כריסטין לגארד
צילום: ECB Twitter

ה-ECB מותיר את הריבית על כנה: יסיים את תוכנית הרכישות ברבעון 3

על רקע הפלישה הרוסית לאוקראינה והאינפלציה הגואה הבנק המרכזי האירופאי, החליט להותיר את הרבית על רמתה הנוכחית, אך צפוי לסיים את תוכנית רכישת הנכסים כבר ברבעון השלישי, ולהתחיל בהעלאות ריבית בדומה לבנקים מרכזיים נוספים בעולם
איתן גרסטנפלד |

הבנק המרכזי האירופאי (ECB) הודיע היום כי הוא מותיר את המדיניות המוניטרית שלו ללא שינוי, תוך שהוא מאשר כי בכוונתו לסיים את תוכנית רכישת האג"ח שלו כבר ברבעון השלישי. זאת על רקק האינפלציה שהגיעה במרץ לשיא של 7.5% במרץ, בזמן שתחזית הצמיחה הכלכלית נחלשות בעקבות המלחמה באוקראינה.

בהצהרה שפרסם הבנק לאחר ההודעה, נכתב כי הוא מצפה לסיים את רכישות הנכסים נטו שלו במסגרת ה-APP (תוכנית רכישת הנכסים) שלו כבר ברבעון השלישי. לאחר שבעבר אמרו בבנק כי הדבר תלוי בנונים הכלכליים. "בישיבה היום העריכה מועצת המנהלים שהנתונים שנכנסו מאז הפגישה האחרונה שלה מחזקים את הציפייה שרכישות נכסים במסגרת ה-APP יסתיימו ברבעון השלישי", נכתב.

לאחר השלמת תוכנית רכישת האג"ח, ה-ECB צפוי להתחיל להעלות את הריבית, במסלול זהה לבנק אוף אנגליה והפדרל ריזרב בארה"ב. הריבית על פעולות המימון מחדש העיקריות של ה-ECB ושיעורי הריבית על מסגרת ההלוואות השולית ומסגרת הפיקדונות יישארו ללא שינוי ברמה של 0%, 0.25% ו-0.50% בהתאמה, נאמר בהודעה.

"המסלול של שיעורי הריבית המרכזיים של ה-ECB ימשיך להיקבע על ידי התחזיות קדימה מצד מועצת המנהלים ועל ידי המחויבות האסטרטגית שלה לייצב את האינפלציה על 2% בטווח הבינוני".

ההודעה היום מגיעה על רקע המלחמה המתמשכת באוקראינה והסנקציות הכבדות על רוסיה, צווארי הבקבוק בשרשרת האספקה, מחירי האנרגיה הגבוהים והחשש ממחסור כללי של סחורות הכרחיות לתעשיות השונות, הביאו להורדה משמעותית של התחזית הכלכלית באופן משמעותי. במקביל, שיעורי האינפלציה ממשיכים לעלות ויש סימנים טנטטיביים לכך שהזינוק הזה לא ניזון רק ממחירי האנרגיה, אלא עשוי להיות גם מערכתי.

רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות, סבור כי להודעה חשיבות רבה מאוד, משום שהיא מבדלת, את המצב ביבשת אירופה מהמצב בארצות הברית. זאת, באמצעות שתי נקודות מרכזיות, ראשית, מכיוון שהפגיעה הכלכלית מהמלחמה באוקראינה בכלכלת היבשת גדולה יותר (גם אם היא מחלחלת הדרגתית למקומות אחרים). שנית, האינפלציה באירופה אמנם עולה וגבוהה, אך הרוב עקב התייקרות האנרגיה. בארצות הברית לחצי המחירים רוחביים יותר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social