אקספנג
צילום: טוויטר
דוחות

Xpeng עם ההפסד הגדול ביותר מאז ההנפקה, גוררת אחריה את מניות יצרניות ה-EV הסיניות; טסלה בירידה של כ-30% מהשיא השנתי

לאחר האופוריה ששררה בתחום בשבעת החודשים הראשונים של השנה מניות חברות הרכבים החשמליים צונחות עקב חשש מביקוש דל שבא לידי ביטוי בהורדות מחירים רוחביות
מתן קובי | (1)

יצרנית הרכבים החשמליים אקספנג  XPENG פרסמה היום את תוצאותיה לרבעון השני של השנה, בו הציגה את ההפסד הגדול ביותר שלה מאז שהונפקה החברה בוול סטריט לפני כשלוש שנים. החברה הציגה הפסד של 0.44 דולר למניה בעוד צפי האנליסטים היה לנתון של 0.31 דולר למניה. מבחינת השורה העליונה החברה רשמה הכנסות בסך 693 מיליון דולר, בהתאם לצפי וירידה של 31% לעומת הנתון ברבעון המקביל אשתקד.

שיעור הרווח הגולמי הפך לנתון שלילי של 3.9%, זאת לעומת נתון חיובי של 10.9% בתקופה המקבילה אשתקד. מבחינת צפי להמשך החברה מצפה למסור 40 אלף רכבים (אמצע טווח) ברבעון הבא, מה שיביא את הנתון לגידול של כ-35% לעומת המצב ברבעון המקביל. החברה מצפה להכניס ברבעון הבא בין 8.5 ל-9 מיליארד יואן - עליה ממוצעת של כ-27% לעומת הרבעון השלישי של 2022.

מניית החברה הגיעה מתחילת השנה ועד סוף החודש שעבר לעלייה של 150% על רקע נתוני מסירות טובים - רק ברבעון השני של השנה החברה מסרה למעלה מ-23 אלף רכבים, מעל הצפי שהציבה לעצמה ועלייה של 27% לעומת התקופה המקבילה. למרות כל החיוביות, המצב החל להשתנות החודש והמניה נמצאת כבר בירידה של 37% מהשיא השנתי שרשמה בסוף יולי, והיא לא היחידה.

מניות יצרניות רכבים חשמליים נוספות נמצאות במגמת ירידה משמעותית באותה תקופת הזמן - ניו  NIO INC נמצאת בירידה של כ-32%, BYD איבדה כבר כ-20% ולי אוטו  LI AUTO INC בירידה של 18%. גם יצרנית הרכבים החשמליים (וחברת הרכב הגדולה בעולם מבחינת שווי שוק), טסלה  TESLA INC , נמצאת בירידה של כ-28% מהשיא השנתי שרשמה לקראת סוף החודש שעבר.

היצרניות מגדילות את מספר כלי הרכב שהן מייצרות, כל אחת רוצה להיות הכי דומיננטית, בעיקר בשוק הסיני והאמריקאי, ובסופו של דבר נוצר עודף היצע שבצורה אירונית פוגע בכולם. טסלה למשל הודיעה כי היא מורידה את המחירים על רכביה בסין, בפעם השניה החודש ואלו לא חדשות טובות למשקיעים. במאבק על השליטה בשוק הרכבים החשמליים החברות מקטינות את שולי הרווח שלהן ואף פוגעות בשורה התחתונה, הכל בניסיון למכור כמה שיותר רכבים.

כמובן שעודף היצע קורה רק כאשר אין מספיק ביקוש, וזה בדיוק מה שקורה כרגע, ולא רק בגלל הייצור הגבוה. המצב הכלכלי בעולם עדיין לא מזהיר - הריביות גבוהות ברוב העולם, האינפלציה עודנה כאן וזה לא הזמן המושלם עבור רוב הצרכנים להתחדש באוטו חשמלי חדש, גם אם יש עליו הנחה מסויימת. כמובן שיש גם את סין - שוק הרכבים החשמליים הגדול בעולם, שמה הכלכלה עודנה מקרטעת לאחר שחרור הגבלות הקורונה. הכלכלה הסינית כבר נמצאת בפני דיפלציה וללא שינוי משמעותי, הצרכנים הסיניים לא צפויים לצאת למסע קניות, בטח כשמדובר על רכב חשמלי שמגיע למחיר של עשרות אלפי דולרים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    החיים 18/08/2023 20:24
    הגב לתגובה זו
    כמו כל יצרן רכב אחר שמרוויח מיצור מכוניות ולא מסיפורי מעשיות
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -1.68%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

הנאסד״ק קופץ ב-2.5%; ברודקום מזנקת ב-10%, טסלה עם 7%

שבוע חג ההודיה הוא חיובי סטטיסטית עם היסטוריה של עליות של בכ-69% מהשבועות האלה מאז 1960 - האם גם השנה נראה את ה"ראלי סוף שנה"? עוד בולטות: למונייד קופצת ב-7.5%, אלוט ונובה עולות 6%, קמטק וסיוה עם 5%
צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

שבוע המסחר המקוצר בוול סטריט נפתח באווירה חיובית, כשהמשקיעים חוזרים לשולחן אחרי סגירת שבוע תנודתית ומביטים קדימה אל נתוני המאקרו שיגיעו לפני חג ההודיה. ההקלה שנרשמה ביום שישי, בעיקר בזכות הטון המתון של נשיא הפד בניו יורק ג'ון וויליאמס, ממשיכה לתת רוח גבית לשוק, כשבשוליים חוזרות גם ההערכות לגבי אפשרות להפחתת ריבית כבר בדצמבר.

בתוך כך, המדדים המרכזיים בירוק. ה-S&P 500 עולה בכ-1.3%,הדאו עם 0.6% והנאסד"ק בולט עם זינוק של כ-2.1%. העליות מגיעות אחרי שבוע שטלטל את מניות ה-AI, כאשר חלק מהמשקיעים בחרו לממש רווחים על רקע דיון מחודש בשאלות על תמחור המניות. בשישי, כאמור, השוק התאושש בחדות והחזיר חלק מהאופטימיות לגבי המשך מסלול הריבית. בשוק האג"ח, התשואה לשנתיים מטפסת ל-3.52%, בעוד תשואת ה-10 שנים יורדת ל-4.05%, מה שממשיך לשקף ציפיות מעורבות לגבי ההמשך.

האווירה החיובית מתחזקת גם בזכות המסורת העונתית שמלווה את וול סטריט סביב חג ההודיה. לאורך עשרות שנים, השוק נטה להציג תשואות טובות יותר דווקא בשבוע הזה, בין אם בזכות מחזורי מסחר דלילים יותר ובין אם בשל תחושה כללית של יציבות רגעית לפני סיום השנה. לפי נתוני העבר, ה-S&P 500 רשם עלייה בכ-69% משבועות חג ההודיה מאז 1960, נתון שמעניק למשקיעים תחושת ביטחון מסוימת גם השנה, במיוחד לאחר התנודתיות שחוותה השוק בתקופה האחרונה.

הדגש המרכזי עכשיו הוא סביב השאלה האם הפד מתקרב לשלב שבו יוכל להתחיל להקל, אפילו בצעד קטן, על הריבית הגבוהה שמכבידה כבר זמן רב על חלק מענפי המשק. הציפיות להפחתת ריבית בדצמבר עלו שוב ל-70% אחרי הדברים של וויליאמס בשישי, מה שעזר להפיג מעט מהחששות שנצברו סביב סקטור ה-AI, שסבל מלחצים במשך השבוע.


המניה שמזנקת היום ביותר מ-20% - הבית הלבן מקדם הארכה לסובסידיות ה־ACA, השוק מגיב בזינוק במניות הביטוח ואוסקר הלת׳ מובילה את הסקטור, אך חוסר הוודאות הפוליטי עדיין מכביד על התחזיות קדימה