאי

הצמיחה בביקוש גדולה מהרחבת ההיצע: מחיר הנפט ימשיך לעלות

כך עולה מהסקירה השבועית של הכלכלן הראשי של בנק לאומי, גיל בפמן.  עוד עולה מהסקירה כי החששות מסכסוכים גיאו-פוליטיים נוספים תרמו לעליית פרמיית הסיכון הגלומה במחיר הנפט
עוזי גרסטמן | (1)

מחירי הנפט עלו בשבוע החולף. בתחילת השבוע הזה ניצב מחיר הנפט ברמה של כ-78 דולר לחבית מסוג ברנט, וכ-76.5 דולר לחבית מסוג WTI. בסוף השבוע החולף הגיע מחיר הנפט לרמה של כ-81 דולר לחבית מסוג ברנט, וכ-80 דולר לחבית מסוג WTI.

לפי סקירה של הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל בפמן, יש כמה גורמים שניצבו ברקע לעליית מחיר הנפט בתקופה הנ"ל. התחזית של ארגון האנרגיה, EIA, כפי שפורסמה בשבוע החולף, תרמה לעליית מחיר הנפט. התחזית צופה התהדקות של השוק, כך שהצמיחה בביקוש תעלה על הרחבת ההיצע, ובכך תתרום ללחצי מחירים כלפי מעלה. התחזית של EIA מניחה כי קבוצת OPEC+ תרחיב את היצע הנפט מהרבעון הרביעי של השנה. בנוסף, ייתכן כי החששות מפני הסלמה של מלחמת חרבות ברזל לחזיתות נוספות תרמו אף הן לעליית מחיר הנפט. הסלמה במלחמה עלולה לבוא לצד הסלמה של סכסוכים גיאו-פוליטיים גלובליים אחרים, כמו ארה"ב-סין-טייוואן ועוד. לפי לאומי, ייתכן כי חששות אלה תרמו לעליית פרמיית הסיכון הגלומה במחיר הנפט. בהמשך לכך, פרמיית הסיכון עלתה, כנראה כתוצאה מתקיפות החות'ים בסוף השבוע האחרון, לאחר שאלה תקפו אניות באזור מפרץ עדן. בתגובה, תקפו כוחות של ארה"ב מוקדים של המורדים החות'ים בתימן.

חלק מנתוני המאקרו שפורסמו בארה"ב בשבוע האחרון תרמו אף הם לעליית מחיר הנפט בשבוע החולף. נתוני האינפלציה בארה"ב הצביעו על האטה בקצב עליית המחירים. בכלל זה, מדד מחירי היצרנים לביקוש סופי, PPI, הפתיע לטובה וירד במאי ב-0.2%. זאת בניגוד לתחזית הקונצנזוס, שצפתה עלייה של 0.1%. על פי נתוני ה-PPI וה-CPI, ניתן להעריך שמדד ליבת ה-PCE של מאי יהיה נמוך יחסית, ויהיה כ-0.1%, כלומר נמוך יחסית. ההאטה באינפלציה תורמת לחיזוק הציפיות לירידת הריבית, ובכך תורמת להרחבת הביקוש להשקעות בכלל והשקעות בנפט ודלקים מאובנים בפרט. ייתכן כי גורמים אלה עמדו ברקע לעליית מחיר הנפט בשבוע החולף.

עוד עולה מהסקירה של לאומי, כי ייתכן שגם נתוני הפעילות בארה"ב תרמו לעליית מחיר הנפט בשבוע החולף. שיעור הניצולת של בתי הזיקוק אמנם ירד במעט, אך עדיין נמצא ברמה גבוהה. בנוסף, היבוא נטו לארה"ב התרחב בכ-2.6 מיליון חביות. ייתכן שגם נתוני הניצולת והיבוא נטו הגבוהים מגיעים לקראת עונת הנהיגה, לצורך מילוי המלאים ומתן מענה לביקושים בתקופה זו.

מנגד, במסגרת פרסום החלטת ריבית הבנק הפדרלי ב-12 ליוני, שהותיר את הריבית (כצפוי) ללא שינוי בטווח של 5.25%-5.50%, הודגשה המידה הרבה של חוסר הבהירות בעת הנוכחית, שבאה לידי ביטוי בדברי יו"ר הבנק במסיבת העיתונאים וגם בתחזית וועדת השווקים הפתוחים, ה-FOMC. הגישה הניצית של הוועדה לא משקפת את ההפתעות לטובה במדדי המחירים לצרכן ושל היצרנים של מאי, וגם לא את מגוון האינדיקטורים הרחב יותר משוק העבודה, שמצביע על התרופפות מסוימת. נראה שהבנק הפדרלי שומר על עמימות בהחלטותיו ולפי ההערכה החציונית שלו, צפויה הפחתת ריבית אחת ב-2024, כנראה ברבעון הרביעי. הודעות אלה תרמו להתחזקות הדולר אל מול סל המטבעות. ניסיון העבר מראה שכשהדולר מתחזק, מחיר הנפט, שנקוב בדולרים - נוטה לרדת.

בנוסף, לדברי בפמן, ייתכן כי רמת מלאי הנפט הגבוהה תרמה לקיזוז העלייה במחיר הנפט בשבוע החולף. זאת לאחר שמלאי הנפט עלה יותר מהצפי בשווקים. מלאי הנפט התרחב בשבוע החולף בכ-3.7 מיליון חביות נפט. יתכן כי העלייה הרחבה תרמה לקיזוז העלייה במחיר הנפט בשבוע החולף.

תחזית EIA שפורסמה ב-11 ליוני צופה שתפוקת הנפט הגולמי בארה"ב תתרחב ב-2024 בכ-2% וב-2025 בכ-4%, לעומת הממוצע ב-2023. לפי התחזית, המחיר הממוצע של נפט מסוג ברנט יגיע ב-2024 לכ-84 דולר - כ-4 דולרים פחות מהתחזית הקודמת. ב-EIA צופים שהביקוש העולמי לנפט יתרחב ב-2024 בכ-11 מיליון חביות ליום, לעומת התחזית הקודמת שצפתה צמיחה של כ-900 אלף חביות ליום. העלייה הצפויה בביקוש גבוהה מהעלייה הצפויה בייצור (800 אלף חביות ליום), ומציגה עודף ביקוש שעשוי לתרום ללחצי המחיר כלפי מעלה. התחזית הבאה צפויה להתפרסם ב-9 ביולי 2024.

קיראו עוד ב"גלובל"

העולם שב לטוס והביקוש לדלק סילוני חזר לרמתו שלפני פרוץ מגפת הקורונה. על פי הערכות בלומברג, ברבעון השלישי של השנה צפויות כ-10.5 מיליון טיסות. האיגוד הבינלאומי לתובלה אווירית צופה שנת שיא, כשהמטוסים צפויים להיות בתפוסה מלאה, כפי שהיו לפני הקורונה, תוך שימוש בכמויות שיא של דלק. מכיוון שאין כיום תחליף לנפט שמשמש כבסיס להפקת דלק סילוני, הרי שעבור ענף זה, התחייה המחודשת של התעופה צפויה לתרום לו.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עלית מחיר הנפט תחזק את מנית דלק קבוצה (ל"ת)
    מייק1 17/06/2024 11:57
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.