אילון מאסק וורן באפט
צילום: טוויטר

אילון מאסק ממליץ לבאפט לרכוש מניות טסלה: "זה מהלך ברור"

מנכ"ל טסלה צייץ לאחר שהנושא עלה בשיחת המשקיעים השנתית של ברקשייר ובאפט לא נשמע משוכנע. "בוודאי שלא הייתי יודע איך לבחור חברות מנצחות בתחום ה-EV, אבל אשמח אם אכן יהיו כאלה", אמר המשקיע האגדי
אדיר בן עמי | (5)

מנכ"ל טסלה TESLA INC , אילון מאסק, ממשיך לצייץ ב-X - הפלטפורמה שבבעלותו והפעם יש לו רעיון השקעה למשקיע האגדי וורן באפט - לקנות מניות טסלה. הציוץ של מאסק הגיע לאחר שאחד מנושאי השיחה במפגש המשקיעים של ברקשייר היה טסלה ורכבים חשמליים, אך באפט לא נשמע משוכנע.

"אני לא חושב שאנחנו יכולים לתרום לתחום הזה", אמר המיליארדר בן ה-93 כאשר נשאל על האפשרות שירכוש מניות טסלה. "בוודאי שלא הייתי יודע איך לבחור חברות מנצחות בתחום ה-EV, אבל אשמח אם אכן יהיו כאלה".  באפט התבטא באופן דומה בעבר לגבי תעשיית הרכב בארה"ב ונראה כי הוא לא מאמין יותר מדי כי תעשיית הרכב מייצרות השקעות נהדרות. עם זאת, יש יוצאים מן הכלל.

ברקשייר האת'ווי BERKSHIRE HATHAWAY B מחזיקה שנים מניות של יצרנית כלי הרכב החשמליים הסינית BYD. ההשקעה הזו, שנוצרה ב-2008, הצליחה היטב וברקשייר מימשה חלק מההשקעה בשנים האחרונות. החברה גם מחזיקה בחברת Pilot Flying J, חברת תחנות תדלוק בבנזין ודיזל וחנויות נוחות. באפט לא מודאג מאיום רכבי ה-EV על חברת Pilot וציין כי החברה מסוגלת להסתגל לשינויים.

 

ההשפעה של רכבים אוטונומיים על עסקי הביטוח

הנושא של טסלה עלה בפגישת המשקיעים כאשר המשקיע האגדי נשאל מה המשמעות של טכנולוגיות הסיוע לנהג עבור תעשיית ביטוחי הרכב. חברת הבת של ברקשייר, Geico, היא אחת מחברות ביטוחי הרכב הגדולות בארה"ב. "כל דבר שמפחית תאונות הולך להוזיל עלויות", אמר באפט, והוסיף כי צמצום תאונות ויצירת רכבים אוטונומיים היא דבר שקשה יותר לעשות ממה שאנשים ציפו.

"במידה והתאונות יצטמצמו ב-50% זה יהיה דבר שטוב לציבור ורע לחברות הביטוח. טוב לציבור זה מה שאנחנו מחפשים", אמר באפט.

ראש עסקי הביטוח של ברקשייר, אג'יט ג'יין, ציין כי שוק ביטוחי הרכב בעצם מורכב ממספר התאונות והעלות לתיקון המכוניות. "עלות תיקון הרכבים מתאונות זינקה", אמר. עדיין יכולה להיות צמיחה בזמן שמכוניות נעשות בטוחות ומורכבות יותר.

 

טסלה משדרגת את מודל Y שלה

מניית טסלה נסחרת בעליות שערים וכנראה ברקשייר היא לא הגורם המרכזי לכך. סביר להניח שמערך המוצרים של החברה הוא האשם. טסלה החליפה את מודל Y בעל טווח סטנדרטי שלה והנעה אחורית עם גרסה חדשה עם טווח ארוך יותר. המחיר של הגרסה ארוכת הטווח יתחיל ב-45,000 דולר, כאשר מחירו של מודל Y עם טווח סטנדרטי החל ב-43,000 דולר.

מודל Y עם טווח ארוך נחשב למבוקש יותר, בנוסף למחיר זול יותר שמהווה בונוס נוסף. מחירו של המודל עם הנעת AWD וטווח ארוך מתחיל בכ-48,000 דולר. מאסק ציין כי לחלק מהדגמים של החברה ניתן לפתוח טווח ארוך יותר בעזרת עדכון תוכנה, דבר שהפתיע גם את המשקיעים.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    טסלה 29/06/2024 16:18
    הגב לתגובה זו
    מכל ענקיות הטכנולוגיה
  • 4.
    זו הבעייה 21/06/2024 10:45
    הגב לתגובה זו
    גאוני העבר האמיתיים עשו כסף אחר מותם,ואן גוך כדוגמא
  • 3.
    זו הבעייה 21/06/2024 10:44
    הגב לתגובה זו
    עובדים עליכם ,לא עלי לי אין EV,באפט ללא ספק ממרום גילו מזהה סיכונים מיותרים!
  • 2.
    חחח 08/05/2024 06:05
    הגב לתגובה זו
    טסלה לא מניה טובה ולא במחיר טוב
  • 1.
    בלוף בבטריה 06/05/2024 22:28
    הגב לתגובה זו
    לא אוטונומי
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

עליות קלות במדדים; נייקי קופצת ב-5%, אורמד עם 7%

יום המסחר המקוצר מתנהל בעליות קלות; המשקיעים עדיין מעכלים את התמ"ג החזק של הרבעון השלישי בארה"ב, שהפתיע עם קצב שנתי של 4.3%; נייקי מטפסת בעקבות הרכישות של טים קוק; אינטל נחלשת אחרי הפרסומים על עצירת השת"פ עם אנבידיה

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

המסחר בוול סטריט באווירה רגועה יחסית, כמעט מהוססת, עם מחזורי מסחר דלים לקראת ערב חג המולד ויום מסחר מקוצר. אחרי רצף עליות בימים האחרונים ושיאים חדשים במדדים, השוק עובר למצב המתנה. אין דרמה מיוחדת בנתוני המאקרו הבוקר, והסנטימנט מושפע בעיקר מהעונתיות, מהרצון לשמור על פוזיציות קיימות ומהמבט קדימה אל סוף השנה והימים הראשונים של 2026.


הדאו עולה ב-0.4%, ה-S&P עם 0.2% והנאסד״ק סביב ה-0. זה מסחר שמרגיש יותר כמו שמירה על עמדות מאשר חיפוש כיוון חדש, עם נטייה ברורה של השמקיעים לא להגדיל סיכונים ערב החג. במקביל, הסיפור עובר גם לשווקים אחרים, כשמחירי המתכות היקרות ממשיכים לטפס והזהב קובע שיא חדש מעל 4,500 דולר לאונקיה, על רקע מתיחות גיאופוליטית וציפיות להורדות ריבית בהמשך הדרך - ההזהב מעל 4,500 דולר: למה המשקיעים רצים למתכות היקרות?


המשקיעים עדיין מעכלים את נתון הצמיחה החזק של הרבעון השלישי בארה"ב, עם קצב שנתי של 4.3%, גבוה משמעותית מהציפיות. הנתון הזה חיזק את התמונה של כלכלה אמריקאית עמידה, גם בסביבה של ריבית גבוהה, והיה אחד הגורמים שדחפו את המדדים לשיאים חדשים בימים האחרונים. עם זאת, דווקא העוצמה הזו גרמה לחלק מהשוק לצנן ציפיות להורדות ריבית מוקדמות, גם אם בשוק החוזים על הריבית עדיין מתמחרים שתי הורדות עד סוף 2026.


השווקים נכנסים לתקופה המכונה “ראלי סנטה קלאוס”, שהתחילה רשמית השבוע. לפי נתונים היסטוריים מאז 1950, מדד S&P 500 רשם בתקופה זו תשואה ממוצעת של כ־1.3%, עם תוצאות חיוביות בכ־78% מהמקרים. עם זאת, אנליסטים מדגישים כי מדובר בדפוס היסטורי ולא בהבטחה. נתונים נוספים מראים כי יום המסחר שלאחר חג המולד היה לאורך השנים אחד הימים החזקים ביותר לשוקי המניות, אך גם כאן, ההיסטוריה אינה ערובה להמשך המגמה.


בשוק האג"ח נרשמה חולשה באיגרות החוב הקצרות. תשואת האג"ח לשנתיים, הנחשבת רגישה במיוחד לציפיות למדיניות הריבית, נותרה מעל 3.5%, לאחר שנתוני הצמיחה הראו כי הכלכלה האמריקאית התרחבה בקצב המהיר ביותר מזה כשנתיים. בהמשך המסחר נרשמה התאוששות מסוימת באג"ח, על רקע ירידה במדד אמון הצרכנים.