אילון מאסק וורן באפט
צילום: טוויטר

אילון מאסק ממליץ לבאפט לרכוש מניות טסלה: "זה מהלך ברור"

מנכ"ל טסלה צייץ לאחר שהנושא עלה בשיחת המשקיעים השנתית של ברקשייר ובאפט לא נשמע משוכנע. "בוודאי שלא הייתי יודע איך לבחור חברות מנצחות בתחום ה-EV, אבל אשמח אם אכן יהיו כאלה", אמר המשקיע האגדי
אדיר בן עמי | (5)

מנכ"ל טסלה TESLA INC , אילון מאסק, ממשיך לצייץ ב-X - הפלטפורמה שבבעלותו והפעם יש לו רעיון השקעה למשקיע האגדי וורן באפט - לקנות מניות טסלה. הציוץ של מאסק הגיע לאחר שאחד מנושאי השיחה במפגש המשקיעים של ברקשייר היה טסלה ורכבים חשמליים, אך באפט לא נשמע משוכנע.

"אני לא חושב שאנחנו יכולים לתרום לתחום הזה", אמר המיליארדר בן ה-93 כאשר נשאל על האפשרות שירכוש מניות טסלה. "בוודאי שלא הייתי יודע איך לבחור חברות מנצחות בתחום ה-EV, אבל אשמח אם אכן יהיו כאלה".  באפט התבטא באופן דומה בעבר לגבי תעשיית הרכב בארה"ב ונראה כי הוא לא מאמין יותר מדי כי תעשיית הרכב מייצרות השקעות נהדרות. עם זאת, יש יוצאים מן הכלל.

ברקשייר האת'ווי BERKSHIRE HATHAWAY B מחזיקה שנים מניות של יצרנית כלי הרכב החשמליים הסינית BYD. ההשקעה הזו, שנוצרה ב-2008, הצליחה היטב וברקשייר מימשה חלק מההשקעה בשנים האחרונות. החברה גם מחזיקה בחברת Pilot Flying J, חברת תחנות תדלוק בבנזין ודיזל וחנויות נוחות. באפט לא מודאג מאיום רכבי ה-EV על חברת Pilot וציין כי החברה מסוגלת להסתגל לשינויים.

 

ההשפעה של רכבים אוטונומיים על עסקי הביטוח

הנושא של טסלה עלה בפגישת המשקיעים כאשר המשקיע האגדי נשאל מה המשמעות של טכנולוגיות הסיוע לנהג עבור תעשיית ביטוחי הרכב. חברת הבת של ברקשייר, Geico, היא אחת מחברות ביטוחי הרכב הגדולות בארה"ב. "כל דבר שמפחית תאונות הולך להוזיל עלויות", אמר באפט, והוסיף כי צמצום תאונות ויצירת רכבים אוטונומיים היא דבר שקשה יותר לעשות ממה שאנשים ציפו.

"במידה והתאונות יצטמצמו ב-50% זה יהיה דבר שטוב לציבור ורע לחברות הביטוח. טוב לציבור זה מה שאנחנו מחפשים", אמר באפט.

ראש עסקי הביטוח של ברקשייר, אג'יט ג'יין, ציין כי שוק ביטוחי הרכב בעצם מורכב ממספר התאונות והעלות לתיקון המכוניות. "עלות תיקון הרכבים מתאונות זינקה", אמר. עדיין יכולה להיות צמיחה בזמן שמכוניות נעשות בטוחות ומורכבות יותר.

 

טסלה משדרגת את מודל Y שלה

מניית טסלה נסחרת בעליות שערים וכנראה ברקשייר היא לא הגורם המרכזי לכך. סביר להניח שמערך המוצרים של החברה הוא האשם. טסלה החליפה את מודל Y בעל טווח סטנדרטי שלה והנעה אחורית עם גרסה חדשה עם טווח ארוך יותר. המחיר של הגרסה ארוכת הטווח יתחיל ב-45,000 דולר, כאשר מחירו של מודל Y עם טווח סטנדרטי החל ב-43,000 דולר.

מודל Y עם טווח ארוך נחשב למבוקש יותר, בנוסף למחיר זול יותר שמהווה בונוס נוסף. מחירו של המודל עם הנעת AWD וטווח ארוך מתחיל בכ-48,000 דולר. מאסק ציין כי לחלק מהדגמים של החברה ניתן לפתוח טווח ארוך יותר בעזרת עדכון תוכנה, דבר שהפתיע גם את המשקיעים.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    טסלה 29/06/2024 16:18
    הגב לתגובה זו
    מכל ענקיות הטכנולוגיה
  • 4.
    זו הבעייה 21/06/2024 10:45
    הגב לתגובה זו
    גאוני העבר האמיתיים עשו כסף אחר מותם,ואן גוך כדוגמא
  • 3.
    זו הבעייה 21/06/2024 10:44
    הגב לתגובה זו
    עובדים עליכם ,לא עלי לי אין EV,באפט ללא ספק ממרום גילו מזהה סיכונים מיותרים!
  • 2.
    חחח 08/05/2024 06:05
    הגב לתגובה זו
    טסלה לא מניה טובה ולא במחיר טוב
  • 1.
    בלוף בבטריה 06/05/2024 22:28
    הגב לתגובה זו
    לא אוטונומי
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.