מה מוצא באפט בחברת הטלויזיה והסטרימינג פאראמאונט?
אמש התפרסם הדו"ח שמסרה חברת ברקשייר האת'אווי, BERKSHIRE HATHAWAY A שבשליטתו וניהולו של גורו ההשקעות וורן באפט לרשות נירות הערך האמריקאית (ה-SEC) ובו פירוט של פעולות הקניה והמכירה של החברה ברבעון ראשון של שנת 2022. הדו"ח מגלה את השינויים האסטרטגיים שעשה באפט בתיק ההשקעות של החברה והצביע על כמה שינויים מעניינים.
אחת ההשקעות הגדולות החדשות של החברה בגובה 2.6 מיליארד דולר הייתה בחברה פאראמאונט גלובל PARAMOUNT GLOBAL שזינקה ב-15% אמש במסחר בוול סטריט בעקבות הידיעה. היום היא יורדת באופן מתון יחסית לנפילות הרוחביות בשוק. אז מי היא חברת פאראמאונט ומה מצא בה באפט?
החברה עוסקת בתחום הטלויזיה המסורתי ובתחום הסטרימינג, והיא תוצאה של מיזוג בין שתי חברות טלויזיה: ויאקום (Viacom) ו-CBS. בשנת 2016 נרכשה חברת Viacom על ידי בוב באקיש. אז החברה הייתה הפסדית לנוכח שוק הטלויזיה שאיבד אז מכוחו, ומאז עברה מהפך. בשנה הפיסקלית האחרונה שלה כחברה נפרדת היא כבר ייצרה תזרים מזומנים חופשי של 1.2 מיליארד דולר על הכנסות של 12.5 מיליארד דולר. באקיש שיפר את הרייטינג של הטלויזיה של ויאקום והחזיר את חטיבת הסרטים לרווחיות וכך ייצר את תזרים המזומנים החיובי. CBS לעומת זאת, הייתה אז, והיא ממשיכה להיות גם היום, רשת מובילה מבחינת רייטינג. בשנת 2016 היא ייצרה תזרים מזומנים חופשי של 1.5 מיליארד דולר על הכנסות של 13.2 מיליארד.
שתי החברות התמזגו בשנת 2019 עם באקיש כיו"ר והשיקו את שירות הסטרימינג פאראמאונט פלוס. ברשות החברה גם ערוץ שאוטיים פרמיום ושרות סטרימינג חינמי עם פרסומות. החברה הממוזגת לא הניבה פרי לבעלי המניות וירדה כ-27% בשלוש השנים האחרונות. החברה משקיעה רבות בהגדלת נתח שוק ולכן מייצרת מעט מזומן יחסית למה שייצרה כל אחת מהחברות הממוזגות בעבר. על הכנסות של 30 מיליארד דולר בשנה האחרונה היא ייצרה תזרים חיובי של 700 מיליון דולר.
- בדרך לעידן שאחרי באפט: טוד קומבס עוזב, מבנה הניהול נבנה מחדש
- מחקר: הטעויות הגדולות של משקיעים - וכמה זמן לוקח למשקיע לקבל החלטה על רכישת מניה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאמצי גיוס הלקוחות הביאו 6.3 מיליון נרשמים חדשים ברבעון האחרון, ובכך הגיע החברה ל-62 מיליון לקוחות משלמים, זאת בנוסף ל-68 מיליון הלקוחות של שרות הסטרימינג מבוסס הפרסומות. השרות הזה צומח בשיעור דו ספרתי לדברי החברה. לשם השוואה לנטפליקס יש מעל 200 מיליון מנויים, כך שהחברה תופסת נתח שוק קטן למדי.
תזרים המזומנים הנוכחי משקף תשואה של 3.4% על ערך החברה שעומד על 20.8 מיליארד דולר. האנליסטים מעריכים כי החברה יכולה להגיע לתזרים חופשי של 2 מיליארד דולר עד שנת 2026. הנתון המעניין הוא שנכון לעכשיו שיעור הרווחיות נמוך בהרבה מאשר בתקופה בה שתי החברות היו נפרדות, מה שיכול להעיד או על התכווצות המרווחים בשוק או על פוטנציאל לשיפור, שייתכן שתפס את תשומת ליבו של באפט. במידה והחברות יחזרו לשיעור הרווחיות שאפיין אותם בעבר הרי שמדובר כבר על תשואה של 10%. יחד אם זאת ייתכן שלאור התחרות בשוק הסטרימינג והצורך לייצר תוכן ברמה גבוהה, מה שמהווה משרפת כספים משמעותית לחברות הללו, הירידה בשיעורי הרווחיות היא קבועה ולא עתידה להשתפר.
בפברואר אמר באקיש לאתר ההשקעות בארונ'ס: "השילוב בין נכסים מסורתיים לבין נכסי הסטרימינג הוא יתרון אמיתי, גם ביכולת שלנו להאיץ את העסק, למשוך נרשמים וליצור הכנסות ומרווחים אטרקטיבים יותר מאשר בחברות שנמצאות רק בסטרימינג". באקיש מסביר איך עסקי הטלויזיה המסורתיים יכולים למתן את הסיכון שבעסקי הסטרימינג בעזרת שתי דוגמאות. פאראמאונט הציגה סדרה שנקראת 1883 בכבלים באופן מסורתי, ולאחר מכן העבירה אותה באופן אקסקלוסיבי לשרות הסרטימינג פאראמאונט פלוס, וכך "סחטה את הלימון" פעמיים. נטפליקס NETFLIX לא הייתה רואה מזה את הרווח שמייצר שידור התוכנית בכבלים. בנוסף החברה משתמשת בחלון של 45 ימים לסרטים שהיא מוציאה שמשודרים באופן בלעדי בקולנוע כדי לכסות את העלויות, ואחר כך מעבירה אותם לשרות הסטרימינג שלה בבלעדיות, שוב - שני מקורות רווח על אותו מוצר, בשונה מחברות הסטרימינג הרגילות.
- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
שרות הסטרימינג של פאראמאונט אמנם קטן מאד ביחס למתחרה המפורסמת נטפליקס שנהנית מ-221 מיליון מנויים ורשימת להיטים גדולה בהרבה. אך נטפליקס בינתיים שורפת הררי מזומנים על יצירת תוכן ולא מייצרת צמיחה שמצדיקה את שריפת המזומנים הזו. ישנם כבר דרישות מנטפליקס להוריד את הוצאת המזומנים לרמה שתייצר תזרים חופשי חיובי באופן קבוע באופן שיהפוך את החברה לרווחית בצורה בת קיימא. נטפליקס בינתיים לא מראה סימנים שהיא מתכוונת לקבל את הביקורת, ומתרכזת כרגע בפיטורי עובדים וניסיון ליצור אפיק הכנסה נוסף בעזרת מסלול מבוסס פרסומות, שעלול לבצע קניבליזציה לעסקי הסטרימינג המסורתיים שלה. נטפליקס נסחרת בשווי שוק גבוה פי 4 מפאראמאונט גם אחרי הירידות האחרונות שלה.
כך יוצא, שבאפט קונה חלק בחברה זולה ב-75% מהמתחרה הגדולה, אף על פי שהיא מייצרת תזרים טוב ממנה, ויכולה עוד להגדיל אותו. המספרים הם בהחלט לטובתה. מן הצד השני נטפליקס היא מותג ידוע ומצליח יותר וייתכן שתוכל למנף את היתרונות שלה לשיפור משמעותי בהמשך.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
