וורן באפט
צילום: וורן באפט אתר

מה מוצא באפט בחברת הטלויזיה והסטרימינג פאראמאונט?

חברת פאראמאונט היא שחקן קטן יחסית בשוק הסטרימינג אך נשענת גם על טלויזיה מסורתית, מייצרת תזרים מזומנים חופשי נאה ובעלת פוטנציאל לשפר אותו אף יותר; האם תצליח למצוא את מקומה בין הענקיות בתחום?
גיא טל |

אמש התפרסם הדו"ח שמסרה חברת ברקשייר האת'אווי, BERKSHIRE HATHAWAY A שבשליטתו וניהולו של גורו ההשקעות וורן באפט לרשות נירות הערך האמריקאית (ה-SEC) ובו פירוט של פעולות הקניה והמכירה של החברה ברבעון ראשון של שנת 2022. הדו"ח מגלה את השינויים האסטרטגיים שעשה באפט בתיק ההשקעות של החברה והצביע על כמה שינויים מעניינים.

אחת ההשקעות הגדולות החדשות של החברה בגובה 2.6 מיליארד דולר הייתה בחברה פאראמאונט גלובל PARAMOUNT GLOBAL שזינקה ב-15% אמש במסחר בוול סטריט בעקבות הידיעה. היום היא יורדת באופן מתון יחסית לנפילות הרוחביות בשוק.  אז מי היא חברת פאראמאונט ומה מצא בה באפט? 

החברה עוסקת בתחום הטלויזיה המסורתי ובתחום הסטרימינג, והיא תוצאה של מיזוג בין שתי חברות טלויזיה: ויאקום (Viacom) ו-CBS. בשנת 2016 נרכשה חברת Viacom על ידי בוב באקיש. אז החברה הייתה הפסדית לנוכח שוק הטלויזיה שאיבד אז מכוחו, ומאז עברה מהפך. בשנה הפיסקלית האחרונה שלה כחברה נפרדת היא כבר ייצרה תזרים מזומנים חופשי של 1.2 מיליארד דולר על הכנסות של 12.5 מיליארד דולר. באקיש שיפר את הרייטינג של הטלויזיה של ויאקום והחזיר את חטיבת הסרטים לרווחיות וכך ייצר את תזרים המזומנים החיובי. CBS לעומת זאת, הייתה אז, והיא ממשיכה להיות גם היום, רשת מובילה מבחינת רייטינג. בשנת 2016 היא ייצרה תזרים מזומנים חופשי של 1.5 מיליארד דולר על הכנסות של 13.2 מיליארד. 

שתי החברות התמזגו בשנת 2019 עם באקיש כיו"ר והשיקו את שירות הסטרימינג פאראמאונט פלוס. ברשות החברה גם ערוץ שאוטיים פרמיום ושרות סטרימינג חינמי עם פרסומות. החברה הממוזגת לא הניבה פרי לבעלי המניות וירדה כ-27% בשלוש השנים האחרונות. החברה משקיעה רבות בהגדלת נתח שוק ולכן מייצרת מעט מזומן יחסית למה שייצרה כל אחת מהחברות הממוזגות בעבר. על הכנסות של 30 מיליארד דולר בשנה האחרונה היא ייצרה תזרים חיובי של 700 מיליון דולר. 

מאמצי גיוס הלקוחות הביאו 6.3 מיליון נרשמים חדשים ברבעון האחרון, ובכך הגיע החברה ל-62 מיליון לקוחות משלמים, זאת בנוסף ל-68 מיליון הלקוחות של שרות הסטרימינג מבוסס הפרסומות. השרות הזה צומח בשיעור דו ספרתי לדברי החברה. לשם השוואה לנטפליקס יש מעל 200 מיליון מנויים, כך שהחברה תופסת נתח שוק קטן למדי. 

תזרים המזומנים הנוכחי משקף תשואה של 3.4% על ערך החברה שעומד על 20.8 מיליארד דולר. האנליסטים מעריכים כי החברה יכולה להגיע לתזרים חופשי של 2 מיליארד דולר עד שנת 2026. הנתון המעניין הוא שנכון לעכשיו שיעור הרווחיות נמוך בהרבה מאשר בתקופה בה שתי החברות היו נפרדות, מה שיכול להעיד או על התכווצות המרווחים בשוק או על פוטנציאל לשיפור, שייתכן שתפס את תשומת ליבו של באפט. במידה והחברות יחזרו לשיעור הרווחיות שאפיין אותם בעבר הרי שמדובר כבר על תשואה של 10%. יחד אם זאת ייתכן שלאור התחרות בשוק הסטרימינג והצורך לייצר תוכן ברמה גבוהה, מה שמהווה משרפת כספים משמעותית לחברות הללו, הירידה בשיעורי הרווחיות היא קבועה ולא עתידה להשתפר. 

בפברואר אמר באקיש לאתר ההשקעות בארונ'ס: "השילוב בין נכסים מסורתיים לבין נכסי הסטרימינג הוא יתרון אמיתי, גם ביכולת שלנו להאיץ את העסק, למשוך נרשמים וליצור הכנסות ומרווחים אטרקטיבים יותר מאשר בחברות שנמצאות רק בסטרימינג". באקיש מסביר איך עסקי הטלויזיה המסורתיים יכולים למתן את הסיכון שבעסקי הסטרימינג בעזרת שתי דוגמאות. פאראמאונט הציגה סדרה שנקראת 1883 בכבלים באופן מסורתי, ולאחר מכן העבירה אותה באופן אקסקלוסיבי לשרות הסרטימינג פאראמאונט פלוס, וכך "סחטה את הלימון" פעמיים. נטפליקס NETFLIX לא הייתה רואה מזה את הרווח שמייצר שידור התוכנית בכבלים. בנוסף החברה משתמשת בחלון של 45 ימים לסרטים שהיא מוציאה שמשודרים באופן בלעדי בקולנוע כדי לכסות את העלויות, ואחר כך מעבירה אותם לשרות הסטרימינג שלה בבלעדיות, שוב - שני מקורות רווח על אותו מוצר, בשונה מחברות הסטרימינג הרגילות. 

קיראו עוד ב"גלובל"

שרות הסטרימינג של פאראמאונט אמנם קטן מאד ביחס למתחרה המפורסמת נטפליקס שנהנית מ-221 מיליון מנויים ורשימת להיטים גדולה בהרבה. אך נטפליקס בינתיים שורפת הררי מזומנים על יצירת תוכן ולא מייצרת צמיחה שמצדיקה את שריפת המזומנים הזו. ישנם כבר דרישות מנטפליקס להוריד את הוצאת המזומנים לרמה שתייצר תזרים חופשי חיובי באופן קבוע באופן שיהפוך את החברה לרווחית בצורה בת קיימא. נטפליקס בינתיים לא מראה סימנים שהיא מתכוונת לקבל את הביקורת, ומתרכזת כרגע בפיטורי עובדים וניסיון ליצור אפיק הכנסה  נוסף בעזרת מסלול מבוסס פרסומות, שעלול לבצע קניבליזציה לעסקי הסטרימינג המסורתיים שלה. נטפליקס נסחרת בשווי שוק גבוה פי 4 מפאראמאונט גם אחרי הירידות האחרונות שלה. 

כך יוצא, שבאפט קונה חלק בחברה זולה ב-75% מהמתחרה הגדולה, אף על פי שהיא מייצרת תזרים טוב ממנה, ויכולה עוד להגדיל אותו. המספרים הם בהחלט לטובתה. מן הצד השני נטפליקס היא מותג ידוע ומצליח יותר וייתכן שתוכל למנף את היתרונות שלה לשיפור משמעותי בהמשך.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ברודקום
צילום: טוויטר

ירידה של 4% במניית ברודקום למרות דוח שיא: התחזית מאכזבת

הזמנות ענק מאנתרופיק, אך תלות בלקוחות גדולים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ברודקום

ברודקום פרסמה את תוצאות הרבעון הרביעי של שנתה הפיסקלית 2025 (שנסתיימה בנובמבר). ההכנסות הגיעו ל-18.02 מיליארד דולר, עלייה של 28% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ועלייה על תחזית האנליסטים שעמדה על 17.5 מיליארד דולר. הרווח למניה המתואם הסתכם ב-1.95 דולר, גבוה מ-1.86 דולר שצפו בשוק. לשנה הפיסקלית כולה רשמה החברה הכנסות של 63.9 מיליארד דולר - גידול של 43% משנה קודמת. למרות הנתונים החזקים, המניה ירדה ב-4.5% במסחר שלאחר הסגירה, לאחר עלייה ראשונית של כ-3%.

צמיחת AI מרשימה, אך התחזית הרבעונית מאכזבת במעט

הכנסות סגמנט הבינה המלאכותית זינקו ב-74% ל-4.1 מיליארד דולר ברבעון. המנכ"ל הוק טאן ציין כי ברבעון הראשון של 2026 ההכנסות מסגמנט זה צפויות להכפיל את עצמן ל-8.2 מיליארד דולר. עם זאת, החברה לא סיפקה תחזית שנתית מלאה ל-2026, דבר שהגביר את חוסר הוודאות. בנוסף, טאן הזהיר כי שולי הרווח הגולמי יצטמצמו בכ-100 נקודות בסיס ברבעון הבא עקב עלויות ייצור גבוהות יותר של שבבי AI, ושיעור המס האפקטיבי יעלה מ-14% ל-16.5% בגלל מס מינימום גלובלי חדש. תחזית ההכנסות לרבעון הראשון של 2026 עומדת על 16.5-16.8 מיליארד דולר, מעט מעל הציפיות, אך לא מספיק כדי לפצות על החששות.

הזמנות ענק מלקוחות AI - 73 מיליארד דולר, אך תלות גבוהה - ברודקום חשפה כי הלקוח הגדול שהזמין קודם לכן שבבים ב-10 מיליארד דולר הוא Anthropic. ברבעון הנוכחי הוסיפה Anthropic הזמנה נוספת של 11 מיליארד דולר (כולל שבבי TPU מבוססי Google), כך שהיקף ההזמנות ממנה מגיע ל-21 מיליארד דולר עם אספקה עד סוף 2026. לקוח חמישי לא מזוהה הזמין שבבים ב-1 מיליארד דולר נוספים. סך כל ההזמנות בתחום AI עומד כעת על 73 מיליארד דולר, המיועדות לאספקה ב-18 החודשים הקרובים, כאשר 40% מהן הן שבבים מותאמים אישית (ASICs).

ארבעה לקוחות בלבד - Google, Meta, ByteDance ו-Anthropic – מהווים כ-70% מההזמנות הללו. זמן האספקה הארוך (עד סוף 2026) והריכוזיות הגבוהה הגבירו את חשש המשקיעים מתלות וחוסר גמישות נמוכה.

למה המניה יורדת?

המניה עלתה ב-75% מתחילת 2025, פי 3.4 ממדד הנאסד"ק, והיא נסחרת במכפיל רווח עתידי של  35 על 2026. השוק ציפה לאיתותים חזקים יותר לגבי המשך צמיחה של 50%+ בהכנסות AI גם ב-2026-2027, ולגיוון לקוחות מהיר יותר. היעדר תחזית שנתית, עליית שיעור המס והצטמצמות השוליים היוו את הטריגר למימושים.