אקספנג
צילום: טוויטר
דוחות

Xpeng עם ההפסד הגדול ביותר מאז ההנפקה, גוררת אחריה את מניות יצרניות ה-EV הסיניות; טסלה בירידה של כ-30% מהשיא השנתי

לאחר האופוריה ששררה בתחום בשבעת החודשים הראשונים של השנה מניות חברות הרכבים החשמליים צונחות עקב חשש מביקוש דל שבא לידי ביטוי בהורדות מחירים רוחביות
מתן קובי | (1)

יצרנית הרכבים החשמליים אקספנג  XPENG פרסמה היום את תוצאותיה לרבעון השני של השנה, בו הציגה את ההפסד הגדול ביותר שלה מאז שהונפקה החברה בוול סטריט לפני כשלוש שנים. החברה הציגה הפסד של 0.44 דולר למניה בעוד צפי האנליסטים היה לנתון של 0.31 דולר למניה. מבחינת השורה העליונה החברה רשמה הכנסות בסך 693 מיליון דולר, בהתאם לצפי וירידה של 31% לעומת הנתון ברבעון המקביל אשתקד.

שיעור הרווח הגולמי הפך לנתון שלילי של 3.9%, זאת לעומת נתון חיובי של 10.9% בתקופה המקבילה אשתקד. מבחינת צפי להמשך החברה מצפה למסור 40 אלף רכבים (אמצע טווח) ברבעון הבא, מה שיביא את הנתון לגידול של כ-35% לעומת המצב ברבעון המקביל. החברה מצפה להכניס ברבעון הבא בין 8.5 ל-9 מיליארד יואן - עליה ממוצעת של כ-27% לעומת הרבעון השלישי של 2022.

מניית החברה הגיעה מתחילת השנה ועד סוף החודש שעבר לעלייה של 150% על רקע נתוני מסירות טובים - רק ברבעון השני של השנה החברה מסרה למעלה מ-23 אלף רכבים, מעל הצפי שהציבה לעצמה ועלייה של 27% לעומת התקופה המקבילה. למרות כל החיוביות, המצב החל להשתנות החודש והמניה נמצאת כבר בירידה של 37% מהשיא השנתי שרשמה בסוף יולי, והיא לא היחידה.

מניות יצרניות רכבים חשמליים נוספות נמצאות במגמת ירידה משמעותית באותה תקופת הזמן - ניו  NIO INC נמצאת בירידה של כ-32%, BYD איבדה כבר כ-20% ולי אוטו  LI AUTO INC בירידה של 18%. גם יצרנית הרכבים החשמליים (וחברת הרכב הגדולה בעולם מבחינת שווי שוק), טסלה  TESLA INC , נמצאת בירידה של כ-28% מהשיא השנתי שרשמה לקראת סוף החודש שעבר.

היצרניות מגדילות את מספר כלי הרכב שהן מייצרות, כל אחת רוצה להיות הכי דומיננטית, בעיקר בשוק הסיני והאמריקאי, ובסופו של דבר נוצר עודף היצע שבצורה אירונית פוגע בכולם. טסלה למשל הודיעה כי היא מורידה את המחירים על רכביה בסין, בפעם השניה החודש ואלו לא חדשות טובות למשקיעים. במאבק על השליטה בשוק הרכבים החשמליים החברות מקטינות את שולי הרווח שלהן ואף פוגעות בשורה התחתונה, הכל בניסיון למכור כמה שיותר רכבים.

כמובן שעודף היצע קורה רק כאשר אין מספיק ביקוש, וזה בדיוק מה שקורה כרגע, ולא רק בגלל הייצור הגבוה. המצב הכלכלי בעולם עדיין לא מזהיר - הריביות גבוהות ברוב העולם, האינפלציה עודנה כאן וזה לא הזמן המושלם עבור רוב הצרכנים להתחדש באוטו חשמלי חדש, גם אם יש עליו הנחה מסויימת. כמובן שיש גם את סין - שוק הרכבים החשמליים הגדול בעולם, שמה הכלכלה עודנה מקרטעת לאחר שחרור הגבלות הקורונה. הכלכלה הסינית כבר נמצאת בפני דיפלציה וללא שינוי משמעותי, הצרכנים הסיניים לא צפויים לצאת למסע קניות, בטח כשמדובר על רכב חשמלי שמגיע למחיר של עשרות אלפי דולרים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    החיים 18/08/2023 20:24
    הגב לתגובה זו
    כמו כל יצרן רכב אחר שמרוויח מיצור מכוניות ולא מסיפורי מעשיות
טראמפ ופאוולטראמפ ופאוול

הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25% – מה אמר פאוול במסיבת העיתונאים?

הפדרל ריזרב הפחית את הריבית ברבע אחוז לטווח של 4%-4.25% וצופה עוד 2 הורדות ריבית השנה. הבנק המרכזי ציין כי נוכח האינפלציה הגבוהה יפעל בזהירות ויבחן הפחתות נוספות לפי הנתונים

אדיר בן עמי |

בפעם הראשונה השנה ומאז חזרתו של טראמפ לבית הלבן, הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25%. החלטת הפדרל ריזרב התקבלה כצפוי לאחר תקופה ארוכה של סימנים להאטה בשוק העבודה והיחלשות בלחצי האינפלציה. מדובר במהלך שנועד להמריץ את הצמיחה ולתמוך בתעסוקה, ומסמן שינוי כיוון מובהק אחרי חודשים של ריבית יציבה ברמות גבוהות. כעת נותר לראות מה פאוול יגיד במסיבת העיתונאים.


הפדרל ריזרב הוריד את הריבית לראשונה מזה תשעה חודשים, אך שמר על גישה זהירה כאשר הפחית אותה ברבע אחוז בלבד. בתום ישיבת מדיניות בת יומיים קבעה ועדת השוק הפתוח של הבנק המרכזי יעד ריבית חדש בטווח של 4%-4.25%, בהתאם לציפיות המשקיעים. עוד לפני ההחלטה העריך שוק החוזים על הריבית בסבירות של 96% שהפד יבחר בהפחתה צנועה זו.


עם זאת, אתגר האינפלציה ממשיך להעיב על קובעי המדיניות. מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט טיפס כמעט באחוז שלם מעל יעד האינפלציה של 2% שנקבע על ידי הבנק, מה שמעיד כי לחצי המחירים טרם שככו. הפד הדגיש כי ימשיך לעקוב מקרוב אחר הנתונים הכלכליים וכי המשך הורדות ריבית יישקלו בזהירות, בהתאם להתפתחויות בשוק העבודה וברמות המחירים.


בהודעתו ציין הפדרל ריזרב כי זוהי הפחתת הריבית הראשונה לשנת 2025, וכי התחזית החציונית מצביעה על הורדה כוללת של כ-0.5% נוספים עד סוף השנה. עם זאת, לא כולם שותפים לקצב הזה: המושל מירן הצביע בעד הפחתה חדה יותר של חצי אחוז כבר בהחלטה הנוכחית, בעוד שישה בכירים סבורים שלא תהיינה עוד הורדות במהלך השנה ותשעה בכירים מעריכים שתי הפחתות נוספות. עוד הדגיש הבנק כי הסיכונים להיחלשות בשוק העבודה גברו, מה שמעיד על שינוי דגש במדיניות – ממאבק באינפלציה להגנה על התעסוקה והצמיחה.


שוק העבודה 

למרות סימנים ברורים להאטה בשוק העבודה, הפדרל ריזרב הותיר ללא שינוי את תחזיותיו לשיעור האבטלה לשנה הקרובה. לפי התחזית החציונית בעדכון האחרון של תחזיות המדיניות (SEP), שיעור האבטלה צפוי לעלות ל-4.5% עד סוף 2025 – בדיוק כפי שנקבע בתחזיות הקודמות.


גיימי דיימון
צילום: Getty images Israel

"הכלכלה האמריקאית - עד כה טובה, הפד חייב להישאר עצמאי"

ג’יימי דיימון נפגש עם סנאטורים רפובליקנים וסיפק תובנות - "ישנם סימנים להאטה, אך התמונה הכוללת עדיין יציבה, אך צריך לפעול כדי שתישאר כך" 

צוות גלובל |

ג’יימי דיימון, מנכ"ל הבנק הגדול בארצות הברית ג'יי.פי מורגן צ’ייס, הגיע ביקור מפתיע בקפיטול היל, שם נפגש עם קבוצת סנאטורים רפובליקנים ודן עמם בצמיחה הכלכלית ובמדיניות הפדרל ריזרב.

דיימון, אחד הקולות המשפיעים ביותר בוול סטריט ובמערכת הבנקאות האמריקאית, אמר לכתבים לאחר הפגישה כי אינו מודאג בנוגע לעצמאות הפד. לדבריו, “הפד צריך להיות עצמאי. שמעתי גם את הנשיא טראמפ אומר שהפד צריך להיות עצמאי, ולכן איני מודאג מכך”. דבריו נאמרו על רקע ביקורת מתמשכת מצד הנשיא טראמפ כלפי יו"ר הפד וצוותו, ובזמן שבו רגישות השווקים לנושאי מדיניות מוניטרית נמצאת בשיא.

בנוסף, דיימון תיאר את מצב הכלכלה האמריקאית כ”עד כה,  טוב”. לדבריו, "ישנם סימנים להאטה, אך התמונה הכוללת עדיין יציבה, אך צריך לפעול כדי שתישאר כך". מנהיג הרוב בסנאט, ג’ון טון, אמר לאחר הפגישה כי תמיד חשוב לקבל את הערכתו של דיימון לגבי התמונה המאקרו־כלכלית: “זה מוסיף נקודת מבט מהשטח של המערכת הפיננסית”.

עם זאת, ברקע הנתונים הכלכליים שהתפרסמו השבוע מצביעים על חולשה מתמשכת. התחלות הבנייה ירדו לרמה הנמוכה מאז מאי, על רקע עודפי מלאי בשוק הדיור שמאט את קצב העבודה של הקבלנים. בנוסף, סנטימנט הצרכנים ירד בספטמבר לשפל מאז מאי, בעוד הציפיות לאינפלציה לטווח ארוך טיפסו חודש שני ברציפות. המשמעות היא שהציבור האמריקאי פחות אופטימי, בעיקר בשל חששות לגבי שוק העבודה והמשך העליות במחירים.

דיימון התייחס גם לסוגיה רגישה נוספת, קשרי עבר של ג’יי.פי מורגן עם הפיננסייר המורשע ג’פרי אפשטיין. לדבריו, החברה “מצרה על כל קשר שהיה בעבר” ותשתף פעולה עם כל דרישה של הקונגרס בנושא.