קנאביס
צילום: depositphotos

מיזוג קנאביס: קרסקו קונה את קולומביה קר ב-2 מיליארד דולר

לשתי החברות יש 130 חנויות קמעונאות ב-18 שווקים בארה"ב, כך אומרות החברות שרוצות להתרחב למדינות נוספות בארה"ב. בעלי המניות של קולומביה יקבלו מניות של קרסקו בפרמיה של 16% על מחיר מניית קולומביה
נתנאל אריאל | (2)

חברת קרסקו (Cresco Labs), סימול: CRLBF, רוכשת את קולומביה קר (Columbia Care), סימול: CCHWF, חברת מריחואנה קנדית, תמורת 2 מיליארד דולר. המיזוג צפוי ליצור את אחת החברות הגדולות בארה"ב, עם יותר מ-130 חנויות קמעונאיות ב-18 שווקים כך אומרות שתי החברות.

העסקה צפויה להיסגר ברבעון הרביעי. החברות מקוות להגיע להכנסות שנתיות של יותר מ-100 מיליון דולר בשמונה מדינות שונות עד 2023. החברות רוצות כמובן להתרחב ונכון לעכשיו הן פועלות בארבעה שווקים מובילים - אילינוי, פנסילבניה, קולורדו ווירג'יניה - ומתכננות להמשיך להתרחב במדינות נוספות.

בעלי המניות בקולומביה קר יקבלו 0.5579 מניות של קרסקו עבור כל מניה שבבעלותם. המחיר הוא פרמיה של כ-16% בהתבסס על מחיר הסגירה של קולמוביה קר נכון ל-22 במרץ. עם סגירת העסקה, Columbia Care תחזיק בכ-35% ממניות פרופורמה Cresco Labs.

"השילוב משלים מאוד ומספק קנה מידה, עומק, גיוון וצמיחה ארוכת טווח ללא תחרות", אמר צ'רלס בכטל, מנכ"ל קרסקו לאבס. 

קרסקו נפלה אתמול במסחר ב-7.5% לשער של 6.04 דולר ולפי שווי של 1.65 מיליארד דולר, קולומביה קר נסחרת בשער של 3.06 דולר ולפי שווי של 1.01 מיליארד דולר.

מניות הקנאביס בוול סטריט נמצאות בשפל יחסי בעיקר בשל חוסר היכולת להגיע לרווחיות נאותה (עדיין). התחום אומנם צומח בשיעורים דו ספרתיים, אבל החברות עדיין לא יעילות ורושמות הפסדים. הדבר מייצר מיזוגים שבאם לייצר סינרגיה וייעול שוטף, לצד יתרון לגודל. במקביל מדינות נוספות בעולם נכנסות להליכי לגליזציה והשוק עצמו גדל.

גם בארץ, מניות הקנאביס מצד אחד מגדילות פעילות, אך מצד שני לא מקבלות אהדה מהמשקיעים. ההערכה היא שרוב חברות הקנאביס שנסחרות בארץ לא יצליחו להתרומם לכדי פעילות אמיתית לאורך זמן, אבל יש 3-5 חברות שימשיכו להיות דומיננטיות. בינתיים, המובילות בשוק וגם הרווחיות הן אינטרקיור, BOL של עמיר שיווק ושיח מדיקל. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ממליץ 16/04/2022 10:46
    הגב לתגובה זו
    https://www.harmonylife.co.il/
  • 1.
    יודע דבר 24/03/2022 10:38
    הגב לתגובה זו
    המלצתי ועדיין ממליץ המניה רויוחית בניהול מצויין וקשרים בכל העולם במיחוד בצפון אמריקה ועדיין רחוקה מהשיא שלה .....לא לשכוח שברק הוא אסטרטגג מעולהמולא חשוב לו רק השם הטוב שלו אלא הוא מחזיק באופציות וחשוב לו שהמניה תמריא....תזכרו שאחרי הברק בא הרעם
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.