מה מוצא באפט בחברת הטלויזיה והסטרימינג פאראמאונט?
אמש התפרסם הדו"ח שמסרה חברת ברקשייר האת'אווי, BERKSHIRE HATHAWAY A שבשליטתו וניהולו של גורו ההשקעות וורן באפט לרשות נירות הערך האמריקאית (ה-SEC) ובו פירוט של פעולות הקניה והמכירה של החברה ברבעון ראשון של שנת 2022. הדו"ח מגלה את השינויים האסטרטגיים שעשה באפט בתיק ההשקעות של החברה והצביע על כמה שינויים מעניינים.
אחת ההשקעות הגדולות החדשות של החברה בגובה 2.6 מיליארד דולר הייתה בחברה פאראמאונט גלובל PARAMOUNT GLOBAL שזינקה ב-15% אמש במסחר בוול סטריט בעקבות הידיעה. היום היא יורדת באופן מתון יחסית לנפילות הרוחביות בשוק. אז מי היא חברת פאראמאונט ומה מצא בה באפט?
החברה עוסקת בתחום הטלויזיה המסורתי ובתחום הסטרימינג, והיא תוצאה של מיזוג בין שתי חברות טלויזיה: ויאקום (Viacom) ו-CBS. בשנת 2016 נרכשה חברת Viacom על ידי בוב באקיש. אז החברה הייתה הפסדית לנוכח שוק הטלויזיה שאיבד אז מכוחו, ומאז עברה מהפך. בשנה הפיסקלית האחרונה שלה כחברה נפרדת היא כבר ייצרה תזרים מזומנים חופשי של 1.2 מיליארד דולר על הכנסות של 12.5 מיליארד דולר. באקיש שיפר את הרייטינג של הטלויזיה של ויאקום והחזיר את חטיבת הסרטים לרווחיות וכך ייצר את תזרים המזומנים החיובי. CBS לעומת זאת, הייתה אז, והיא ממשיכה להיות גם היום, רשת מובילה מבחינת רייטינג. בשנת 2016 היא ייצרה תזרים מזומנים חופשי של 1.5 מיליארד דולר על הכנסות של 13.2 מיליארד.
שתי החברות התמזגו בשנת 2019 עם באקיש כיו"ר והשיקו את שירות הסטרימינג פאראמאונט פלוס. ברשות החברה גם ערוץ שאוטיים פרמיום ושרות סטרימינג חינמי עם פרסומות. החברה הממוזגת לא הניבה פרי לבעלי המניות וירדה כ-27% בשלוש השנים האחרונות. החברה משקיעה רבות בהגדלת נתח שוק ולכן מייצרת מעט מזומן יחסית למה שייצרה כל אחת מהחברות הממוזגות בעבר. על הכנסות של 30 מיליארד דולר בשנה האחרונה היא ייצרה תזרים חיובי של 700 מיליון דולר.
- בדרך לעידן שאחרי באפט: טוד קומבס עוזב, מבנה הניהול נבנה מחדש
- מחקר: הטעויות הגדולות של משקיעים - וכמה זמן לוקח למשקיע לקבל החלטה על רכישת מניה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאמצי גיוס הלקוחות הביאו 6.3 מיליון נרשמים חדשים ברבעון האחרון, ובכך הגיע החברה ל-62 מיליון לקוחות משלמים, זאת בנוסף ל-68 מיליון הלקוחות של שרות הסטרימינג מבוסס הפרסומות. השרות הזה צומח בשיעור דו ספרתי לדברי החברה. לשם השוואה לנטפליקס יש מעל 200 מיליון מנויים, כך שהחברה תופסת נתח שוק קטן למדי.
תזרים המזומנים הנוכחי משקף תשואה של 3.4% על ערך החברה שעומד על 20.8 מיליארד דולר. האנליסטים מעריכים כי החברה יכולה להגיע לתזרים חופשי של 2 מיליארד דולר עד שנת 2026. הנתון המעניין הוא שנכון לעכשיו שיעור הרווחיות נמוך בהרבה מאשר בתקופה בה שתי החברות היו נפרדות, מה שיכול להעיד או על התכווצות המרווחים בשוק או על פוטנציאל לשיפור, שייתכן שתפס את תשומת ליבו של באפט. במידה והחברות יחזרו לשיעור הרווחיות שאפיין אותם בעבר הרי שמדובר כבר על תשואה של 10%. יחד אם זאת ייתכן שלאור התחרות בשוק הסטרימינג והצורך לייצר תוכן ברמה גבוהה, מה שמהווה משרפת כספים משמעותית לחברות הללו, הירידה בשיעורי הרווחיות היא קבועה ולא עתידה להשתפר.
בפברואר אמר באקיש לאתר ההשקעות בארונ'ס: "השילוב בין נכסים מסורתיים לבין נכסי הסטרימינג הוא יתרון אמיתי, גם ביכולת שלנו להאיץ את העסק, למשוך נרשמים וליצור הכנסות ומרווחים אטרקטיבים יותר מאשר בחברות שנמצאות רק בסטרימינג". באקיש מסביר איך עסקי הטלויזיה המסורתיים יכולים למתן את הסיכון שבעסקי הסטרימינג בעזרת שתי דוגמאות. פאראמאונט הציגה סדרה שנקראת 1883 בכבלים באופן מסורתי, ולאחר מכן העבירה אותה באופן אקסקלוסיבי לשרות הסרטימינג פאראמאונט פלוס, וכך "סחטה את הלימון" פעמיים. נטפליקס NETFLIX לא הייתה רואה מזה את הרווח שמייצר שידור התוכנית בכבלים. בנוסף החברה משתמשת בחלון של 45 ימים לסרטים שהיא מוציאה שמשודרים באופן בלעדי בקולנוע כדי לכסות את העלויות, ואחר כך מעבירה אותם לשרות הסטרימינג שלה בבלעדיות, שוב - שני מקורות רווח על אותו מוצר, בשונה מחברות הסטרימינג הרגילות.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
שרות הסטרימינג של פאראמאונט אמנם קטן מאד ביחס למתחרה המפורסמת נטפליקס שנהנית מ-221 מיליון מנויים ורשימת להיטים גדולה בהרבה. אך נטפליקס בינתיים שורפת הררי מזומנים על יצירת תוכן ולא מייצרת צמיחה שמצדיקה את שריפת המזומנים הזו. ישנם כבר דרישות מנטפליקס להוריד את הוצאת המזומנים לרמה שתייצר תזרים חופשי חיובי באופן קבוע באופן שיהפוך את החברה לרווחית בצורה בת קיימא. נטפליקס בינתיים לא מראה סימנים שהיא מתכוונת לקבל את הביקורת, ומתרכזת כרגע בפיטורי עובדים וניסיון ליצור אפיק הכנסה נוסף בעזרת מסלול מבוסס פרסומות, שעלול לבצע קניבליזציה לעסקי הסטרימינג המסורתיים שלה. נטפליקס נסחרת בשווי שוק גבוה פי 4 מפאראמאונט גם אחרי הירידות האחרונות שלה.
כך יוצא, שבאפט קונה חלק בחברה זולה ב-75% מהמתחרה הגדולה, אף על פי שהיא מייצרת תזרים טוב ממנה, ויכולה עוד להגדיל אותו. המספרים הם בהחלט לטובתה. מן הצד השני נטפליקס היא מותג ידוע ומצליח יותר וייתכן שתוכל למנף את היתרונות שלה לשיפור משמעותי בהמשך.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
